Hoeveel uur op de wei is acceptabel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zafinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:24

Hier kan je nog lang en breed over door gaan, ik denk dat ieder paard verschillend is.
Misschien heb je nu een paard dat op wei staat en liever op stal staat.
Misscien heb je nu een paard dat op stal staat en liever op wei staat.
Wie zal het zeggen?

Zafinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:28

BrittKitt schreef:
Het is over het algemeen bekend dat dieren vrij snel in hun situatie berusten. Zeker wanneer ze nooit anders gekend hebben is dat niet raar natuurlijk.
Waar ik wel benieuwd naar ben; Hebben jullie paarden wel al ooit over langere tijd lang buiten gestaan? Dus minimaal een half jaar minstens 8 uur per dag?
Als dat niet het geval is denk ik dat je paard inderdaad gelukkig kan zijn :j Hij weet tenslotte ook niet beter. Mocht je paard dat wel kennen en zich alsnog 'normaal' gedragen (voor zover wat je normaal kunt noemen natuurlijk) dan heb je geluk dat je het juiste paard hebt getroffen denk ik :D

Dus (sorry als ik het fout opvat) jij probeert hier te stellen dat we geluk hebben met onze paarden?
Dat we ze eigenlijk slecht behandelen door ze op te sluiten in een hokje maar dat ze niet beter weten en er geluk mee hebben?
Wie zegt dat jouw paard het niet fijner vindt om op stal te staan?
Probeer dat dan ook maar eens een half jaar uit :wow:

tita

Re: Hoeveel uur op de wei is acceptabel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:30

Ligt eraan hoe of wat voor soort paard het is, wat voor soort weide je in de aanbieding hebt.

Zelf vind ik hele dag lekker uurtjes of 8

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:35

JoviBan schreef:
Ik zit echt met verbazing jouw interpretatie van jouw paard z'n welbevinden te lezen. :oo
Het is toch zo duidelijk als wat.
Toen jouw paard op de vorige stal in z'n stal werd gezet, ging hij staan weven. Dat wil zeggen: hij was gestressed op stal!
Zou het andersom zijn (hij het in die stal fijn vond en zich gestressed voelde in de wei), dan zou hij in de wei gaan weven.
Nu staat ie in een box met dichte wanden, volledig afgezonderd dus. Weeft niet meer. En jij ziet dat als "super rustig". Ik zie dat als apatisch. Sorry hoor.

Ik kan me niet anders dan hierbij aansluiten... Niet om vervelend te doen, of om iemand een naar gevoel te geven.. maar in deze omgeving zie je dit zo ontzettend veel op pensionstallen.
Apatisch wordt aangemerkt als rustig, opgewekt dat iemand de sleur komt doorbreken wordt aangemerkt als gelukkig zijn, ga zo maar door.
Ik heb het mezelf moeilijk gemaakt door te zoeken naar een plek waar ik het paard kon geven wat het nodig heeft. Is dat MEER op stal, dan had dat gekund... is dat MEER buiten (wat ze dus liever wil), dan kan dat.
Men zegt wel: "je moet het per paard bekijken, sommige paarden willen liever veel op stal staan". Maar men bevind zich dan al in een situatie waar weinig tot geen keuze is, hoe heb je dan kunnen testen wat het dier daadwerkelijk wil (uitzonderingen daargelaten die dit wel uitvoerig hebben 'getest')?
Wanneer je slechts 2 tot 3 uur uitloop kunt bieden, heb je toch geen idee of jouw paard daar gelukkig van wordt? Je kunt ter plekke het alternatief dan toch niet testen?
En dat je paard op een willekeurige stal waar mee uitloop was niet gelukkig is kan afhangen van 1001 andere factoren die welzijn bepalen (samenstelling kudde, type weidegebied/ vegetatie, goede/ slechte kwaliteit voer/ rustige of juist erg drukke omgeving, etc...), een andere stal met uitloop had wellicht zijn droomplek kunnen zijn....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:36

Zafinne schreef:

Ik wilde mijn paard nog even gezond houden graag ;) :D
's-nachts op stal... evt prima, maar dag in dag uit? Nee, stilstand is achteruitgang!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:36

Zafinne schreef:
Hier kan je nog lang en breed over door gaan, ik denk dat ieder paard verschillend is.
Wie zal het zeggen?

Idd ik heb er eentje en die heeft met zijn 3-4 uurtjes echt wel genoeg aan dat buiten staan. Zowiezo als er iemand buiten komt staat hij steenvast aan het hek te wachten of te drammen in de hoop dat hij eruit wordt gehaald.
Eveneens staat hij ook vaak gewoon in de schuilstal te dutten.

Dan mijn andere is juist het tegenovergestelde, die heeft er duidelijk plezier in, rolt en haalt zotte kuren uit. en Moet je echt persoonlijk gaan aanklikken op de wei en dan zo naar stal leiden.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:38

knollentuin schreef:
Het valt me op dat er zo slecht wordt geluisterd naar hoe je op een andere manier paarden kan houden naast het 24\7 verhaal.
er vallen uitingen als eigenbelang en gemakzucht.jammer. soms is er gewoon geen andere optie, misschien moeilijk te geloven voor de mensen die in de ruime groene gemeentes wonen maar voor de mensen in het drukke westen echte realiteit! en de keus om je paard te houden op een stal zonder bak is echt extreem,als je ook wat in de sport zou willen,kijk eens wat verder dan je eigen tuintje en respecteer een ander. ik ben ook absoluut geen voorstander van 23 uur op het hok maar er zijn wel verschillen in 24\7 op de wei en dat. bijna iedereen neemt de moeite om zijn paard ruimte te geven om te bewegen en te soosen met vriendjes,de mensen die daar niet bij stil staan zijn de niet-paardenmensen in mijn ogen en die moeten nog leren hoe het ook zou kunnen.

Hier ben ik het mee eens. Ik woon zelf in Antwerpen en hier in de buurt is niet echt ontzettend veel groen. De manege waar ik rijd is in Boechout, daar is het al een stukje groener, maar plaats voor ELK paard op de manege op de wei is er niet. Er is ook geen beurtrol ofzo, dus eigenlijk zijn gewoon diegenen die het eerste aankomen de 'gelukzakken' :+ . Daarbij komt dan nog dat in Antwerpen 's ochtends (en 's avonds) enorm veel verkeer is en bijgevolg veel files, dus is het niet vanzelfsprekend om eventjes snel over en weer te rijden. En plus moeten de paarden elke avond weer naar binnen, dus kunnen ze -jammer genoeg- nooit een hele dag buiten staan. Ik ben ook absoluut tégen te lang op stal staan, maar zoals hierboven wordt gezegd: voor sommige mensen is het echt niet zo vanzelfsprekend. En ik ben van mening dat (de meesten van ons) hier op bokt écht wel het beste voor hebben met hun paarden, en daar draait het toch voornamelijk om :o ? Om af te sluiten voeg ik graag toe dat de ideale situatie er voor mij als volgt uitziet; een lekkere 8 uurtjes op de wei en 's avonds gezellig op stal - dan staat hij lekker droog en kan er normaal gesproken niemand aan met kwade bedoelingen ;) .

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:39

Lovely schreef:
JoviBan schreef:
Ik zit echt met verbazing jouw interpretatie van jouw paard z'n welbevinden te lezen. :oo
Het is toch zo duidelijk als wat.
Toen jouw paard op de vorige stal in z'n stal werd gezet, ging hij staan weven. Dat wil zeggen: hij was gestressed op stal!
Zou het andersom zijn (hij het in die stal fijn vond en zich gestressed voelde in de wei), dan zou hij in de wei gaan weven.
Nu staat ie in een box met dichte wanden, volledig afgezonderd dus. Weeft niet meer. En jij ziet dat als "super rustig". Ik zie dat als apatisch. Sorry hoor.

Zozo, jij hebt je oordeel alweer klaar. Het kan namelijk ook zo zijn dat dit paard het niet prettig vindt om onbeschut te staan. Dit komt namelijk heel vaak voor en hoort bij het natuurlijke gedragsskala van een paard. Heel veel paarden vinden het prettig om ergens veilig te staan waar ze niet belaagd kunnen worden door soortgenoten, mensen of roofdieren. Voor onderdanige paarden is zo'n rondom open stal helemaal niet zo fijn en misschien werd dit paard wel opgejaagd door zijn buurpaarden waardoor hij zich er niet prettig voelde, misschien liep er wel een aardstraal, weet je veel. Het langer weiden heeft er in elk geval niet toe geleid dat dit paard minder ging weven een veiligere stal wel!

Dank je Lovely.. je begrijpt het, maar het oordeel ligt hier al klaar al voor je je verhaal schrijft..
Hij was buiten ook druk, dat is mijn fout dat ik dat niet beschreven heb.

Maar ik heb dus een andere rustige stal verkozen boven de weidegang en heb mijn paard daar enorm plezier mee gedaan..
Een paard met stress is dus het slechtste wat je kunt hebben en die stress is hij nu kwijt, alleen daar heb ik voor dit seizoen wat uurtjes land voor in moeten leveren.

Mijn paard word gestressed van alle indrukken in en om de stal en wei en het gedrag van zijn buren.. Dus heb ik hem afgezonderd van zijn buren en een rustige stal, voor zijn eigen rust... Doe ik het dan verkeerd ??? Dan moet je toch eens achter je oren krabben..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:41

bulck schreef:
Zafinne schreef:
Wie zal het zeggen?

Idd ik heb er eentje en die heeft met zijn 3-4 uurtjes echt wel genoeg aan dat buiten staan. Zowiezo als er iemand buiten komt staat hij steenvast aan het hek te wachten of te drammen in de hoop dat hij eruit wordt gehaald.
Eveneens staat hij ook vaak gewoon in de schuilstal te dutten.

Dan mijn andere is juist het tegenovergestelde, die heeft er duidelijk plezier in, rolt en haalt zotte kuren uit. en Moet je echt persoonlijk gaan aanklikken op de wei en dan zo naar stal leiden.

Perfect! Maar jij hebt dus een KEUZE... ofwel: jouw paarden kunnen KIEZEN.
En zo heb je voor ieder paard een 'tailormade' situatie gecreëerd.
Dat is iets volstrekt anders dan de paarden die hier in de omgeving opgehokt staan uit 'andere' overwegingen (baas wil niet te ver reizen, baas woont in overbevolkt gebied, baas wil binnenbak, etc...), dan is er geen KEUZE... en dat vind ik een volstrekt andere situatie.

xWouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:44

Mijn paard staat gewoon altijd in de wei
we hebben er een schuilstal bijgebouwt en het is zon 3 hectare

Ninx

knollentuin schreef:
Het valt me op dat er zo slecht wordt geluisterd naar hoe je op een andere manier paarden kan houden naast het 24\7 verhaal.
er vallen uitingen als eigenbelang en gemakzucht.jammer. soms is er gewoon geen andere optie, misschien moeilijk te geloven voor de mensen die in de ruime groene gemeentes wonen maar voor de mensen in het drukke westen echte realiteit! en de keus om je paard te houden op een stal zonder bak is echt extreem,als je ook wat in de sport zou willen,kijk eens wat verder dan je eigen tuintje en respecteer een ander..

Ik woon ook in het westen, en start straks ook in de sport, heb een buitenbak en voldoende uitloop en een stal wanneer dat nodig is... het kan dus wel.
Maar het was hard zoeken.
Als ik niets had kunnen vinden, dan had ik geen paard gekocht.
Jammer voor mij, beter voor het paard.
Mijn lol gaat niet voor het welbevinden van het paard. Ik breng immers een aantal uren op/ met het paard door, de resterende uren moet het paard zichzelf vermaken... dat is gewoonweg niet mogelijk op 3x3 voor een kuddedier.
Ik pleit, nogmaals, niet voor 24/7.... maar 2 tot 3 uurtjes naar buiten zou niet moeten mogen.

Zafinne

Ninx schreef:
Zafinne schreef:

's-nachts op stal... evt prima, maar dag in dag uit? Nee, stilstand is achteruitgang!

Oo, nou wordt het helemaal mooi.
Mijn paard is dus doodongeluk, en ongezond?
Hahah, wat een lacher.
Ik vraag me eigenlijk af wat jullie doen als je paard stalrust moet hebben?
De stal een paar dagen niet uitmag?
Als ik jou moet geloven, raakt je paard dan in een depressie en krijgt gezondheidsklachten?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:49

Een stal blijft gewoon slechter dan lekker naar buiten, dat lijkt me vrij duidelijk. Het is ook niet voor niets dat bij stalpaarden er veel meer blessures voorkomen. Mijn paard staat dag en nacht buiten in de zomer. In de winter gaan ze snachts op stal, en overdag in de bak waarbij ze ook de stal in kunnen lopen. Gaat altijd prima, ik vind het heerlijk!

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:50

Zafinne schreef:
Ninx schreef:

Hahah, wat een lacher.
Als ik jou moet geloven, raakt je paard dan in een depressie en krijgt gezondheidsklachten?

Whahahahahahahaha

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:51

Zafinne schreef:
Hahah, wat een lacher.

Er zijn stallen, en die worden ook gebruikt.
Maar wanneer ik mijn paard 22/23 uur stil laat staan in een stal, merk je direct dat ze minder presteren dan wanneer ze (naast de nodige beweging onder het zadel) ook een groot deel van de dag zelf bewegen in weide of paddock. Lichamelijk blijven ze 'losser' en mentaal verwerken ze de training ook beter...
Los daarvan blijven ze ook lekker gezond en fris van voldoende frisse lucht en zonlicht, net zoals mensen....
Als je goed hebt gelezen pleit ik dus niet voor 24/7 buiten voor ieder paard, maar ieder paard heeft RECHT op voldoende uitloop... helaas blijkt dat utopisch ;(

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:54

flugeltje schreef:
Zafinne schreef:

Hahah, wat een lacher.

Whahahahahahahaha

Dat je dat grappig vindt zegt mij genoeg.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:54

denice schreef:
Een stal blijft gewoon slechter dan lekker naar buiten, dat lijkt me vrij duidelijk. Het is ook niet voor niets dat bij stalpaarden er veel meer blessures voorkomen. Mijn paard staat dag en nacht buiten in de zomer. In de winter gaan ze snachts op stal, en overdag in de bak waarbij ze ook de stal in kunnen lopen. Gaat altijd prima, ik vind het heerlijk!

Die blessures hangen van iets meer factoren af, dan alleen van het op stal staan.

Paarden die op stal staan worden vaker iets intensiever getraind dan de weidepaarden en dat is ook onnatuurlijk en het ene paard heeft meer aanleg voor blessures en de fok is tegenwoordig ook niet meer zo best.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:55

sifra01 schreef:
flugeltje schreef:
[

Whahahahahahahaha

Dat je dat grappig vindt zegt mij genoeg.

Ik vind het grappig ja dat mensen oordelen over iets waar ze ballen niet van weten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:59

Sinds wanneer verwerken paarden hun training? Zodra die training is geeindigd is een paard er klaar mee hoor, hij kan er niet eens meer aan denken omdat hij daar de juiste hersens niet voor heeft.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:00

flugeltje schreef:
Ik vind het grappig ja dat mensen oordelen over iets waar ze ballen niet van weten...

Ik oordeel over 'paarden' in z'n algemeenheid, daar weet ik best de ballen vanaf ;) :D
Ieders persoonlijke 'omstandigheid' kan ik niet beoordelen, en dat wil ik ook niet.
Ook ik had wellicht geen goede plek voor mijn paard kunnen vinden, dan stond ze nu ook slechts een paar uur buiten in de winter.... had ik het dan toch moeten doen voor mijn eigen lol?
Wellicht... maar zo zit ik niet in elkaar.... ik zou daar wakker van liggen.
Maar misschien ben ik een uitzondering met nog een paar malloten! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:01

Zafinne schreef:

Ik zie geen enkele reden wanneer mijn paard "stalrust" zouden moeten hebben.
Mocht veel bewegen vanwege een of andere ernstige reden niet zo goed zijn, dan zet ik een stukje wei af, zodat ze toch buiten is en bij haar vriendin is, en datgene aan meters kan lopen wat ze aankan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:02

flugeltje schreef:
Paarden die op stal staan worden vaker iets intensiever getraind dan de weidepaarden

Kom op zeg, waar haal je die wijsheid vandaan?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:03

Lovely schreef:
Sinds wanneer verwerken paarden hun training? Zodra die training is geeindigd is een paard er klaar mee hoor, hij kan er niet eens meer aan denken omdat hij daar de juiste hersens niet voor heeft.

Niet zoals een mens dat doet, maar paarden doen dat wel degelijk... zoals andere zoogdieren 'leerprocessen' ook moeten verwerken.
Veel, betere, trainingsmethoden houden ook rekening met dat gegeven.
Ik ben zeker 1 van de velen die daar rekening mee houdt, ook de groteren der aarde 'respecteren' dat gegeven (ik ben uiteraard 1 van de kleineren der aarde ;-) ).
Daarbij zul je daar zelf precies hetzelfde over denken, jouw paarden staan immers veel buiten toch?

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:04

Ninx schreef:
Zafinne schreef:
Hahah, wat een lacher.

Er zijn stallen, en die worden ook gebruikt.
Maar wanneer ik mijn paard 22/23 uur stil laat staan in een stal, merk je direct dat ze minder presteren dan wanneer ze (naast de nodige beweging onder het zadel) ook een groot deel van de dag zelf bewegen in weide of paddock. Lichamelijk blijven ze 'losser' en mentaal verwerken ze de training ook beter...
Los daarvan blijven ze ook lekker gezond en fris van voldoende frisse lucht en zonlicht, net zoals mensen....
Als je goed hebt gelezen pleit ik dus niet voor 24/7 buiten voor ieder paard, maar ieder paard heeft RECHT op voldoende uitloop... helaas blijkt dat utopisch ;(

Maar wat is voldoende... mijn mogelijkheid is maar een aantal uur per dag en dat vind ik voldoende, bovendien heb ik meerdere paarden gereden die langer op het land stonden en dan juist planken zijn in der lijf.

Mijn paard presteerd veel beter dan menig paard en is losser in zijn lijf als hij op stal staat dan wanneer hij buiten staat, dus ik weet niet hoe je hieraan komt.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:05

JoviBan schreef:
flugeltje schreef:
Paarden die op stal staan worden vaker iets intensiever getraind dan de weidepaarden

Kom op zeg, waar haal je die wijsheid vandaan?

Nou als ze 24/7 op het land staan kan je niet rijden.. anders had het 21/7 geweest