Wat te doen met paard die ALLES afbreekt?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 09:26

DianneF schreef:
josie schreef:
Het maakt niet uit of hij veel te doen heeft in zijn stal, hij heeft zich dit gedrag aangeleerd en hij wordt gelijk beloont, dus zal hij het blijven herhalen want het is positief voor hem.
Zoals ik al eerder zei: zorgen dat het hem geen enkele keer weer lukt, hoe: tja, daar heb ik al voorbeelden van gegeven en anderen hier ook al........
Met iets anders kom je er niet.
Een reading (mits bij een juiste persoon) zal dit niet oplossen, hoogstens dat je meer inzicht krijgt in je paard, maar hij zal er niet door gaan stoppen.
Succes!!

ja daar heb je ook wel weer gelijk in... hij stopt er niet door...
goh waarom heb ik toch zo'n lastig paard :P

Tja, da's een vraag die men niet kan beantwoorden... toch ben ik tegen matrassen in de stal... paardenhoeven en matrassen, geen goede combinatie... (denk ik)

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 09:31

Beckie schreef:
Lastig hoor, misschien moet je hem geen Trippel meer noemen, maar meer iets in de trant van "Achter het hekje is ook leuk" (heb even in je profiel gespiekt :D )

_O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-

Nu is het lastig, maar als je eens kilometers gaat vreten met m!
Dat je dus een paar uren met hem aan de slag gaat, laat maar lekker lopen
dan...

En dan zou ik er toch voor kiezen om onbeperkt hooi te geven van heel weinig
voedingswaarde..puur buikvulling..die je er dan weer afloopt met je km vreten ;)

Als die staleigenaar nu al zo met je meedenkt, zou ik ook toch een balletje opgooien
voor een paddockje aan de stal vast...ruimte creeeren.

Hihi je hebt het er maar druk mee, wat een boefje!!!

Zou het voor de staleigenaar nog het rotst vinden, vind het super dat hij zo meedenkt met je!!!
Ik zou die arme man eens een grote bos bloemen geven of een fles wijn..oid... ;) DIe moet je
echt in ere houden!!

hijnebol

Re: Wat te doen met paard die ALLES afbreekt?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:43

TBS met dwangverpleging heeft ie nodig!

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:51

hijnebol schreef:

Achos, dat arme beestje toch! :(:) :(:) :(:) :(:)

hijnebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 15:00

zeg je toch ook niet als je zo`n buurman hebt, die elke dag z`n hele woning aan gruzelementen slaat?

Marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 15:10

hijnebol schreef:

en shocktherapie }> ;) :D

Serieus, een heel vervelend probleem. Ik ben normaliter niet zo voor symptoombestrijding maar in dit geval gezien de aanzienlijke schade die het paard zowel aan materiaal dan wel aan zichzelf (als hij hele wanden sloopt, dan moet hij daar ook een keer lichamelijk de revenuen van krijgen) zou ik 'm onherroeplijk rondom in de stroom zetten tijdelijk in ieder geval. Je kunt er inderdaad breekplaatjes tussen zetten voor het geval je bang bent dat hij er in blijft hangen en anderzijds zou ik er dan zelf de eerste nacht bij in de buurt blijven en hem niet een hele nacht aan zijn lot overlaten. Veel geopperd idee hier van rubbermatten is zeker de moeite waard en is vrij simpel te realiseren.

Daarnaast zou ik weleens willen weten wat voor ritme dit paard heeft qua werk en ontspanning, hoe vaak komt hij buiten en hoeveel contact heeft hij daadwerkelijk met soortgenoten en hoe ziet zijn rantsoen eruit qua kwantiteit, kwaliteit en spreiding over de dag heen en in hoeverre is hij het dominante dier ook t.o.v. jou. Hoe is het paard in het werk op welk nivo wordt er gewerkt en laat het paard zich makkelijk bewerken, staat het open voor (bege)leiding, is het leergierig, werkwillig. Staat dit paard op stro of op vlas/zaagsel?

Wat betreft uitloop kan ik je nog meegeven dat wanneer het paard tegen de boxwanden slaat of beukt om een andere reden dan simpelweg slopen om eruit te komen, hij in een loopstal ook zal gaan staan beuken en slaan. Aandacht = aandacht of het nou negatief of positief is.

Paard weiden met een extreem dominante, oudere merrie wil ook nog weleens helpen om hem een toontje lager te laten zingen. Maar dat heeft alleen effect als het een dominantieprobleem betreft.

Succes ermee!

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 15:58

Marijke schreef:
hijnebol schreef:

en shocktherapie }> ;) :D

Serieus, een heel vervelend probleem. Ik ben normaliter niet zo voor symptoombestrijding maar in dit geval gezien de aanzienlijke schade die het paard zowel aan materiaal dan wel aan zichzelf (als hij hele wanden sloopt, dan moet hij daar ook een keer lichamelijk de revenuen van krijgen) zou ik 'm onherroeplijk rondom in de stroom zetten tijdelijk in ieder geval. Je kunt er inderdaad breekplaatjes tussen zetten voor het geval je bang bent dat hij er in blijft hangen en anderzijds zou ik er dan zelf de eerste nacht bij in de buurt blijven en hem niet een hele nacht aan zijn lot overlaten. Veel geopperd idee hier van rubbermatten is zeker de moeite waard en is vrij simpel te realiseren.

Daarnaast zou ik weleens willen weten wat voor ritme dit paard heeft qua werk en ontspanning, hoe vaak komt hij buiten en hoeveel contact heeft hij daadwerkelijk met soortgenoten en hoe ziet zijn rantsoen eruit qua kwantiteit, kwaliteit en spreiding over de dag heen en in hoeverre is hij het dominante dier ook t.o.v. jou. Hoe is het paard in het werk op welk nivo wordt er gewerkt en laat het paard zich makkelijk bewerken, staat het open voor (bege)leiding, is het leergierig, werkwillig. Staat dit paard op stro of op vlas/zaagsel?

Wat betreft uitloop kan ik je nog meegeven dat wanneer het paard tegen de boxwanden slaat of beukt om een andere reden dan simpelweg slopen om eruit te komen, hij in een loopstal ook zal gaan staan beuken en slaan. Aandacht = aandacht of het nou negatief of positief is.

Paard weiden met een extreem dominante, oudere merrie wil ook nog weleens helpen om hem een toontje lager te laten zingen. Maar dat heeft alleen effect als het een dominantieprobleem betreft.

Succes ermee!

poeh dit zijn heel wat vragen :P ik zal proberen alles te beantwoorden :P

werk en ontspanning.. als het weer het toelaat (alleen wei.. binnenkort buitenbak) dan rij ik.. of in de wei zelf.. serieuse training, of lekker ontspannen naar buiten.. probeer het zoveel mogenlijk af te wisselen.. verder komt hij elke dag op wei.. met 1 ander DOMINANT paard op 1 stuk wei.. dit paard is hem de baas trouwens.. er liggen wel 2 weides naast.. gewoon er aan vast.. met ook in elke wei 2 paarden.. dus contact met de andere paarden hebben ze.. dan gaan ze rond een uur of 4 op stal.. (ze gaan s ochtends de wei al in) zomers met lang licht blijven ze uiteraard langer op wei..op stal heeft hij gewone stallen met tralies.. 3 stallen naast elkaar.. hij is de middelste.. dus contact aan de zijkanten met 2 paarden, en tegenover hem staan er weer 3.. met luikje zijn kant op.. dus ook contact met de overburen ;) (hier zit alleen een looppad tussen.. dus als ze willen kunnen ze elkaar nét aanraken met de neus..

hij krijgt 2x pd basisbrok (hij had eerst sportbrok maar dat hebben we omgezet.. poging tot beter gedrag, maar helaas) van de hippostar.. hij krijgt nu met minder rijden 3/4 kwart. normaal 1 kilo per keer.. nu dus 2x 3/4 daarnaast krijgt hij hooi.. (wat voor hooi het is weet ik niet precies..) hij krijgt minimaal 2x per dag een flinke stapel.. als hij uit wei komt krijgt hij een worteltje of broodje of snoepje.. zoeits.. als 'tussendoortje' na het rijden krijgt hij ook wat lekkers..

het is een dominant paard.. normaal gesproken altijd de baas.. maar nu heeft hij een leider.. hij is nu onderdanig aan het paard wat bij hem inde wei staat.. (die staat ook naast hem in de stal..) tegenover mij is hij onderdanig.. ik ben duidelijk de baas bij hem.. hij weet precies wanneer hij iets verkeerd doet of iets niet mag.. ik hoef alleen zn naam nog maar te roepen of hij kijkt me al schuldig aan hhaha!

we rijden nu puur recreatief.. bij de vorige stal reed ik er wel eens onderling een wedstrijd mee.. maar geen officiele.. dus gewoon puur recreatief.. het is ook geen paard om veel te moeten doen.. daar word hij te moe van vind ie zelf ;) *instelling: liever lui dan moe :+
leergierig.. mwah.. werkwillig... liever lui dan moe.. dus liever niet ;) hij sjokt liever ;)
en hij staat op stro (heeft hier ook altijd op gestaan)

nou dat was het volgens mij wel.. poeh haha!

Marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 15:08

DianneF schreef:

werk en ontspanning.. als het weer het toelaat (alleen wei.. binnenkort buitenbak) dan rij ik.. of in de wei zelf.. serieuse training, of lekker ontspannen naar buiten.. probeer het zoveel mogenlijk af te wisselen.. verder komt hij elke dag op wei.. met 1 ander DOMINANT paard op 1 stuk wei.. dit paard is hem de baas trouwens.. er liggen wel 2 weides naast.. gewoon er aan vast.. met ook in elke wei 2 paarden.. dus contact met de andere paarden hebben ze.. dan gaan ze rond een uur of 4 op stal.. (ze gaan s ochtends de wei al in) zomers met lang licht blijven ze uiteraard langer op wei..op stal heeft hij gewone stallen met tralies.. 3 stallen naast elkaar.. hij is de middelste.. dus contact aan de zijkanten met 2 paarden, en tegenover hem staan er weer 3.. met luikje zijn kant op.. dus ook contact met de overburen ;) (hier zit alleen een looppad tussen.. dus als ze willen kunnen ze elkaar nét aanraken met de neus..

hij krijgt 2x pd basisbrok (hij had eerst sportbrok maar dat hebben we omgezet.. poging tot beter gedrag, maar helaas) van de hippostar.. hij krijgt nu met minder rijden 3/4 kwart. normaal 1 kilo per keer.. nu dus 2x 3/4 daarnaast krijgt hij hooi.. (wat voor hooi het is weet ik niet precies..) hij krijgt minimaal 2x per dag een flinke stapel.. als hij uit wei komt krijgt hij een worteltje of broodje of snoepje.. zoeits.. als 'tussendoortje' na het rijden krijgt hij ook wat lekkers..

het is een dominant paard.. normaal gesproken altijd de baas.. maar nu heeft hij een leider.. hij is nu onderdanig aan het paard wat bij hem inde wei staat.. (die staat ook naast hem in de stal..) tegenover mij is hij onderdanig.. ik ben duidelijk de baas bij hem.. hij weet precies wanneer hij iets verkeerd doet of iets niet mag.. ik hoef alleen zn naam nog maar te roepen of hij kijkt me al schuldig aan hhaha!

we rijden nu puur recreatief.. bij de vorige stal reed ik er wel eens onderling een wedstrijd mee.. maar geen officiele.. dus gewoon puur recreatief.. het is ook geen paard om veel te moeten doen.. daar word hij te moe van vind ie zelf ;) *instelling: liever lui dan moe :+
leergierig.. mwah.. werkwillig... liever lui dan moe.. dus liever niet ;) hij sjokt liever ;)

Beetje late reactie, realiseerde me nu pas dat ik hier gepost had.

Nog een paar dingen, je geeft nergens aan of je al dingen geprobeerd hebt zoals stroom, rubber matten, uitloopje, etc.?

Het is van achter een pc over een paard wat je niet kent en zijn huisvesting e.d. natuurlijk onmogelijk om een gepast antwoord te verzinnen.

In reactie op jouw antwoorden heb ik nog een paar opmerkingen, suggesties die misschien van toepassing kunnen zijn?!

Gezien de weersomstandigheden van de afgelopen pak 'm beet 2 maanden en het feit dat je alleen een weiland ter beschikking hebt om te rijden (of ik lees het verkeerd) denk ik dat je paard niet echt veel arbeid (heeft) verricht? Brok zou je nog kunnen halveren en hooi liever meerdere keren of die 2x per dag moet voldoende zijn voor 24 uur eten en knabbelen. Gedrag kan dus voortkomen aan gebrek aan stimulering/afwisseling in dagelijks ritme, gebrek aan voldoende beweging of te weinig ruwvoer.

Daarnaast met maar 1 (dominant) paard een paar uur op de wei vind ik niet echt veel sociaal contact. Het kan zijn dat hij juist helemaal niet op zijn gemak is in de middelste stal. Ik zou bijvoorbeeld ook eens proberen hem op de hoek te stallen of de trailes gedeeltelijk te bedekken zodat hij wel andere paarden kan zien maar ook een "eigen" rustige plek heeft.

Kortom, probleem kan vele oorzaken hebben, verveling, angst, dominantie, te weinig uitdaging/afwisseling c.q. te weinig werk/arbeid, verkeerde kwaliteit, kwantiteit of samenstelling van voeding, voernijd, of is ondertussen al stereotype gedrag (aangeleerd, ongewenst zoals weven, luchtzuigen e.d.).

Gr. Marijke

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 18:31

Marijke schreef:
Gezien de weersomstandigheden van de afgelopen pak 'm beet 2 maanden en het feit dat je alleen een weiland ter beschikking hebt om te rijden (of ik lees het verkeerd) denk ik dat je paard niet echt veel arbeid (heeft) verricht?

Dit probleem speelt al veel langer

Marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 09:31

yvonnedv schreef:
Marijke schreef:
Gezien de weersomstandigheden van de afgelopen pak 'm beet 2 maanden en het feit dat je alleen een weiland ter beschikking hebt om te rijden (of ik lees het verkeerd) denk ik dat je paard niet echt veel arbeid (heeft) verricht?

Dit probleem speelt al veel langer

Graag wat meer uitleg anders kan ik hier niet zoveel mee ;) Bedoel je dat het al langer slechter weer is of dat het paard al veel langer niet gereden wordt? Een paard met mensenproblemen dus :P i.p.v. een mens met paardenproblemen :+

Gr. Marijke

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 11:01

Als je het beginbericht leest dan kun je daaruit opmaken dat het paard van TS al veel langer zijn stallen sloopt als dat het slecht weer is

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 17:24

Marijke schreef:
DianneF schreef:

Beetje late reactie, realiseerde me nu pas dat ik hier gepost had.

Nog een paar dingen, je geeft nergens aan of je al dingen geprobeerd hebt zoals stroom, rubber matten, uitloopje, etc.?

Het is van achter een pc over een paard wat je niet kent en zijn huisvesting e.d. natuurlijk onmogelijk om een gepast antwoord te verzinnen.

In reactie op jouw antwoorden heb ik nog een paar opmerkingen, suggesties die misschien van toepassing kunnen zijn?!

Gezien de weersomstandigheden van de afgelopen pak 'm beet 2 maanden en het feit dat je alleen een weiland ter beschikking hebt om te rijden (of ik lees het verkeerd) denk ik dat je paard niet echt veel arbeid (heeft) verricht? Brok zou je nog kunnen halveren en hooi liever meerdere keren of die 2x per dag moet voldoende zijn voor 24 uur eten en knabbelen. Gedrag kan dus voortkomen aan gebrek aan stimulering/afwisseling in dagelijks ritme, gebrek aan voldoende beweging of te weinig ruwvoer.

Daarnaast met maar 1 (dominant) paard een paar uur op de wei vind ik niet echt veel sociaal contact. Het kan zijn dat hij juist helemaal niet op zijn gemak is in de middelste stal. Ik zou bijvoorbeeld ook eens proberen hem op de hoek te stallen of de trailes gedeeltelijk te bedekken zodat hij wel andere paarden kan zien maar ook een "eigen" rustige plek heeft.

Kortom, probleem kan vele oorzaken hebben, verveling, angst, dominantie, te weinig uitdaging/afwisseling c.q. te weinig werk/arbeid, verkeerde kwaliteit, kwantiteit of samenstelling van voeding, voernijd, of is ondertussen al stereotype gedrag (aangeleerd, ongewenst zoals weven, luchtzuigen e.d.).

Gr. Marijke

Ik heb rubberen matten geprobeerd, dit was echter ook geen succes.. gewoon doorslaan ;) hij heeft nog geen uitloopje gehad (geen mogenlijkheid toe, maar ik denk ook niet dat dit helpt.. en stroom zitten we nu aan te denken, maar liever doe ik dat niet...)
brokken is al verminderd en idd, dit speelt al langer, dus het ligt niet aan het weer... hooi heeft hij ook heel veel...
en een andere stal maakt ook niks uit... hij heeft hoekstal gehad, middenstal, betonnen stal waar ie alleen naar buiten kan kijken om andere te zien.. dus daar ligt het ook niet aan..

alovej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 18:57

Wat als die niks kan afbreken?
Geef hem wat te doen in de stal.
Telkens als die gewoon op stal staat en weer begint met afbreken, doe het hoofdstel om en laat hem zo even een halfuur op stal staan, klinkt zielig is het niet!
En als die dan juist helemaal gek word,ga hem longeren met een longeer singel en bijzet.
En zorg dat die echt weet dat jij de baas bent en dat die die dingen absoluut niet mag flikken!

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 21:09

alovej schreef:
Wat als die niks kan afbreken?
Geef hem wat te doen in de stal.
Telkens als die gewoon op stal staat en weer begint met afbreken, doe het hoofdstel om en laat hem zo even een halfuur op stal staan, klinkt zielig is het niet!
En als die dan juist helemaal gek word,ga hem longeren met een longeer singel en bijzet.
En zorg dat die echt weet dat jij de baas bent en dat die die dingen absoluut niet mag flikken!

het hoofdstel op doen op stal als hij wat doet is echt onzin.. hij beukt tenslotte met zn kont.. dus dit heeft geen nut ;) en ik ben er helaas geen 24/7 bij.. dus ik kan het ook niet elke keer eruit halen als hij iets doet..
en hij weet echt wel dat ik de baas ben ;) want als ik er ben doet ie niks..

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 11:07

Oei, sterke kont heeft hij dan... schijnheilig peerd zeg, dan weet hij toch ergens dondersgoed dat hij het niet mag doen. (wachten tot baasje weg is en dan weer slopûhhh! }:) )

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 11:16

Bel Petra Vlasblom eens (of had iemand dat al gezeg???) zij weet heel veel, misschien heeft ze tips voor je.

www.2moons.nl

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:43

even vraagje; had je nog die reading gedaan :)?

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 19:53

ik had iemand gemaild daarover.. op advies van iemand.. maar ik heb niks teruggekregen.. nu heb ik iemand anders die het voor me wil proberen :) via bokt :)
ik weet niet of ze wil dat ik haar naam zeg, vandaar dat ik het zo maar eventjes doe.

ik heb foto's gestuurd.. dus nu maar eventjes afwachten..

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 20:27

Heb je al eens 24/7 buiten geprobeerd in een gevarieerde kudde (dus meer dan 1 soortgenoot)? Probeert hij dan nog uit de wei te breken?

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 20:32

Waves schreef:
Heb je al eens 24/7 buiten geprobeerd in een gevarieerde kudde (dus meer dan 1 soortgenoot)? Probeert hij dan nog uit de wei te breken?

ja :j

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:31

ehm en een systeem dat je hem kan zien als je er niet bent en dan tegen hem kunnen praten of boos klinken van kap daarmee?
ik bedenk maar wat hoor.

MarloesKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 22:44

Hoi,
lastig hoor als je paard de boel afbreekt.
In Zeeland woont een geweldige vrouw, Cobi de Gooyer. www.energywhisperer.nl
Zij kan met dieren praten en geeft ook Reiki-behandelingen aan dieren.
Ik ben er van overtuigd dat zij je kan helpen met je paard.
Groet Marloes

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 23:02

Site bestaat niet??

Muizenissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 13:21

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 13:30

Is het paard van de TS nou al wat rustiger/braver geworden?