DianneF schreef:poeh dit zijn heel wat vragen

ik zal proberen alles te beantwoorden

werk en ontspanning.. als het weer het toelaat (alleen wei.. binnenkort buitenbak) dan rij ik.. of in de wei zelf.. serieuse training, of lekker ontspannen naar buiten.. probeer het zoveel mogenlijk af te wisselen.. verder komt hij elke dag op wei.. met 1 ander DOMINANT paard op 1 stuk wei.. dit paard is hem de baas trouwens.. er liggen wel 2 weides naast.. gewoon er aan vast.. met ook in elke wei 2 paarden.. dus contact met de andere paarden hebben ze.. dan gaan ze rond een uur of 4 op stal.. (ze gaan s ochtends de wei al in) zomers met lang licht blijven ze uiteraard langer op wei..op stal heeft hij gewone stallen met tralies.. 3 stallen naast elkaar.. hij is de middelste.. dus contact aan de zijkanten met 2 paarden, en tegenover hem staan er weer 3.. met luikje zijn kant op.. dus ook contact met de overburen

(hier zit alleen een looppad tussen.. dus als ze willen kunnen ze elkaar nét aanraken met de neus..
hij krijgt 2x pd basisbrok (hij had eerst sportbrok maar dat hebben we omgezet.. poging tot beter gedrag, maar helaas) van de hippostar.. hij krijgt nu met minder rijden 3/4 kwart. normaal 1 kilo per keer.. nu dus 2x 3/4 daarnaast krijgt hij hooi.. (wat voor hooi het is weet ik niet precies..) hij krijgt minimaal 2x per dag een flinke stapel.. als hij uit wei komt krijgt hij een worteltje of broodje of snoepje.. zoeits.. als 'tussendoortje' na het rijden krijgt hij ook wat lekkers..
het is een dominant paard.. normaal gesproken altijd de baas.. maar nu heeft hij een leider.. hij is nu onderdanig aan het paard wat bij hem inde wei staat.. (die staat ook naast hem in de stal..) tegenover mij is hij onderdanig.. ik ben duidelijk de baas bij hem.. hij weet precies wanneer hij iets verkeerd doet of iets niet mag.. ik hoef alleen zn naam nog maar te roepen of hij kijkt me al schuldig aan hhaha!
we rijden nu puur recreatief.. bij de vorige stal reed ik er wel eens onderling een wedstrijd mee.. maar geen officiele.. dus gewoon puur recreatief.. het is ook geen paard om veel te moeten doen.. daar word hij te moe van vind ie zelf

*instelling: liever lui dan moe
leergierig.. mwah.. werkwillig... liever lui dan moe.. dus liever niet

hij sjokt liever

en hij staat op stro (heeft hier ook altijd op gestaan)
nou dat was het volgens mij wel.. poeh haha!
Beetje late reactie, realiseerde me nu pas dat ik hier gepost had.
Nog een paar dingen, je geeft nergens aan of je al dingen geprobeerd hebt zoals stroom, rubber matten, uitloopje, etc.?
Het is van achter een pc over een paard wat je niet kent en zijn huisvesting e.d. natuurlijk onmogelijk om een gepast antwoord te verzinnen.
In reactie op jouw antwoorden heb ik nog een paar opmerkingen, suggesties die misschien van toepassing kunnen zijn?!
Gezien de weersomstandigheden van de afgelopen pak 'm beet 2 maanden en het feit dat je alleen een weiland ter beschikking hebt om te rijden (of ik lees het verkeerd) denk ik dat je paard niet echt veel arbeid (heeft) verricht? Brok zou je nog kunnen halveren en hooi liever meerdere keren of die 2x per dag moet voldoende zijn voor 24 uur eten en knabbelen. Gedrag kan dus voortkomen aan gebrek aan stimulering/afwisseling in dagelijks ritme, gebrek aan voldoende beweging of te weinig ruwvoer.
Daarnaast met maar 1 (dominant) paard een paar uur op de wei vind ik niet echt veel sociaal contact. Het kan zijn dat hij juist helemaal niet op zijn gemak is in de middelste stal. Ik zou bijvoorbeeld ook eens proberen hem op de hoek te stallen of de trailes gedeeltelijk te bedekken zodat hij wel andere paarden kan zien maar ook een "eigen" rustige plek heeft.
Kortom, probleem kan vele oorzaken hebben, verveling, angst, dominantie, te weinig uitdaging/afwisseling c.q. te weinig werk/arbeid, verkeerde kwaliteit, kwantiteit of samenstelling van voeding, voernijd, of is ondertussen al stereotype gedrag (aangeleerd, ongewenst zoals weven, luchtzuigen e.d.).
Gr. Marijke