staan jullie paarden met beenbescherming in de wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 11:40

Marijkjuh schreef:
Ik vind beenbescherming in het weiland echt niet nodig :n Als je je paard iedereen dag buiten zet gaan ze ook niet zo uit hun plaat in het weiland en bovendien word het alleen maar warm, gaat het schuren en kan het afknellen met beschermers om.
daar ben ik het mee eens!

iMyrable

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 12:44

Noury staat in een grote stal met uitloop, en hij heeft nooit iets om. Ja, een halster :+ Meer niet.

Apocalatch

Re: staan jullie paarden met beenbescherming in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 12:46

Onze paarden staan altijd zonder bescherming. Het is niet nodig en het kan alleen maar warm worden of gaan schuren.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 12:48

Met beenbescherming in de wei??? Hou even op, zeg :D .... Nee, die van mij staat zonder 24/7 buiten en heeft oersterke benen. :)

Ik ken ook werkelijk geen paard die met beenbescherming buiten staat en ik ken toch best wat paarden. Ik lees dat soort dingen echt alleen op bokt. :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 12:58

Twiggy, dan moet je eens komen kijken op de stal waar mijn paard vlakbij staat. ;)
Allemaal paarden op hun eigen postzegeltje land (als ze geluk hebben, ik heb in geen maanden paarden buiten gezien daar) vol ingepakt, want stel je eens voor dat ze beschadigen. :roll:

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 13:00

Wat erg, RP..... Ik ken ze gelukkig niet in real life en er staan hier toch aardig wat sportpaarden in de omgeving. Wel zie ik enorm veel dekens en halsters e.d.
Ben blij dat die van mij gewoon in zijn nakie op het land staat. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 13:06

Ik fiets er elke langs en nog steeds is dit mijn gezichtsuitdrukking als ik dat zie: :roll:

Ik las net ergens de opmerking over zuinig zijn op een duur sportpaard, dat vind ik echt belachelijk. De aanschafwaarde van mijn paard heeft helemaal niks te maken met hoe zuinig ik op haar ben. Emotioneel gezien heeft ze namelijk dusdanig veel waarde dat ik heel erg zuinig op haar ben maar ik vind beenbescherming absoluut niet nodig. Eerder gevaarlijk dan nuttig.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 13:09

Bloot.
Bij 1 zaten we te twijfelen omdat die zoo erg schuurt.
Daar zijn de naden van de peesbeschermers en gewoon al uit.
Verder bloot
Ik ken er 2
1 staat altijd met beschermers en springscheoen
1 staat altijd met springschoenen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 13:10

Haha, die gezichtsuitdrukking heb ik ook, als ik zoiets zou zien. :D

Dus ik ben niet zuinig op mijn paard, volgens zulke types, omdat hij zonder iets op het land staat? En dan nog 24/7 ook. Nou, dat weet ik dan ook weer. Dat arme paard van mij toch..... :')

classeygurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 15:28

De eerste dagen dat ze op de wei staan wel, dan met peesberschermers & springschoenen voor.
Daarna staan ze bloot, Unique staat wel altijd met springschoenen voor.
Dit omdat hij anders nog wel eens een ijzer af wil trappen en omdat dit beschermt tegen de zon ( anders wou hij wel eens erg droge hoeven krijgen ).

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 20:24

Tines gaat ook altijd bloot de wei op.. ook de 1e keer.. Hij heeft nog nooit iets echt ernstigs opgelopen op de wei vanwege gebrek aan beenbeschermers.. Ja wel is een wondje met bloed ofzo.. Maar dat doe ik 1x wassen met batadine een daarna moet hij het zelf maar uitzoeken.. Gaat al 10 jaar goed..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 20:30

Wat ik mij dan afvraag, voorkomen is inderdaad beter dan genezen. Maar een echt flinke trap, een bandage of een peesbeschermer houdt zoiets nou niet bepaald tegen. De pezen krijgen als nog een flinke klap en een peesblessure kan ook zo ontstaan.

Mijn paarden staan dat ook bloot in de wei. (naja nu met deken :+)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 20:42

Judith_ schreef:
Wat ik mij dan afvraag, voorkomen is inderdaad beter dan genezen. Maar een echt flinke trap, een bandage of een peesbeschermer houdt zoiets nou niet bepaald tegen. De pezen krijgen als nog een flinke klap en een peesblessure kan ook zo ontstaan.

Mijn paarden staan dat ook bloot in de wei. (naja nu met deken :+)

als mijn pony toen beschermers om gehad had was haar griffelbeen niet verbrijzelt.

maar hele dagen doe ik echt niet, nu in de winter gaat ze als ze los in de bak of wei gaan zo`n 2.5 a 3 uur om.
en daar krijgt ze niks van ,mijn buitenritten duren vaak langer ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 20:51

Gewoon uit nieuwsgierigeheid hoor, is dat bewezen? Want de kracht waarmee de klap op het been terecht komt zal niet afnemen door een plastic kap met neopreen. Beschadigingen aan de huid zullen natuurlijk makkelijker voorkomen kunnen worden hierdoor, maar waar zou die kracht van de klap dan blijven? Mij lijkt het dat de kracht dan slechts deels verdeelt wordt, maar dan het been dan als nog beschadigt wordt?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 20:52

Dat is zo ja, als ik goed heb opgelet bij natuurkunde. De kracht verdeeld zich waardoor de klap wellicht een fractie lichter wordt maar de klap zal hoe dan ook belanden op het been.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 21:03

Yep, Wrangler staat sinds kort op aangepast beslag. Hij mag niet zover meer doorveren in de kogels om in de toekomst schade aan de tussenpees te voorkomen. Hij staat nu op een soort eggbarrs met verlengde takken (dus een ovale eggbar). Helaas is het risico op aftrappen en dus beschadiging van zijn voeten daarmee wel erg groot dus hij mag niet meer lopen zonder springschoenen.

De andere paarden staan zonder bescherming. Als ze fris zijn voor het buitengaan, longeer ik eerst met bescherming, en dan kunnen ze zonder iets de wei op.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 21:04

Judith_ schreef:
Gewoon uit nieuwsgierigeheid hoor, is dat bewezen? Want de kracht waarmee de klap op het been terecht komt zal niet afnemen door een plastic kap met neopreen. Beschadigingen aan de huid zullen natuurlijk makkelijker voorkomen kunnen worden hierdoor, maar waar zou die kracht van de klap dan blijven? Mij lijkt het dat de kracht dan slechts deels verdeelt wordt, maar dan het been dan als nog beschadigt wordt?

volgens mijn DA had de breuk voorkomen kunnen worden door de beschermers
ze heeft zichzelf aangetikt aan de binnenkant voorbeen,dus geen trap van ander paard misschien dat dat scheelt?
en ik geloof ook zeker dat beschermers bescherming bieden :+
tik jezelf maar eens aan op de scheenbeen zonder bescherming en dan nog een keer met bescherming......kijken hoe dat voelt :D wedden dat het scheelt :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 21:10

Dat is juist wat ik bedoel. :+
Door een direchte trap op het been wordt ook de huid beschadigt, en het onderliggende weefsel. Met beschermers voornamelijk onderliggend weefsel. Maar misschien is bot harder waardoor het niet breekt op het moment dat de druk verdeelt wordt. Zachter weefsel lijkt mij als nog licht beschadigt worden.

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 21:13

Nee, op de wei halen ze absouluut geen gekkigheid uit. :n Die staan er als een paar schapen bij, alelen maar grazen! Daar maak ik me niet druk over. Wij hebben ook niet echt een 'weer voor het eerst op de wei', 's winters staan ze ieder mogelijk moment in de buitenbak. Op stal worden ze knettergek.
Met rijden heb ik bij 1 van de pony's wel peesbeschermers om, omdat ze flink aantikt.

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 17:10

Nee,

Hij staat zomers 24/7 buiten en 's winters 's nacht wel binnen maar overdag lekker buiten.
Alleen als hij kreupel is (meestal achter) doe ik peeskappen om maar als hij weer goed loopt gaan ze weer af.
Vind dat het anders veelt te warm voor hem wordt enz.

tuffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 17:19

Zoals gelukkig al door een hoop mensen gezegd: zonder beenbescherming de wei in. :))
Onnodig en gevaarlijk!
Zie ook uitgebreid artikel op (ja Nativa, komtie!) http://hetpaard.webs.com/bandages.htm :D

ouwerakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 18:44

liiisette schreef:
Marijkjuh schreef:
Ik vind beenbescherming in het weiland echt niet nodig :n Als je je paard iedereen dag buiten zet gaan ze ook niet zo uit hun plaat in het weiland en bovendien word het alleen maar warm, gaat het schuren en kan het afknellen met beschermers om.
daar ben ik het mee eens!

ik ook ;)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 20:51

Die van ons staan met peesbeschermers en springschoenen in de wei.
Ze zijn meestal toch erg dol als ze de wei in gaan en dan kunnen ze zich makkelijk blesseren. die springschoenen moet je soms ook ergens uit de wei vissen. beter voorkomen dan genezen.

EuroDice

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 09:41

In de vrijé natuur zitten er toch ook geen peeskappen enso om toch?:p
Zo denk ik dan altijd.. En ik hoor ook wel is dat zelfs peeskappen niet eens fijn zijn voor het paard als je rijdt, longeerd.. Door het zweten enso.
Maar ik denk ook dat als je iets om de benen doet en ze rennen bvb. door de blubber of een natte plas heb je de hele reutemeteut eronder zitten en dat lijkt me bovenal ook niet fijn, vinden jullie toch ook niet lekker zand onder de horloge ofso.. en dan kunnen wij die zelf ook nog zo ff af doen:p

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 09:45

die van mij staan ook lekker blood buiten :)