Hoe belangrijk is weidegang?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vertigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 13:39

Wat ik niet begrijp is dat de mogelijkheid om je paard buiten te houden zo duur wordt voorgesteld. Als je op bepaalde plaatsen in Nederland of België je paard op manege stalt,waar ze dit aanbieden, zal dat inderdaad wel zo zijn; maar er zijn toch alternatieven? Bijvoorbeeld een wei huren met stalletje, een deel hiervan gebruiken voor de winter, en in de lente terug laten inzaaien. Hoeft echt niet zo duur te zijn... Natuurlijk heb je dan geen luxevoorzieningen, moet je zelf alle werk doen, moet je op verplaatsing als je binnen wil rijden...Ik begrijp dat dit niet voor iedereen haalbaar is.
Persoonlijk (ik spreek dus enkel voor mezelf en veroordeel niemand) zou ik doodongelukkig zijn als mijn paarden 23 uur op stal zouden staan.
Bij ons lopen ze met zijn drietjes 24/7 buiten zomer en winter, ik zou niet anders willen...

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 13:41

Ja, ik vind weidegang heeeeel erg belangrijk. Het belangrijkste ongeveer dat er is voor mijn paard. Als hij geen weidegang heeft takelt hij langzaam aan af. Hij heeft het gewoon nodig om lekker met andere paarden te klieren en lekker buiten in de frisse lucht te staan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 13:45

Vertigo, een WEITJE MET EEN STALLETJE????? Wel eens in de buurt van Schiphol geweest? Waar vind je dat? Want met een weitje en een stalletje ben je er nog niet, ik wil nl. trainen met dat dier, daar heb ik haar voor.....

UniferB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 13:50

Sonja schreef:
Vertigo, een WEITJE MET EEN STALLETJE????? Wel eens in de buurt van Schiphol geweest? Waar vind je dat? Want met een weitje en een stalletje ben je er nog niet, ik wil nl. trainen met dat dier, daar heb ik haar voor.....

FOUTTTTTT!!!!!!!! eigen belang!

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 13:54

Ja als we eerlijk zijn mag je dus je paard een enkeltje mongolie doen dus. Dan kunnen ze het daar op de steppen uitzoeken.
Nou boek de vliegtuigen maar vast, want kon nog wel eens druk worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 14:27

Is ook zieluuuug, die van mij moet dan naar Noorwegen. Moet ik 'r dan eerst een cursus Noors hinniken geven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 14:30

Wat kunnen jullie overdrijven!!
verschrikkelijk.

Ik zeg niet dat je partime moet gaan wekren.
Maar dat het een mogelijkheid is. Omdat er blijkbaar absoluut geen andere manier gevonden kan worden om dat paard net dat beetje meer vrijheid te geven.

En ja ik weet ook wat alles kost hoor, heb ook geen pappie en mammie die voor mij dingen betalen.

Ik zeg nogmaals dat ik vind dat een paard er meer uit hoort te komen datn dat ene uurtje.
Hoe dat moet je zelf maar verzinnen, het was maar een optie om aan te geven dat dingen anders kunnen.
Idd minder luxe zoals vakantie voor jezelf, omdat jezelf ook voor dat paard kiest.
En ja tegen sommige keuzes staan grote dingen tegen over. Dingen die de buurman nog wel kunnen. Maar die heeft dan ook geen paard.

En het klinkt voor sommige grof, maar ik vind het juist niet penny achtig, maar realistisch en diervriendelijk.

En wat de grote stallen betreft, daar komen de paarden er veel meer uit dan 1x per dag.

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 14:30

JA en een cursus overleven in het wild denk, want volgens mij zijn ze toch al heel wat jaartjes gedoministeerd, net als alle overige dieren trouwens. Dus alle katten, honden, hamsters en volgels de deur uit, want het is zielig die horen niet binnen bij de warme verwarming of de koele keukenvloer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 14:32

runningkawa schreef:
Wat kunnen jullie overdrijven!!
verschrikkelijk.

Volg ik eindelijk es een goed voorbeeld, wordt het niet gewaardeerd.... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 14:34

runningkawa schreef:
Ik zeg niet dat je partime moet gaan wekren.
Maar dat het een mogelijkheid is.

Voor mij is dat absoluut geen mogelijkheid. Ja, of ik moet er een krantenwijkje bij nemen.
Citaat:
Idd minder luxe zoals vakantie voor jezelf, omdat jezelf ook voor dat paard kiest.

Dure vakanties zitten er voor mij niet in, dat is wel jammer. Maar al zou ik het kunnen betalen om 3 weken op de Seychellen te hangen, dan nog liet ik mijn paard niet zomaar achter.

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 14:35

Ook flauw zeg.
Maar je weet het alle dieren opdoeken. Oja moeten we nu zelf ook weer terug naar het grotten tijdperk, wij woonden van oorsprong ook niet in huizen. MMm niet meer werken voor de baas, maar wel besjes plukken? Neeeeeee lijkt me ook niets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 14:37

Een kantoor bij mij om de hoek daar kun je om 7 uur smorgens beginnen, lovely
Dus dat zal vast op meer plaatsen kunnen.
Dan kun je er voor kiezen om eerder te beginnen zodat je eerder klaar bent en dan daar tijd in je paarden kan stoppen.

dus nog een mogelijkheid.

Waar een wil is, is een weg.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 14:38

Dit gaat echt geweldg hier zeg Lachen

met een 40-urige werkweek en een huishouden zou een paard er eigenlijk inderdaad niet meer bijkunnen. Ik moet wel 40 uur werken anders kan ik mn paard niet betalen, zonder auto kan ik er niet naartoe, want ze staat een behoorlijk eind uit de buurt, juist om haar iig in de zomermaanden weidegang te kunnen bieden.

Op vakantie ben ik nog nooit geweest, heb altijd paardgereden namelijk, dus dat kan ik er niet voor laten. Van mn vakantiegeld betaal ik de verzekering, voor een oud paard niet goedkoop kan ik je vertellen. Oh ja, ik woon alleen, heb geen vriend die deelt in de kosten, en geen ouders die meebetalen. Helaas, deeltijd werken gaat niet. Wel heb ik een minder interessante baan gezocht die dichter in de buurt is van mn huis, om reistijd te beperken en dus meer tijd te hebben voor mn paard..

Laatste dingetje... Had ik haar dan niet moeten kopen?? Ze is een mishandeld paard geweest, heeft het heel slecht gehad en is zeker geen allemans vriend. Ik heb haar toentertijd gekocht omdat ik het niet over mn hart kon verkrijgen om haar ergens anders terecht te laten komen, met alle nare gevolgen van dien, en waarschijnlijk uiteindelijk slacht..

Ik zal haar toch es vertellen dat ze op die manier waarschijnlijk toch beter af was geweest..... Slapen

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 14:40

En ik dan ik begin al om 7 uur? Maar heb toch echt een full time baan nodig om alles te bekostigen. Er is niemand die maar iets voor mij betaald en dat wil ook niet, kan momenteel mezelf prima bedruipen. Kan wel maar 1 keer per dag naar mijn paard toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 14:42

runningkawa schreef:
Een kantoor bij mij om de hoek daar kun je om 7 uur smorgens beginnen, lovely
Dus dat zal vast op meer plaatsen kunnen.

Hier kan het niet, dus die mogelijkheid valt daarmee weg. Overigens is het niet zo dat IK klaag dat ik te weinig tijd voor mijn paard heb, volgens mij was jij degene die daarover klaagde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 14:43

dan ben je ook eerder dan 6 uur afgewerkt.
Dan kun je bv afspreken dat je hem dan losgooit en om 8 uur na het eten koken weer binnen haalt.

Weer een mogelijkheid. Haha!

Maar goed ik ga er verder niet meer op in.
Jullie wil is geen weg.
Ik ben blij dat ik gerust kan slapen (jaja weer een reactie waar je over kunt vallen)
En ik hoop dat er binnenkort regels komen over de paardenhouderij.
Het word me in dit topic steeds duidelijker dat dat erg hard nodig is.( oei alweer zo'n reactie, wat moet je toch met zo'n trut bokker he)

en lovely ik klaag niet, maar ik klaag voor paarden zonder stem.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-02-03 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 14:44

KingMarco schreef:
En ik dan ik begin al om 7 uur? Maar heb toch echt een full time baan nodig om alles te bekostigen. Er is niemand die maar iets voor mij betaald en dat wil ook niet, kan momenteel mezelf prima bedruipen. Kan wel maar 1 keer per dag naar mijn paard toe.

Ja, inderdaad, bij mij zullen die 40 uurtjes toch ook echt vol moeten. Dat zou dus betekenen dat als ik om 7 uur zou beginnen, ik gewoon 2 uur eerder bij mijn paard kan zijn, 2 uur eerder klaar ben, maar ook 2 uur eerder mijn bed weer in moet omdat ik er 2 uur eerder weer uit moet. Dat lost dus niks op, je verschuift alleen je blokken op een dag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 14:45

Kawa, als je een uitzendbureau runt, moet je je aanpassen aan de werktijden van je klanten. Zodoende zijn wij open van 08.30 tot 17.30 en indien nodig langer. Niet alles draait namelijk om paarden. Welcome to the real world.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 14:48

runningkawa schreef:
Jullie wil is geen weg.

Sorry, maar hier schiet je toch je doel voorbij. Mijn paard komt niks te kort hoor, dat heb ik hem gisteren nog gevraagd.
Mijn paard staat een aantal kilometertjes van mijn huis vandaan en als ik hem eerst zou losgooien en dan nog eens heen en weer zou rijden, dan kost het mij weer dubbel aan benzine en dan moet ik toch weer meer werken. Maar nogmaals, mijn paard komt niks te kort en het gaat uitstekend met hem. Hij komt er lang genoeg uit en loopt regelmatig los en gaat van de zomer ook nog op wei (midden in de randstad mind you). Hij gaat alleen niet meer los in een groep omdat het zo fijn zou zijn, die pret wordt namelijk behoorlijk bedorven door alle bezoekjes van de veearts. Ik hou mijn paard liever gezond op een gezonde manier.
Hoefjes van een tevreden paardje Lachen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 14:48

runningkawa schreef:

Maar goed ik ga er verder niet meer op in.
Jullie wil is geen weg.
Ik ben blij dat ik gerust kan slapen (jaja weer een reactie waar je over kunt vallen)
En ik hoop dat er binnenkort regels komen over de paardenhouderij.
Het word me in dit topic steeds duidelijker dat dat erg hard nodig is.( oei alweer zo'n reactie, wat moet je toch met zo'n trut bokker he)

Ik wilde een reactie plaatsen, maar ik neem niet eens meer de moeite. Tegen zoveel kortzichtigheid kan ik toch niet op Haha!
Aan jou de eer

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 14:49

runningkawa schreef:
Dan kun je bv afspreken dat je hem dan losgooit en om 8 uur na het eten koken weer binnen haalt.

Zo heeee, doe mij ook een stal die het niet erg vinden dat mn paard 2 uur onbeheerd een bak staat te bezetten!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 14:51

Cer"]
[quote="runningkawa schreef:

Zo heeee, doe mij ook een stal die het niet erg vinden dat mn paard 2 uur onbeheerd een bak staat te bezetten!!
[/quote]

Dat mag bij ons geloof ik wel, maar ik zou er zelf nogal zenuwachtig van worden denk ik.
Maar het idee om alsmaar heen en weer te crossen over die snelweg staat me al tegen, daar word je alleen maar een gehaast mens van.

UniferB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 14:51

Waar een wil is is idd. een weg, het moet alleen wel een redelijke weg blijven. Ik ben er absoluut voor dat je paard het goed moet hebben, maar het moet dat ten kosten van alles? Ik ben in de "luxe" situatie dat ik mijn paarden aan huis heb maar niet zelf hoef te voeren en partime kan werken etc. etc. Die van mij hebben het dus wel goed. Niet iedereen heeft/ kan dit. Is het toch niet aan mij(of aan een ander) om over die mensen te oordelen???? Denk dat iedereen die een paard heeft het het beste voor heeft met het dier en op zijn/haar zo goed mogelijk wil doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 14:54

Dus kom je toch altijd weer uit op "wat is goed?"
Zoals al eerder gezegd ziet iedereen het belang van vrijheid en sociale contacten echt wel in, maar moet je gewoon realistisch blijven. Prematuur oordelen over een ander is zoooooo makkelijk, daar kun je gewoon niks mee.
Hiermee sluit ik voor mezelf deze discussie ook maar af. Het leidt nergens toe en je wordt er alleen maar vreselijk melig van.
Tot een volgende keer dus maar weer.

UniferB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 14:59

Sonja schreef:
Dus kom je toch altijd weer uit op "wat is goed?"
Zoals al eerder gezegd ziet iedereen het belang van vrijheid en sociale contacten echt wel in, maar moet je gewoon realistisch blijven. Prematuur oordelen over een ander is zoooooo makkelijk, daar kun je gewoon niks mee.
Hiermee sluit ik voor mezelf deze discussie ook maar af. Het leidt nergens toe en je wordt er alleen maar vreselijk melig van.
Tot een volgende keer dus maar weer.

Ja, wat is goed je paard en voor jou. Middenweg zoeken dus, als je niet anders kan.