1ste eigen paar, en niks over de verzorging weten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:42

Ik had ook weinig ervaring toen ik een mishandeld veuelen van een jaar kocht,alles heb ik van hem geleerd.Echt het was mijn beste leer school,dus meid gewoon goed na denken en dan DOEN.

golden29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 20:47

Ik zou ook best willen leasen,als het paardje wel verplaatst mag worden. Heb vaak gelezen dat mensen hun paard toch bij hun op stal willen houden. Vandaar dat ik dacht dan maar kopen.
Heel veel goede adviezen heb ik gelezen, en waar ik zeker heel veel haan heb. Weidegang vind ik ook heel belangrijk hoor. De buitenlucht doet iedereen goed en ook dieren. Een hond sluitje ook niet op in een bench.
Allemaal echt super bedankt voor jullie adviezen. Vind het echt topi dat zoveel mensen in zo'n korte tijd gereageerd hebben. Dit had ik niet verwacht.
Laatst bijgewerkt door Revanches op 22-05-09 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Caps-lock bericht(bericht in hoofdletters) is niet toegestaan. Heb het voor de leesbaarheid in normaal lettertype gewijzigd.

Siets

Re: 1ste eigen paar, en niks over de verzorging weten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:57

Zo, dat het er maar even staat, hihi :D

bonnie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 21:13

alles is gezegd denk ik
ben wel benieuwd wat het voor jou gaat worden, veel succes en misschien horen we het nog wel van je +:)+

--------------------------------
God ziet nog steeds alles, zien wij Hem?

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 21:35

Ik heb zelf nooit een verzorg paard gehad en de vorige stalling waar ik het paard had gekocht was mij een hoop verkeerd aangeleerd het verzorging en rijden.

Op de huidige stalling werd in begin al getwijfelt of ik haar moest houden ja of de nee maar de verandering werd al snel gezien en mensen zouden alleen raar vinden als ik der nu verkoopt.

Overige het beste is inderdaad via een verzorg paard eens te proberen want het is zeldzaam een persoon met omgang/verzorging en het rijden in 1 allemaal snel te leren of bij leren.

Paarden zijn overig weer wat anders dan die van de manege's want deze hebben een meer eige willetje dus niet de 100% nette als op manege.

Edit; Ik heb vroeger wel op manege gereden rond 4-5 jaar lang en een onwijs lange tijd gestopt en mijn drift was later weer opgepikt.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 21:54

Ts kan toch leren uit de praktijk? (al ben ik zeker van mening dat er iemand bij moet zijn die weet hoe het wel zit)

maar kijk maar eens om je heen hoe ontzettend veel mensen er wel geen paard hebben die niet weten hoe ze er mee om moeten gaan, sommige weten niet eens wat en hoeveel hun paard gevoerd krijgt (als ze bijv. op een manege staan en zelf niet hoeven te voeren)

Maar je leert alleen maar als je er zelf mee bezig bent. Al ben ik ook nog van mening dat leeftijd er ook toe doet( weet niet hoe oud je bent?). Je draagt namelijk een grote verantwoordelijkheid met een eigen paard. Hij heeft veel aandacht nodig, dus je zult er waarschijnlijk wel wat voor moeten laten.

Dus probeer eerst een lijstje te maken voor jezelf, met de dingen die je superleuk vindt om te doen, bijv met vriendinnen afspreken. Tja, dat zul je af en toe af moeten zeggen omdat je nog iemand hebt staan die op je wacht. In het weekend ook, je zult iedere dag na school/werk naar je paard toe moeten. Vooral als hij 24/7 op stal staat, dan moet hij er eruit om even te bewegen.

Je zegt namelijk zelf recreatie, maar ook een recreatie paard moet voldoende bewegen, net zoveel als een sportpaard alleen is de training wat minder zwaar.

Probeer ook eerst wat dingen op internet op te zoeken, of boeken uit de bibliotheek. En bestudeer eerst het 'gedrag' van paarden, voordat je straks voor een verassing komt te staan en dat je weet hoe je ermee om moet gaan als je paard bijv schrikt of zelfs gemeen wil doen. ]

Dan is het belangrijk dat je eerst wat spullen in huis haalt zodat je compleet voorbereid bent op een eigen paard. (zadel en hoofdstel kun je niet altijd zo kopen omdat het natuurlijk moet passen op je paard) En al met deze voorbereiding ben je al wat centen kwijt.

Regel vast een instructeur, die je meteen vanaf dag 1 kan helpen als je paard aankomt, je bent tenslotte een beginnende ruiter en je wilt het rijden natuurlijk meteen goed leren, voordat je straks jezelf misschien verkeerde dingen aanleert. ook kan je instructeur je eerst inlichten over wat een eigen paard inhoudt. Want wat je ergens hier in het topic zei ; "dan maar een eigen paard" vind ik héél kort door de bocht gezegd. Een paard is bijna met geen enkel ander (huis)dier te vergelijken. Een paard kan niet in de opvoeding van bijv een hond en een paard heeft compleet ander gedrag en waar je ook op een vertrouwelijke maar consequente wijze mee om moet kunnen gaan.

Hoe oud ben je als ik vragen mag ?

golden29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 22:06

ik ben 27 jaar.... en ik rijd nu ongeveer een half jaar prive lessen.
Ben ook van plan lessen te blijven volgen. Ik snap dat je een hond en een paard niet kan vergelijken. Maar bedoelde meer dat je een paard niet de hele dag in een box opsluit. Dit was weer een reactie op een andere bokker met goede adviezen.
En ik heb veel berichten gelezen over een verzorgpaard, maar dat vind je ook niet makkelijk hoor.... want de eigenaar die wil juist dat er werk uit handen genomen word. En willen vaak geen ruiters die nog vanalles moeten leren

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 22:08

Hmmm... je kunt wel kiezen voor een pensionstal waar alles voor je gedaan wordt, maar het kost hoe dan ook veel tijd, en veel geld.

En ik vraag me wel af... als je geen clou hebt wat de verzorging van een paard inhoudt, hoe weet je dan of je het leuk gaat vinden? Ik bedoel: je moet toch eerst een idee hebben waar je aan begint voor je je ergens op kunt verheugen?

Onderschat de tijd/geld kwestie alsjeblieft niet. Ik ken de verzorging, ik sta op een pensionstal waar alles gedaan wordt, en nog ben ik er elke avond en het hele weekend mee bezig.

Hoe meer je leert over het paardenwezen, hoe beter je het wilt doen, en dat kost over het algemeen steeds meer tijd.

Ik zou echt, al is het maar voor een tijdje, als bijrijdster aan de slag gaan.

Jammer dat je ver weg woont... ik heb een verstandige wijze heer als paardje, die zou echt briljant zijn geweest voor een beginner om dingen te leren.

golden29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 22:18

inderdaad jammer jah, maar in almere lijkt alles bijna onmogelijk als het met paarden te maken heeft

NicoleKelos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 22:58

golden29 schreef:
inderdaad jammer jah, maar in almere lijkt alles bijna onmogelijk als het met paarden te maken heeft

Heb je al net buiten Almere gekeken? Richting Zeewolde zitten wel pensionstallen, 10 minuten vanaf Almere

golden29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 23:12

ja dat klopt, alleen wil ik het perse in almere.
wat dat betreft ben ik een kaatje hoor, als ik iets in me hoofd heb hahhaah.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 06:22

golden29 schreef:
ja dat klopt, alleen wil ik het perse in almere.
wat dat betreft ben ik een kaatje hoor, als ik iets in me hoofd heb hahhaah.

Waarom persee in Almere? Zollang de stalling goed voor jou is kan je heus wel een klein stukje vederop stallen.

Mijn staat 8 km vederop weg ongeveer 15-20minuten met auto rijden op de heen weg maar omdat het zo goeie stalling is ga ik niet op zoek naar 1 die dichterbij is.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 07:21

golden29 schreef:
maar even voor de duidelijkheid, ik zag ook een reactie van mensen die op een veulen van 7 mnd gingen zitten. Nou zo achterlijk ben ik niet. Ik ben iemand die dingen snel oppakt zodra het verteld of uitgelegd word. maar inderdaad boeken kunnen natuurlijk ook informatief zijn

Het lijkt me dat wanneer je dieren leuk vind en begint na te denken of zo'n dier ook leuk zou zijn voor jezelf, dat je alles gaat lezen wat los en vast zit over zo'n dier. Blaadjes in de tijdshriftenafdeling, boeken uit de bib of boekhandel. praten met mensen met paarden, vragen stellen op de manege, aanbieden als vrijwilliger te helpen op je manege (of bij een pension- of handelsstal) om te leren de paarden te verzorgen. Maneges kunnen vaak onbetaalde krachten gebruiken omdat ze het niet zo breed hebben. Als je daar geen tijd voor hebt, of wilt maken, dan heb je ook geen tijd voor een eigen paard. Die kost namelijk ook meerdere uren per dag.

Je kunt er leren hoe verschillende paarden zich gedragen zowel individueel als in groepsverband. Paarden aan de hand leiden naar paddock, wei, stal, stapmolen, verschillende paarden longeren, eventueel op verschillende manieren, optuigen met verschillende soorten harnachement. Een paard goed voor- en naverzorgen waarbij je leert kijken naar of een paard er gezond uit ziet of iets mankeert en hoe je dat herkent. Je krijgt iets mee over voeren, stalverzorging, onderhoud harnachement en erf/wei etc.

Vooral de omgang met veel verschillende paarden is belangrijk omdat je bij het kijken naar een eigen paard dan beter in kunt schatten of een bepaald paard geschikt voor je is. Net als dat niet elke hond geschikt is voor elk type eigenaar, is dat met paarden ook zo, honden kunnen gevaarlijk, dwars en vervelend worden, maar paarden kunnen dat ook, en dan kunnen er nare ongelukken gebeuren en het plezier zal op zijn minst sterk dalen als je een paard hebt waar je niet goed mee om kunt gaan.

Onderschat het verzorgen en houden van een paard dus niet! En zorg eerst dat je meer ervaring krijgt, voor je de stap neemt een eigen dier (wat je in principe als dierenliefhebber toch kiest voor het leven? ) uit te kiezen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 07:35

golden29 schreef:
ik denk met een paard dat je nooit uitgeleerd bent, ik vind sommige reacties hier zoals brennie heel erg overdreven. En het doet me denken aan die verwaande meisjes van de manege..... erg treurig.

Als ik had neergezet ik ga een koe kopen en ik weet weinig van de verzorging, had er geen haan naar gekraaid. Maar bij een paard lijkt het inderdaad wel alsof je alles tot in de kleinste details moet weten. Ik weet niet wat dat is met paarden.......
waarschijnlijk omdat het vroeger alleen voor de elite was, en dat sommigen mensen daar nog in voortleven. haha ik zou het anders echt niet weten

Hier ben ik het niet mee eens. Voor een koe, konijn, cavia of schaap of geit, hond had ik precies hetzelfde gezegd...
Dieren moeten op een bepaalde manier verzorgd worden, hebben bepaald voedsel nodig en mogen andere dingen niet hebben. Dieren moeten in handen komen en bij dieren zoals een hond of een paard speelt opvoeden een heel grote rol. Bij paarden speelt dan ook nog een extra rsico van een heel groot dier dat je moet geleiden aan de hand, of onder het zadel. Dat is voor dieren zoals een cavia, kat of goudvis niet van toepassing. Bij een geit, koe of schaap moet je ook zo'n dier kunnen hanteren voor controle en verzorging van vacht of hoeven en je moet hem vast kunnen houden of geleiden op zijn minst als de dierenarts of hoefverzorger komt.

Dat vraagt niet alleen theoretische kennis (wat je op zijn minst moet hebben als je een dier wilt verzorgen) maar daarnaast ook veel praktische ervaring. En vooral in de praktijk leer je je eigen beperkingen kennen. En liever dat je dat leert bij een dier wat niet onder jouw eindverantwoordelijkheid valt, omdat er dan altijd nog een ander is die het wel goed in de gaten houd en netjes opvoed en onder controle kan houden, dan dat je zelf gelijk een dier koopt en het vervolgens mis gaat.

Veel dieren worden verpest in de omgang en heel veel dieren worden verwaarloosd omdat men niet goed weet hoe men ze verzorgd en ook niet herkent wanneer er iets aan de hand is.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 07:38

De ene kan met deze ervaringen een eigenpaard aan,
de andere niet. Ik zou idd ook eerst een verzorg paard zoeken, maar als je zeker een eigen paard wil,
Ik zou zeggen probeer het, en zoek b.v een ervaren verzorgster die je kan helpen. Zet heb op een stal waarbij andere mensen hem/haar ook in de gaten houden, dan komt het vast wel goed.

Licht er trouwens ook aan hoe oud je bent?
Laatst bijgewerkt door HorsesWoman op 22-05-09 07:40, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 07:39

golden29 schreef:
En ik heb veel berichten gelezen over een verzorgpaard, maar dat vind je ook niet makkelijk hoor.... want de eigenaar die wil juist dat er werk uit handen genomen word. En willen vaak geen ruiters die nog vanalles moeten leren

idd.. en zo is het vaak ook, maar vaak heb je ook een verzorgpaard omdat de eigenaar/eigenaresse er bijna geen tijd voor heeft. Ik heb ook een meisje die 2 keer in de week bij mij rijdt. En soms help ik haar als ik tijd heb, en de andere keer doet ze het zelf.

Maar daar leer je ook weer van, en als het je dan niet bevalt dan kun je altijd stoppen. Want eenmaal een paard gekocht, en vooral in deze slechte tijd, krijg je hem niet zomaar meer verkocht.

Zoals Joyce B zegt , heel veel dingen lezen, alles uitpluizen. Kijk bijv. hier op bokt eens naar praktijkproblemen, want sommige dingen zul je zelf ook wel tegen gaan komen.

Praat eens met je instructeur over een eigen paard, hij zal vast kunnen zeggen of je eraan toe bent, en adviezen geven.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 07:42

Ik lees hier veel over het leren verzorgen van een paard.
Maar als jij je paard op een all-in stal zet; maakt het dan uit of jij weet hoeveel voer een paard nodig heeft?
Ik vind van niet; je kunt je paard daar neerzetten en meteen een stapel boeken aanschaffen waarin dit allemaal uitgelegd staat, zodat jij gaandeweg wel een mening kunt vormen hierover en evt. later het voeren nog wat kunt laten bijstellen.
Zolang je paard er gezond uitziet kan dat neit zoveel kwaad denk ik.
Tja, verder; wat kun je allemaal wel?
Kun je poetsen, hoeven krabben, opzadelen en rijden?
Dan zou je inderdaad een paard kunnen kopen en gaandeweg vanalles leren.

Mijn keuze zou het niet zijn; ik zou eerst een leasepaard nemen.
Er zijn wel sites te vinden waar je een paard kunt leasen en verplaatsen naar je eigen stal.
Op die manier kun je meteen kijken wat je van een stal vindt, zonder er met je eigen paard mee te zitten.

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 07:56

ga ervoor zou ik zeggen en als je vragen hebt stel die dan ook aan mensen die je kent met paarden.
en neem iemand mee die er verstand van heeft en laat je paardje keuren en mogelijk met garantie van terug brengen naar een aantal weken.
je hebt genoeg mensen die een paard verkopen voor super braaf en dat je daarna een draak op stal hebt staan.
informeer je goed en kijk goed rond welke pension goed is voor je paard met de faciliteiten.
je bent volwassen en rijd ook paard dus je weet al veel meer dan je denkt.

mijn buren kwamen laatst met een jongen naar mij toe een knul van ong 16 jaar en die had een fries gekocht van 3 jaar.
En ze vroegen of ik tips had :( die jongen wist niks van paarden, had geen lessen of niks gehad.
zijn ouders hadden ook geen verstand van paarden, echt heel sneu voor het paardje mijn maag draaide om.
hij voerden ook maar een end raak want de fries was mager tja mensen :(
ik heb 1 tip gegeven breng dit paard naar iemand die jou kan helpen met alles.
hij dacht er zo op te klimmen en naar buiten te gaan.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 08:02

Mijn welsh kocht ik toen ik 18 was; een hengstveulen.
Had al jaren bij anderen gereden/verzorgd en deed altijd wat me het beste leek; die mensen keken niet naar de pony's om. Ik had ook geen verstand van voeren ofzo dus deed dat ook maar op de bonnefooi. Heb wel regelmatig de DA erbij gehad, want ik zag toch duidelijk wanneer er iets niet goed was. Tja, pony werd een draak en zowat onhandelbaar. Had hem dan ook alleen staan, wist ik veel?!
Was vast met een stuk minder bloed zweet en tranen gegaan als ik me beter had ingelezen van tevoren, maar ja ik kon immers goed genoeg rijden dan zou een eigen paard wel lukken ;)

Ik zat destijds trouwens wel op het divoza forum om dingen bij te leren :+ en ben daarna ook veel meer boeken gaan lezen.
Met de pony is het helemaal goed gekomen, heb er een enorme band mee en het is een supergaaf dier met een heel apart/bijzonder karakter, ik denk dat dit juist komt door hoe hij is opgegroeid.

Het kan dus zeker wel, maar mijn keuze zou het niet weer zijn geweest als ik toen wist wat ik nu weet zeg maar.
Dan zou ik eerst een leasepony hebben genomen en me veel meer in hebben gelezen.
Hoeft dus niet perse, kan prima goedkomen, maar ik vind het wel wenselijk.

EDIT:
Mijn oom en tante hebben ook met twe jaar manege-ervaring ofzo een weiland aan huis gekocht en alles paardvriendelijk ingericht en een paard gekocht, daarna nog een tweede erbij.
Hebben toch ook wel veel strubbels gehad hoor, die je denk ik niet hebt als je meer ervaring hebt en pas daarna een paard koopt.
Is trouwens ook een kwestie van een goedpassend paard kopen, wat bij hun misschien niet helemaal het geval was.

Weet je wat ook zo lastig is; leren van anderen.
Je leert eigenlijk pas van anderen als die anderen veel en verschillende mensen zijn; iemand kan je wel vertellen dat een paard een warme stal nodig heeft en je hem daar 24 uur per dag in kunt zetten tenzij je er mee bezig bent. Dat neem je dan voor zoete koek aan; diegene heeft immers al 10 jaar eigen paarden en dat gaat tch prima?
Om het even flink te overdrijven ;)
Maar mijn punt is wel duidelijk denk ik; vraag van heel veel verschillende mensen informatie en ga het liefst ook bij veel verschillende dingen kijken; pas dan zie je overal de voor en nadelen van en kun jij je eigen mening vormen en kiezen wat jij het beste vindt omdat je dat het beste bij jou en je paard vindt passen, NIET omdat je het nu eenaal zo van jantje of pietje of uit een boek hebt geleerd.
Laatst bijgewerkt door opisop_shop op 22-05-09 08:07, in het totaal 2 keer bewerkt

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 08:04

Hoi hoi,

Heb net alles **snel** doorgelezen, en het eerste wat bij mij op komt is dat iedereen lijkt te vergeten dat ze zelf ook ooit voor het eerst een paardje hebben gekochtl... en toen....

Je kan nog zoveel boeken lezen, informatie opdoen enz enz, maar uiteindelijk leer je het meeste door dingen gewoon te doen!
Het voordeel als je op een pensionstalling gaat staan is dat er altijd mensen zijn die wel al deze ervaring hebben.
Een nadeel is dat iedereen alles beter weet, daar bedoel ik mee.. de 1 zegt dit, de ander dat....
Ik denk dat het voor jou het 't handigst zou zijn dat je een bijrijder erbij neemt. En dan wel een ervaren!!
Niet iemand die een verzorgpaardjuh zoekt?? Snap je?

Een paard aanschaffen is nog niet zo makkelijk, daar alle paarden altijd braaf zijn, en alle paarden nooit wat mankeren...
Blijkt in de praktijk toch vaak anders te zijn.

Je hebt nu 2 topics geopend op bokt begrijp ik?
Open de 3e waarin je een ervaren bijrijder zoekt die jou wil helpen met jouw paard straks, en dan denk ik dat je er een hoop plezier van zult hebben!!

Succes!

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 08:07

potverdikkie schreef:
Hoi hoi,

Heb net alles **snel** doorgelezen, en het eerste wat bij mij op komt is dat iedereen lijkt te vergeten dat ze zelf ook ooit voor het eerst een paardje hebben gekochtl... en toen....
Je kan nog zoveel boeken lezen, informatie opdoen enz enz, maar uiteindelijk leer je het meeste door dingen gewoon te doen!
Het voordeel als je op een pensionstalling gaat staan is dat er altijd mensen zijn die wel al deze ervaring hebben.
Een nadeel is dat iedereen alles beter weet, daar bedoel ik mee.. de 1 zegt dit, de ander dat....
Ik denk dat het voor jou het 't handigst zou zijn dat je een bijrijder erbij neemt. En dan wel een ervaren!!
Niet iemand die een verzorgpaardjuh zoekt?? Snap je?

Een paard aanschaffen is nog niet zo makkelijk, daar alle paarden altijd braaf zijn, en alle paarden nooit wat mankeren...
Blijkt in de praktijk toch vaak anders te zijn.

Je hebt nu 2 topics geopend op bokt begrijp ik?
Open de 3e waarin je een ervaren bijrijder zoekt die jou wil helpen met jouw paard straks, en dan denk ik dat je er een hoop plezier van zult hebben!!

Succes!

Er is een wezenlijk verschil tussen niets van het wezen paard en zijn verzorging weten en een paard kopen
en
weten waar je aan begint, ook al is het je eerste paard doordat je al veel ervaring hebt opgedaan.

En zelfs in het tweede geval moet je nog véél leren. Laat staan in het eerste geval.

Maar één ding is duidelijk, TS begint er duidelijk niet zomaar zonder bezij aan. Ze informeerd zich goed, en doet alles om zo goed mogelijk beslagen ten ijs te komen. Dat is al een heel goed begin.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 08:59

Volgens mij staan er op verschillende sites (marktplaats enzo, dat soort sites) ook weleens berichtjes voor paarden te leasen die je dan wel bij je thuis mag zetten... Ik zie ze niet vaak, maar ik ben ze weleens tegengekomen. Misschien kun je dat eens in de gaten houden, omdat je zelf ook zei dat leasen misschien ook nog wel een goed idee was...
Of misschien is het op je eigen manege mogelijk, dat je een paar maandjes ofzo daar een paardje leased... Bij ons op de manege kan dat bijvoorbeeld en het is al regelmatig gebeurd dat paard in kwestie uiteindelijk niet meer alleen leasepaard is, maar eigen wordt! :D Dat is altijd wel heel leuk om te zien.

Als je echt van plan bent een eigen paardje te kopen, denk ik inderdaad dat het allerbelangrijkste advies is om toch te proberen zovaak en zoveel mogelijk mensen in je buurt te hebben waar je direct vragen aan kunt stellen als je iets wilt weten over je paard of alles wat ermee samenhangt, als je iets ontdekt over je paard, als er iets misgaat, of juist als iets goed gaat!

Ik wens je in ieder geval heel veel succes met je zoektocht!

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 09:28

Hier komen veel berichten terecht zoals jullie vergeten dat jullie zelf ook eens een eerste paard hebben gekocht..
Ja dat klopt, en ik lees het bij meer hier dat het erg veel bloed, zweet en tranen heeft gekost, simpel zat doordat je tegen problemen aanloopt waar je beslist geen verstand van hebt.

Ik raad het niet meteen af om een eigen paard te kopen, maar ik raad wel aan om eerst meer ervaring op te doen, en daarmee bedoel ik niet rijervaring, want dat is in mijn ogen het laatste wat belangrijk is bij het hebben van een eigen paard.

Wat ik zei over het zitten op het veulen. Die mensen deden het niet uit slechte bedoelingen, maar puur omdat ze niet beter wisten.. En zo waren er nog veel meer dingen, zoals veulen steeds snoepjes voeren, op den duur konden ze nog nauwelijks bij hun paard komen omdat die zo enorm begon te bedelen en daardoor gewoon gevaarlijk werd. En die mensen zich maar afvragen hoe dat kwam.. :?

Mocht je toch een eigen paard kopen, zorg dan voor goede begeleiding en voor een braaf en goed ervaren paard.

Veel succes en geluk met je beslissing ;)

belle1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 09:34

Czarina dat van op het veulen zitten is wel heel erg :O

Ts, zijn er wel mensen die je kunnen helpen met je paard en waar je naar toe kan om dingen te vragen als je het even niet meer weet? Dat kan al heel erg helpen. Als je bijvoorbeeld een goede pensionsstal hebt enz. Als ik jou was zou ik er nog even heel goed over nadenken en dan beslissen of je zelf vind dat je er klaar voor bent.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 09:53

Ja belle 1 dat was inderdaad belachelijk, maar zij dachten echt dat het veulen het kon hebben, meisje woog ook erg licht..Daarna hebben ze het nooit meer gedaan omdat ze toch wel schrokken..

Ts wat je natuurlijk ook heel goed kan doen is op de manege waar je rijd navraag doen of je er al klaar voor bent om een eigen paard te nemen. Zij kennen je en kunnen beter beoordelen of het goed komt dan dat wij hier met zijn alleen roepen dat je het wel of niet moet doen.