Hoelang paard buiten ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 14:51

roosbananas schreef:
xmarliez schreef:
Mensen denken volgens mij dat 24/7 weidegang betekend alleen een wei???? Geen uitloopstal?? of bomen?? Ik heb nu meerdere mensen horen zeggen dat hun paard door het draad gaat om vervolgens in de stal te gaan staan..... als jullie -de eigenaren- een stal zoeken waar jouw paard 24/7 buiten staan MET uitloopstal (en uiteraard een goede bedekking) en MET bomen en MET de hele dag beschikking over ruwvoer hoor je geen een paard klagen en al helemaal niet als zin in kudde verband staan.

Een paard kan niet zonder schuilstal en sommige paarden die gaan na 1 regendrupje daar al in staan (mijn welsh :+ ) en zo zullen jullie paarden dat ook wel ervaren maar dat betekend niet dat ze na die regenbui nog steeds in de stal willen staan? dat betekend niet dat ze gráág naar de stal toe gaan omdat ze ontsnappen. Nee, dat betekend dat jij als eigenaar ze geen schuilmogelijkheid op de wei biedt ;) en dat heeft NIKS te met dat je paard graag in de stal staat. Ga de reden naar waarom en wanneer hij ontsnapt en in de stal gaat staan, slecht weer? Geen eten op de wei? Staat hij alleen? En los die problemen op, want daar....... ben jij als eigenaar voor.

Mijn ruin stond met zijn vriendinnetje op de wei met op de wei daarnaast nog andere paarden. Droogvoer aanwezig en hij kon schuilen tegen wind en regen. Ik begrijp niet dat mensen gewoon niet kunnen aanvaarden dat niet elk paard graag uren op de wei staat. Neen dat maakt je een slechte eigenaar. Doodgewoon lachwekkend.

Is toch mijn mening? Hoef jij het niet mee eens te zijn :) .

korkman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:06

Reneey schreef:
Hey hey,

Ik vraag me af hoelang een gemiddeld paard per dag buiten komt.
Ik sta nu sinds een maand op een nieuwe stal, gemiddeld staan de paarden daar anderhalf uur tot 2 uur buiten en daarnaast word er nog met ze gereden ( meeste gevallen )
Gelukkig heeft mijn paard een vriendje en speelt hiermee zodra ze buiten komen, ze staan ook echt geen seconden stil.
Ik zelf vind dit veel te kort, van mij mogen ze de hele dag lekker buiten staan weer of geen weer ( heb een bels ).
Al wil hij soms echt graag naar binnen toe al staat hij er een uurtje in ??? Zal dit alleen voor het eten zijn ?

Is het erg dat mijn paard maar ongv op de hele dag 3,5 uur buiten komt ?
Hij staat overigens wel in een stal van 4 bij 4, en heb bijna de hele dag mogelijkheid tot knabbelen.

Hoelang komen jullie paardjes buiten ? En spelen ze dan ook of willen ze ook weer graag naar binnen ?

Groetjes Reneey

Ik persoonlijk vind dat jouw paard veel langer naar buiten mag. Mijn voorkeur gaat uit naar 24/7 weidegang in combinatie met een schuilstal. Paarden horen niet voor een lange tijd in een stal te staan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 17:35

De meeste paarden geven zich inderdaad over :j (de mijne doet dat overigens niet, die strijdt en strijdt en strijdt, als je 'm te lang opsluit :D ). Ze hebben geen keuze en paarden kiezen over het algemeen altijd voor de makkelijkste weg (dus: berusten in de situatie). Dit heeft inderdaad helemaal niets te maken met of een paard daadwerkelijk happy is op die manier. ;)

Wat de post van Waikiki_6 betreft: Valt me op dat hij/zij een paard ietwat te menselijk benaderd. En daarin maken veel mensen helaas een grote fout....

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 17:39

24/7 in de padock met schuilstal.
mocht het nou echt lecht worden en er een orkaan over komen ofzo kan ze wel naar binnen in de stal.

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 17:42

Mijn geschoren pony staat nu van 10 tot 4 buiten en heeft een 600 grams deken met hals om.
Hij krijgt in de wei en op stal kuil.
Met het oud-en nieuw inzicht zullen ze wel wat vaker op stal staan i.v.m vuurwerk!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 17:45

Twiggy2008 schreef:
De meeste paarden geven zich inderdaad over :j (de mijne doet dat overigens niet, die strijdt en strijdt en strijdt, als je 'm te lang opsluit :D ). Ze hebben geen keuze en paarden kiezen over het algemeen altijd voor de makkelijkste weg (dus: berusten in de situatie). Dit heeft inderdaad helemaal niets te maken met of een paard daadwerkelijk happy is op die manier. ;)

Wat de post van Waikiki_6 betreft: Valt me op dat hij/zij een paard ietwat te menselijk benaderd. En daarin maken veel mensen helaas een grote fout....

Ik geef meteen toe dat ik mijn paarden soms wat vermenselijk. Nu, bijv. met dit 'slechte' weer, ben ik wel blij als ze 's nachts binnen staan en denk dan ook dat mijn paarden het prettig vinden om binnen te komen.
Aan het voer kan het niet liggen, dat hebben ze binnen én buiten, maar vanmiddag stonden toch al redelijk vroeg twee van mijn vijf paarden aan het hek te wachten om naar binnen te mogen. De anderen kwamen nadat ze in de gaten kregen dat ik er aan kwam. Dus of ze het nu zelf willen....ik weet het niet.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 17:47

Afhankelijk van het seizoen, in de herfst/winter, mits redelijk weer 10-12 uren per dag. Anders iets korter, als het echt heel erg slecht is, een paar uurtjes.
In de zomer zo veel mogelijk dag en nacht buiten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 18:00

Diablo schreef:
Ik geef meteen toe dat ik mijn paarden soms wat vermenselijk. Nu, bijv. met dit 'slechte' weer, ben ik wel blij als ze 's nachts binnen staan en denk dan ook dat mijn paarden het prettig vinden om binnen te komen.
Aan het voer kan het niet liggen, dat hebben ze binnen én buiten, maar vanmiddag stonden toch al redelijk vroeg twee van mijn vijf paarden aan het hek te wachten om naar binnen te mogen. De anderen kwamen nadat ze in de gaten kregen dat ik er aan kwam. Dus of ze het nu zelf willen....ik weet het niet.

Diablo, ik doe het zelf ook wel eens, hoor ;) , maar ben me daar dan ook bewust van. Ik heb allerlei weersomstandigheden met de paarden buiten meegemaakt in de loop der jaren en de meeste paarden boeit het veel minder dan ik altijd denk (en ik maar wakker liggen 's nachts :o ). Overigens is dit weer helemaal niet zo erg, hoor. ;)
Niet als ze wat beschut kunnen staan en goed te eten hebben. Deze vrieskou is beter dan die ellendige regen van laatst.

Ik maak uit jouw verhaal op dat jouw paarden overdag wel buiten staan. Paarden zijn ook enorme gewoontetdieren, he ;) . Ik reageerde trouwens op iemand waarvan het paard 2 uurtjes buiten kwam en 1 uurtje bereden werd. Dat laatste valt bij mij onder 'training' en heeft niets te maken met 'paard kunnen zijn'. ;)
En juist dat laatste vind ik echt heel belangrijk voor elk paard. Lekker buiten in de groep bijvoorbeeld. Dan vind ik die twee uurtjes buiten erg matig. Ik zou er als paardeneigenaar geen genoegen mee nemen in elk geval. :n

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 18:18

korkman schreef:
Reneey schreef:
Hey hey,

Ik vraag me af hoelang een gemiddeld paard per dag buiten komt.
Ik sta nu sinds een maand op een nieuwe stal, gemiddeld staan de paarden daar anderhalf uur tot 2 uur buiten en daarnaast word er nog met ze gereden ( meeste gevallen )
Gelukkig heeft mijn paard een vriendje en speelt hiermee zodra ze buiten komen, ze staan ook echt geen seconden stil.
Ik zelf vind dit veel te kort, van mij mogen ze de hele dag lekker buiten staan weer of geen weer ( heb een bels ).
Al wil hij soms echt graag naar binnen toe al staat hij er een uurtje in ??? Zal dit alleen voor het eten zijn ?

Is het erg dat mijn paard maar ongv op de hele dag 3,5 uur buiten komt ?
Hij staat overigens wel in een stal van 4 bij 4, en heb bijna de hele dag mogelijkheid tot knabbelen.

Hoelang komen jullie paardjes buiten ? En spelen ze dan ook of willen ze ook weer graag naar binnen ?

Groetjes Reneey

Ik persoonlijk vind dat jouw paard veel langer naar buiten mag. Mijn voorkeur gaat uit naar 24/7 weidegang in combinatie met een schuilstal. Paarden horen niet voor een lange tijd in een stal te staan.

en als je die mogelijkheid niet hebt?

happy2014

Re: Hoelang paard buiten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 20:57

precies niet iedereen heeft di e mogelijkheid.

Overigens, mijn paard heeft het ook buiten wel gewoon gezien na een hele dag. Ook al is het heerlijk droog windstil weer. Ik snap niet dat sommige mensen niet kunnen aanvaarden dat sommige paarden er gewoon geen hol aanvinden de hele dag.
De mijne dus ook niet, die heeft het gewoon gezien op een gegeven moment en gaat voor het draadje hangen. En dat is niet omdat hij gewend is om bijvoorbeeld elke dag om zes uur naar binnen te gaan.

Ik vind het ook vaak niet fijn dat hij de hele dag buiten staat. Ik heb die keuze enkel gemaakt vanwege gezondheidsredenen van mijn paard.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 20:58

Oke, ik ben zelf ook helemaal voor het lang buiten staan.
Helaas hebben we hier geen stallen in de omgeving waar dat mogelijk is, dus staat mijn paard 's nachts ook op stal. Daar kan ik nog vrede mee hebben, omdat het hier ook wel voorkomt dat sommige zieke mensen paarden dingen aandoen die je liever niet bij je paard ziet.
Als je vanuit je paard kijkt, staat die gewoon het liefst 24 uur buiten. Je hebt dan van die mensen die zeggen, ja maar mijn paard staat voor het draad heen en weer te lopen omdat hij zo graag naar binnen wil. Ooit wel eens afgevraagd waarom? Laat je paard naar binnen gaan en laat de staldeur open. Je paard krijgt zijn voer, eet het op en zodra hij het op heeft loopt hij er gewoon weer uit en gaat naar buiten. Paarden die 24 uur buiten staan met een schuilstal staan ook eigenlijk nooit in de schuilstal. Alleen als het misschien koud+regent.
Als je de mogelijkheid dus niet hebt en je afhankelijk bent van een pensionstal, moet je dus opzoek gaan naar een stal die het meest bij jou idee aansluit. Zo heb ik dat ook gedaan, ik ben nog niet helemaal tevreden, omdat de paarden soms ook vermenselijkt worden helaas. Maar in overleg denk ik dat er wel veel mogelijk is. Als je zelf een stal hebt of je paarden aan huis hebt en ze in de winter niet op het land kan/wil hebben, moet je gewoon ervoor zorgen dat je een gedeelte verhard of een paddock van zand maakt, heel simpel. Maar jammer dat de meeste mensen niet vanuit een paard denken..

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:00

barbara28 schreef:

Overigens, mijn paard heeft het ook buiten wel gewoon gezien na een hele dag. Ook al is het heerlijk droog windstil weer. Ik snap niet dat sommige mensen niet kunnen aanvaarden dat sommige paarden er gewoon geen hol aanvinden de hele dag.
De mijne dus ook niet, die heeft het gewoon gezien op een gegeven moment en gaat voor het draadje hangen. En dat is niet omdat hij gewend is om bijvoorbeeld elke dag om zes uur naar binnen te gaan.

Ik vind het ook vaak niet fijn dat hij de hele dag buiten staat. Ik heb die keuze enkel gemaakt vanwege gezondheidsredenen van mijn paard.

Voor het draadje hangen? Ik snap niet dat jij dan denkt dat hij graag op stal wil staan.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:01

korkman schreef:
Reneey schreef:

en als je die mogelijkheid niet hebt?

De mogelijkheid niet heben bestaat niet.
Maar je moet het wel willen.
En als je het niet wilt dan moet je geen paard nemen.
Je neemt ook geen kat als die in de badkamer moet wonen dus waarom wel een paard als die in de stal moet wonen

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:02

Juist ja :D

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:29

Moontje1991 schreef:
De mogelijkheid niet heben bestaat niet.
Maar je moet het wel willen.
En als je het niet wilt dan moet je geen paard nemen.
Je neemt ook geen kat als die in de badkamer moet wonen dus waarom wel een paard als die in de stal moet wonen

ow ja ik wil het wel hoor, maar dan moet ik dus elke dag minimaal 50 km reizen voor mijn paard :?
hier in amsterdam en omgeving heb je dat gewoonweg niet :n

ik vind het een beetje onzin wat je spreekt want hier in de omgeving zijn meer dan genoeg paardeneigenaren (waaronder ook een paar hoge beroemde ruiters, niet dat ik daar wat mee heb maargoed)
die hun paarden hier in de omgeving op stal gestald hebben staan
de dieren hebben het absoluut niet slecht, staan er prima bij
en die moeten volgens jouw visie dan maar geen paard nemen? :?

beetje rare gedachtegang hoor.....

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:32

Amaretto27 schreef:
barbara28 schreef:

Voor het draadje hangen? Ik snap niet dat jij dan denkt dat hij graag op stal wil staan.

Nee want het is idd gewoon een gewoonte, naar binnen = eten krijgen..

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:39

vind dat ook te weinig hoor....vorige winter toen ik mijn paard net had stond hij ook op stal en 1 of 2 uurtjes buiten, werd daar zelf heel onrustig van en ging 3 x per dag naar hem toe om hem uit zijn stal te halen...begin zomer is hij verhuisd naar een bewegingstal, hij is daardoor veel relaxeder geworden, en ik ook. :D

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:48

Wat je er ook van maakt; paarden horen buiten. Ik vind dan ook dat je er alles aan moet doen, om hier zoveel mogelijk rekening mee te houden. Onze paardjes staan 24/7 buiten met ruime stal als schuilmogelijkheid. Het enige wat ze binnen doen is het eten halen en schuilen als het erg hard regent en waait daarbij of tijdens hele hete dagen rond het middaguur. Verder staan ze echt altijd buiten; regen, dag, nacht, vorst, sneeuw maakt echt niet uit. Ik ben zo blij met onze mogelijkheid, heb gezonde, speelse dieren, Super relaxt, geen gedoe met dekens en nog nooit ziek. En na het rijden goed droogstappen, altijd voldoende ruwvoer en klaar is kees. ze blijveN constant in beweging en kunnen zelf kiezen wat ze willen.Maar goed, snap dat niet iedereen mogelijkheid heeft, alhoewel ik altijd op zoek zou gaan naar het meest ideale. Vind minimaal 12 uur buiten echt de ondergrens, voor mezelf en mijn paardje neem ik nooit met minder dan 24:7 buiten genoegen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:52

celticpony schreef:
. Ik ben zo blij met onze mogelijkheid, heb gezonde, speelse dieren, Super relaxt, geen gedoe met dekens en nog nooit ziek. En .

goh wel apart dat ik dat ook heb, zo een gezond speels dier, super relaxed en geen dekens en nooit ziek.....

vind heel fijn hoor voor je dat jij die mogelijkheid van een eigen stuk grond heeft
maar we zijn niet allemaal zo rijk he :Y)

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:11

24/7 buiten+ hooi en rijden.

verder staat hij met 2 shetten merries, verder op stal zijn er ook alleen maar merries behalve mijne dat is een ruin :D
nee hij heeft niks te klagen

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:19

Amaretto27 schreef:
barbara28 schreef:

Nou geloof me, hij dramt er zowat doorheen! hij vind het gewoon niets buiten. Ik snap niet dat jij denkt mijn paard beter te kennen dan ik. Hij vind er gewoon geen hol aan.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:20

barbara28 schreef:

Voor het draadje hangen? Ik snap niet dat jij dan denkt dat hij graag op stal wil staan.[/quote]

Nee want het is idd gewoon een gewoonte, naar binnen = eten krijgen..[/quote]
Nee hoor, zijn eten krijgt hij in de paddock!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:21

zijn krachtvoer ook?

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:22

hij krijgt alleen hooi en verder als we gereden hebben slobber, maar dat is niet op vaste tijden, enkel na het rijden.

cocktail

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:29

Amaretto27 schreef:
barbara28 schreef:

Toevallig ken ik dit paard zeer goed en naar een paar uurtjes buiten hebben gestaan wil meneer gewoon naar binnen!

Rent jouw paard naar de padock als je eraf bent gevallen?