Is er behoefte aan een paardenrusthuis/pension?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zou jij gebruik maken van een paardenrusthuis in de buurt?

Ja! Graag zelfs, wat is er beter dan een oude dag voor je paardje.
33 (26%)
Misschien, ligt aan de voorwaarden en het gevoel wat ik erbij heb.
59 (46%)
Nee, mijn paardje gaat pas weg als het met 4 benen in de lucht in zijn stal/weiland ligt.
34 (26%)

Totaal aantal stemmen: 126

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:10

Mijn paard geef ik nooit uit handen aan anderen als het oud is, ik zorg zelf voor hem het is mijn maatje voor het leven.

Jess1989

Re: Is er behoefte aan een paardenrusthuis/pension?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 21:15

Waarom zou een 20-jarige niet capabel zijn om een eigen bedrijf te runnen? In mijn 'korte' leventje ben ik al heel wat meer tegen gekomen dan de normale doorsnee tiener.
Daarnaast ben ik mijn leeftijd wel íets vooruit en sta ik veel volwassener in het leven dan menig mens die misschien wel een jaar of 28 is.
Dus me op mijn leeftijd beoordelen???
Tevens vraag ik mij af wie er dacht gelezen te hebben dat ik geen geld zou hebben voor een foto? Ik heb gezegd dat ik niet graag veel geld uit geeg, aan iets wat misschien achteraf heel simpel was. Maargoed...

Dat mijn ideeën veranderen is niet zo heel raar hoor. Ik vraag hier of er behoefte aan is, mensen komen met vragen en hun wensen, en gaande weg ben ik tot de slotsom gekomen dat individuele stallen beter zijn dan een inloopstal. En om dáár nu gelijk alles op af te kraken.
Dat ik soms op mijn achterste benen sta is deels te wijten aan mijn rond razende hormonen, ik vat alles net iets persoonlijker op dan dat ik dat normaal gesproken doe. Kunnen jullie niets aan doen, dus sorry daarvoor.
Maar ik vind wel dat iedereen verdomd snel zijn oordeel klaar heeft staan over mijn kunne en situatie. En dat ik slechts 20 ben, wil niet zeggen dat ik 'behoed moet worden voor de domme dingen die ik in mijn jeugdigheid zou kunnen doen'.
Dus voordat ik weer een lading negatieviteit/goed bedoelde raad over mij heen krijg... zorg eerst eens dat jullie meer informatie hebben over mij, mijn leven en mijn situatie, vóórdat jullie met dingen komen waar ik al lang en breed over nagedacht heb.

grtz.

P.S. Ook met een kleine kan je een hoop. Ik ben ontzettend ziek van de zwangerschap tot nu toe. Maar ga nogsteeds door en doe alles wat ik altijd heb gedaan. Zwanger zijn is geen ziekte en als je bevallen bent kan je net zoveel als daarvoor... Je moet het alleen wíllen

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 22:15

Je antwoorden komen alleen ietsje minder volwassen over dan je zelf waarschijnlijk inschat. Als iemand je namelijk netjes vraagt naar die info wat betreft je kunde, krijgen we alleen een een bericht dat je jezelf niet wil ( of kan?) verdedigen. Het wantrouwen wat we hier een beetje krijgen komt ook voort door de manier waarop jij de dingen stelt. Heeft niets met negatief te maken, maar met een beetje gezond verstand ;)
(Zeker gezien je onderschrift, met paarden gaat die spreuk dus écht niet op!)

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 07:36

Misschien komt mijn reactie uit mijn ervaring. Ik wil je absoluut niet overladen met negativiteit, maar ik was zelf 23 toen ik trouwde met een melkveehouder en de zorg voor 200 dieren onder me kreeg. Gewoon 7 dagen per week en 24 uur per dag, waaronder 2 keer per dag mee melken/kalveren voeren.

Ik kreeg in twee jaar tijd twee kinderen en ik kijk erop terug als een loodzware tijd. Altijd was er wel iets kapot, een dier ziek, een kind wat niet wilde slapen en financieel weer een krappe periode.

Ik heb dat ervaren als loodzwaar en totaal niet te vergelijken met de jaren dat we nu gewoon met drie paarden op stal onze dagelijkse dingen thuis hebben gehad.

Ik zie zeker ook het positieve wat Nexus in haar reactie benadrukt: er zullen zeker mensen zijn die hun paard graag in de buurt hebben, ook als ze er niet meer dagelijks mee werken. Ik zou dat zelf ook graag willen trouwens, maar ik vind dan weer dat het in Spanje (waar wij gaan wonen) veel te heet is voor onze paarden.

@ Nexus: bedankt voor het compliment ;-)

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 08:35

Het is de manier wáárop er naar mijn kunde word 'geinformeerd'. Feitelijk word er gewoon gezegd dat ik het niet kan en daarmee uit. Dus nee, daar ga ik me dan niet tegenover verantwoorden. Mensen die er toch al niet in geloven, ga ik niet proberen over te halen. Zonde van mijn tijd en energie. Ik weet wat ik kan, ik weet wat mijn kunde is en ik weet wat mijn mogelijkheden zijn. Daar hoef ik iemand anders toch niet voor te overtuigen?
Dat komt allemaal wel als ik alles op poten heb staan. Dan zal ik de mensen die de moeite nemen langs te komen zonder problemen kunnen overtuigen.

En wat betreft mijn onderschrift.... beetje slap om dát er nu weer bij te halen?
Waar stopt het? Mijn leeftijd? Mijn manier van schrijven? Mijn onderschrift?
Nog even en ik word afgerekend op het feit dat ik een spelfout maak.
Dus al met al niet erg volwassen van jullie.
En jah, werken met een klein kind is zwaar, en het zal echt niet altijd makkelijk gaan. Maar als je iets wilt, lukt het ook. En de wil is er zeker.
En als sommige mensen denken dat ik het niet aankan, prima, maar hou het lekker voor jezelf, want dát heb ik ondertussen wel genoeg gehoord.

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 08:45

Waarom zijn mensen altijd zo negatief hier op Bokt? Het onderschrift is ook hoe ik erover denk. En als je passie paarden is, zie je het niet als werken toch? ;)

Sabuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 08:52

Ik vind het eigelijk wel goed, als het maar niet te duur is. Mijn pony staat dan ook niet bij ons huis maar ergens anders wat ook geld kost. En als ze dan echt al heel erg oud is, zou ik haar wel naar een rusthuis doen, mits het niet te duur is. Als er goed voor wordt verzorgt enz. vind ik het prima. Dan kan ik voor haar in de plaats weer een andere doen, zonder dat ik haar echt moet te verkopen. Wat ik ook wel erbij zou doen, is dat je bijvoorbeeld elke 2 weken een e-mail stuurt hoe het met het paard gaat (met foto`s!). Dat is ook wel leuk voor de eigenaars.
En succes met het oprichten van het rusthuis!

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 09:00

Hey akkje, dat is zeker een goed idee van die mail!
Via die weg kan je inderdaad mensen goed op de hoogte houden. Al is het natuurlijk nog altijd leuker als mensen zelf langskomen om te kijken en te knuffelen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 09:05

Rusthuizen, goed idee!

Maar als je tientallen hectares hebt, dan pas kan je het goed doen....want dan kan je op tijd verweiden, is er ruimte zat en dan heb je relatief minder werk.

Als op elke hectare een groot schuilhok staat, dan kan je zelfs een hele grote groep heel het jaar door buiten houden. Het bijvoeren is dan alleen in de winter.

Eigenaren verantwoordelijk houden voor hun paarden is ook een goed idee, laat ze maar bewust zijn dat ze nog een oudje hebben, dan willen ze er ook goed voor blijven...140 euro per maand voor een oudje is best op te brengen. Wil je je oudje stalpaard hebben, vind ik dat er wel 50 euro bij mag, immers dagelijks uitmesten en opstrooien kost geld en tijd....

Een soort HIT gebeuren maken, of paddockparadise en je hebt veel minder werk, veel meer voor de paarden.

Als ik zoveel grond had, en dan praat ik wel over een minimaal van 10 hectaren, zou ik het ontzettend leuk vinden om het te doen...

Maar meestal is het zo dat het initiatief goed is, de opstart perfect en dan gaat het groeien, steeds weer eentje erbij. Onderhoud gaat groter worden, meer nodig om paarden te verzorgen omdat de ruimte afneemt, dan gaan de kosten omhoog, de arbeid neemt toe en dan gaat het fout. Het wordt te duur, het werk groeit boven het hoofd en het verslommerd, dan wordt het ideaal een commercieel iets en gaat het ten koste van de paarden.

Heb je een hectare of 10-20-30 en je zou bv 10 paarden maximaal op een hectare of 2 a 3 hebben staan, want ik ga er maar van uit dat die paarden niet uren per dag sprintjes trekken en dollen, wellicht even gekke 5 minuten, maar het gaat om een rusthuis, dan is het werk te overzien, is de ruimte genoeg voor die kudde. Dan heb je verschillende kuddes. Dan is het onderhoud te overzien.

Een deel zand, dat kan je regelmatig trekken, de wei door slepen om geen mesthopen te krijgen, het schuilhok bij houden, de voerplaatsen met een baal kuil voorzien...allemaal nog met een tractor te overzien.

Maar stalletjes op een rij, met paddockjes, weitjes, moet er niet aan denken, dat gaat geheid mis...

koda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 09:08

Vooral in het begin moet je de mensen overtuigen, en moet je dus energie en tijd er insteken. Als mensen twijfelen en je komt al met een houding aan van ik hoef geen verantwoording af te leggen wat ik wel en niet kan, komt dat al negatief over.

Ben zelf moeder en heb er ook wel eens gedacht om iets voor me zelf te beginnen, maar eerlijk gezegt lijkt het me te zwaar als je nog een klein kind heb waar je voor moet zorgen. Wie weet later ooit een keer...

Op zich vind ik het geen gek idee een rusthuis, maar dan moet het wel goed geregeld worden. Ik zou dus nooit een paard na soest brengen, alleen om de reden al dat het paard dan van hun zou worden en je er verder geen inspraak meer over hebt. Dan laat ik hem/haar liever bij mij in de buurt lopen. Tot het financeel niet meer op te brengen is of dat het voor het dier geen dierwaardig leven meer mogelijk is.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 09:19

Ik wil me best verantwoorden tegenover mensen, maar niet tegenovver mensen die mij bij voorbaat al de grond in boren met de gedachtegang dat het me toch niet lukt.
Sorry, maar dan ga ik zelf te negatief denken en lukt helemaal niks meer... Dus ga ik ook geen energie aan dat soort mensen verspillen.
Daarnaast zou ik niet weten waarom stalletjes op een rij mis gaan? Het is maar net wat je er zelf voor wil doen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 10:41

Je hebt gelijk hoor JessAndHope!
Jij weet wat je kan en de enige die daar in moeten geloven ben je zelf en je toekomstige klanten!

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 11:41

Niemand is je de grond in het boren, maar helaas kan je schijnbaar niet tegen opbouwende kritiek ( zo kan je het namelijk ook zien) Iedereen wil je behoeden waar je tegen aan gaat lopen, maar schijnbaar heb je zo de wijsheid in pacht dat je het allemaal wel weet. Het zou wijzer zijn om de terechte belangstelling en vragen over hoe en wat normaal te beanwoorden ipv wild om je heen te slaan dat we allemaal tegen je zijn. Trek lekker je eigen plan, we lezen gewoon over een poosje hoe het allemaal gaat ( En ik hoop echt voor de ouwetjes dat het je gaat lukken, maar ik en met mij nog wel veel meer mensen hebt nog steeds niet kunnen overtuigen. Idd, ik vrees met grote vrezen..)
Btw, wat betreft je onderschrift, het lijkt mij dat dát een denkwijze is waar je achter staat, en met een rusthuis kan je dát dus achterwege laten, niets flauw of onvolwassen maar gewoon een feit. Daarbij ben ik nooit over je leeftijd begonnen, heb alleen aangehaald dat het met een kindje loodzwaar kan worden.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 11:55

TS vraagt alleen of er behoefte is aan een rusthuis in een bepaalde regio. Niet om een oordeel of zij wel of niet voldoende kunde en kennis heeft een rusthuis te starten. Het gaat om een kleinschalig rusthuis, 4-5 paarden. En iedereen valt meteen over haar heen dat ze te jong is, te weinig ervaring en kennis heeft etc. Ik zie sommige opmerkingen die hier geplaatst zijn echt niet als opbouwende kritiek, en vind het vreemd om ze snel te oordelen vanaf een forum over iemand die je totaal niet kent.
Imo wordt ook hele rusthuis/oude paarden gebeuren ontzettend zwart wit geschetst door een aantal. Ik ben al bij redelijk wat rusthuizen gaan kijken en de behoeftes van oudere paarden zoals ze hier door sommige geschetst worden zag ik daar niet terug bij het gemiddelde paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 12:26

JessAndHope schreef:
Ik wil me best verantwoorden tegenover mensen, maar niet tegenovver mensen die mij bij voorbaat al de grond in boren met de gedachtegang dat het me toch niet lukt.
Sorry, maar dan ga ik zelf te negatief denken en lukt helemaal niks meer... Dus ga ik ook geen energie aan dat soort mensen verspillen.
Daarnaast zou ik niet weten waarom stalletjes op een rij mis gaan? Het is maar net wat je er zelf voor wil doen.

Klopt als een bus, maar als je zelf al 3 paarden elke dag verzorgd, dan weet je hoeveel werk er in zit en dan redt je het niet met 140 euro in de maand....dan werk je voor 4,6 euro per dag en daar moet je ook nog je hooi/stro en mestafvoer van betalen...dat is een jaar leuk, het 2e jaar wordt het al minder, het 3e jaar zul je zien dat je verlies hebt gedraaid....je moet nl ook je wei bemesten, gras doorzaaien, benzine voor je tractor kopen om je wei te slepen. Water betalen, milieubelasting, ook al ben je niet bedrijfsmatig bezig, toch heb je een erf waar belasting op zit.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 12:35

Fleurtje100 schreef:
TS vraagt alleen of er behoefte is aan een rusthuis in een bepaalde regio. Niet om een oordeel of zij wel of niet voldoende kunde en kennis heeft een rusthuis te starten. Het gaat om een kleinschalig rusthuis, 4-5 paarden. En iedereen valt meteen over haar heen dat ze te jong is, te weinig ervaring en kennis heeft etc. Ik zie sommige opmerkingen die hier geplaatst zijn echt niet als opbouwende kritiek, en vind het vreemd om ze snel te oordelen vanaf een forum over iemand die je totaal niet kent.
Imo wordt ook hele rusthuis/oude paarden gebeuren ontzettend zwart wit geschetst door een aantal. Ik ben al bij redelijk wat rusthuizen gaan kijken en de behoeftes van oudere paarden zoals ze hier door sommige geschetst worden zag ik daar niet terug bij het gemiddelde paard.

Dat ligt dan aan het rusthuis, of ze brengen die behoefdige paarden alleen bij ons ;)
Ik weet dus wel uit ervaring wat voor een werk het met zich mee brengt, en dat is véél meer dan een gewone pension stalling. Maar nogmaals, ik val de TS absoluut niet aan, geef alleen een blik vooruit waar ze mee te maken krijgt, en schijnbaar weet ze het allemaal wel. (Voor mij nog steeds niet in volle overtuiging, maar dat is ook verder niet mijn probleem.)Ik hoop alleen voor de ouwetjes dat het haar wel lukt, en de paarden nog fijn van de rest van hun leven kunnen genieten zonder beperkingen of armoede lijden. De tijd zal het leren! (Misschien een leuke optie om als onderschrift te gebruiken TS ;) )

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 13:25

Er word hier heel veel zwart wit gezien. Hard werken en veel werken wil niet zeggen dat je alleen maar leeft om te werken.

Maargoed... ik heb het ondertussen een beetje gehad met alle veroordelingen, dus mij zal je hier niet meer horen.

Voor de mensen die vragen hebben of oprechte interesse, die kunnen me pb'en.