Waarom kies jij voor je paard op stal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 15:29

kristientjjx schreef:
nicole3939 schreef:
Ik heb dit al eerder gezegd, waarom moet iedereen die zijn paard binnen heeft staan zichzelf verdedigen tegen mensen die dit zielig vinden. Je maakt toch zelf uit wat jij het beste voor je paard vindt?

Ik ben het helemaal met je eens.. Iedereen heeft een eigen manier op zijn paard te verzorgen en een paard raakt het wel gewoon :) Ik denk dat iedereen het beste wil voor zijn/haar paard

Er is toch wel een wezenlijk verschil tussen een fulltime stalpaard (en die ken ik helaas nog steeds te veel) en een paard wat bv alleen 's nachts op stal staat, in mijn ogen. ;)
Het eerste vind ik absoluut een no no, omdat een paard gewoon niet gemaakt is om urenlang op stal te staan. Heel simpel, verdiep je in het wezen paard. Het tweede is best wat voor te zeggen in bepaalde gevallen, i.v.m. met bv veiligheid of bij een ouder paard etc. etc. Daar kan ik echt geen probleem van maken, als ze maar een groot deel van de dag lekker buiten kunnen staan met andere paarden en wat eten (gras of ander ruwvoer).
Maar zoals je op zoveel stallingen ziet, dat paarden echt superlang op stal staan, nee, dan wil je in mijn ogen niet het beste voor je paard. :n

Dat een paard het gewend/gewoon raakt, nou, ik kan je vertellen dat de mijne dus zo'n geval is die dat never nooit niet gewoon zal raken om lang op stal te staan. :D
En ik ben blij toe, want hij geeft tenminste nog aan wat hij er van vindt. Paarden die dat niet meer doen, tja, ik kan daar niet zo vrolijk van worden, heel eerlijk gezegd. ;(

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 16:42

Twiggy2008 schreef:
Er is toch wel een wezenlijk verschil tussen een fulltime stalpaard (en die ken ik helaas nog steeds te veel) en een paard wat bv alleen 's nachts op stal staat, in mijn ogen. ;)
Het eerste vind ik absoluut een no no, omdat een paard gewoon niet gemaakt is om urenlang op stal te staan. Heel simpel, verdiep je in het wezen paard. Het tweede is best wat voor te zeggen in bepaalde gevallen, i.v.m. met bv veiligheid of bij een ouder paard etc. etc. Daar kan ik echt geen probleem van maken, als ze maar een groot deel van de dag lekker buiten kunnen staan met andere paarden en wat eten (gras of ander ruwvoer).
Maar zoals je op zoveel stallingen ziet, dat paarden echt superlang op stal staan, nee, dan wil je in mijn ogen niet het beste voor je paard. :n

Dat een paard het gewend/gewoon raakt, nou, ik kan je vertellen dat de mijne dus zo'n geval is die dat never nooit niet gewoon zal raken om lang op stal te staan. :D
En ik ben blij toe, want hij geeft tenminste nog aan wat hij er van vindt. Paarden die dat niet meer doen, tja, ik kan daar niet zo vrolijk van worden, heel eerlijk gezegd. ;(

En toch... een paard kan blijkbaar veranderen. Want die van mij, vóór de ok, had de stal afgebroken als ze erin moest staan, op stallen waar ze in de nacht binnen moest, stond ze in de ochtend al in de startblokken en moest de stalhulp echt goed doorlopen ander hield ze ze niet eens bij. Nu moet ze vanwege veel zandeten dus in de nacht op stal, ook in de zomer, en ik hield dus echt echt echt mijn hart vast want o jeeee dat ging een drama worden dacht ik. Voor niks. Ze vind het heeeelemaal goed. Op de vorige stal vertelden ze me ook al dat mutsie bij veel regen bij de draad aan het kachelen was en heeeeel erg graag naar binnen wilde, maar ik geloofde dat echt voor geen meter, want dat doet mijn bikkel echt niet. Maar.... stiekem een paar keer gaan kijken, niet op etenstijd en jawel hoor.... daar liep ze op en neer te dabben.

Gisteren zijn ze binnen gebleven omdat het te slecht was het weer, dus ik verwachtte toen ik haar gisteren avond uit de stal haalde dat ze compleet uit haar dak zou gaan. Dus niet. Bleef gewoon relaxed, en ook daar wil ze weer graag naar binnen toe. Ze wil graag naar buiten hoor, daar niet van, maar ik viel echt om van verbazing dat ze nu dus stal niet erg meer vind. Blijf vinden dat ze lekker hele dagen naar buiten moet hoor, en structureel 24/7 op stal moeten staan dan haal ik haar vandaag nog weg, maar blijkbaar vind ze een dagje niet erg. En zodra ze het eerste paard binnen halen wil zij ook, en nee ze krijgen dan echt niet meteen eten, pas een paar uur daarna.

Als jij het snapt, snap ik het ook, want had me dit een paar maanden geleden verteld en ik had je echt uitgelachen.... ;)

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 16:46

KiWiKo schreef:
_Kiki_ schreef:
Nav een ander topic, ben ik wel benieuwd waarom mensen kiezen om hun paard 's nachts (en overdag?) op stal te zetten. Doe je dit voor je paard of voor jezelf?

Mijn paard is dinsdag naar 24/7 buiten gegaan met schuilstal, en voor die tijd stond ze alleen overdag buiten. Een beetje schuldig voel ik me wel kan ik zeggen, want ze stond toch echt op stal voor MIJN plezier.

en jij denkt dat je met zo een openingszin mensen hierheen krijgt om hun beweegredenen op bokt te zetten????

JIPPIEEE GAAN WE WEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEER.

Mijne staat op stal blijft dat ook en niemand die dat zal veranderen.

Na teveel ellende buiten en gemis van een goede betaalbare mogelijkheden blijft hij lekker binnen en komen er ook alleen maar mensen aan mijn paard die ik toestemming heb gegeven.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 17:15

De mijne staat buiten. Dat doe ik voor háár, maar ook voor mezelf. Ik zou mezelf namelijk niet meer recht in de ogen kunnen kijken, al zou ik een paard op stal houden :).

NicoleWHS

Re: Waarom kies jij voor je paard op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 18:21

Twiggy, jij bent wel snel met oordelen over mensen.
Omdat ik mijn paard op een stal heb staan, wil dus zeggen dat ik niet het beste met haar voorheb?

Wie ben jij om over mij te oordelen?
En ik heb me niet verdiept in mijn paard?

Weet je er zijn ook paarden die als ze in de wei moeten, alleen maar voor het hek gestresst heen en weer lopen, omdat ze niet willen.

En ook al was dat niet het geval dan beslist nog de eigenaar van het paard, of ze hem of haar in de wei zetten.

Laat ieder in zijn waarde!!!

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 18:25

Ik heb ongeveer een jaar geleden de keuze gemaakt om mijn paard van 24/7 (zomer) buiten en 18/7 (winter) naar een stalling te verhuizen waar hij elke dag 6 tot 8 uur buiten staat..
Nu zullen er vast bokkers zijn die dit not done vinden.. maar ik ben er erg blij mee..

Hij is met pinksteren aangevallen door een of andere loon.. flinke snee erin, en staart voor een deel eraf..

Dan zit de schrik er wel in hoor..
Ik heb toen besloten dat niet meer te doen..
Wel heb ik gekozen voor een dubbele box, met buitenluik, en weidegang in een kudde.

Wel houd ik er rekening mee dat mijn paardje meer beweging moet krijgen, nu hij meer op stal staat.. Ook zijn voeding is er op aangepast..

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 20:52

Twiggy2008 schreef:

Net zoals sommige paarden nu eenmaal niet buiten willen blijven..ook al is het snachts 20graden (en hebben ze eten gehad)
Die van mij gaan snachts op stal ALTIJD ze lopen minimaal 12 uur buiten in de winter en langer in de zomer (incl. rijden)

Maar vele personen die neerkijken op "ons" stalmensen (en dan heb ik het alleen over snachts op stal) die hebben hun eigen paarden op een postzegel van 2000m (als ze geluk hebben !) vaak ook nog zonder schuilstal.......... daar heb ik geen goed woord voor over ! een paard moet lekker droog kunnen liggen.

En in "wilde" paarden omstandigheden kunnen ze dat opzoeken...maar niet binnen een omheining van 2000m2 -5000m2 in NEDERLAND, waar het voordat het 6wkn sneeuwde, eerst nog eens 6 wkn regende !!!

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 20:54

Mijn paard staat zoveel mogelijk buiten. Alleen in die drek krijgt ze binnen de kortste keren mok. Plus dat ze op ijzers staat. Dus als het heel glad is, is het sowieso niet vertrouwd om haar naar buiten te zetten.

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 20:58

De mijne staat op stal want ze is geschoren :+

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 03:32

Breghje schreef:
En toch... een paard kan blijkbaar veranderen. Want die van mij, vóór de ok, had de stal afgebroken als ze erin moest staan, op stallen waar ze in de nacht binnen moest, stond ze in de ochtend al in de startblokken en moest de stalhulp echt goed doorlopen ander hield ze ze niet eens bij. Nu moet ze vanwege veel zandeten dus in de nacht op stal, ook in de zomer, en ik hield dus echt echt echt mijn hart vast want o jeeee dat ging een drama worden dacht ik. Voor niks. Ze vind het heeeelemaal goed. Op de vorige stal vertelden ze me ook al dat mutsie bij veel regen bij de draad aan het kachelen was en heeeeel erg graag naar binnen wilde, maar ik geloofde dat echt voor geen meter, want dat doet mijn bikkel echt niet. Maar.... stiekem een paar keer gaan kijken, niet op etenstijd en jawel hoor.... daar liep ze op en neer te dabben.

Gisteren zijn ze binnen gebleven omdat het te slecht was het weer, dus ik verwachtte toen ik haar gisteren avond uit de stal haalde dat ze compleet uit haar dak zou gaan. Dus niet. Bleef gewoon relaxed, en ook daar wil ze weer graag naar binnen toe. Ze wil graag naar buiten hoor, daar niet van, maar ik viel echt om van verbazing dat ze nu dus stal niet erg meer vind. Blijf vinden dat ze lekker hele dagen naar buiten moet hoor, en structureel 24/7 op stal moeten staan dan haal ik haar vandaag nog weg, maar blijkbaar vind ze een dagje niet erg. En zodra ze het eerste paard binnen halen wil zij ook, en nee ze krijgen dan echt niet meteen eten, pas een paar uur daarna.

Als jij het snapt, snap ik het ook, want had me dit een paar maanden geleden verteld en ik had je echt uitgelachen.... ;)

Maar jouw paard staat dus ook niet dagelijks de HELE dag op stal. En daar had ik het over. ;)
Die van jou komt in principe dus ook gewoon buiten (overdag). :)
En verder zeg ik ook dat er verschil kan zitten in bv oudere paarden e.d.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 03:36

Mist schreef:
Net zoals sommige paarden nu eenmaal niet buiten willen blijven..ook al is het snachts 20graden (en hebben ze eten gehad)
Die van mij gaan snachts op stal ALTIJD ze lopen minimaal 12 uur buiten in de winter en langer in de zomer (incl. rijden)

Maar vele personen die neerkijken op "ons" stalmensen (en dan heb ik het alleen over snachts op stal) die hebben hun eigen paarden op een postzegel van 2000m (als ze geluk hebben !) vaak ook nog zonder schuilstal.......... daar heb ik geen goed woord voor over ! een paard moet lekker droog kunnen liggen.

En in "wilde" paarden omstandigheden kunnen ze dat opzoeken...maar niet binnen een omheining van 2000m2 -5000m2 in NEDERLAND, waar het voordat het 6wkn sneeuwde, eerst nog eens 6 wkn regende !!!

Lees mijn verhaal nou eens effe goed ;) . Ik had het niet over paarden die 's avonds naar binnen gaan. Ik had het over fulltime stalpaarden. Daar heb ik enige bedenkingen bij, ja. Uit persoonlijke ervaring. Mijn mening. Ik heb zelf totaal geen problemen met paarden die 's avonds voor de nacht naar binnen gaan (om diverse redenen). En verder hoef je echt geen medelijden te hebben met onze buitenpaarden, die staan niet bepaald op een postzegelstukje namelijk (en hebben beschutting van riet/struiken/bomen, het is namelijk natuurgebied). ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 03:42

nicole3939 schreef:
Twiggy, jij bent wel snel met oordelen over mensen.
Omdat ik mijn paard op een stal heb staan, wil dus zeggen dat ik niet het beste met haar voorheb?

Wie ben jij om over mij te oordelen?
En ik heb me niet verdiept in mijn paard?

Weet je er zijn ook paarden die als ze in de wei moeten, alleen maar voor het hek gestresst heen en weer lopen, omdat ze niet willen.

En ook al was dat niet het geval dan beslist nog de eigenaar van het paard, of ze hem of haar in de wei zetten.

Laat ieder in zijn waarde!!!

Natuurlijk beslist de eigenaar. Maar is een paard volgens jou dan niet gemaakt om veel te bewegen, om te kunnen fourageren en om sociaal contact te hebben in alle vrijheid? Waarom wil jouw paard niet in de wei dan? Ik ken toch heel wat paarden en ja, ook fulltime stalpaarden die bij ons 's zomers (tijdelijk) 24/7 naar buiten gaan. Er staat er niet een bij het hek dan, hoor. ;)
Kwestie van zorgen voor goede groepen of koppels, genoeg land, genoeg voer (gras in de zomer dus bijvoorbeeld) en je hebt totaal geen problemen. Ik ben toch al ruim 30 jaar gek op paarden, waarvan de meesten buiten hebben gestaan of gedeeltelijk. No problemos. Dus mijn vraag aan jou: Waarom vindt jouw paard het niet fijn buiten dan?

En verder is het precies wat jij zegt; een paard is overgeleverd aan zijn/haar eigenaar. Die beslist. Maar een fysiek en mentaal gezond paard is toch echt graag buiten, hoor. ;)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 07:36

Mist schreef:
Twiggy2008 schreef:

Hier kan ik me heel goed in vinden, onze paarden zijn idd geen wilde paarden.
Ik denk dat op jouw manier van paarden houden ook weinig aan te merken is.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 08:22

Twiggy2008 schreef:
Breghje schreef:

Maar jouw paard staat dus ook niet dagelijks de HELE dag op stal. En daar had ik het over. ;)
Die van jou komt in principe dus ook gewoon buiten (overdag). :)
En verder zeg ik ook dat er verschil kan zitten in bv oudere paarden e.d.

KLopt, maar het gaat meer om het verschil in gedrag van nature bij haar (en dan misschien ook bij andere paarden). Een ruim jaar geleden had ze het Echt niet geaccepteerd als ze ook al was het dan alleen in de nacht, op stal gemoeten. Ze is na de koliekoperatie (en in ie periode heeft ze 4 maanden 24/7 op stal moeten staan, ze werdt er zelfs depressief van, er moest ook overdag elke keer een paard naast gezet worden anders trok ze het niet we hebben alle zeilen bij moeten zetten om haar erdoorheen te krijgen) 24/7 naar buiten gegaan, tot afgelopen oktober want in de nacht op stal. En vanaf toen is ze gaan veranderen. Die verandering, die had ik nog nooit echt meegemaakt bij een paard. Ik dacht, een buitenpaard is een buitenpaard en klaar.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 08:33

Die van mij staat nu noodgedwongen op stal. Het erf en het begin van de wei zijn spiegelglad door opgevroren dooiwater en regen. maar hopelijk is het vanmiddag wat gedooid dan kan ze alsnog naar buiten

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 09:16

ligt er een beetje aan. heel veel sportpaarden staan ook nauwelijks buiten, maar die krijgen per dag zoveel beweging dat ze hun 'ei' wat dat betreft wel kwijt kunnen.
Maar mensen die hun paard maar op stal plempen en er niks mee doen vind ik ook niet zo ok idd.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 09:31

Breghje schreef:
Ik dacht, een buitenpaard is een buitenpaard en klaar.

Zit er dan verschil tussen buiten en binnenpaarden?

De mijne staan lekker 24/7 op het land, met een grote schuilstal. Indien het echt hard gaat stormen houden we ze een nachtje binnen (voor mn eigen gemoedsrust), maar dan heb ik hele boze pony's.
Kan me ook niet voorstellen dat er paarden zijn die het 'leuk' vinden om de hele dag op stal te staan. Als ze bij het hek gaan staan, zal dat echt niet zijn omdat ze het buiten 'stom' vinden. Daar geloof ik niks van.
Smorgens vroeg tot s'avonds laat buiten, en dan snachts op stal, daar heb ik dan weer geen problemen mee. Maar als iemand me verteld dat zn paard niet op de wei komt, of maar 3 uurtjes op een dag in de paddock, dan heb ik toch wel een beetje medelijden met het dier..

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 09:32

absque_dubio schreef:
Breghje schreef:
Ik dacht, een buitenpaard is een buitenpaard en klaar.

Zit er dan verschil tussen buiten en binnenpaarden?

De mijne staan lekker 24/7 op het land, met een grote schuilstal. Indien het echt hard gaat stormen houden we ze een nachtje binnen (voor mn eigen gemoedsrust), maar dan heb ik hele boze pony's.
Kan me ook niet voorstellen dat er paarden zijn die het 'leuk' vinden om de hele dag op stal te staan. Als ze bij het hek gaan staan, zal dat echt niet zijn omdat ze het buiten 'stom' vinden. Daar geloof ik niks van.
Smorgens vroeg tot s'avonds laat buiten, en dan snachts op stal, daar heb ik dan weer geen problemen mee. Maar als iemand me verteld dat zn paard niet op de wei komt, of maar 3 uurtjes op een dag in de paddock, dan heb ik toch wel een beetje medelijden met het dier..

Haha grappig dat je dat zegt. Arabier van mijn vriendin loopt na twee uur buiten al de hele tijd voorin de bak en gaat ze bij het lint staan. Als je het lint wegdoet, weet t beestje niet hoe snel ie in de stal moet komen :D

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 09:36

En als je de stal open laat, blijft hij ook de hele dag in de stal staan?

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 09:43

euh dan loopt ie gewoon in en uit denk ik. en als ze t zat is, blijft ze gewoon in de stal staan. ze studeert in groningen en haar oma doet de paarden naar buiten. die doet het draad ervoor.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 09:52

Tja ik vraag mij af wat de dieren zelf zullen bepalen. Er zijn hier een hoop mensen voor 24/7 naar buiten. In mijn omgeving zijn er momenteel weinig stallingen die het land openstellen voor paarden, vanwege de te zachte grond. Maar de paarden die ik zie lopen hebben geen schuilstal, geen bomen helemaal niets om te kiezen. Dat vindt ik schandalig. Zet die van mij dan maar lekker warm binnen onder zijn 400 grams staldeken.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 09:53

Ik kies ervoor omdat ik geen andere mogelijkheid heb. (ja ik kan haar ergens anders neerzetten maar dat is meteen véél langer rijden+geen binnenbak, dus nauwelijks mogelijkheden om te rijden).

In de zomer staat mijn haf zoveel mogelijk buiten, in de winter biedt mijn manege daar helaas geen mogelijkheden voor.. Wel komt ze een paar keer per week in de paddock te staan met een vriendinnetje van haar, en natuurlijk krijgt ze verder iedere dag beweging :) . Ideaal is het niet, maar gelukkig begint het weideseizoen vanaf april weer ;)

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 09:56

Dit blijft toch altijd een eindeloze discussie.. Mijn paarden staan zomers zo lang mogelijk buiten.. Gaat het 's nachts onweren, haal ik ze naar binnen. In de winter gaan ze een paar uurtjes 4 á 5 naar buiten, omdat ze het dan zelf zat zijn. Ze staan te drammen voor het draadje, en nee, ze krijgen niet direct hun voer als ze naar binnen gaan, dus daar heeft het niet mee te maken. Zelfs als het in de winter erg koud is of sneeuwt, gaan ze met tegenzin naar buiten.. Ze kunnen los van hun stal naar de wei lopen, maar het komt geregeld voor dat ze zodra ze in de wei staan, weer rechtsomkeert maken om naar binnen te gaan. Doe ik ze er dan een plezier mee?? Ze kunnen heerlijk spelen in de wei, staan met zn achten, en toch willen ze soms liever naar binnen. Het lijkt me dus egoïstisch, als ik ze naar buiten schop, deur dichtdoe en ze lekker buiten laat. Mijn paarden hebben aan een paar uurtjes in de winter genoeg en ik doe het zelfs nog meer omdat ik vind dat het goed voor ze is in de wei, als dat ze zelf zo graag willen..

Als ik later stallen bij huis heb, dan zou ik het zo maken dat ze zelf hun stal in kunnen lopen. Kunnen ze zelf bepalen of ze op stal gaan of niet. Maar helaas heb ik die luxe nu nog niet..

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 10:17

absque_dubio schreef:
En als je de stal open laat, blijft hij ook de hele dag in de stal staan?

En de conclusie is dan??
Er staat toch ook een hek om het weiland heen? Dat staat er ook niet voor niks.....

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 10:19

ik zie staan dat sommige mensen hun paard liever binnen hebben s'nachts omdat ze onder andere bang zijn voor Blikseminslag......begrijpelijk, heel naar idee, maar op stal staan heeft ook zo zijn gevaren, vast komen te liggen of als de stal zou afbranden en je paard nergens heen kan.

moet verder ieder voor zich weten of haar/zijn paard s'nachts op stal staat......wat ik wel heel verdrietig vind zijn paarden die hun box alleen uit komen voor het rijden.