wat vinden jullie van geschoren paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Immetje

Re: wat vinden jullie van geschoren paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 11:31

Aukelizzy schreef:
Mijn paarden worden ook geschoren.
Het is makkelijker in het werk, ziet er beter uit en mijn paarden lopen prettiger met een dunne vacht dan met een teddy vacht.
Dus de keuze voor mij is niet zo moeilijk.
Ook vind ik een sportpaard in een dikke wintervacht er niet uit zien als ik eerlijk ben.

Ja

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:59

Waratje schreef:
JoviBan schreef:
En de vacht van het paard doet uitstekend z'n werk.
<knip>
Verdiep je eens in de werking van de paardenvacht, zou ik zeggen.

De vacht van een (niet te ver doorgefokt) paard doet uitstekend zijn werk wanneer het niet meer hoeft te doen dan rondkeutelen, zoals de meeste paarden in het wild doen. Het gaat mis wanneer je er meer van gaat vragen, of wanneer ze zelf meer aanbieden. Een paard met een flinke wintervacht kan grote problemen krijgen met warmteafvoer tijdens het werk.
Ik heb nu de onderkant van de hals van mijn merrie geschoren, van keel tot en met boeg en het verschil is heel duidelijk te merken. Na de eerste draf op de hei geen klef paard, maar net iets warm en na de rit (inclusief galop) had ik een paard wat wel wat zweette, maar niet van voor tot achter in de permanent stond. 's Avonds even terug voor het weer rechtleggen van de vacht, was het maar nauwelijks nodig, terwijl ze eerder dan soms de bovenvacht nog niet droog had.....
Mijn merrie neemt geen genoegen met een "aangepast" ritje, die wil op de hei gewoon lekker lopen, flinke draf en bij voorkeur ook flinke galop. Dat het winter is zal haar worst wezen, zij houdt van bewegen! Daarom dus toch maar die streep en ja, die is best lelijk, het zij zo.

Juist hier ben ik het mee eens...
Mijn paard was ook snel buitenadem omdat hij zo dik in zn haar zat... zeik nat, en niet droog te krijgen.
Zolang die vacht niet helemaal droog is vatten ze snel kou..
en ze krijgen een klap van de kou op hun spieren...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:37

Las ik nou ergens dat je paard sloom wordt van een wintervacht?
Hmmmm, nou, daar heeft die van mij totaal geen last van, hoor. Hij is zelfs een stuk actiever in de winter dan in de zomer, valt mij op. Haha!

En 'aangepast' werken houdt echt niet in dat we sloom rond stappen. Die van mij houdt ook echt wel van een sprintje heuveltje op, op de hei. Tong uitsteken

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:41

Ik vind ze er niet mooier op worden als ze geschoren zijn.
Het is voor mij dan ook puur functioneel. De vacht van mijn KWPN-er is zo enorm, een shetlandpony is er niets bij wat winterhaar betreft. Om nog een beetje normaal te kunnen rijden zonder uren lang droog stappen en dekens wisselen scheer ik.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:44

Twiggy2008 schreef:
Las ik nou ergens dat je paard sloom wordt van een wintervacht?
Hmmmm, nou, daar heeft die van mij totaal geen last van, hoor. Hij is zelfs een stuk actiever in de winter dan in de zomer, valt mij op. Haha!

En 'aangepast' werken houdt echt niet in dat we sloom rond stappen. Die van mij houdt ook echt wel van een sprintje heuveltje op, op de hei. Tong uitsteken

Kijk, dat zeg je goed JOUW paard. Mijn paard werd er wel slomer van. Daarom is hij geschoren (streepmodel) en echt niet omdat we 't zo mooi vinden. Zoals ik al eerder aangaf ik vind 't harstikke lelijk. Maar ik wil fanatiek trainen en ik wil op wedstrijden, dus daarom is hij geschoren. En hij heeft er geen last van, dus waarom niet. Ik vind het wel onzin om een paard te scheren als hij verder toch niet hard aan het werk hoeft en ook als het niet nodig is, maar ik ga ervan uit dat zo'n 95% van de mensen die hun paard scheert er echt wel een reden voor heeft en het echt niet doet 'omdat het zo hoort'.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:49

Helaas ken ik genoeg mensen uit mijn directe omgeving die wel scheren 'omdat het zo hoort'. Knipoog
Mijn paard heeft zijn vacht hard nodig, zeker nu met deze kou. Heb vanmiddag aardig met hem gegrondwerkt, maar nat heb ik hem niet gekregen. Hij heeft toch aardig gymnastiekles gehad vandaag, hoor. Knipoog
Morgen naar de hei zal wel pittiger zijn (duursport Knipoog ), maar dan stap ik gewoon voornamelijk om hem niet te nat te krijgen, want ik heb geen stal of zweetdeken, dus moet er wel voor zorg dragen dat hij weer goed in het land gezet wordt. Lachen

Ptries: Ik las net een paar posts van mensen die beweren dat paarden met vacht altijd sloom zijn. Onzin, en we hebben er nog meer met dikke teddyvacht in de kudde, die ik nou niet direct sloom kan noemen. Haha!
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 28-12-08 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

GBoterbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:50

Ja ik vind geschoren paarden altijd een beetje zielig, en lelijk omdat die kleur zo vaag is. Maar wintervacht is ook lelijk, daar niet van Haha!
Dan liever een paard wat vanaf t begin goed in dekens is gezet Knipoog

En ik snap best dat mensen op wedstrijd hun paard scheren voor de looks... en paarden die moeilijk zuurstof krijgen bij zwaar werk, of luchtweg problemen hebben ja dat je die scheert Haha!

Maar de rest, mja, niet scheren lijkt me gezonder. Je scheert namelijk precies dat stuk vacht weg wat hij nu het meest nodig heeft, en dan heeft ie en geen thermo laagje meer, geen buitenlaag om vocht heen te transporteren -> vatten ze kou, en ook geen vacht meer om omhoog te zetten e.d.....

Ik stap ook zeker niet uit totdat ze droog zijn, dan ben ik 2 uur aan t uitstappen. Gewoon met wegzetten en of zorgen voor scharreling (weide bijv) of zorgen voor grote berg ruw (darmen warm, rest paard koelt ook minder snel af) of een zweetdekentje erop leggen. Ik doe het altijd al zo (bij 30 graden en bij -10) en heb nog nooit een verkouden paard er tussen gehad Lachen

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:02

Wat is er nou zielig aan gescheren????
Die beesten hebben nergens last van hoor..

Mijne vond het heerlijk.. het scheren zelf ook.. zonder middeltjes.. gewoon heel ontspannen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:06

Ik vind scheren onzin! Zo'n paardje maakt niet voor niets een vacht aan! Gewoon lekker de natuur zijn gang laten gaan en niet dat proces verklooien omdat jij geen zin heb om langer uit te stappen of om dat hij er anders niet uitziet op shows en wedstrijden etc.
Als je een paardje in t zweet rijd en je stapt ff lekker uit is de onder vacht allang droog en kan ie gewoon weer naar buiten ( of stal net waar je hem hebt ).
Enne oja voor t uiterlijk, ik vind t er absoluut niet uitzien trouwens!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:10

Cinnepin schreef:
Ik vind scheren onzin! Zo'n paardje maakt niet voor niets een vacht aan! Gewoon lekker de natuur zijn gang laten gaan en niet dat proces verklooien omdat jij geen zin heb om langer uit te stappen of om dat hij er anders niet uitziet op shows en wedstrijden etc.
Als je een paardje in t zweet rijd en je stapt ff lekker uit is de onder vacht allang droog en kan ie gewoon weer naar buiten ( of stal net waar je hem hebt ).

niet mee eens..
het is ook niet een paard zn natuur om gereden te worden.. dus wie garandeerd mij dat die vacht dan op dat moment niet te warm is...
Mijn paard wordt sloom van die dikke vacht.. kan zijn warmte niet lekker kwijt.. en was na een uur stappen nog nat...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:12

Ken genoeg paarden bij ons die enorm staan te wiebelkonten, omdat ze het niet fijn vinden om geschoren te worden. Knipoog
Maar er zullen er ook zijn, die het niets uitmaakt, vast. Maar is dat niet aangeleerd misschien?

Ik vind dat mijn paard gewoon lekker zichzelf moet blijven en ik zie liever de natuur zijn gang gaan. Mijn paard heeft zijn vacht harder buiten nodig, dan ik het nodig heb om hem te scheren. Haha!
Ik pas me aan, aan hem en de natuur, en dat gaat prima. Kan dagelijks nog steeds lekker aan de slag met hem, hoor. Misschien scheelt het zweten wel, omdat hij de hele dag al beweegt op het land. Misschien dat het bij stalpaarden anders is? Ik weet het niet, hoor, vraag me dat even hardop af.......

Helina0611

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:23

ik heb zelf een Fjord genaamt donna.

Mijn paard probeer ik zo natuurlijk mogelijk te houden, wat in houd dat ik niet wil scheren. maar in november werd mijn paard ziek door oververhitting. Ze was lusteloos en stond te zweten en hijgen in stal. Als ik haar uit stal haalde werd het alleen maar erger. Na 10 min stap aan de hand was me paard tot aan der vlanken nat en stond met schuim tussen haar billen.

dus heb ik besloten om toch te scheren. haar body en niet haar hoofd en benen. ik ben zo tevreden over scheren dat ik volgend jaar niet gaat wachten tot ik de vee arts er weer bij moet hebben.
Ik zag me paard genieten tijdens haar scheerbeurt, en na dat alles er afwas had ik weer een happy paard!

mensen kunnen tegen scheren zijn, maar er zijn ook vele voordelen aan scheren!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:25

@Don_Zhivago Rijden is niet natuurlijk nee, maar je kan je paard wel zo natuurlijk mogelijk houden, omdat we 1 ding doen wat niet natuurlijk is, is het toch geenr eden om alles af te nemen?
Kan je het best je paard dag en nacht op stal houden Onder 6 dekens zetten ( want ik vben te lui om m uit te stappen dus moet zijn vacht eraf! ) ijzers van 60 cm eronder, want ja anders slijten zijn hoefjes als ik ermee rijd. En zo kan ik nog wel even doorgaan, en dit doe je dan omdat het ookal niet natuurlijk is om erop te rijden???? dus kan de rest ook? Nee dat vind ik geen goede reden om je paard te scheren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:25

Helina0611 schreef:
ik heb zelf een Fjord genaamt donna.

Mijn paard probeer ik zo natuurlijk mogelijk te houden, wat in houd dat ik niet wil scheren. maar in november werd mijn paard ziek door oververhitting. Ze was lusteloos en stond te zweten en hijgen in stal. Als ik haar uit stal haalde werd het alleen maar erger. Na 10 min stap aan de hand was me paard tot aan der vlanken nat en stond met schuim tussen haar billen.

dus heb ik besloten om toch te scheren. haar body en niet haar hoofd en benen. ik ben zo tevreden over scheren dat ik volgend jaar niet gaat wachten tot ik de vee arts er weer bij moet hebben.
Ik zag me paard genieten tijdens haar scheerbeurt, en na dat alles er afwas had ik weer een happy paard!

mensen kunnen tegen scheren zijn, maar er zijn ook vele voordelen aan scheren!!!

dat is een mediche reden dat vind ik anders

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:28

Ik heb dus geen stal en laat mijn paard met deze kou niet geschoren onder een deken buiten staan . Nee, dan vertrouw ik veel meer op zijn (dikke) wintervacht, die ik nu dagelijks zie groeien met deze kou. Knipoog

Medische redenen vind ik inderdaad anders.....
Mijn paard had een keelonsteking een paar weken geleden en ik was juist blij dat hij in elk geval nog zo'n vacht had ter bescherming.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:34

Twiggy2008 schreef:
Ken genoeg paarden bij ons die enorm staan te wiebelkonten, omdat ze het niet fijn vinden om geschoren te worden. Knipoog
Maar er zullen er ook zijn, die het niets uitmaakt, vast. Maar is dat niet aangeleerd misschien?

Mijn paard is voor zover ik weet nog nooit geschoren, bij mij in ieder geval niet in de afgelopen 15 jaar en zij accepteerde het scheerapparaat heel snel. Streep was in nog geen 10 minuten keurig afgehandeld. Zou ik dus geen aangeleerd gedrag willen noemen. Cool
Wat wel van belang is dat je een goed scheerapparaat gebruikt, eentje die een paardenvacht echt gemakkelijk aankan. Als daar op wordt bezuinigd, kun je (terecht) heel geïrriteerde paarden krijgen.

Twiggy2008 schreef:
Ik vind dat mijn paard gewoon lekker zichzelf moet blijven en ik zie liever de natuur zijn gang gaan. Mijn paard heeft zijn vacht harder buiten nodig, dan ik het nodig heb om hem te scheren. Haha!
Ik pas me aan, aan hem en de natuur, en dat gaat prima. Kan dagelijks nog steeds lekker aan de slag met hem, hoor. Misschien scheelt het zweten wel, omdat hij de hele dag al beweegt op het land. Misschien dat het bij stalpaarden anders is? Ik weet het niet, hoor, vraag me dat even hardop af.......

Mijn paard loopt hele dagen buiten, tot eind oktober 24/7 en in de winter de hele dag en zonder deken (beestenweer uitgezonderd), maar bij een lekkere buitenrit (dus vlot, anders vindt ZIJ het niet lekker) gaat ze fors zweten in haar wintervacht. Met die streep onder de hals is dat een stuk minder, dus ook comfortabeler voor haar.
Maarre, ik ken ook een paard dat zoveel wintervacht aanmaakt dat ze na een klein drafje al moet stoppen om te hijgen en dat is een gezond, 24/7 buitenwonend paard. Wil je daarmee in de winter kunnen rijden, dan moet je een stuk scheren....

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:37

Cinnepin schreef:

hihi kijk naar de manen van je fjord!dat is niet natuurlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:39

knooopje schreef:
Anoniem schreef:

hihi kijk naar de manen van je fjord!dat is niet natuurlijk!

voor t knippen van de manen heb je geen dekens nodig om de *schade* die je hebt aangericht weer te verdoezelen, dat is met scheren wel t geval!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:42

Waratje, wat voor paard heb jij eigenlijk? De gevoelige hittepetitjes bij ons staan absoluut de wiebelen, hoor. Knipoog
Doen ze bij een borstelbeurt ook, zeker in de periode dat ze op stal staan, zoals nu.
En er wordt echt wel een prima scheerapparaat gebruikt. Verder bemoei ik me er niet zo mee, want ik heb niets met scheren, maar ik weet dat er niet op bezuinigd wordt. Daarvoor is men bij ons te serieus met paarden bezig. Ik denk eerder dat het ene paard het andere niet is. Knipoog

Verder vind ik het wel een verschil dat jouw paard 's nachts op stal staat. Dat is toch niet echt te vergelijken met de paarden die echt de hele winter, onder alle weersomstandigheden, buiten staan. Knipoog
Ik haal het echt niet in mijn hoofd mijn buitenpaard te scheren nu, ook niet gedeeltelijk. Hij heeft zijn vacht heel hard nodig.......

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:43

MLoeser schreef:
Scheren is niet nodig, ook als je paard op de wei staat. Als je hem goed uitstapt is zijn ondervacht al droog, en dan is hij ook goed afgekoeld. Dat is mijn mening althans.

mee eens Haha!

GaitMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:43

Ze hoeven er niet mooi om te zijn.. Maar als je elke dag of regelmatig rijd en je paard is steeds nat, en het duurt gewoon heel lang voordat hij is opgedroogt (maakt niet uit of je een half uur of 1,5 uur stapt helemaal droog duurt echt heel lang) is het gewoon de beste oplossing. Als het paard gewoon een deken op krijgt is er toch niks aan de hand. Je kunt toch aan je paard zien of ie het te koud/warm heeft? En dat heeft alles niks met natuurlijk te maken, want inmiddels is er zoveel al niet natuurlijk meer aan een paard.. Het gaat om het doel! En niet omdat het mooi is of iets dergelijks..

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:45

die van mij vind het helemaal niet erg dat hij geschoren word hij is blijft te lang dat en dan gaat hij hoesten en hij word sloom dus scheer ik hem

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:46

ach er zijn paarden bij die ik elk jaar weer plat moet spuiten voordat ik ze scheer...........

maar het scheren heeft een hoger doel, die dieren moeten zoveel explosieve kracht leveren in training dat het voor het paard niet eerlijk zou zijn als de warmte hem in de weg zou zitten.......

daarnaast zouden binnen een half uur werk de stroompjes zweet van het paard af lopen in straaltjes........ zou het dier van de neus tot staart zeiknat zijn........

das niet eerlijk tegenover het dier..........

kijk, doe je verder geen intensief werk, dan is scheren niet nodig......... maar als je echt intensief aan het trainen bent, dan is hetwel handig Lachen

een sprinter heeft ook tijdens zijn training met deze temperaturen geen joggingpak aan Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:46

GaitMonster schreef:
Ze hoeven er niet mooi om te zijn.. Maar als je elke dag of regelmatig rijd en je paard is steeds nat, en het duurt gewoon heel lang voordat hij is opgedroogt (maakt niet uit of je een half uur of 1,5 uur stapt helemaal droog duurt echt heel lang) is het gewoon de beste oplossing. Als het paard gewoon een deken op krijgt is er toch niks aan de hand. Je kunt toch aan je paard zien of ie het te koud/warm heeft? En dat heeft alles niks met natuurlijk te maken, want inmiddels is er zoveel al niet natuurlijk meer aan een paard.. Het gaat om het doel! En niet omdat het mooi is of iets dergelijks..

de boven vacht van je paard is nat ja, als je ff goed uitstapt is de ondervacht allang droog! En de rest gata vanzelf, zo doe ik t al jaren en mijn paard is nog nooit ziek geweest!

GaitMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:49

KiWiKo schreef:
ach er zijn paarden bij die ik elk jaar weer plat moet spuiten voordat ik ze scheer...........

maar het scheren heeft een hoger doel, die dieren moeten zoveel explosieve kracht leveren in training dat het voor het paard niet eerlijk zou zijn als de warmte hem in de weg zou zitten.......

daarnaast zouden binnen een half uur werk de stroompjes zweet van het paard af lopen in straaltjes........ zou het dier van de neus tot staart zeiknat zijn........

das niet eerlijk tegenover het dier..........

kijk, doe je verder geen intensief werk, dan is scheren niet nodig......... maar als je echt intensief aan het trainen bent, dan is hetwel handig Lachen

een sprinter heeft ook tijdens zijn training met deze temperaturen geen joggingpak aan Lachen

Mee eens Ja