Ervaringen met Shapley's MTG (o.a. tegen zomereczeem/mok)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 19:15

Pink_Horizon schreef:
En wat is het normaal, zonder MTG gebruik, Dubbeldun?
Dat is zonder MTG :D
Natuurlijk is eea wel afhankelijk van de gezondheid van het paard en enige erfelijke factoren. 1 cm is een gemiddelde.

Pink_Horizon

Re: Ervaringen met Shapley's MTG (o.a. tegen zomereczeem/mok)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 20:37

Aah oke. :)
Ik kan het morgen wel eens opmeten en jullie op de hoogte houden per 2 weken bv :)

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 21:16

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 16-11-22 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 07:30

Ik heb mijn fles ook binnen, ga het proberen, ik ben erg benieuwd, ga vanmiddag eers es ff de manen goed wassen, daarna smeer ik de boel in, en dan kijken we hoe of wat....

Lianne: die van mij heeft ook een droge huid, ik geef hem op aanraden van de VA omega olie van de paarden drogist, werkt supergoed tegen een droge huid!

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 19:34

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 16-11-22 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 22:27

Misschien dat daarvoor babyolie ook al afdoende helpt?
Klinkt alsof het gewoon vet moet blijven.
Niet dat MTG nou heel duur is, maar als het niet nodig is dan is het overdreven he :)

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 10:25

Ik smeer nu bijna een maand MTG op de manen en begin het idee te krijgen dat ze langer zijn en ook dikker. Helaas is bij de schoft alles dunner geworden maar dat komt door de vliegendeken.

Edit: Ik was wel 1 keer in de week om de poriën even te laten "luchten"

Lovepaints

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 13:32

Ja, ik vind ook dat het er beter uitziet.
Bij de haf is het niet erger geworden (maar het weer zat/zit ook mee). Haar nek voelt zachter aan dan voorheen en er is niet meer afgeschuurd. Ze staat nog wel bij 24 uur per dag met deken. Ze kan echt niet zonder.

Bij de fries is het schuren niet erger geworden.

Bij de paint nog geen haargroei gezien, maar daar moet ik geduldig voor zijn! ;)

Kortom het is er niet slechter van geworden. :D

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 10:29

Ik wil mijn fles weer uit het stof halen. Het shetje is de laatste tijd flink aan het schuren geslagen, echt té zonde! Ik heb al een paar dagen gesmeerd met een ander spulletje tegen schuren, maar misschien moet ik ook maar de MTG eens gaan proberen. Ik ehb het ook voor mijn paard gebruikt korte tijd, maar vond het toen te vet.

Is het raadzaam elke dag te smeren? moet het nog uitgewassen na een paar dagen?

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 15:03

Mabon schreef:
Eerst smeer je een beetje op 1 plekje en wacht je 24 uur om te kijken of ze geen allegiesche reaktie krijgen.
Dan de eerste week smeer je elke dag (ik deed dit 's avonds zodat ze overdag gewoon lekker naar buiten kon want dan is het meeste van het spul wel vervlogen. Er zit namelijk petroleum in wat in de zon een branderig gevoel kan geven waardoor ze erger gaan schuren) Na deze week smeer je om de dag ook een week lang dan smeer je om de 2 dagen en kijkt hoe het werkt als dat goed gaat kun je om de 3 dagen gaan doen en als dat goed gaat kun je 2x in de week blijven smeren of je kan 1x in de week smeren afhankelijk van de jeuk of van de haarlengte groei.

Zo doe ik het :) (Quote van enkele pagina's terug).

Ik gebruik het nu ruim 1,5 week. Vind het vreselijk vettig spul dus ben blij als ik het minder vaak kan gaan gebruiken. Maar ik geloof niet dat ze nog aan haar exceemplekken geweest is. Hoewel je kroeshaar minder goed ziet door die vettigheid vind ik. Maar er zijn iig geen plekjes te bekennen!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:49

Ik ben er erg tevreden over! Tja het is wel vet maar vind het niet echt overdreven.
Mijn shet schuurt nauwelijks meer en het haar groeit als kool.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 21:38

Nou ik heb de fles binnen. Doen jullie het alleen op plekken wat dunner/korter zijn of over de hele manenkam?

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 21:48

Ik doe enkel de schuurplekken in de manenkam, dus inderdaad hetgene wat korter/dunner is.
Gebruik het nu 3 weken en heb het idee dat het zeker al wat gegroeid is! (en rustig, geen nieuw geschuur)

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 21:52

Nou monty heeft de onderste helft van de manenkam heel dun. Manen hangen naar 1 kant en de manen die aan de bovenkant hangen zijn nog goed maar daaronder zijn ze weg?? Ik zal er eens een foto van maken. Hij heeft wel een eczeemdeken op overdag, kan in de ochtend niet zien dat hij zich heeft geschuurd.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 22:00

Herkenbaar. Ik ben er ook nog niet achter of het nou toch schuren is of verstikking van de deken, ofzo...

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 22:02

Maar heeft die van jouw dan ook de bovenste manenkam normale dikte??

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 22:06

Yup.. Even kijken of ik een voorbeeld foto kan vinden..

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 22:09

Afbeelding
Zo was het juni vorig jaar

Afbeelding
September vorig jaar. Hier zie je goed welk stuk zijn eigen dikte nog heeft en welk stuk helemala kort was. Het idkke stuk heb ik overigens expres kort gemaakt ;)

Dit jaar is het (tot nu toe iig...) een kleiner gedeelte en vooral dunner, niet zo extreem kort (op 5 cm na).

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 22:17

Ja zo heeft die van mij het ook (alleen dan met lange manen en minder duidelijk te zien op foto).

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 22:17

Afbeelding
Zo was het 2 weken geleden (nu is het nog ietsjes dunner net na dat lege stukje)
Manen zitten bovenin nogal warrig door de wind, echter is dat gewoon een dichte volle bos irl!

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 22:53

ik ga met de voorpluk aan de slag met MTG, heb het nu een ruime week binnen en smeer het nu zo'n 3x per week.

ik zal even laten zien hoe hij was en nu is.

Zo was de voorpluk waarvan ik hoop dat hij weer zo wordt
Afbeelding

en zo is hij nu ;( hoe het gekomen is geen idee zijn manen zijn wel nog mega dik maar voorpluk is echt weg
Afbeelding

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 23:16

Agos, wat een mini plukje nu, zonde zeg!! Hopelijk groeit hij weer aan :(:)

Ik heb het idee dat mijn merrie haar manen dunner zijn geworden, maar volgens mij komt dat omdat ik nu een shetlander erbij heb die heeeele dikke (niet al te lange) manen heeft :=
De kleine was ontzettned aan het schuren bij ons, en heeft haar staart al flink beschadigd. Daar ben ik dus druk bij aan het smeren, inmiddels lijkt ze niet meer te schuren gelukkig!!

De grote vos heb ik het vorig jaar gebruikt in de manen, omdat die ook zo dun werden en onderaan bij de schoft heel kort bleven (lief doen met vriendje he :D). Nu heeft ze een vriendinnetje die er toch niet bij kan (shetje ;)) dus dat is wat dat betreft wel positief :))

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 00:01

ik gebruik de MTG inmiddels zo'n week of drie. het lijkt erop dat het werkt. paard schuurd niet meer en ik zie weer kleine sprietjes haar op de plekken die hij kaal geschuurd had. begin voorzichtig te hopen dat hij deze zomer zijn kapsel heel laat en ik niet zoals ieder jaar in de herfst de overgebleven miezerige sprieten eraf moet scheren omdat het anders nergens op lijkt.......

in mijn eigen haren zou ik het nooit en te nimmer smeren. het stinkt als de pest en ik krijg de geur nog niet eens door schrobben met borstel en biotex van mijn handen af. bovendien is het een vieze, vette troep, en mijn paard zit onder de schilfers. ik mopper niet, want het schijnt te werken.......

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 10:11

De schilfers worden uiteindelijk wel minder heb ik ervaren bij mijn merrie. Ik zie nu duidelijk dat de manen onder de hals uit beginnen te komen :)

Wat een leuke ligfoto van je paard Thirza.

@Joyce83, ik smeer het over heel de manenkam.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 10:55

Shetlief schuurt al een aantal dagen niet meer. Alleen haar kont is wel onwijs vet nu, dus eventjes in de sop zetten. Het is zo jammer dat het zo'n smerige zooi is eigenlijk :D