s'winters geen weidegang hoe lossen jullie dit op?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 14:54

Maar een compromis zou toch kunnen zijn als ze iig een uurtje of 3 per dag in een paddock mogen en dat je zelf elke dag komt en zorgt voor extra aandacht en beweging? Als rij je niet elke dag, dan kan je nog gaan wandelen, longeren of wat dan ook.

Ook in een buitenbak met een goede bodem en drainnage kun je heel de winter door rijden. Als je op tijd zorgt dat de bak rechtgetrokken is en zout strooit, kan je ook met vorst rijden. Maar je paard een maandje een winterstop geven is geen ramp, voor vele paarden ook wel eens goed. Als je maar zorgt dat er wat anders voor in de plaats komt.

Dan heb ik bij een natuurgebied gestaan en zelfs als het dikke min nog wat is in de nachten, kon ik overdag heerlijk rijden, met dat winterzonnetje. Dat zand en die paden bevroren niet..als je weet welke route je neemt, kan je zelfs op de zandvlaktes gewoon rijden...dikke muts op en in beschutte omgeving van de bomen draven en galopperen, anders bevriest je gezicht.... :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 16:10

Mindim schreef:
KiWiKo schreef:
Tja bij sommige mensen veranderd er wel eens wat in hun leven....... als kind opgegroeid bij pa en ma op de boerderie, gaan studeren in zeg....... Amsterdam, peerd kan niet bij pa en ma blijven...... dus MOET mee naar amsterdam

De dag dat je het paard aanschaft kan je het prima voor elkaar hebben, maar dat kan dus veranderen..... En als je bij elke aanschaf het onvoorziene in ogenschouw moet nemen, dan is er helemaal niemand die een paard kan aanschaffen, want je leven kan zomaar ineens helemaal veranderen.....

Dat zei je eerder in het topic ook al. Ik blijf het geen excuus vinden. Mijn leven is ook anders gelopen, maar daar hebben mijn paarden niet op ingeleverd hoor.
Je kunt daarom best een paard aanschaffen, je moet alleen een goede plek voor hem zien te vinden.

Paarden in training, wat bedoel je met training, inrijden of uitbrengen op wedstrijden, staan paarden een paar weken bij je gestald of langer. Als jij mij als trainingsstal een 24/7 stalbeleid zou voorschotelen, dan bedank ik vriendelijk. En al helemaal als dit in de zomer het geval zou zijn en wat heeft een maand stilzetten nu weer met een dagelijks periode buiten staan te maken, daar is over je binnenbak topic al genoeg te doen geweest.

De vraag lag anders :) de vraag is hoe je het oplost als je een paard dus niet zomaar even een paar weken uit training kan halen........ en je dus die binnenbak nodig hebt :) Bijvoorbeeld, paarden in training voor anderen, zadelmak maken, corrigeren..... noem maar op. Of een paard dat vanwege het herstel van een blessure onder het zadel moet werken, die kan je ook niet zomaar even stilzetten omdat de bak bevroren is......... Dus die binnenbak moet :) In de zomermaanden is er hier ook volop weidegang...... dat is echt het probleem niet in de zomer :D

In de winter daarintegen wel........ IK heb die stal nog niet kunnen vinden hier in de RUIME regio, waar je EN accomodatie hebt, EN winterweidegang :)

Paddocs wel, ruim voorradig.....

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 16:16

Snoekiej schreef:
Dus als jij in een omgeving zou wonen waar het houden van een paard niet ideaal is, zou je gewoon een bijrijdpaard zoeken ofzo? Dat geloof ik dus echt niet. De mensen die het wél voor elkaar hebben kunnen o zo makkelijk praten en hard zijn tegen degenen die het niet voor elkaar hebben, maar ik denk niet dat jij in mijn situatie zou doen wat je nu zegt.

Maar er zijn ook zat mensen die in de Randstad wonen en het wél voor elkaar hebben. Het kan dus wel. Ik kan van mezelf wel zeggen dat ik eerst een goede plek voor mijn paard zou zoeken en er dan pas een zou kopen. Lijkt me de enige goede volgorde.

pmarena

Re: s'winters geen weidegang hoe lossen jullie dit op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 16:33

Kiwiko : het hoefst toch ook niet per-sé wei te zijn in de winter , als ze maar lekker even paard kunnen zijn , een frisse neus kunnen halen , lekker even uitwaaien buiten :)

En dan liefst minimaal enkele uren en ook met een ander paard :)

Dat is gewoon overal te realiseren.

Is de oppervlakte zo beperkt dat er niet eens een fatsoenlijke paddock op past , dan is het gewoon geen plek waar je paarden kunt houden.

En voor speciale training / tijdelijke situatie ligt het nog wat anders vind ik. Je kunt altijd ineens op straat komen te staan en als uitvlucht even op een waardeloze stal terechtkomen.

Maar dan zit je nog niet voor de rest van je leven aan die stal vast met krokodillentranen dat je geen andere keuze hebt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:28

ook in de drukke steden heb je stallen waar de paarden over 24/7 buiten staan of 12/7 buiten staan.. het is gewoon luiheid van de mensen meestal..

ik woon in de randstad en mijn paard staat 15/20 minuten rijden van huis vandaan op een plek waar ze elke dag los staat met een vriend.

en wat is belangrijker... alleen maar trainen en trainen en paardlief de hele winter op stal, of 1 maanden niet zo veel kunnen rijden en paardlief lkkr elke dag het land op ?!?!?!

zo zie je maar veel mensen zien hun paard alleen maar als een sport ding....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:30

gewoon luiheid......... hmzzz, zoals ik al eerder zei......... als jij hier in de regio een stal kan vinden MET accomodatie EN weidegang in de winter....... EN het past ook binnen jouw budget....... dan betaal ik je een maand stalhuur...... maak het zo over op je rekening......... das makkelijk verdienen toch?

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:40

Dat is niet alleen in de Randstad hoor.

Hier betaal ik zomers en 's winters 90 euro extra op het stalgeld van 345 om hem buiten te laten zetten.

En ja dat heb ik er voor over, maar dat neemt niet weg dat het bij iedereen zo kan.

Moet kiwiko haar paarden dan maar weg doen, omdat ze verhuist is?? Dat is nogal kort door de bocht.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:43

Niet per-sé om Kiwiko hoor want at valt volgens mij nogal mee , maar om de vraag even om te buigen :

moeten de paarden dan maar boeten vanwege een verhuizing ?

Welke omstandigheden dan ook , je dient er als eigenaar gewoon voor te zorgen dat je beesten het goed hebben :)

Ze hoeven echt niet het beste van het beste , maar gewoon wel wat ze nodig hebben.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:49

soms moeten paarden inderdaad inleveren omdat de omstandigheden van het baasje veranderd zijn :) en dat is bijna altijd in de negatieve zin......

Ik vind dat een eigenaar het beste moet doen binnen de mogelijkheden en grenzen........ en daarin staat voor mij niet vast dat dit accomodatie of weidegang is :)

dingen veranderen in je leven........ zo ben je samen, en heb je twee inkomens......... en zo sta je alleen met je kids........ zo woon je bij pa en ma, en zo op jezelf......... zo heb je werk, en morgen niet meer.........

het gebeurd!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 18:00

'tuurlijk gebeurt het , en het kan iedereen overkomen :)

Maar iedereen lost dat op een andere manier op , en iedereen heeft toch weer een andere visie op het juiste evenwicht tussen het belang voor het paard , en dat van het baasje :)

Op 1 en dezelfde stal zie je dat paarde-eigenaar nr. 1 het allemaal hartstikke prima vindt , paard lekker schoon en knus op stal de hele dag en alleen een uurtje in de stapmolen en onder het zadel.

Paarde-eigenaar 2 die kijkt wat kritischer en denkt : verdorie , dit is eigenlijk ook geen leven voor een paard zo. Maar doet er verder niks aan onder het motto van : ik heb nu eenmaal geen andere keus. En gaat dan in de slachtoffer-rol kruipen en beweren dat er nu eenmaal geen andere opties zijn en de hele situatie geheel buiten de eigen schuld is ontstaan en voortduurt.

Paarde-eigenaar 3 die kijkt net als nr. 2 ook wat kritischer , denkt ook : verdorie , dit is niks zo , en DOET er wat aan :)

Vreemd genoeg kan die wel een veel fijnere plek voor het paard vinden. Ook al duurt dat soms even. Levert daar zelf meestal wel iets op in inderdaad.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 18:08

ik had een stal met accomodatie...... en weidegang...... kostte wel 320 euries per maand......... OK in de wintermaanden geen weidegang maar wel paddoc......

maar hoeveel mensen willen dat uitgeven?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 18:12

Ik niet , maar blijkbaar nog genoeg mensen , want als je soms de bedragen hier langs hoort komen.....pfffft.

(paarden)Sport is gewoon duur , als je echt serieus ermee bezig wilt zijn.

Maar ach , vergeleken met Formule 1.... :P

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 18:50

hahahaha das ook weer zo :D :D

vriendlief raced in de MX5Cup.......... kost ook niet weinig die sjit........ wil niet weten wat formule 1 kost :D :D :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 19:34

KiWiKo schreef:
hahahaha das ook weer zo :D :D

vriendlief raced in de MX5Cup.......... kost ook niet weinig die sjit........ wil niet weten wat formule 1 kost :D :D :D

Hier heeft hub ook een dure hobby, wel geen formule1 of iets, maar hij surft, plankje 1800 euro (2 hebben we), zeiltje tussen de 700 en 1000 euri per stuk, je hebt minimaal 3 zeilen (hub heeft 5), overal weer een andere carbon mast in a 300 tot 500 euro (3 stuks)en das nog niet alles, dan zijn er nog surfpakken, gieken, trapezes en alles moet natuurlijk vervoerd in een kar en veel moet eens in de 2 jaar toch wel nieuw of gerepareerd. Maar hij vind mijn paarden duur :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 19:37

hahhaahha lachen zulke vriendjes......... ok zijn stalling van de auto kost 50 euries per maand, dagje racen makkelijk 100 euries........ en dan moet hij geen schade rijden..............

ik wed dat mijn paard goedkoper is :D :D :D

maarja die staat ook op pensioen............. ver weg :)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 19:58

Het heeft bij mij weer een hele andere wending genomen. Paardjes gaan van de zomer lekker de wei op zoals het er nu uitziet lekker 24/7. En ga ik iets anders zoeken voor van de winter. Ik denk niet dat mijn merrie die altijd gewend is geweest om minimaal 4 uur buiten te lopen gelukkig maak met 2 uurtjes. En ik vind het een hele boel geld voor iets waar mijn paard zich niet super voelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:22

+:)+ +:)+ +:)+ +:)+

Chanou5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:53

ja dat is moeilijk..winter is een vevelende tijd.Mijn paard en pony staat aan huis bij mijn zusje ieder heeft een klein paddok waar ze in lopen met schuilstal en dan gaan ze om en om ff paar uurtjes in een klein stukje weide..daar kunnen ze toch ff rollen en wat rond dwarrellen maar echt rennen gaat niet wel wat in draf maar als ondergrond hard is is dat ook weer moeilijk...ik probeer dan ook gewoon aan de hand op de weg te stappen mits het niet te glad is...wordt tijd dat de zomer gaat beginnen toch...

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:15

felicity schreef:
Het heeft bij mij weer een hele andere wending genomen. Paardjes gaan van de zomer lekker de wei op zoals het er nu uitziet lekker 24/7. En ga ik iets anders zoeken voor van de winter. Ik denk niet dat mijn merrie die altijd gewend is geweest om minimaal 4 uur buiten te lopen gelukkig maak met 2 uurtjes. En ik vind het een hele boel geld voor iets waar mijn paard zich niet super voelt.

Super nieuws. +:)+ *\o/* +:)+
En succes met het vinden naar een wintervriendelijke stalling ;)

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:52

Ik woon ook nog net in de randstad, dus het kan wel, accomodatie en buiten. Baarn

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:54

Mijn paard kan ook niet de hele winter op de wei staan. Dit omdat het 1 grote modderpoel wordt en haar beentjes daar niet super tegen bestand zijn. Ze wordt wel zo vaak mogelijk buiten gelaten en in de zomer staat ze wel 24/7 buiten ze heeft wel een ruime uitloopstal wat voor haar aardig scheelt. :)

Hopelijk vind je een goede stal waar ze wel 4 uur of meer buiten kan lopen, veel succes met zoeken :)

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 22:20

onze paarden staan in de zomer 24/7 in de wei en in de winter van ongeveer 8 uut tot 8 uur in de avond.
wij hebben dan wel het geluk dat we zelf weidengrond hebben.

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 23:08

Mijn paardje staat bij een pensionstal waar de paardjes fijn in de paddock kunnen. Ook is er een stapmolen aanwezig.