Paard dat weeft

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

diana1

Re: Paard die weeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 22:15

Ik heb het filmpje net bekeken maar dit ziet er vrij ernstig uit!
Morgen zou ik gelijk bellen en zeggen dat ik het paard dezelfde dag terug zou brengen, geld ontvangen en lekker gaan zoeken naar een ander paard. Voor 2000 euro kun je heus wel een leuk paard kopen.
SUCCES!!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 22:31

Ach gossie wat een sneu gezicht. Arm beestje. Nee echt proberen terug te brengen want hier krijg je waarschijnlijk op den duur verdriet van :(:)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 00:51

het paard is compleet gestressed,hij zou in therapie moeten...is er niet iets homeopatisch om hem rustig te krijgen?

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 01:06

Dit paard is een beroepswever, daar ga je grote problemen mee krijgen.
Als ze niet bij de verkoop heeft vermeld dat het paard een wever is dan moet ze hem terugnemen. Ik dacht dat het binnen 6 weken moet. Logisch dat ze zegt dat je het 2 maanden moet aankijken want dan is de tijd verstreken en hoeft ze hem niet meer terug te nemen.
Die dikke knieën zijn waarschijnlijk al een gevolg van het weven.
Het is triest voor het paard maar wil jij de rest van zijn leven deze ellende hebben met de nodige dierenartsrekeningen? Het zal alleen maar erger worden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 08:27

z'on paard zou gewoon 24/7 in de wei moeten staan met een ander paard....een rotzak die hem in het begin even op z'n plaats zet,aangezien hij iedereen aanvalt.....

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 10:03

Ik heb het filmpje bekeken, dit is ernstig. Je ziet hoe wijd hij zijn benen opzij zet, en dat belast de knieen en pezen vreselijk aan de binnenzijde en buitenzijde. Je zal hem niet rontelogisch gekeurd hebben vanwege het koopbedrag, maar waarschijnlijk heeft dit paard naast vocht in zijn knie, al heel wat beschadigingegn en slijtage plekken. Daarbij is vocht in de knie een gevolg van een probleem in de knie. We weten allemaal door een keer hard je knie te stoten, je niet voor eeuwig een knie hebt met vocht erin. Er is hier dus meer aan de hand. Ik zou dit paard direct terug brengen, hoe langer je wacht met een besluit nemen, hoe moeilijker het word, omdat je gehecht raakt. Weven is trouwens 1 stress verschijnsel, ik vrees dat je de komende tijd nog meer stressverschijnselen gaat ontedekken bij dit paard, stress gaat nooit gepaard met maar 1 verschijningsvorm. Zoals je schreef valt hij andere paarden aan, dat kan hij ook straks met mensen doen.

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 11:56

geerke schreef:
z'on paard zou gewoon 24/7 in de wei moeten staan met een ander paard....een rotzak die hem in het begin even op z'n plaats zet,aangezien hij iedereen aanvalt.....

tja dat is ook niet makkelijk,aangezien niemand zijn paard bij hem neer wilt zetten ,en straks een trap krijgt en dan een kreupel paard heeft..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 12:04

en als je het eerst probeert met een draadje ertussen?
of een gemene shetlander die mogelijkheden heeft om te vluchten onder een draad door die ietsje hoger staat?

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 12:09

Geerke, als je het filmje bekeken hebt dan kun je zien hoe heftig dit paard staat te weven. Dit gedrag is al zo ingebakken bij dit paard, dat krijg je er nooit meer uit en zeker niet in een paar weken.
Dit paard is al zo versleten aan de benen en dat is al reden genoeg is om het paard meteen terug te brengen, nu kan het nog.

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 12:19

geerke schreef:
en als je het eerst probeert met een draadje ertussen?
of een gemene shetlander die mogelijkheden heeft om te vluchten onder een draad door die ietsje hoger staat?

er staat al een ruin naast hem met een draadje, en alleen als amadeus er langs loopt doet hij ze oren in ze nek..hij verdedingt gewoon mijn andere paard,en wilt niemand in de buurt..
Ik heb ook mijn andere paard weggehaald ,en hem alleen met dat andere paard gelaten..maar dan valt hij hem ook aan...en gaat heel hard weven...en wil hij door het hek heen...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 12:40

Ikima schreef:
Geerke, als je het filmje bekeken hebt dan kun je zien hoe heftig dit paard staat te weven. Dit gedrag is al zo ingebakken bij dit paard, dat krijg je er nooit meer uit en zeker niet in een paar weken.
Dit paard is al zo versleten aan de benen en dat is al reden genoeg is om het paard meteen terug te brengen, nu kan het nog.

hij doet dit niet de hele dag toch?
in een weiland zou hij misschien grazen,dat kan in een bak niet....dan zou onbeperkt hooi een oplossing zijn....en een tranqelizer..
nooit geschoten is altijd mis zeg ik altijd....ik zou pas rust hebben als ik naar mijn weten alles had geprobeert.
dit paard heeft een gedragsstoornis dat los je niet 'even' op...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 12:42

Heb je nu al gebeld dat je haar komt terug brengen en wanneer, want dit moet je niet gaan overleggen...
Gewoon terug brengen!
Zij heeft dat verzwegen en de tijd dat ze bij jou staat is in haar voordeel!

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 12:52

superwoman schreef:
Heb je nu al gebeld dat je haar komt terug brengen en wanneer, want dit moet je niet gaan overleggen...
Gewoon terug brengen!
Zij heeft dat verzwegen en de tijd dat ze bij jou staat is in haar voordeel!

nou ze reageert niet meer op mijn mailtjes..
maar ik ga maandag mijn dierenarts even vragen wat ik kan doen,al weet ik het antwoord al..
dan ga ik haar weer mailen..en anders maar bellen ,maarja als ze ziet dat ik het ben ,zal ze wel niet opnemen :+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 13:22

http://www.cyberhex.nl/epona/diensten.html
is dit misschien iets?
ik ben niet zo zweferig aangelegt,maar je weet nooit.

ik denk dat het heel belangrijk is om NU te beslissen wat je doet...houden of terug....of houden en een bepaald bedrag terug.
Want eerlijk gezegt vind ik 3000 euro 2000 teveel voor dit paard.
Anders heb je geen poot meer om op te staan.
Iederegeval snel een da laten komen en een verklaring laten maken en tekenen over deze stalondeugd.

ik ben bang dat je dit juridisch aan moet pakken,aangezien de eigenaar 'niet thuis' geeft.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 13:30

Dit paard moet meteen terug, de benen zijn al zo versleten, ook al zou je ooit het weven er uit krijgen (wat bijna onmogelijk is) dan zit je nog met versleten knieën.
Als ze niet op je mailtjes reageerd dan kun je ook een aangetekende brief met dierenartsverklaring sturen.
Wacht hier dus niet te lang mee.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 13:35

Ik vraag me af of dit paard uberhaupt terugkan hoor, daar zitten best haken en ogen aan.

Verkoper moet dat soort dingen melden maar koper moet onderzoek doen. Koper heeft een paard gekocht waarvan al bekend is dat het een gebrek heeft (de knieeën, is de binnenkant ook onderzocht of is er afgegaan op de mooie blauwe ogen van verkoper?), koopt dus tegen beter weten in ene paard wat al afgekeurd is, en dat in een prijsklasse waarin je redelijkerwijze kunt verwachten dat er iets mis is met het paard. Een braaf paard in de grote maat, met papieren en het leek me op de foto best een mooi paard, dat koop je niet ingereden en braaf voor 2000 Euro. :n

Volgens mij is het bij particulieren ook: wie eist bewijst. Zaak dus om de communicatie met verkoper te bewaren, die heeft (gelukkig voor jou!) bevestigd dat het paard daar ook al weefde.

De vraag is of je er een hele juridische rataplan van wil maken, kost ook klauwen vol met geld waar alleen de advocaten beter van worden. Als verkoper moeilijk doet, zou ik dit paard gaan inruilen op een ander paard bij een handelaar. En gezien de gebreken zul je er echt niet veel voor terugkrijgen.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 13:41

Vanwege die knieën kan ze hem niet meer terugbrengen maar vanwege het weven wel.
Ik heb jaren geleden ook een paard gekocht die achteraf een wever bleek te zijn. Na 2 dagen kwam ik daar al achter en die is netjes teruggenomen, eerst bood hij mij nog de mogelijkheid om het paard te houden en wat geld terug, maar dat heb ik niet gedaan wat het weven blijft een probleem, toen hij in een box ging met weefrek ging hij kribbebijten.
Dit paard was gekocht bij een goed bekend staande handelsstal en alles is netjes afgehandeld. Tenzij het bij de verkoop vermeld is, dan moet het paard teruggenomen worden.

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 13:43

Urielle schreef:
Ik vraag me af of dit paard uberhaupt terugkan hoor, daar zitten best haken en ogen aan.

Verkoper moet dat soort dingen melden maar koper moet onderzoek doen. Koper heeft een paard gekocht waarvan al bekend is dat het een gebrek heeft (de knieeën, is de binnenkant ook onderzocht of is er afgegaan op de mooie blauwe ogen van verkoper?), koopt dus tegen beter weten in ene paard wat al afgekeurd is, en dat in een prijsklasse waarin je redelijkerwijze kunt verwachten dat er iets mis is met het paard. Een braaf paard in de grote maat, met papieren en het leek me op de foto best een mooi paard, dat koop je niet ingereden en braaf voor 2000 Euro. :n

Volgens mij is het bij particulieren ook: wie eist bewijst. Zaak dus om de communicatie met verkoper te bewaren, die heeft (gelukkig voor jou!) bevestigd dat het paard daar ook al weefde.

De vraag is of je er een hele juridische rataplan van wil maken, kost ook klauwen vol met geld waar alleen de advocaten beter van worden. Als verkoper moeilijk doet, zou ik dit paard gaan inruilen op een ander paard bij een handelaar. En gezien de gebreken zul je er echt niet veel voor terugkrijgen.

ik heb daar een verzekering"rechtsbijstand" ,dus als het echt moet schakel ik die in...
kijk het is misschien in sommige mensen MAAR 2000 euro,maar het is wel een paard al met gebruiksaanwijzingen..zoals niemand kan zijn halster om doen ,behalve ik nu...hij heeft voernijt,tegen vreemde doet hij ze oren in zijn nek ,en draait hij ze kont naar je toe..dus beginnen ruiters vallen hier door al af..
Hij is ook vrij mager,dus nu niet geschikt om elke dag een uur te rijden ,want dan blijft er denk ik helemaal niks meer van hem over..
Hij is ook 1.80..ook niet echt mijn maat..maarja ik had zoiets van ,als die maar lief en braaf is ...

En ik wil hem niet terug brengen vanwegen zijn knieen,want die zijn volgens de vorige eigenaar ontstaan door het bonken tegen zijn deur,maar als mijn dierenarts maandag zegt dat het door het weven komt,is het een ander verhaal,en denk ik inderdaad dat je niet eens foto's hoeft te maken dan...

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 13:50

MAAR 2000,- euro maakt hier niets uit, of hij nu 2000,- of 20.000,- gekost heeft, de dierenartskosten bijven hetzelfde.
Voor die andere problemen kun je hem niet terugbrengen want dat kon je tijdens de koop zien.
Het is mij alleen nog niet duidelijk of de verkoper iets over het weven heeft vermeld, als dit niet het geval is dan MOET de verkoper hem terug nemen.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 13:51

Je hoeft niks te gaan onderzoeken aan die knieën of aan het hele paard. Er is je een paard verkocht met een ernstig stalgebrek, dat in zichzelf is genoeg reden om het paard terug te brengen. Doe dat dus ook zo snel mogelijk. Hoe langer je wacht, hoe moeilijker het wordt. Verder geen cent uitgeven aan dit paard.

Geerke, lichte stresswevers zijn paarden waar heel goed mee te werken valt. Als je zorgt dat de omstandigheden goed zijn hoeft zo'n paard het gedrag nauwelijks te vertonen. In dit geval is dat echter heel anders (zie filmpje) Als je de ruimte en het geld hebt kan je zo'n paard natuurlijk proberen een leuk leven te bieden, maar als je weinig geld hebt en zo'n paard net gekocht hebt kan je beter de problemen leggen bij degene wie ze horen: de verkoper. Voor TS is het onzinnig iets met dit paard te willen.

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 13:55

Volgens mij moet je het paard binnen een paar dagen terugbrengen of het in iedergeval melden aan de verkoper. Stalgebreken kunnen namelijk ook vrij plotseling ontstaan en 6 weken geldt dan volgens mij niet.

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 13:56

Ikima schreef:
MAAR 2000,- euro maakt hier niets uit, of hij nu 2000,- of 20.000,- gekost heeft, de dierenartskosten bijven hetzelfde.
Voor die andere problemen kun je hem niet terugbrengen want dat kon je tijdens de koop zien.
Het is mij alleen nog niet duidelijk of de verkoper iets over het weven heeft vermeld, als dit niet het geval is dan MOET de verkoper hem terug nemen.

nee ze heeft daar niets over verteld,toen ik het later mailden zei ze alleen dat hij het deed als hij op zijn eten moest wachten,verder deed hij het daar niet zei ze..en het was ook allemaal een kwestie van wennen zei ze...als die was gewent zal die wel stoppen met weven,en ik moest hem dan maar lekker moe rijden met een bijzet,dan zal die ook weinig puf hebben om te weven ofzo zei ze :+

hij ging trouwens al meteen weven op het land toen die kwam,meer mensen hebben dat gezien..maarja iedereen had zoiets van"zal wel nieuwigheid zijn...
Laatst bijgewerkt door Frozen op 04-07-09 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 13:57

Niet langer mee wachten en vandaag nog terugbrengen. Zal wel op veel weerstand stuiten bij de verkoper, maar zet dat iig onmiddellijk in gang en ga geen geld uitgeven aan dierenartsen e.d.

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 14:02

Nou ik wil zijn mening ook even horen ,want die dierenarts kosten kan me dan ook geen moer meer schelen...
ik heb al van alles voor dit paard gekocht..dekens etc..maarja

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 14:02

Ikima, jij kocht van een handelsstal, dat is een stukje eenvoudiger omdat je dan terecht komt op het vlak van consumentenrecht. Ts heeft voor zover ik uit haar verhaal begrijp gekocht van de vorige eigenaar, dat is dan dus een particulier lijkt me? Dan kom je terecht op het gebied van verbintenissen: is de overeenkomst geldig of niet? Verkoper heeft niet gemeld dat het paard een stalgebrek had (ga ik even vanuit), wel dat het paard een klinisch gebrek heeft. De rechter zal dan gaan bekijken of de koper te weten had kunnen komen of het paard een gebrek had. Heeft TS gevraagd naar gebreken en wat is daarop geantwoord? En stel die knieen komen van dat weven en NIET van het trappen tegen de boxdeur, dan had TS dat wellicht kunnen weten wanneer de knieen onderzocht waren (is het paard bij aankoop klinisch gekeurd door jouw eigen DA TS?) . De wet is niet zo heel zwartwit, het gaat continu over redelijkheid en billijkheid. Het kan zijn dat de rechter het gooit op bedrog of dwaling, maar: een beroep daarop wordt afgewezen als de koper het makkelijk had kunnen voorkomen door enige informatie in te winnen (pak nu ff mijn boek over Recht erbij ;) )