bijdrage voor verzorgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ilse86

Re: bijdrage voor verzorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:32

Naja, ik vind het vreemd. Ik vind wel dat een bijrijder moet uitmesten en ook goed voor het paard moet zorgen. Dus niet alleen poetsen, rijden en wegwezen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:37

Naja, bij mijn paard valt er niet meer te doen, die staat altijd op de wei :p . Het idee van een bijdrage is misschien ook wel een beetje om ervoor te zorgen dat ze blijven komen en het series nemen. Ze betalen ervoor, dus dan wil je ook wat.
Maar ik praat over een klein bedrag... 50 euro in de maand ofzo? Dat lijkt mij heel redelijk. Hangt er wel vanaf hoe vaak ze komen, 1 keer in de week voor 50 euro in de maand vind ik dan weer een beetje uit verhouding.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:49

Besef wel dat het ook tegen je kan werken he. Ik betaal, dus ik bepaal zelf wel of ik kom of niet. Meestal pakt het wel goed uit. Hoop ook voor je dat dat zo blijft hoor! Heb jij erg jonge verzorgers als ik vragen mag? Die dus nog geen eigen inkomen hebben en waarbij de ouders betalen?
Ik ben zelf 23 en heb bijbaan bij Kruidvat (vakkenvullen, jiehaah) en heb dus een beetje inkomen. Heb zelf mijn zadel en hoofdstel, concoursdekens, dekjes en -halster betaald. Mijn dekens worden ook door de eigenaresse gebruikt bijvoorbeeld. Als ik zou bijdragen in haar kosten, zou ik dus ook van haar kunnen vragen aan mijn spullen bij te dragen. Dat werkt dus niet.
Ik vind het zeker wel terecht dat je je eigen spullen koopt. Dus wil je een extra zweetdeken, prima. Maar dan betaal je die zelf. Zelfde geldt voor zadeldekjes, bandages alles. Ik mag haar spullen gewoon gebruiken, maar haar zadel past niet goed bij mij en mijn rijpaard. Wel bij haar rijpaard. Dus heb ik zelf een zadel gekocht. Snappie.
Verder mest ik daar meestal 3x per week uit. Zij 4x. Als ik 's avonds rij, voer ik de paarden. Ook help ik wanneer de dierenarts er is bijvoorbeeld. Dan ga ik niet óók nog eens betalen ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:56

ilse86 schreef:
Ben het dus helemaal niet met pmarena eens. In het eerste stukje op deze pagina stel je de vraag hoe je denkt dat het gaat als je een eigen paard hebt. Dan is het logisch dat je alles betaalt, want jij bent de eigenaar, dus jij hebt zeggenschap. Bij een bijrijdpaard heb je, ondanks je bijdrage, niks te vertellen. Als de eigenaar m wil verkopen, sta je alsnog met lege handen. Ondanks het werk dat je er verzet én het geldbedrag dat je betaalt.
En wat betreft dat voorbeeld van die auto: daarvoor is een alternatief. Openbaar vervoer. Dus die vergelijking gaat niet helemaal op. Voor een paard is namelijk geen alternatief. Een ezel moet ook een stal en op een hond kun je niet rijden.

Op een manege betaal je ook om te mogen rijden , en die manege is het alternatief zoals het OV het alternatief is als je geen auto hebt. Dus bij deze is dat punt weerlegd ;)

En bij een manegepaard heb je ook geen zeggenschap , toch betaal je ervoor om erop te mogen rijden , maar die kan ook zomaar ineens weg zijn. En dat risico is ook nog eens veel groter omdat een manege-eigenaar jou niks hoeft te vragen als 1 van de vele ruiters , terwijl een privé-paard met 1 verzorger / bijrijder meestal toch weer een hele andere zaak is. En zo'n privé-paard is sowieso al een veel betere investering voor je rij-geld , omdat je daarmee meer kunt bereiken dan een manegepaard waar na jouw rondjes weer 10 andere ruiters erop gaan rijden.

Dus het is allebei geen geweldige investering , maar een privépaard dan nog beter dan een manegepaard :)

En je hoeft nog niet eens elk uur in het zadel van je verzorgpaard te betalen , maar gewoon het geld dat je anders voor de huur van een manegepaard 1 of 2 keer per week had betaald. Net zoals je bvb. de helft van je OV-kosten aan die eigenaar van de auto kunt geven , omdat diegene zo aardig is om jou mee te laten profiteren van zijn wagen :)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:56

Ik snap niet dat er mensen zijn die zoiets niet normaal vinden
Je maakt gebruik van andermans dier en spullen, omdat je dat zelf graag wilt. Eigenaar vind het wel handig, zo'n verzorgster, omdat zij zelf 3 dagen niet kan en alles een vermogen kost. Best normaal dat iemand een bijdrage levert, toch?
Stel je neemt geen les en je gaat een uurtje op een manegepaard rijden is dat toch ook iet gratis? Terwijl je hun toch een (weder)dienst bewijst om het dier beweging en aandacht geeft, verzorgd en uitmest..

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:59

als je normaal gesproken geen tijd meer hebt voor je paard, verkoop je m. ik vind het vreemd om dan iemand te laten komen die m wél verzorgt en dan ook nog moet betalen omdat de eigenaardan geen tijd meer heeft. als je een manegepaard rijdt, poets en rij je alleen. uitmesten, voeren, helpen bij de dierenarts enz enz hoef je allemaal niet te doen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:00

Brainless schreef:
Vrijrijden op een manege is 6,50 - 7,50 per uur.
2x per week is 52,00 - 60,00 per maand.

Als je niet kan, hoef je ook niet te betalen.

Als je ziek bent, op vakantie gaat, even minder tijd hebt, ander dag wilt....allemaal geen probleem met vrij rijden op een manege, dan hoef je niet te betalen.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:02

dat is niet op elke manege zo. maar dan nog. ik vind geld vragen aan iemand die je paard verzorgt omdat je zelf geen tijd meer hebt, echt heel vreemd.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:06

ilse86 schreef:
als je normaal gesproken geen tijd meer hebt voor je paard, verkoop je m. ik vind het vreemd om dan iemand te laten komen die m wél verzorgt en dan ook nog moet betalen omdat de eigenaardan geen tijd meer heeft. als je een manegepaard rijdt, poets en rij je alleen. uitmesten, voeren, helpen bij de dierenarts enz enz hoef je allemaal niet te doen.

buiten het betalen om, als je dat zo vindt waarom heb je zelf dan een verzorgpaard. in allebei de gevallen heeft de eigenaar geen tijd, dus zou die hem ook moeten verkopen?

ik vind jou vorige berichtje, dat jij de spullen komt, dat dat wel goed compenseert alleen begrijp ik niet zo goed waarom je zo tegen de bijdrages bent..

edit, oops, volgens mij lees ik verkeerd, je betaald wel :P?
( %) )

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:13

nee ik betaal niet voor het rijden. koop wel gewoon spullen die ik zelf nodig heb en zij mag die spullen uiteraard ook gebruiken. gebruik ook wel spullen van haar.
als je geen tijd hebt voor je paard, verkoop je m normaal gesproken ja. maar ik vind niet dat je het kunt maken om dan wél iemand te laten komen en dan ook nog te laten betalen omdat jij het niet over je hart kunt verkrijgen dat paardje te verkopen. Jij kunt je paard aanhouden zonder dat ie op stal verpietert en de bijrijder rijdt m en heeft er plezier mee. Paard zit vervolgens ook beter in z'n vel omdat er wat mee gedaan wordt.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:14

ilse86 schreef:
dat is niet op elke manege zo. maar dan nog. ik vind geld vragen aan iemand die je paard verzorgt omdat je zelf geen tijd meer hebt, echt heel vreemd.

Jij blijft er maar vanuit gaan dat iedereen die een bijrijder heeft ook zélf geen tijd meer heeft voor zijn paard :? vind ik een rare redenatie. Natuurlijk zijn er zat die er om die reden een bijrijder hebben, maar ik ben er 1 die er 1 heeft om een hele andere reden...

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:18

mensen die bijrijders zoeken kunnen vaak zelf niet meer rijden. bijvoorbeeld vanwege tijdgebrek, lichamelijke aandoening, zwangerschap noem maar op. Feit blijft dat dat paard op stal staat en dat er niks meer mee gedaan wordt. Normaal gesproken verkoop je een paard als je er niks meer mee kunt om welke reden dan ook. Als er een bijrijder komt die er goed voor is en dat paard blij maakt, vind ik dat meer waard dan die 50 euro die ik er per maand voor zou krijgen.
Een bijrijder kost niks extra. Paard blijft namelijk gewoon eten en strooisel verbruiken. En af en toe dat borsteltje dat kwijtraakt, wil de bijrijder heus wel zelf betalen. Dat argument dat het zadel sneller slijt vind ik ook onzin. Als je m niet gebruikt, wordt ie ook stug of verpietert ie ook door de schimmel die erop komt.

Elegant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:20

Ik heb nooit iets moeten betalen voor mijn verzorgpaard. Alleen soms de wedstrijdkosten of als ik zelf een leuk setje had gezien bijvoorbeeld, dat is niet meer dan normaal.
Nu ik op het punt sta om een eigen paard te kopen, zou ik ook geen bijdrage willen vragen aan een verzorger/bijrijder.
Als je een bijdrage vraagt omdat je je paard anders niet kunt bekostigen vind ik het dat een slechte zaak, je bent dan dus afhankelijk van anderen wat betreft het welzijn van je dier.
Als je je paard wel zelf kunt bekostigen, maar toch een bijdrage vraagt, mag je dat natuurlijk zelf weten. Maar ik heb het altijd als een wederzijds iets gezien; ik mocht rijden als hij geen tijd of zin had. Doordat hij geen bijdrage vroeg (want dat had ik toen niet kunnen betalen) ben ik in de gelegenheid gesteld mijzelf verder te kunnen ontwikkelen in de paardensport en mijzelf op te werken tot Z dressuur. Iets wat anders nooit had gekund en waar ik heel dankbaar voor ben. Iets wat ik nu een ander met stil talent wil gunnen, die stomweg het geld of de connecties niet heeft!
Laatst bijgewerkt door Elegant op 02-02-10 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:20

ilse86 schreef:

Maar het gaat niet om een manegepaard , als je een manegepaard wilt , dan ga je lekker dat uurtje rondjes rijden in de manege zonder je verder te interesseren in de verzorging eromheen , en ga je lekker alleen voor dat uurtje rijden , als dat je ultieme geluk is :P

Vind je het leuker om toch met een privé-paard bezig te zijn , en wil je niet dat een ander bepaald dat hij ineens verkocht kan worden , dan koop je zelf een eigen paard. Maar een eigen paard kost veel geld , verzorging en tijd. En voor dat geld zul je ook weer een baan moeten hebben , en dat kost nog meer tijd.

Heb je niet genoeg geld of tijd voor het verzorgen en rijden van een eigen paard , dan kun je kiezen voor je manegerondjes of zoeken naar iemand anders zijn paard waar je van mee mag profiteren. Dan neem je de verzorging uit handen van de eigenaar , die blij met wat vrije tijd en jij blij met wat meer een "eigen" paard dan een manegepaard. Maar de kosten voor het rijden blijven.

Als je die miezerige 50 euro bijdraagt dan ben je goedkoper uit dan op de manege , krijgt meer waar voor je geld , staat niet in verhouding tot een volledig eigen paard qua kosten , en je hebt ook niet alle risico's die de eigenaar wel heeft.

Ja , de eigenaar heeft het uiteindelijk voor het zeggen , dat is logisch. Die betaald ook het leeuwendeel van de kosten en heeft alle risico's , dus nogal wiedes dat die voor die grotere bijdrage ook de zeggenschap behoudt.

Ikzelf zou ook best wel eens een dagje vrij willen hoor , dat iemand anders voor mijn paardje zorgt dan.
Maar ik doe het niet , vind het risico veels te groot. Een goede verzorger / bijrijder vind je zomaar niet , de kans is veel groter dat je iemand treft die niet zo met je paard en spullen omgaat als je hoopt , en zich niet zo goed aan zijn afspraken houdt als gehoopt , dan dat je de perfecte persoon vindt.

Je laat verdorie wel iemand anders op jouw paard rijden en jouw spullen gebruiken , wie weet wat ze er allemaal mee doen :n
En bovendien ben jij als eigenaar van het paard nog aansprakelijk ook als er iets fout gaat....nee dank je , mij niet gezien :=

Maar als iemand het bij voorbaat al belachelijk vindt om een 50 euro in de maand bij te dragen aan de kosten , dat vind ik ergens best ondankbaar.
Voor dat geld rij je misschien 4 , 5 manegelesjes en in plaats daarvan mag je bvb. 3 dagen per week met een privé-paard aan de haal gaan.

Terwijl die eigenaar zelf 1 dagje meer heeft en daarvoor minstens 3x zoveel betaald en dan ook nog eens alle risico's heeft.

Verzorgers / bijrijders die gratis met andermans paard de hort op mogen hebben gewoon ontzettend veel mazzel :j

Mensen met een eigen paard betalen zich blauw voor hun hobby en jij hebt het allemaal gratis :D

Het risico dat het paard verkocht wordt heb je dan wel , maargoed , als eigenaar heb je ook het risico dat je het paard niet altijd kunt houden...dus tja.
Als bijrijder heb je dan bij verkoop nog een mogelijkheid om het dier zelf te kopen , alleen schrik je je dan rot dat je er ineens stevig voor moet betalen terwijl je dan voor al dat extra geld alleen maar extra werk en zorgen krijgt , na jaren gewoon gratis genieten :D

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:27

Zo ben ik ook bij mijn paard gekomen, Elegant. Ik betaal ook gewoon mijn eigen dingen. Dus idd setjes, startkaart, startgeld. Alles. Maar draag niet bij in de algemene kosten (voer, strooisel, da, hoefsmid enz) omdat dat kosten zijn die altijd wel doorgaan voor het paard.
Betaal ook mijn eigen privélessen omdat ik beter wil worden en ook richting Z dressuur wil met haar.

@pmarena
Je doet net of bijrijders eigenaren op hun blote knietjes moeten bedanken omdat ze vrij mogen rijden op hun paarden. Zo werkt het natuurlijk niet helemaal. Bijrijders mesten over het algemeen uit, voeren, helpen bij de hoefsmid enz enz. Dat hoeft de eigenaar dan al niet meer te doen. Tuurlijk hoort een bijrijder z'n eigen paardrijlessen te betalen. Zou ook knettergek zijn als de eigenaar dat zou betalen.
Wij hebben bijvoorbeeld de afspraak gemaakt dat ik sowieso 4x per week rij. Eigenaresse is zwanger, dus rij en verzorg haar paard er nu bij omdat ie anders vastroest ;). Verder mest ik meestal uit op de dagen dat ik er ben. Dat komt neer op 3 stallen (staat ook nog een tweejarige). Dacht dat dat werk genoeg was. En dan ook nog betalen? Echt niet...

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:34

Meningen hierover blijven gewoon verdeeld.

toen mijn huidige pony nog mijn bijrijdpony was, betaalde ik €50,- maar ik was de enige die erop reed, en ik mocht alle dagen in de week komen. kon ik een keer niet was dat ook geen probleem. Dus ik had voor €50,- een eigen pony. Uiteindelijk heb ik haar ook overgenomen omdat die mensen een pony aanhielden voor een ander. Dat zou ik zelf ook nooit doen.

Ik snap wat mensen zien in het gedeelte 'je helpt elkaar'. Maar dat veel mensen tegenwoordig een bijdrage vragen vind ik ook niet raar. Een paard is duur, en het is zelden gratis om iemands paard te rijden. Of we het nou hebben over particulier of op een manege.

En nou zeg jij (Ilse86) wel sommige bijrijders betalen dan zo nu en dan wel eens een klein dingetje... ok... als het dan ook nog wat nuttigs zou zijn (en dus geen dekje of borstel waar ik er al 100 van heb). Maar dat is lastig. Net als een zak voor, dat zit bij mijn stalprijs inbegrepen. Dus eigenlijk alles wat een bijrijder zou kunnen kopen, heeft voor mij absoluut geen nut. van een kleine bijdrage zou ik(een deel van) de hoefsmid kunnen betalen bijvoorbeeld.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:40

naja, mijn paard moet altijd ijzers. ook als ie stilstaat. dus daarvoor hoef ik niet te betalen. en die hoeven groeien ook wel door als ie stilstaat.
Ik help de eigenaresse gewoon door haar paard te rijden en straks te helpen met het zadelmak maken van de kleine aap. Zij heeft geen tijd en zin meer om elke dag 2 paarden te rijden. Ze wil wel graag dat ik les neem. Dat doe ik dan ook. Ook omdat ik er zelf beter van word';)
Merk dat er bij ons in de buurt toch anders over wordt gedacht.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:47

Maar de eigenaresse rijdt nu dus helemaal niet , heeft nu weinig aan haar paarden , en die draagt wèl alle kosten voor het hebben van paarden die nu alleen maar als JOUW hobby fungeren :)

Stel je voor dat ze van jou waren , dan heb je je geliefde zeggenschap :)

Maar in plaats van de 3 dagen die je nu "vrij" hebt (omdat je nu verzorger / bijrijder bent) moet je dan dus 7 dagen op komen draven en alles doen.

Bovendien moet je dan ALLE kosten betalen. En je moet trouwens ook de aanschafkosten van de paarden nog van je spaarrekening aftrekken natuurlijk ;)

Daarnaast heb je dan nog alle bijkomende kosten van onderhoud , dierenartskosten , en het risico dat je al dat geld in 1 klap kwijt bent omdat een paard het loodje legt. Daarnaast is het ook nog eens zo dat je alle vernatwoordelijk draagt over die paarden (ook bij ongelukken trouwens) en als je toch onverhoopt nog eens tot verkoop overgaat , dan moet je dat verkoop-traject in van het zoeken naar een nieuw baasje.

Al met al ben je dan veel en veel slechter af dan nu hoor. Dan betaal je een vermogen , moet je veel meer werk doen en loop je veel meer risico dan dat je nu doet. Dus voor jou is het ook een buitenkansje om op deze manier toch een "net echt" paardenmiepje te kunnen zijn :)

Het is voor beide partijen een mooie kans. Als beide partijen ook op een fijne manier met elkaar en de paarden om gaan , dan moeten jullie ELKAAR op je blote knietjes danken , en een bijdrage in de kosten past daar wel bij vind ik.

Overigens , ik zou in de situatie van de eigenaar van "jouw" paarden ook superblij met je zijn hoor en geen geld van je willen , maar het gaat om het principe dat er nu wordt gedaan alsof de eigenaar al het profeit heeft , terwijl die toch echt veel slechter uit de hele situatie komt dan de bijrijder , en dat bijrijders dat blijkbaar niet zien vind ik toch wel erg :)

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:52

kijk, als iemand alleen maar rijdt en poetst en dan weer oplazert, zou ik het wel op z'n plek vinden dat iemand aar aan bijdraagt. Maar vind wel dat het in verhouding moet zijn. Wanneer een eigenaar weinig zin meer heeft om zoveel te rijden en zoveel te doen, vind ik dat ie dan ook eerlijk moet zijn en geen bijdrage hoort te vragen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 12:01

Dus als je weinig zin hebt om veel te rijden en er veel tijd aan te besteden , moet je maar wel zin hebben om het volle pond te blijven betalen en dus andermans hobby volledig te bekostigen ? :P

Je kan het ook zo bekijken : als iemand wat meer wil dan wat rondjes rijden op een manegepaard , mag daar ook best een geringe vergoeding tegenover staan.

Dat je dan voor bvb. 3 ritten in de week (die vast ook zeer regelmatig langer dan een uurtje duren) maandelijks het bedrag betaald dat je ook kwijt was geweest aan elke week een manegelesje , lijkt me dan maar een kleine bijdrage.

Die verzorging eromheen trekt dan de rest van wat zo'n privé-paard je nog eens extra biedt , recht :)

Maargoed , alles bij elkaar staat het iedereen natuurlijk vrij om wel of geen geld te vragen / te willen geven. Je kunt het de samenwerking met iemand anders doen of laten , daar ben je vrij in.

Maar ik vind het aso om te stellen dat mensen die een bijdrage in de kosten vragen een soortemet van profiteurs zijn. Want al met al heeft de bijrijder / verzorger de grootste voordelen van de 2 als je alles op een rijtje zet , en dat mogen ze best inzien :)

Het is gewoon mazzel als je niet hoeft bij te dragen in de kosten. En dan toch wat geld erin stoppen door bvb. spullen te vervangen , is alleen maar logisch :)

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 12:03

pmarena schreef:
Maar ik vind het aso om te stellen dat mensen die een bijdrage in de kosten vragen een soortemet van profiteurs zijn. Want al met al heeft de bijrijder / verzorger de grootste voordelen van de 2 als je alles op een rijtje zet , en dat mogen ze best inzien :)

Het is gewoon mazzel als je niet hoeft bij te dragen in de kosten. En dan toch wat geld erin stoppen door bvb. spullen te vervangen , is alleen maar logisch :)

:j compleet mee eens

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 12:05

Euh in eerste instantie heb je de paarden aangeschaft als JOUW hobby, of begrijp ik dat verkeerd ;) Die paarden kiezen er niet voor om bij jou op stal te komen.

En wat betreft die rondjes rijden. Bij maneges krijg je les en begeleiding. Bij bijrijdpaarden moet je vaak zelf maar uitzoeken wat je doet.Dus dat is niet hetzelfde als het rijden in manegelessen.

demi888

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 12:11

Ik heb voor mijn 2 bijrijdpaarden die ik nu heb, een fries verzorgd, daar moest ik 100€ voor betalen!!
belachelijk! het was een boer met 2 eigen paarden en 1 daarvan verzorgde ik.
Ik vind dan best dat je een bijdrage kan betalen MAAR, dan moet de eigenaar met eigen terrein wel ervoor zorgen dat de bak goed aan kant is, het paard goede spullen heeft etc.
dat was dus totaal niet het geval! die arme fries had een zadel van voor de oorlog, kapotte boom en paste voor geen meter! de bak zag er niet uit, was hartstikke zwaar en werd 1x in de 2 a 3 maanden gesleept :x
zo hoort het dus niet, als je er 100€ voor vraagd!
Ik heb er toen iemand bij gezocht, zodat we samen de kosten konden delen, daarbuiten moesten wij een nieuw zadeltje halen etc. hij wilde daar niet aan mee betalen :n
maja, wat ik dus heb geleerd, als het er allemaal netjes uit ziet, goeie bak, goeie omgeving voor het paard, goed zadel etc. dan vind ik het logisch dat daar wel een bijdrage voor word gevraagd omdat je toch gebruik maakt van hun spullen.
In mijn geval, als ik dit zo terug zie, vind ik het belachelijk om dan te betalen O:)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 12:13

Ilse : Eeeeh , dus :?

Natuurlijk kopen mensen een paard als hun hobby , maar op het moment dat hij er niet meer alleen is voor hun hobby , maar ook voor de hobby van iemand anders , mag diegene die er nu ook plezier van heeft , ook best wat bijdragen in de kosten.

Je hebt de kosten , het verzorgen en het rijden.
Wil iemand meedelen , dan graag ook in de kosten , het verzorgen en het rijden.

Waarom alleen het verzorgen en het rijden ? :)
De kosten horen er nu eenmaal ook bij , dat heb je met privé-paarden.

Net zoals je op de ene manege alleen maar veredeld rondjes kunt rijden en nooit veel verder komt omdat de paarden door teveel mensen van bedenkelijk niveau gereden worden , en de andere manege wat meer te bieden heeft. Zo hoef je bij de ene manege alleen maar een gezadeld paard te bestijgen , te rijden en weer af te geven , terwijl de andere manege verwacht dat je het paard ook wat voor- en na-verzorging geeft.

In het laatste geval heb je zelfs bij een manegepaard nog kosten + verzorging + rijden.

En dan zou je bij een privé-paard alleen maar de verzorging + rijden willen :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 12:14

Ik denk dat meningen hierover blijven verschillen.

Ik denk er nl anders over en zal nooit een bijdrage vragen.
Als ik mijn paardjes niet meer kan betalen en ik heb een goede vriendin die bv samen (met 1) wilt doen, zou ik er over nadenken.

Maar dat is absoluut niet mijn uitgangspunt.
Mijn bijrijdster betaald niets.