"Ik rijd wedstrijden, dus..."

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 19:42

pharagirlke schreef:
Je hebt nog niet geleerd hoe de vacht van een paard werkt vermoed ik? ;) Lezen is verder ook je beste vak niet kennelijk, want ik zeg nergens dat enkel scheren me dwars ligt, wat me dwars igt zijn die paarden die geheel kaal verschijnen: geen haartjes meer aan de hakken die voorkomen dat er water in hun koten komen, geen haartjes meer in de oren die voorkomen dat er vocht en andere vuiligheid in die oortjes raken, geen voelsprieten meer die voorkomen dat ze hun hoofd stoten in het donker. Een geschoren staartwortel (wat ik overigens afgrijselijk vind maar goed, da's smaak). Dat zijn geen paarden meer.

Die van mij worden ook niet geschoren omdat het niet nodig is. Ik ken er zat die ook paarden hebben waarbij het niet nodig is maar die het toch doen "voor het mooie" :roll:

Maar wat heeft dat te maken met je mening dat het volgens jou geen paard meer is?
Paard zelf zal zich nog steeds een paard voelen hoor!
Hoezo niet lezen? Ik ging op je reactie in van het "Dat jij dat geen paard meer noemt"
Of dat nu bijna kaal of helemaal kaal is, maakt mij niks uit: paard = en blijft een paard!
Zeker als het gaat om haar, wat weer aan groeit :Z
Wat een drama!

Leuk om te weten dat deze paard naar mijn ervaring echt geen last hebben van; water in de koten (wordt netjes afgedroogd en lopen in een "droge" bak);geen oorproblemen hebben; geen wondjes hebben van het stoten; deken met staartflap....

Ik zie het probleem daar dus echt niet van! Of je het wel of niet mooi vind is imo gewoon erg persoonlijk.

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 20:19

liedje89 schreef:
giotto schreef:
In de stallen waar ik vroeger werkte werden de paarden vroeger geschoren omdat :

*Het mooier oogt voor de handel
*Het praktischer is om te werken als je 15 paarden per dag moet werken en verzorgen,ze zijn sneller droog,minder kans op huidaandoeningen zoals schimmels (die graag broeden in warme dikke wintervachten)
* De paarden voelen zich beter zonder wintervacht als ze moeten werken;ze staan minder snel in 't zweet.

Een paard met wintervacht waarvan de haren recht omhoog staat om zich warm te houden heeft optisch een minder blinkende vacht dan een paard waarvan de haren platliggen omdat hij een deken opheeft.Datzelfde paard ziet er dus minder "gezond" uit.
Ik spreek alleen over handelspaarden,niet over weidepaarden.
Een mooi blinkend,kort in het haar staand of geschoren sportpaard presenteerd mooier dan datzelfde paard met een berg winterhaar,een lange baard ,reusachtige sokken aan z'n benen.Dan gaan sommige mensen die komen kijken zeggen : Ja maar,zijn hoofd is te groot,te zwaar beenwerk,..." Hetgeen dat dan eigenlijk gezichtsbedrog is omdat het winterhaar z'n fijn hoofdje en dito benen er anders doet uitzien.
Tastharen en haar in de oren wegscheren is een modeverschijnsel denk ik waaraan sommigen meedoen en anderen niet.

Wat beenbescherming betreft...Zelfs al raakt je paard zich nooit,als hij tijdens een gekke bokkesprong zich eens goed raakt op z'n pees of zo dan is het gedaan met rijden voor enkele weken of maanden...En ik denk dat de meesten onder ons daar niet op zitten te wachten en dus liever effe een beenbeschermer aandoen.

Die maken de meeste paarden toch echt in de wei ken er weinig die daar ook bescherming om hebben. Bovendien zijn de pezenslecht door bloed waardoor warmte bijna alleen door de huid kan worden afgevoerd dus als er geen lucht langs de benen van je paard stroomt belemmert dat ook de pezen. Ik snap de peesbeschermers nog wel hoor bij paarden die zonder echt strijken/tikken (en dan bedoel ik niet 1x in het jaar) of als je wat meer risico's neemt springen/cross/buiten ongelijk terrein. Maar die bandages }:0 Kan het nog nuttelozer.

Ik heb met genoeg paarden gewerkt in m'n leven om te weten dat peesbeschermers wel echt hun nut als beschermer hebben...Zowel bij dravers als dressuurpaarden,springpaarden,...
De materialen worden ook alsmaar lichter en voorzien van gaten of systemen die de luchtcirculatie bevorderen omdat de fabrikanten ondertussen ook op de hoogte zijn van die temperatuurstijgingen onder de peesbeschermers.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 22:52

superwoman schreef:
Maar wat heeft dat te maken met je mening dat het volgens jou geen paard meer is?
Paard zelf zal zich nog steeds een paard voelen hoor!
Hoezo niet lezen? Ik ging op je reactie in van het "Dat jij dat geen paard meer noemt"
Of dat nu bijna kaal of helemaal kaal is, maakt mij niks uit: paard = en blijft een paard!
Zeker als het gaat om haar, wat weer aan groeit :Z
Wat een drama!

Leuk om te weten dat deze paard naar mijn ervaring echt geen last hebben van; water in de koten (wordt netjes afgedroogd en lopen in een "droge" bak);geen oorproblemen hebben; geen wondjes hebben van het stoten; deken met staartflap....

Ik zie het probleem daar dus echt niet van! Of je het wel of niet mooi vind is imo gewoon erg persoonlijk.

Dat JOUW paard(en) daar geen last van heeft/hebben betekent niet dat geen enkel paard er last van heeft, bovendien voel jij niet of hij het irritant vind dat zijn oren niet meer beschermt zijn en dat hij niet stoot kan je ook niet weten tenzij je er 24/7 langs staat. ;) Geen wondjes betekent niet, niet stoten, dat betekent gewoon niet hard stoten. En niet elk paard is voorzen van een luxe bak ;) Die van mij hebben het te doen met hun weide en die is soms toch echt wat nat.

Dat ik het geen paarden meer vind dan maar modedingen dat is toch ook persoonlijk? Waar maak je je dan druk om?

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 08:13

Ik scheer mijn paard elke winter, soms wel 2 keer! Waarom? Omdat mijn paard 6 dagen per week aan het werk moet. Dat gaat niet als er een dikke wintervacht op zit. Na een kwartier is mijn paard al zo bezweet dat ik eigenlijk al niet meer door kan rijden. En een half uur uitstappen is ook niet handig, zeker niet in de winter. Het heeft voor mij niets te maken met wel of geen wedstrijden rijden, ik deed het ook toen ik nog geen wedstrijden reed, het is puur functioneel. :)

Ik heb vaak geschreven voor de jury op wedstrijden. Met een mooi gepoetst/geschoren paard alleen win je de wedstrijd niet als je verder een slechte proef rijdt. Maar als jij laat zien dat je je best hebt gedaan en je paard ziet er gewoon netjes uit, dan krijg je sneller een 8. Maar dat is toch niet heel gek? :?

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 08:46

dan erbij op grote handelstallen en dressuur/springstallen zien ze paarden er allemaal op en top geknipt geschoren getrokken en weet ik veel wat uit, en die mensen willen echt wel dat hun paard de beste verzorging krijgt, hoe beter ze eruit zien hoe meer geld en kopers. als dat alles niet nodig was hadden die stallen dat heus niet gedaan, omdat het heel veel tijd kost..

Nadir schreef:
Ik heb vaak geschreven voor de jury op wedstrijden. Met een mooi gepoetst/geschoren paard alleen win je de wedstrijd niet als je verder een slechte proef rijdt. Maar als jij laat zien dat je je best hebt gedaan en je paard ziet er gewoon netjes uit, dan krijg je sneller een 8. Maar dat is toch niet heel gek? :?

nee je wint er niet mee, maar als je net zo netjes rijdt als iemand met een paard dat een dikke vacht heeft, vetlokken, wollige oren. dan kiest je jury toch voor dat geschoren en geknipte paard omdat ze dat graag zien. en heel veel mensen ( niet alle ) het er ook mooier uit vinden zien.

Nadir

Re: "Ik rijd wedstrijden, dus..."

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 08:52

Klopt, dat zeg ik ook, als ze zien dat je je best gedaan hebt om je paard er netjes uit te laten zien. Met andere woorden, geschoren/korte vacht, nette knotten, mooi uitgepluisde staart.

Ik zag iemand iets posten over een sollicitatiegesprek, dat is echt een hele goede vergelijking met een wedstrijd. Dat is toch ook een beetje de charme van de sport? ;)

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 09:00

dat is voor mij juist 1 van de redenen waarom ik geen dressuurwedstrijden rij..

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 09:33

Zelf rijdt ik ook wedstrijden maar in de klasse dat je geen punt krijgt voor verzorging.
Toch knot ik haar in,knip haar sokjes indien nodig want ze heeft daar van zichzelf al weinig begroeiing en knip alleen de uitstekende flossen langs het oorrandje af,ik scheer haar niet en de tastharen laat ik lekker zitten.

Wel heeft ze een winterdeken op omdat ze anders bij het rijden teveel gaat zweten en het te lang duurt voor ze droog zijn en daardoor juist kou vatten.
Ze heeft nu een lichtgevoerde regendeken waarmee ze de wei opgaat en wanneer het straks gaat vriezen gaat er een 340 grams onderdeken onder de ongevoerde regendeken en gewoon de wei op.(een halve dag)
Na het trainen gaat er een uitrijdeken overheen en deze gaat er na ongeveer 10 minuten weer af,dan borstel ik de opgedroogde zweetplekjes weg en gaat de staldeken erop.

In de winter was ik alleen haar benen en staart voor de wedstrijd en wanneer haar nek extreem vies is dan gebruik ik droogshampoo speciaal voor witte paarden die ook nog vuilafstotend werkt en het vuil op de haren brengt en deze makkelijk schoon te borstelen zijn.
's Winters was ik haar niet helemaal omdat anders de vetlaag steeds dunner wordt en ze die nodig heeft als bescherming tegen de kou.
De staart borstel of kam ik alleen maar even voor de wedstrijd nadat deze gewassen is en er antiklit ingespoten is anders wordt ie veel te dun,soms knip ik van onder dr staart wat bij omdat het zonde is wanneer ze er op gaat staan en dr haren uittrekt en lijkt me ook erg pijnlijk.
Ik gooi er een borsteltje overheen en een schapenvachthandschoentje,sta geen uren te borstelen en te roskammen is ook niet nodig want ze glimt als een spiegeltje van zichzelf.
Aan dr voorpluk kom ik al helemaal niet,want die is mooi vol en wil ik zo houden,net als dr staart.
Manen trekken doe ik ook niet,ik knip ze gewoon en daarna wat bijsnijden zodat ze niet te recht zijn.

En ze loopt nog steeds gewoon op blote voetjes,dus geen hoefijzers om scherp te zetten voor de wedstrijden,dat heeft ze niet nodig en glijdt of verliest d'r balans ook niet dus waarom zou ik het dan doen.
Ook voelt ze zo precies aan met op de wei gooien hoe de ondergrond is en wanneer ze voorzichtiger moet lopen of gewoon los kan gaan.

Ookal zou ik geen wedstrijden rijden dan zou ik het ook zo doen,alleen zou ik dan de manen lang laten omdat ik dat persoonlijk mooier vindt en dit doe ik nu alleen in de zomermaanden omdat ze dan wat meer haar heeft om de vliegen en horzels te verjagen op de wei,alleen de knotten vindt ik dan wat te dik,maarja sowhat :D

P.s.Ben zelf ook jurylid en kijk hier in de winter gewoon doorheen,dus wanneer een pony of paard wat dikker in de vacht zit maakt mij niet uit,als het maar lekker loopt,wel het zand eraf natuurlijk en knotten of leuke hengstenvlecht in de manen en de voetjes en staart schoon en uitgeplozen.
Staart invlechten of opscheren hoeft voor mij niet.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 09:45

Ik vind netjes knotten, schoon gepoetst, staart netjes, etc. - allemaal heel erg logisch, en dáár mag een jury van mij ook best naar kijken. Sowieso bij het kopje Verzorging, maar dat een goed gepresenteerd paard bij twijfel toch nét iets eerder die 8 zal krijgen, begrijp ik ook nog wel.

Maar dat zijn allemaal dingen die élke ruiter kan doen. Het verandert niets aan het paard zelf, alleen tijdelijk. Maar scheren en knippen vind ik iets totaal anders. Tastharen afknippen is in sommige landen dus al verboden; oren uitscheren kunnen paarden dus ook last van hebben. Als mijn paard prima loopt met wintervacht, dan zou ik haar dus moeten scheren alleen omdat het mooier is?
Nou..ík vind dat wel gek, ja. Als een jury dat serieus zou verlangen.

(net als de vergelijking met een sollicitatiegesprek. Want ten eerste voelen wij zelf precies aan waar we wel of geen last van hebben, ten tweede dóen we bij onszelf niets waar we last van hebben. Jij gaat je toch ook niet kaal scheren midden in de winter omdat je nieuwe baas dat misschien leuker vindt staan?)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 09:53

Bewust zullen weinig jury's er naar kijken (hoop ik :P ), maar onbewust speelt persoonlijke voorkeur in uiterlijk toch echt een grote rol. Is gewoon de menselijke psyche, kun je niks aan doen.
Een slanke langbenige amazone/ruiter oogt ook beter op een paard als een stevigere kortbenige amazone/ruiter, als beiden hetzelfde paard zouden rijden en identiek netjes zitten. Rot maar waar, dan krijgt de eerste veelal de voorkeur (tenzij het omgekeerde discriminatieprincipe in werking treedt, bij mensen die juist onbewust aan willen geven dat zij geen moeite hebben met stevige ruiters, bepaalde rassen paarden, uiterlijke kenmerken etc.) .

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 10:05

pharagirlke schreef:
Dat JOUW paard(en) daar geen last van heeft/hebben betekent niet dat geen enkel paard er last van heeft, bovendien voel jij niet of hij het irritant vind dat zijn oren niet meer beschermt zijn en dat hij niet stoot kan je ook niet weten tenzij je er 24/7 langs staat. ;) Geen wondjes betekent niet, niet stoten, dat betekent gewoon niet hard stoten. En niet elk paard is voorzen van een luxe bak ;) Die van mij hebben het te doen met hun weide en die is soms toch echt wat nat.

Dat ik het geen paarden meer vind dan maar modedingen dat is toch ook persoonlijk? Waar maak je je dan druk om?

Kijk en daaar zit je mis!
Mijn paarden worden niet glad en kaalgeschoren :D

Maar als ze niet hard stoten is er toch niks aan de hand? Ik stoot me ook regelmatig. :+
Ik ben er van overtuigd dat de meeste paarden véél meer last hebben van hun ruiter dan van het toiletteren. (terwijl daar geen drama over wordt gemaakt)

Ik heb ook geen binnenbak meer sinds ze thuis staan en hou daar dus met het toiletteren ook rekening mee, lijkt me logisch

Ik maak me me niet druk, ga alleen in op de onzin die je heb geschreven en drama, alsof het dierenmishandeling zou zijn..

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 10:07

TS:ik denk ook dat er meer ophef onder de ruiters is tegen elkaar dan de jury hoor en in jury's zit ook veel verschil natuurlijk dat weten we ook allemaal.

Scheren hoeft voor mij echt niet om het mooie,zelf vindt ik een pasgeschoren vacht zelfs niet mooier maar sommige paarden die op leeftijd komen zo rond de 15-16 jaar schieten zelf nog voor de winter dus eigenlijk nog voor de herfst ineens in een dikke wintervacht en sommige eigenaren vinden dat vervelend en gaan die paarden dan scheren omdat ze anders vinden dat ze te dik in de wintervacht komen en deze dan na of onder het rijden te snel en te lang bezweet blijven.
Ook mensen die geen wedstrijden rijden of af en toe eens,nou ja ik vindt dat dan hun eigen keuze.

En je moet bij je dier zeker niks doen wat schadelijk is voor het dier maar voor een ander wel mooi staat.

En nee om jou voorbeeld aan te kaarten,ik ga mn hoofd niet kaal scheren omdat ik dat zowiezo niet leuk vindt staan bij mezelf voor een sollicitatiegesprek,zowel winter als zomer ,maar een badjuffrouw die zal dat waarschijnlijk wel doen,is namelijk geen gezicht van die uitstekende flossen onder dr armen en benen e.d := dus mens/dier vergelijk gaat ook niet altijd op he ;)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 10:14

giotto schreef:
liedje89 schreef:

Die maken de meeste paarden toch echt in de wei ken er weinig die daar ook bescherming om hebben. Bovendien zijn de pezenslecht door bloed waardoor warmte bijna alleen door de huid kan worden afgevoerd dus als er geen lucht langs de benen van je paard stroomt belemmert dat ook de pezen. Ik snap de peesbeschermers nog wel hoor bij paarden die zonder echt strijken/tikken (en dan bedoel ik niet 1x in het jaar) of als je wat meer risico's neemt springen/cross/buiten ongelijk terrein. Maar die bandages }:0 Kan het nog nuttelozer.

Ik heb met genoeg paarden gewerkt in m'n leven om te weten dat peesbeschermers wel echt hun nut als beschermer hebben...Zowel bij dravers als dressuurpaarden,springpaarden,...
De materialen worden ook alsmaar lichter en voorzien van gaten of systemen die de luchtcirculatie bevorderen omdat de fabrikanten ondertussen ook op de hoogte zijn van die temperatuurstijgingen onder de peesbeschermers.

Daarom zij ik ook peesbeschermers snap ik nog wel als je een paard hebt dat echt tikt/strijkt of wanneer je veel risico neemt maar bandages kan het nog nuttelozer.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 14:23

superwoman schreef:
pharagirlke schreef:

Kijk en daaar zit je mis!
Mijn paarden worden niet glad en kaalgeschoren is.

Maar als ze niet hard stoten is er toch niks aan de hand? Ik stoot me ook regelmatig. :+
Ik ben er van overtuigd dat de meeste paarden véél meer last hebben van hun ruiter dan van het toiletteren. (terwijl daar geen drama over wordt gemaakt)

Ik heb ook geen binnenbak meer sinds ze thuis staan en hou daar dus met het toiletteren ook rekening mee, lijkt me logisch

Ik maak me me niet druk, ga alleen in op de onzin die je heb geschreven en drama, alsof het dierenmishandeling zou zijn..

Waar zeg ik dat jouw paarden glad en kaal geschoren worden? :? Ik zie dat mijn zin wel wat onduidelijk was. "Dat het paard er in jouw ervaring geen last van heeft betekent niet dat geen enkel paard er last van heeft" had een betere zin geweest. Bovendien vind k dat nog steeds gek "ik merk niets er van dus hij heeft er geen last van." En dan te bedenken dat paarden nu eenmaal geen dieren zijn die snel laten merken dat ze ergens last van hebben. Overlevingsinstinct enzo.

Dat ze ergens meer last van hebben betekent niet dat het geen probleem is. Dat jij je stoot... Tja als jij daar op kickt moet jij weten natuurlijk maar ik doe dat liever niet en daarvoor heb ik ogen, maar paarden zien niet zo heel goed dus die hebben daarvoor voelsprieten... Sja als die dan vervolgens afgeknipt worden.

Jij maakt er drama van, quote me waar ik zeg dat het dierenmishandeling is. Dan heb je recht van spreken, kan je dat niet, ben je me woorden in de mond aan het leggen, misschien is dat daar een normale manier van discussiëren maar hier iig niet. Dat pik ik bijgevolg ook niet.

Monsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 14:39

Mijn dochter rijdt ook wedstrijden bij de pony's met een ongeschoren paard met dikke wintervacht(staat 24/7 buiten).
In de winter wassen we hooguit de staart, ze vlecht wel de manen in. Ze krijgt meestal gewoon een 8 voor verzorging.

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 14:40

Wat een heisa toch weer..

Mijn paard wordt wel geschoren in de winter. Waarom? Simpel, omdat ik liever een paard in de wei zie die blij is daar te kunnen zijn dan een paard wat het koud heeft omdat het een uur geleden gereden is en nog niet droog is of nog erger het eerste uur of 2 uur binnen wordt gezet..
Qua toiletteren doe ik alleen beetje bijknippen.. Tastharen knip ik weg, maar laat altijd iets zitten, oren begin ik niet aan.. mag er namelijk nog niet eens na kijken. Sokken werk ik ook bij met de schaar..
En ja ik ben ook wedstrijdruiter en vind het belangrijk goed voor de dag te komen.. Immers een eerste indruk is na mijn idee erg belangrijk.. En dat betekend voor mij niet dat mijn paard tot in de puntjes getoileteerd moet zijn, maar dat alles goed past en schoon is (Wie maakt bij een wedstrijd zijn/haar witte beugelblokjes nog schoon? ff nieuwsgierig)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 15:09

Regallie schreef:
(Wie maakt bij een wedstrijd zijn/haar witte beugelblokjes nog schoon? ff nieuwsgierig)

Ik heb andere beugels op wedstrijd dan thuis in training :o

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 15:13

Regallie schreef:
(Wie maakt bij een wedstrijd zijn/haar witte beugelblokjes nog schoon? ff nieuwsgierig)

ik heb zwarte maar poets het zand er wel vanaf, overigens spring ik en daar gaat het niet om de verzorging ( in de b nog wel ) maar voor mezelf en mn paard doe ik het gewoon :j

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 15:15

Regallie schreef:

zilver kleurige inleggers in beugels... van die antislip dingen

maar de cap wordt wel schoongemaakt voor de wedstrijd...
en ook onder de passantjes wordt er gepoetst.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 15:17

ik rij geen wedstrijden :) ben het wat beu........ in mijn jonge jaren moest ik 4 tot 8 paarden startten in een weekeinde, en dat een paar jaar achter elkaar..............

doe maar niet meer voor Kimmie :)

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 16:15

@ alane: kijk dat zijn de echte.. ;)

@ danieke : Zelfs als ik ga springen (L) wordt alles gepoetst incl. witte beugelblokjes..

we raken off-topic geloof ik :+

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 16:35

pharagirlke schreef:
Waar zeg ik dat jouw paarden glad en kaal geschoren worden? :? Ik zie dat mijn zin wel wat onduidelijk was. "Dat het paard er in jouw ervaring geen last van heeft betekent niet dat geen enkel paard er last van heeft" had een betere zin geweest. Bovendien vind k dat nog steeds gek "ik merk niets er van dus hij heeft er geen last van." En dan te bedenken dat paarden nu eenmaal geen dieren zijn die snel laten merken dat ze ergens last van hebben. Overlevingsinstinct enzo.

Dat ze ergens meer last van hebben betekent niet dat het geen probleem is. Dat jij je stoot... Tja als jij daar op kickt moet jij weten natuurlijk maar ik doe dat liever niet en daarvoor heb ik ogen, maar paarden zien niet zo heel goed dus die hebben daarvoor voelsprieten... Sja als die dan vervolgens afgeknipt worden.

Jij maakt er drama van, quote me waar ik zeg dat het dierenmishandeling is. Dan heb je recht van spreken, kan je dat niet, ben je me woorden in de mond aan het leggen, misschien is dat daar een normale manier van discussiëren maar hier iig niet. Dat pik ik bijgevolg ook niet.

laten we het er maar gewoon op houden dat we het niet met elkaar eens zijn. Al denk ik dat we niet eens zo ver uit elkaar liggen kwa mening. :o

Wel wil ik nog even in gaan op deze quote
Citaat:
En dan te bedenken dat paarden nu eenmaal geen dieren zijn die snel laten merken dat ze ergens last van hebben. Overlevingsinstinct enzo.

Wat is last? - ik zie last als een oorontsteking of wondjes aan het hoofd of mok.- dan is het aan te tonen dat de bescherming die de haren geven écht nodig zijn.
Paarden die je 24-7 op het land zet, zullen bij het "kaal" scheren wel (veel eerder) last krijgen van die kwalen.

Aangezien paarden niks laten merken, kun je idd niet altijd zeggen dat ze nergens last van hebben, máár je hoeft ook niet gelijk aan te nemen dat ze er wél last van hebben.
Eigenlijk gebeurd het maar zelden trouwens dat paarden niks laten merken, meestal is het de ruiter/mens die het gewoonweg niet op valt ;)

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 16:39

Wat een gedoe weer zeg.

Persoonlijk vind ik (smaaaaaaak :+ ) dat je er op concours verzorgd uit moet zien. Naast netjes in een jasje gehezen met natuurlijk een stralend witte broek, horen de knotjes goed te zitten en geen haren zichtbaar langs je gezicht. Verder horen de benen kaal te zijn en de oren leeg.

Bescherming vind ik oom belangrijk wat een paard kan zich strijken/klappen aan de benen. Peeskappen? Altijd :j

En tjah, onder dikke dekens heeft ook zijn voordeel want dan hoef je niet zo lang uit te stappen het het lijkt op concours gewoon duizend maal netter.

Tjah smááááák := ik vind het in iedergeval een must

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 16:55

superwoman: paarden zullen van nature pas signalen geven als er echt wat aan de hand is, zwakte = dood. Het is niet omdat wij weten dat er geen leeuwen (meer) zijn hier in België en Nederland dat zij dat ook weten. Als je denkt dat het niet aan te tonen is zou ik nog maar een paar dingen opzoeken over het paard en zijn vacht en zo, de oor en vetlok haren zijn wel degelijk nódig net zoals de tastharen. De snorharen van je hond knip je toch ook niet af?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 17:22

pharagirlke schreef:
superwoman: paarden zullen van nature pas signalen geven als er echt wat aan de hand is, zwakte = dood. Het is niet omdat wij weten dat er geen leeuwen (meer) zijn hier in België en Nederland dat zij dat ook weten. Als je denkt dat het niet aan te tonen is zou ik nog maar een paar dingen opzoeken over het paard en zijn vacht en zo, de oor en vetlok haren zijn wel degelijk nódig net zoals de tastharen. De snorharen van je hond knip je toch ook niet af?

Ik weet hoe dat zit met de signalen, echter nógmaals waarom er vanuit gaan dat ze er last van hebben terwijl ze niks aan geven en er lichamelijk ook geen problemen zijn (geen wondjes,mok en oorontsteking)

tjonge laten we de discussie nog even verder uitwerken met het betrekken van alle andere dieren met snor/tast-haren.... >;)