Hoe is het leven op het platte land.. paard aan huis?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 12:27

Ik heb altijd de paarden aan huis gehad (m'n ouders hebben een landbouwbedrijf,dus ruimte zat ) en nu heb ik ze weer aan huis.
Ik heb ze 1 winter (toen we net in Noorwegen woonden) bij een boer op stal gehad,maar dat vond ik toch niet zo fijn.
Ze hebben hier een wat andere manier van met paarden omgaan.
Nu heb ik ze weer lekker aan huis staan en het bevalt prima!
Het enige wat ik een nadeel vind is dat ik nooit iemand heb om mee samen te rijden.Zo saai!!!
Had ik in NL in mindere mate,maar hier is het helemaal erg.
In het voorjaar komt er een buitenbak,dus dan wordt het een minder probleem.
En op vakantie gaan is idd ook wat lastiger.
We hebben altijd iemand die op de beestjes past,maar je moet wel goed zoeken...

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 16:54

Het is echt heerlijk!
Ik ben nu op dit moment 16, en heb altijd al paarden aan huis gehad. Ik wil ècht niet meer anders, het is echt heel prettig.
Je kan er altijd heen, je hebt je eigen ding en er kunnen geen 'andere' mensen bij, zoals een manege. En als je thuis komt, zie je ze altijd grazen. En daardoor zie ik ze toch elke dag! :)

Alleen dat je niet altijd op vakantie kan en dat je veel dingen zelf moet doen, kan een nadeel zijn bij sommige mensen
Ik heb ook nog eens het geluk dat mijn ouders ook goed met de paarden overweg kunnen, dus als mij iets niet lukt met school bvb, kunnen zij het overnemen!

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 18:55

Tsja ik vind het platteland maar saai maar woon er wel al mn hele leven, vind het allemaal veel te rustig en vind altijd dat er weinig te doen is, veel dingen zijn niet echt vlakbij en je hebt wel kans dat je die allemaal gaat missen. Maar als je een paard neemt is het ideaal een paard aan huis. Zo zie je je paard toch iedere dag en kan je hem helemaal zelf verzorgen nadeel voor mij is dat we geen bak hebben, in de winter is dat dan toch wel een probleem af en toe.

Gina

Re: Hoe is het leven op het platte land.. paard aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 16:38

Mijn eigen paardje aan huis bevalt echt, je kan er heen wanneer je wilt. Alleen als je op vakantie gaat, is het erg lastig voor als je geen niemand heb die voor je paard kan zorgen. bij mij thuis is dat niet echt een probleem, omdat mijn vader met de andere dieren samen doet met mijn oom, die naast ons woont. Veder baal ik wel dat ik overal zo ver vanaf woon. ik kan niet zomaar zeggen dat ik ff langs vriendinnen van ga of ergens anders heen.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 23:36

Het is heerlijk, maar idealiseer het niet.

Je kunt idd altijd naar je paard toe en trainen wanneer jij wilt, tenzij je druk bent met verzorgen (mesten, voeren, binnen/buitenzetten), wei, rijbak, stal, etc onderhouden. Vergeet niet dat je altijd werk hebt als je buiten woont!

Op vakantie of weekendje weg is lastiger. Tuurlijk, het kan wel maar je buren of vrienden zitten er niet op te wachten om elke maand een weekend of 3 weken lang voor jouw paarden te zorgen. Of je dat ook aan ze toevertrouwt, ligt aan jou of aan de mensen die je regelt. Ook qua kosten ben je goedkoper uit bij een pensionstal; een eigen plekje op het platte land met wei, rijbak en stallen is vele malen duurder dan een huisje in de stad.

Anders gezegd, ik ben geen type om mijn paarden te stallen op een pensionstal, maar veel van mijn pensionklanten zijn absoluut geen types voor een paard aan huis, maar dromen daar dan wel weer van. Ik denk dat ik maar 'ns een weekje met ze ruil.

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 12:40

Wil je toch even beetje waarschuwen.. Afgelopenw eekend moesten alle weides nagekeken worden, de weides uitgemest etc. Werk voor 2 dagen. In de plens wel te verstaan. Zoals Marion ook zegt, idealiseer het niet. Ik was het afgelopen weekend helemaal beu! Het is niet alleen maar leuk.

MuchiMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:15

ik vond het altijd heel prettig. nooit last met weersomstandigheden ofzo als jenaar je paardje moet. je bent minder tijd kwijt met ernaartoe gaan en terug dus kun je meer met je paard doen of huiswerk haha.
ikvond het eigenlijk alleen maar voor delen hebben alleen was het voor mij het meest wennen dat alles zo verweg is kwa winkels en alles. dat wass ik dan weer neit gewend. (was een boerderij in duitsland waar ik toen woonde.) moet ik er wel bijzeggen trouwens dat ik wel ook gewoon stallen had binnen enzo dus dat is wel anders dan alleen een wei met eventueel eens tal ofzoiets.

kaas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:18

Ik ben net verhuisd van altijd stad naar platteland.

Nou ik vind het echt een verandering. Kan ook niet wachten tot ik op kamers kan in de stad. Het is hier vooral heel rustig. Je bent vaak afhankelijk van een bus oid als je geen auto hebt. Dan zit je dus met lang fietsen om ergens te komen en dat is weer koud! Qua dieren is het erg handig. Als ik uit het raam kijk zie ik mijn pony staan en je hebt vaak veel mogelijkheden om buiten te rijden. :D

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 19:03

@Bosefoso: heel herkenbaar. Ik heb zo'n mooie regenoverall met capouchon. Heel elegant.
@Tsjaanie: er is natuurlijk een wereld van verschil of je samen met je ouders op het platteland woont of zelfstandig. Ik heb dan weliswaar geen reistijd, maar wel een hoop andere zaken die je niet hebt als je je paard in pension hebt staan. Huiswerk maken hoef ik al jaren niet meer, maar daarentegen heb ik ook geen vader en moeder die de boel voor me onderhouden.

De rust vind ik heerlijk en ik zou voor geen goud terug willen naar de stad, terwijl ik daar 15 jaar (op mezelf) met heel veel plezier heb gewoond.

Inez01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 20:56

Het hebben van een paard aan huis is super !!! geen nadelen, alleen maar heerlijk om vanuit je woonkamer je paardje buiten te zien lopen en rennen, omthuis te komen en nog even te gaan kijken en een zacht gehinnik te horen als je binnenkomt, dan kun je nog zo'n rotdag gehad hebben maar dat maakt alles goed

*D Inez