Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
BrittKitt schreef:Het is over het algemeen bekend dat dieren vrij snel in hun situatie berusten. Zeker wanneer ze nooit anders gekend hebben is dat niet raar natuurlijk.
Waar ik wel benieuwd naar ben; Hebben jullie paarden wel al ooit over langere tijd lang buiten gestaan? Dus minimaal een half jaar minstens 8 uur per dag?
Als dat niet het geval is denk ik dat je paard inderdaad gelukkig kan zijnHij weet tenslotte ook niet beter. Mocht je paard dat wel kennen en zich alsnog 'normaal' gedragen (voor zover wat je normaal kunt noemen natuurlijk) dan heb je geluk dat je het juiste paard hebt getroffen denk ik
JoviBan schreef:Ik zit echt met verbazing jouw interpretatie van jouw paard z'n welbevinden te lezen.![]()
Het is toch zo duidelijk als wat.
Toen jouw paard op de vorige stal in z'n stal werd gezet, ging hij staan weven. Dat wil zeggen: hij was gestressed op stal!
Zou het andersom zijn (hij het in die stal fijn vond en zich gestressed voelde in de wei), dan zou hij in de wei gaan weven.
Nu staat ie in een box met dichte wanden, volledig afgezonderd dus. Weeft niet meer. En jij ziet dat als "super rustig". Ik zie dat als apatisch. Sorry hoor.
Zafinne schreef:Hier kan je nog lang en breed over door gaan, ik denk dat ieder paard verschillend is.
Misschien heb je nu een paard dat op wei staat en liever op stal staat.
Misscien heb je nu een paard dat op stal staat en liever op wei staat.
Wie zal het zeggen?
knollentuin schreef:Het valt me op dat er zo slecht wordt geluisterd naar hoe je op een andere manier paarden kan houden naast het 24\7 verhaal.
er vallen uitingen als eigenbelang en gemakzucht.jammer. soms is er gewoon geen andere optie, misschien moeilijk te geloven voor de mensen die in de ruime groene gemeentes wonen maar voor de mensen in het drukke westen echte realiteit! en de keus om je paard te houden op een stal zonder bak is echt extreem,als je ook wat in de sport zou willen,kijk eens wat verder dan je eigen tuintje en respecteer een ander. ik ben ook absoluut geen voorstander van 23 uur op het hok maar er zijn wel verschillen in 24\7 op de wei en dat. bijna iedereen neemt de moeite om zijn paard ruimte te geven om te bewegen en te soosen met vriendjes,de mensen die daar niet bij stil staan zijn de niet-paardenmensen in mijn ogen en die moeten nog leren hoe het ook zou kunnen.
. Daarbij komt dan nog dat in Antwerpen 's ochtends (en 's avonds) enorm veel verkeer is en bijgevolg veel files, dus is het niet vanzelfsprekend om eventjes snel over en weer te rijden. En plus moeten de paarden elke avond weer naar binnen, dus kunnen ze -jammer genoeg- nooit een hele dag buiten staan. Ik ben ook absoluut tégen te lang op stal staan, maar zoals hierboven wordt gezegd: voor sommige mensen is het echt niet zo vanzelfsprekend. En ik ben van mening dat (de meesten van ons) hier op bokt écht wel het beste voor hebben met hun paarden, en daar draait het toch voornamelijk om
? Om af te sluiten voeg ik graag toe dat de ideale situatie er voor mij als volgt uitziet; een lekkere 8 uurtjes op de wei en 's avonds gezellig op stal - dan staat hij lekker droog en kan er normaal gesproken niemand aan met kwade bedoelingen
. Lovely schreef:JoviBan schreef:Ik zit echt met verbazing jouw interpretatie van jouw paard z'n welbevinden te lezen.![]()
Het is toch zo duidelijk als wat.
Toen jouw paard op de vorige stal in z'n stal werd gezet, ging hij staan weven. Dat wil zeggen: hij was gestressed op stal!
Zou het andersom zijn (hij het in die stal fijn vond en zich gestressed voelde in de wei), dan zou hij in de wei gaan weven.
Nu staat ie in een box met dichte wanden, volledig afgezonderd dus. Weeft niet meer. En jij ziet dat als "super rustig". Ik zie dat als apatisch. Sorry hoor.
Zozo, jij hebt je oordeel alweer klaar. Het kan namelijk ook zo zijn dat dit paard het niet prettig vindt om onbeschut te staan. Dit komt namelijk heel vaak voor en hoort bij het natuurlijke gedragsskala van een paard. Heel veel paarden vinden het prettig om ergens veilig te staan waar ze niet belaagd kunnen worden door soortgenoten, mensen of roofdieren. Voor onderdanige paarden is zo'n rondom open stal helemaal niet zo fijn en misschien werd dit paard wel opgejaagd door zijn buurpaarden waardoor hij zich er niet prettig voelde, misschien liep er wel een aardstraal, weet je veel. Het langer weiden heeft er in elk geval niet toe geleid dat dit paard minder ging weven een veiligere stal wel!
bulck schreef:Zafinne schreef:Hier kan je nog lang en breed over door gaan, ik denk dat ieder paard verschillend is.
Misschien heb je nu een paard dat op wei staat en liever op stal staat.
Misscien heb je nu een paard dat op stal staat en liever op wei staat.
Wie zal het zeggen?
Idd ik heb er eentje en die heeft met zijn 3-4 uurtjes echt wel genoeg aan dat buiten staan. Zowiezo als er iemand buiten komt staat hij steenvast aan het hek te wachten of te drammen in de hoop dat hij eruit wordt gehaald.
Eveneens staat hij ook vaak gewoon in de schuilstal te dutten.
Dan mijn andere is juist het tegenovergestelde, die heeft er duidelijk plezier in, rolt en haalt zotte kuren uit. en Moet je echt persoonlijk gaan aanklikken op de wei en dan zo naar stal leiden.
knollentuin schreef:Het valt me op dat er zo slecht wordt geluisterd naar hoe je op een andere manier paarden kan houden naast het 24\7 verhaal.
er vallen uitingen als eigenbelang en gemakzucht.jammer. soms is er gewoon geen andere optie, misschien moeilijk te geloven voor de mensen die in de ruime groene gemeentes wonen maar voor de mensen in het drukke westen echte realiteit! en de keus om je paard te houden op een stal zonder bak is echt extreem,als je ook wat in de sport zou willen,kijk eens wat verder dan je eigen tuintje en respecteer een ander..
Ninx schreef:Zafinne schreef:Probeer dat dan ook maar eens een half jaar uit
Ik wilde mijn paard nog even gezond houden graag![]()
![]()
's-nachts op stal... evt prima, maar dag in dag uit? Nee, stilstand is achteruitgang!
Zafinne schreef:Ninx schreef:
Ik wilde mijn paard nog even gezond houden graag![]()
![]()
's-nachts op stal... evt prima, maar dag in dag uit? Nee, stilstand is achteruitgang!
Oo, nou wordt het helemaal mooi.
Mijn paard is dus doodongeluk, en ongezond?
Hahah, wat een lacher.
Ik vraag me eigenlijk af wat jullie doen als je paard stalrust moet hebben?
De stal een paar dagen niet uitmag?
Als ik jou moet geloven, raakt je paard dan in een depressie en krijgt gezondheidsklachten?
Zafinne schreef:Oo, nou wordt het helemaal mooi.
Hahah, wat een lacher.
Als ik jou moet geloven, raakt je paard dan in een depressie en krijgt gezondheidsklachten?
flugeltje schreef:Zafinne schreef:
Oo, nou wordt het helemaal mooi.
Hahah, wat een lacher.
Whahahahahahahaha
denice schreef:Een stal blijft gewoon slechter dan lekker naar buiten, dat lijkt me vrij duidelijk. Het is ook niet voor niets dat bij stalpaarden er veel meer blessures voorkomen. Mijn paard staat dag en nacht buiten in de zomer. In de winter gaan ze snachts op stal, en overdag in de bak waarbij ze ook de stal in kunnen lopen. Gaat altijd prima, ik vind het heerlijk!
flugeltje schreef:Ik vind het grappig ja dat mensen oordelen over iets waar ze ballen niet van weten...
Zafinne schreef:Ik vraag me eigenlijk af wat jullie doen als je paard stalrust moet hebben?
Lovely schreef:Sinds wanneer verwerken paarden hun training? Zodra die training is geeindigd is een paard er klaar mee hoor, hij kan er niet eens meer aan denken omdat hij daar de juiste hersens niet voor heeft.
).Ninx schreef:Zafinne schreef:Oo, nou wordt het helemaal mooi.
Hahah, wat een lacher.
Er zijn stallen, en die worden ook gebruikt.
Maar wanneer ik mijn paard 22/23 uur stil laat staan in een stal, merk je direct dat ze minder presteren dan wanneer ze (naast de nodige beweging onder het zadel) ook een groot deel van de dag zelf bewegen in weide of paddock. Lichamelijk blijven ze 'losser' en mentaal verwerken ze de training ook beter...
Los daarvan blijven ze ook lekker gezond en fris van voldoende frisse lucht en zonlicht, net zoals mensen....
Als je goed hebt gelezen pleit ik dus niet voor 24/7 buiten voor ieder paard, maar ieder paard heeft RECHT op voldoende uitloop... helaas blijkt dat utopisch