madamX schreef:Voor diegene die wil weten wat de landelijke normen zijn (die ook gehanteerd worden door grote accountant kantoren) wil ik hier wel uiteenleggen wat een gangbare pensionstal aan kosten heeft.
Houdt er wel rekening mee dat dit normen zijn, dus gemiddelden, maar wel zeer goede, realistische leidraden. Stallen die ver boven deze normen zitten doen iets heel erg verkeerd qua bedrijfsvoering en moeten zich echt afvragen waar ze mee bezig zijn. Helaas hebben dergelijke stallen nog steeds klanten.
Ik ga hier uit van een paard, geen pony.
De gemiddelde prijzen in Nederland voor pensionstalling is; stal met alleen buitenmanege € 200/mnd; stal met binnenmanege € 260/mnd. In noord, oost en zuid Nederland is het 10-15% lager, in west en midden Nederland is het 15-20% hoger.
Dan de voerkosten:
De meeste paarden krijgen krachtvoer; ik ga hier uit van een basisbrok. Een standaard pensionstal besteld de brok in bulk en kan minimaal 2 ton brok per keer bestellen. De prijs is dan gemiddeld €0,21 per kilo. Je kan voor jezelf uitrekenen wat jou paard eet per dag.
Dan ruwvoer: de meesten geven hooi. Nu wisselt de hooiprijs regelmatig maar het is bekend dat de gemiddelde hooiprijs € 0,12 per kilo is en de prijs van voordrook/inkuil ligt gemiddeld op € 0,13 per kilo. Deze prijzen kunnen tot 25% naar boven en naar beneden afwijken (niet meer of minder).
Dan heb je de strooisel kosten: veel stallen gebruiken tarwestro. Gemiddeld gebruikt men hiervan 40 tot 56 kilo per week. De prijs hiervan ligt tussen de € 75 en € 95 per ton: net als bij ruwvoer kunnen de prijzen tot 25% naar boven en naar beneden afwijken.
Dan houtkrullen: gemiddeld wordt per week 57 kilo verbruikt en de prijs per ton varieert van € 205 tot € 220.
Tja, dan heb je nog de kosten voor mestafvoer, want de gangbare paardenhouder voert zijn mest af. Deze berekening ligt ingewikkelder omdat men rekening moet houden met het feit of het paard weidegang krijgt en hoeveel weidegang. De normen maken dan onderscheidt in sportpaarden, manegepaarden etc. Voor het gemak doe ik dat niet en kies hier voor gemiddelden. Dan kom je uit op mestafvoer kosten van € 53/paard/jaar als ze op stro staan en € 73/paard/jaar als ze op ander strooisel staan.
Dan heb je nog de arbeidskosten: gemiddeld is berekend dat een stalhouder voor een pensionpaard 75 uur per jaar kwijt is. Hoe hoog het uurloon is wat ie berekend is mij niet bekend (maar als ik dat zo hoor rekenen enkelen € 200/uur of zoiets)
Dan zijn er nog kosten voor het weiland, die zijn gemiddeld € 225/hectare/jaar
Dan komen er nog kosten voor verzekering, afschrijving, rente, energie, telefoon, accountant, etc. en die is voor de meeste gangbare pensionstallen ongeveer € 8000/jaar.
Als ik dus vluchtig een rekensommetje maak waarvan ik uitga dat een paard 3 kilo krachtvoer per dag krijgt (zomer en winter), 10 kilo hooi (zomer en winter) en dat hij op stro staat van € 95 per ton, dan kom ik uit op kosten van ruim € 100 per paard per maand. Dit klopt als een bus. (voor diegenen die het niet geloven, neem maar contact op met bv ABAB accountants).
Pensionstallen die hoger uitkomen doen echt iets fout, die hebben waarschijnlijk gouden bakstenen gebruikt tijdens de bouw of drukken geld achterover om op vakantie te gaan.
Zelf heb ik geen gangbare pensionstal, dus de berekening ligt hier anders, maar de kosten per paard per maand ligt hier op € 50,-.
Om terug te gaan naar het begin van dit verhaal vind ik de pensionprijzen die genoemd worden realistisch; prijzen van € 400,- of meer zijn totaal niet realistisch en ik zou dan ook zeggen…. Zoek een andere stal met een management die deugt.
Jeetje, bedankt ook hiervoor! Ik ga n.a.v. jouw verhaal een opzetje maken wat mijn pension kwijt is aan mijn paard aankosten. Alles wat daarboven komt moeten ze dan maar verantwoorden. Nogmaals, dat ik meer betaal dan anderen is een keuze maar ik weten waar we naartoe gaan....nogmaals bedankt!