Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mvs

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 19:24

ja maar hier zit egt geen grip op dat bedoel ik meer :P

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 19:35

Mijn ervaring is dat paarden die altijd buiten lopen zich vanzelf aan de ondergrond aanpassen. De problemen krijg je juist wanneer je ze uit stal haalt.

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 19:41

oke kan ook hoor, ik maak al een paar jaren bij dezelfde stal trektochten te paard ( paarden staan ook op blote voeten) en tijdens het rijden zeggen ze altijd dat we daar absoluut niet op mogen lopen, maar misschien is het door de overgang asfalt/gras en dan die grasdallen ? of gewoon niet meer glad dan andere tegels

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 19:46

Wat een geweldig goed idee is dit!

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 20:32

pmarena schreef:
Ja dat spul noem ik ook grind , bestaat er geen geheel rond grind ofzo , echt balletjes :?

Net nog even op Marktplaats gekeken trouwens , je wordt echt doodgegooid met gratis af te halen stoeptegels.
Zelfs ook grasdallen met openingen voor gras. Bielzen , opsluitbanden , zand , aarde , kiezelstenen en rotstuintjes : allemaal gratis af te halen.

Dus wat dat betreft kom je een heel eind als je wat tijd , zin en een aanhangertje hebt ;)

Ja, vooral grindtegels kun je overal gratis krijgen. Alleen zijn altijd net de tegels die ik wil altijd juist wel duur :P

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 20:52

Eerst weitje vinden, maar dan zet ik dit ook op. Boek heb ik al een tijdje liggen, erg leuk en inspirerend, maar geen pensionhouder die je zo gek krijgt helaas.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 21:30

als je grindtegels gebruikt moet je dan de grindkant naar boven doen? hebben ze dan geen last van die onregelmatige oppervlakte?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 21:47

Ik zou de grindkant onder doen anders wordt het veel te glad.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 22:08

Dat dacht ik ook altijd , maar in de wei waar Rena nu staat had de eigenaar ineens een erfje om de stal heen bestraat , met van die sier-grindtegels...ik baalde daar al een beetje van. Maar het is eigenlijk helemaal niet glad geworden !

Vorst , bagger , stront , klei , verpiest hooi... heb ze nooit zien slippen en heb zelf ook nooit een onvast gevoel gehad het afgelopen half jaar. En in de zomer verwacht ik het ook niet ineens ;)

Terwijl ik op de rottige baggere zeeklei toch heel wat spannende momenten heb gehad , hihi , maar die tegels zijn opvallend goed gebleven qua grip.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 22:20

Zijn die grindtegels niet juist veel minder glibberig dan betontegels?

Hoe meer ik hier meelees, hoe enthousiaster ik word :D Ff bedenken wat bij ons ( wei is +/- 50 x 140) mogelijk is..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 00:57

Wat een prachtig idee :j Ik herken het heel vaag, heb er vast al eens over gehoord. Vind het zeker iets om over na te denken!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 08:52

Chubby : in mijn ervaring nu dus wel :j

Waar Rena voorheen stond daar hadden we de gewone "gladde" betontegels (simpele stoeptegels) van 30x30 cm en daar heb ik regelmatig bijna een driedubbele rietberger op gemaakt , dan ben je ècht blij dat er een hek naast zit waar je je aan omhoog kunt houden :D

Ik had verwacht dat het met die grindtegels nog veel erger zou zijn maar dat bleek dus niet het geval....

Nu weet ik niet of het niet altijd zo werkt hoor want je hoort altijd juist het tegenovergestelde , maar ik loop 10x liever over modderige grindtegels dan modderige stoeptegels nu ik het verschil gemerkt heb.

Paarden slipten ook vaker weg op de betontegels.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 08:53

@Pmarena: je hebt zoveel soorten grindtegels dat ook daar verschil in kan zitten.
Als je de goedkoopste berggrind hebt (kiezels ingebed in beton). Dan kan ik me heel goed indenken dat die glad worden. Terwijl grindtegels van split veel ruwer zijn, maar áls ze daarop onderuit gaan dan heb je ook meteen een mega-schuurwond.
Persoonlijk houdt ik het dus liever op de onderkant :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 08:59

Dat is dus ook het maffe : dit zijn echt van die irritante tegels met het bovenste stukje doodnormaal grind dat er bovenuit komt , dat ronde grind.

Toen ik ze zag liggen dacht ik al meteen NEEEEEEEE en zag al drama's voor me in de winter :P

Enige waar ze irritant in zijn is als het vriest en ze kakken erop , die drollen moet je dan echt losbikken want dat heeft natuurlijk lekker opgevroren grip tussen dat grind :P

In theorie zou ik dus ook gaan voor de onderkant , maar verdorie nu heeft deze praktijk me wel in de war gebracht want die onderkant is dan weer zo'n betontegel-achtige structuur (of eigenlijk géén structuur....) en daar heb ik nou juist slip- en glij-ervaringen mee....

Irritant altijd als dingen anders werken dan ze zouden moeten.

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 13:26

ik vind het een super idee en enorm tof voor een kudde paarden.

Maar .. echt niet haalbaar als je niet op de juiste ondergrond zit.
Ik zit op klei/leemgrond en met die paadjes in de winter of herfst zie ik me nog niet aankomen met m'n kruiwagen. Heb genoeg op m'n smoel gelegen in de modder in het verleden :o Echt zoals anderen ook tot m'n knieën ingezakt.
Vlak voor de stallen is het nu verhard met klinkers zodat ze in de winter toch droge voeten hebben.

Heb wel gelukkig m'n weide verdeeld in 3 totaal verschillende percelen en een paddock. Een lang smal stuk, een klein stuk met veel bomen op de grond en een groot stuk van 6000m2 waar ook de stallen opstaan en de paddock die in de zomer als rijbak gebruikt word. De stallen staan eigenlijk in een "bosje" dus ze hebben ook wel voldoende afwisseling denk ik.

M'n paarden stonden vroeger in een kudde van 40 paarden op 11ha met heuvels en bronnetjes en boomstammen en op-en afsprongetjes. HEERLIJK om die kudde in volle galop te zien voorbijkomen. Maar heb ze nu dichter bij huis staan op m'n eigen stukje en ze staan er ook gelukkig :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 19:28

Bij grindtegels blijft er makkelijk zand tussen de steentjes liggen en dat geeft snel mosgroei (bij schaduw) en die combi is spekglad. Ik heb hier in de tuin in de schaduw een paar grindtegels liggen. Denk er hard over om die om te keren ivm mos en gladheid.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 19:30

Zo te lezen is paarden houden erg gevaarlijk :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 19:39

@tamary : dan moet je er heel fijn vulzand over strooien. Dat wordt gebruikt om nieuw straatwerk af te voegen en is in feite heel fijn grind van 1 a 2 mm. Dan glij je gegarandeerd niet meer uit.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 23:28

Hey,

ook ik ben nieuwsgierig geworden naar verschillende uitvoeringen van PP.
Bij mij is het de bedoeling dat mijn 2 A ponies aan huis komen te staan. We hebben een stukje grond van 22 are. Het probleem hierbij is dat het ongeveer driehoekig is, met de stal in een van de punten. Het aanleggen van een track lijkt me ideaal om de weide toch nog op te kunnen delen in enkele kleine stukjes (voor strookbegrazing of enkele uurtjes per dag).
Dit zou ik op termijn (eerst een jaar proberen om te zien op welke plaatsen dit het beste is) willen uitbreiden enkele met verhardingen.

Zelf had ik gedacht aan enkele voederautomaten (iets doe het zelf met timerklokken) waar ik bijvoorbeeld swinters wortels in kan doen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 16:10

b485 schreef:
Hey,

ook ik ben nieuwsgierig geworden naar verschillende uitvoeringen van PP.
Bij mij is het de bedoeling dat mijn 2 A ponies aan huis komen te staan. We hebben een stukje grond van 22 are. Het probleem hierbij is dat het ongeveer driehoekig is, met de stal in een van de punten. Het aanleggen van een track lijkt me ideaal om de weide toch nog op te kunnen delen in enkele kleine stukjes (voor strookbegrazing of enkele uurtjes per dag).
Dit zou ik op termijn (eerst een jaar proberen om te zien op welke plaatsen dit het beste is) willen uitbreiden enkele met verhardingen.

Zelf had ik gedacht aan enkele voederautomaten (iets doe het zelf met timerklokken) waar ik bijvoorbeeld swinters wortels in kan doen.

Driehoek klinkt niet echt als een probleem zo. Schuilplek heb je dus al in 1 punt, andere punt voor hooi en 3e punt voor water. Dan alleen nog een stukje met lekker zand om te rollen en wat te grondwerken/longeren, etc. en je bent er al. Zet de hoekjes zelf af en plant er iets van bomen/struiken tegen vliegen en voor schaduw. Het schijnt dat een catalpa goed is tegen vliegen en muggen en ook veel schaduw geeft. Verder hebben ook walnoot, hazelaar en vlier die naam (al geven de laatste 2 minder schaduw).
Ik ben een beetje huiverig om met elektronica te gaan werken voor voer, bovendien ze staan aan huis en je bent er toch elke dag om te voeren/controleren. Als je weg wil kunnen en er anderen op je huis passen maak de hooiruiven en waterbakken dan zo dat ze van buiten de omheining te vullen zijn. Dan kan ook iemand die bang is voor paarden je dieren voeren. En jij hebt geen problemen met zeurende ponies naast je kruiwagen als je hooi voert. Daarnaast kan je met een goede hooiruif voor meerdere dagen in 1 keer vullen (handig als je een dagje weinig tijd hebt)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 17:52

hmmm, als ik mijn paarden veel hooi voor meerdere dagen tegelijk geef, dan eten ze zich vol met dat hooi en worden ze modder vet. Had ze deze winter al te dik met 4x per dag voeren en dan hadden ze ook niet "onbeperkt" per voerbeurt.

Ik heb vanmiddag net foto's gemaakt van ons terrein en zal kijken of ik de foto's kan bewerken en betitelen en online zetten.
De wei-track wil ik binnenkort in gebruik nemen omdat het gras al aardig aan het groeien is, en de bodem weer stevig lijkt.
De plannen voor bij de stal en het bos moeten nog uitgevoerd worden, dat komt later.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 19:57

joyce B schreef:
hmmm, als ik mijn paarden veel hooi voor meerdere dagen tegelijk geef, dan eten ze zich vol met dat hooi en worden ze modder vet. Had ze deze winter al te dik met 4x per dag voeren en dan hadden ze ook niet "onbeperkt" per voerbeurt.

Slowfeeder hooiruif, uit een gewone kunnen ze inderdaad te snel en dus teveel eten.
Voorbeelden staan hier :
http://www.swedishhoofschool.com/feeders.htm

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 19:59

Hé mijn maxi-hooinetten staan er ook tussen :)

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 20:08

tamary: is deze site (of vergelijkbaar) in het nederlands? ben écht niet goed in engels

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 20:12

Wat een leuk idee, helaas heb ik geen eigen weides, maar als ik het zo lees al wel aardig de goede richting op.

Ik heb twee weilandjes van 30a en 50a. De laatste is het meest gebruikt en beschikt ook over een een lang pad langs de stal wat deels bestaat uit puin. Toen ik er net kwam was ik nogal angstig daarvoor, maar als snel werden beide paarden alleen maar behendiger en krijgen mooie hoeven.

Inloopstal is weer om de hoek waar ik de mogelijkheid heb om de ene onbeperkt hooi te laten eten en mijn mini niet. Gezamelijk hooi wordt bij redelijk weer op afwisselende plekken gevoerd. (wei grenst naast een 80 km weg, elk plukje wat weg waait en op de autoruiten kan komen lijkt me goed gevaarlijk. :=)

Daarnaast heeft de wei geen standaart vorm, waardoor ze ook meer kilometers maken én we hebben een vijver in de wei. Niet waar de paarden dagelijks in kunnen, alleen onder toezicht.