Prijzen pensionstalling rijzen de pan uit?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Geldt er bij jouw pensionstal een verhoging in de kosten per 1 januari 2009? Zo ja, met welk bedrag wordt dit verhoogd per maand?

1. Ja, de prijs gaat omhoog tussen de 10 -25 euro
155 (31%)
2. Ja, de prijs gaat omhoog tussen de 25 -50 euro
27 (5%)
3. Ja, de prijs gaat omhoog tussen de 50 -75 euro
9 (1%)
4. Ja, de prijs gaat omhoog tussen de 75-100 euro
8 (1%)
5. Nee, er geldt bij ons geen prijsstijging
298 (59%)

Totaal aantal stemmen: 497

Chevano

Re: Prijzen pensionstalling rijzen de pan uit?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 11:45

Raja schreef:
Chevano schreef:
ik heb al een stem uitgebracht hoor!!

en die van mij kan niet op zaagsel staan ivm stofallergie en in elk soort zaagsel zit stof heb hem al 21 jaar en alleen stro werkt bij hem anders niet!! (uitmesten gebeurt ook alleen bij ons als alle paarden buiten staan en ze staan de hele dag lekker buiten)Ander staat op zaagsel omdat ik dan elke dag het stro eruit moet halen omdat die zo erg smerig is en met zaagsel blijft ie schoon. (krijgt er wel stro bij om op te knabbelen)

dus neit meteen oordelen en denken dat je het beter weet! ER is voor alles altijd een reden!

Hoho rustig maar!!!!

Het was voor mij alleen vreemd!!
Je hoeft je niet gelijk aangevallen te voelen!!!

als je het mischien anders (vriendelkijker)gezet dan niet. Zoals goh meiden vergeten jullie niet te stemmen ..of wil aub iedereen stemmen om een duidelijker beeld te krijgen (en dan hoef je de namen er ook niet bij te zetten)
nu stond het voor mij als een dreigement, maar ja gebeurt hier vaker op bokt!!

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 11:47

Het ging mij niet om het stemmen, daar heb ik niks over gezegd..
Lachen

het was meer jouw reactie over het stro/zaagsel verhaal.

Ik heb alleen aangegeven dat ik het vreemd vond dat een paard wat allergisch is voor stof op stro staat Lachen
Maar je hebt natuurlijk verschillende soorten stof Lachen

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 11:48

Toen ik vorig jaar zomer met mijn paard op deze stal kwam staan betaalde ik 335 euro per maand.
En dan mocht ik gratis meerijden in de lessen, kon mijn paard elke dag gratis in de stapmolen worden gezet, en 1x per week werd hij gratis losgegooit.
Daarbij zat overigens ook 2x ruwvoer, 3x krachtvoer, 6x per week opstrooien en 1x per week uitmesten bij.

Ik betaal nu 400 euro p/m, je paard wordt niet meer in de molen gezet, of het kost je 5,- extra voor elke keer in de molen, losgooien is ook 5,- per keer, meerijden in de lessen is nu ook 5,- extra per keer, opstrooien wordt nu nog maar 5x per week gedaan..
Kortom ik ben véél meer gaan betalen voor VEEL minder service..

Ik vindt het ronduit belachelijk, en ben dus ook weer op zoek naar een nieuwe stalling voor mijn paard.
Boos!

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 11:49

@ chevano...ehmm..je reageert hier op mij? Ehmm..ok. Ik weet dat zwart op wit alles anders overkomt, helemaal hier op bokt. Het is zeker geen dreigement hoor... " wel lezen niet stemmen" zit niks onaardigs achter. Over het oordelen van jouw keuze om jouw paard op stro te zetten i.p.v. zaagsel, zonder de onderbouwing die je daarna wel plaatste kwam, moet je je niet gelijk aangevallen voelen. Dat gebeurt namelijk net zoveel hier op bokt.Dat mensen zich onnodig aangevallen voelen.

zand erover... je hebt een duidelijke uitleg gegeven en die heeft Raja waarschijnlijk ook gelezen..niets aan de hand dus....

edit; Vul a.u.b. de poll in en geef hieronder aan wat jouw mening of ervaring hierover is. aardig netjes toch deze zin in mijn openingsstukje?
Laatst bijgewerkt door opgeheven op 26-11-08 11:52, in het totaal 3 keer bewerkt

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 11:50

Montignac schreef:
ehmm..je reageert hier op mij? Ehmm..ok. Ik weet dat zwart op wit alles anders overkomt, helemaal hier op bokt. Het is zeker geen dreigement hoor... " wel lezen niet stemmen" zit niks onaardigs achter. Over het oordelen van jouw keuze om jouw paard op stro te zetten i.p.v. zaagsel, zonder de onderbouwing die je daarna wel plaatste kwam, moet je je niet gelijk aangevallen voelen. Dat gebeurt namelijk net zoveel hier op bokt.

zand erover... je hebt een duidelijke uitleg gegeven en die heeft Raja waarschijnlijk ook gelezen..niets aan de hand dus....

Idd Ja

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 11:54

Julez schreef:
Toen ik vorig jaar zomer met mijn paard op deze stal kwam staan betaalde ik 335 euro per maand.
En dan mocht ik gratis meerijden in de lessen, kon mijn paard elke dag gratis in de stapmolen worden gezet, en 1x per week werd hij gratis losgegooit.
Daarbij zat overigens ook 2x ruwvoer, 3x krachtvoer, 6x per week opstrooien en 1x per week uitmesten bij.

Ik betaal nu 400 euro p/m, je paard wordt niet meer in de molen gezet, of het kost je 5,- extra voor elke keer in de molen, losgooien is ook 5,- per keer, meerijden in de lessen is nu ook 5,- extra per keer, opstrooien wordt nu nog maar 5x per week gedaan..
Kortom ik ben véél meer gaan betalen voor VEEL minder service..

Ik vindt het ronduit belachelijk, en ben dus ook weer op zoek naar een nieuwe stalling voor mijn paard.
Boos!

tja, dan gaat het hard...is er duidelijk aangegeven waarom deze gang van zaken zou worden aangepast?

edtit; ben jij diegene van " verhoging tussen de 57- 100 euro per maand" in de poll?

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 11:55

Montignac schreef:
edit; Vul a.u.b. de poll in en geef hieronder aan wat jouw mening of ervaring hierover is. aardig netjes toch deze zin in mijn openingsstukje?

yep en heb ik meteen gedaan!Ik denk ook de meeste mensen hier.

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 11:56

nogmaals bedankt! Eigenlijk zou er nog een poll bij moeten om een overzicht te krijgen wat iedereen hier per maand uiteindelijk betaald. Want er is veel diversiteit...tussen de 50 en 465 euro!

Maaike_Kealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 11:59

Bij ons op stal zijn ook prijs steigingen, maar een kale box is 80 in de maand. met alles erop en eraan is het 130 per maand. Dat was eerst 110.

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:04

Citaat:
tja, dan gaat het hard...is er duidelijk aangegeven waarom deze gang van zaken zou worden aangepast?

Nee er word steeds vaag gedaan met argumenten als 'de prijs van het stro is hetzelfde gebleven' of 'de prijs van de leveranciers zijn omhoog gegaan'
En daar word ik zo ziek van, want ik ben er bijna zeker van dat de stalhouder het gewoon steeds gebruikt voor zijn dure vakantie's.

Citaat:
edtit; ben jij diegene van " verhoging tussen de 57- 100 euro per maand" in de poll?

Nee dat ben ik niet geweest, want we hebben het afgelopen jaar wel meer dan 6x een prijsstijging gehad van +/- 10 euro.. het is dus niet in 1 x gekomen, vandaar dat ik voor 10-25 heb gekozen.

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 12:05

dat is ook raar dat er door het jaar heen zomaar wordt verhoogd. Heb je geen contract?

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:11

Ja, ik heb een contract, maar daarin heb ik niets kunnen vinden over het toegestane aantal prijstijgingen per jaar.
Voorheen was het op deze stal ook gebruikelijk om alleen per 1 januari telkens een prijsstijging te doen, maar sinds vorig jaar krijgen we ze nu ineens ook het hele jaar door.
En ik ben bang dat ik binnekort weer een brief in mijn kluisje kan verwachten dat per 1 januari de prijzen WEER zullen stijgen..

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:25

Mijn hemel, wat een prijzen........ en wat voel ik mij gelukkig met mijn stekkie(s) Bloos .
De poll kan ik helaas niet invullen, want ik begin als het ware "opnieuw" (dus geen "stijging").

Mijn pony heeft nu een tijdelijk ski-oord, met prima hotel, voor 195 euro volpension inclusief apres-ski, geen binnenbak, wel een goede buitenbak, weiland, wasplaats, zadelkast etc.

Zo gauw het mogelijk is gaat ze terug naar haar vorige adres (hoewel het in haar winterresidentie allemaal PRIMA is hoor!), waar nu verbouwd wordt. Daar heb ik een omheinde wei van 80 x 40, met "rijbak" en er wordt een kleine variantloods gebouwd, waar iig 2 boxen in gezet worden. Verder geen faciliteiten, alles zelf doen, voer en stro zelf regelen etc., maar betaal ik 1 huurprijs voor het geheel, of ik er nou 1 of meer pony's in zet.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:35

Ik val steil achterover van de prijs die de TS hier noemt.

Nu staan mijn paarden niet meer op een pensionstal. (Mijn 3 jarige loopt thuis op de wei en mijn rijpaard staat nu ergens privé waar ik zelf voor alles zorg samen met een stalgenoot.)
Maar vorig jaar stond mijn paard wel op pension. De gangbare prijs is daar 275 euro.
Dan heb je een privéstalling (geen manege) een binnenbak, buitenbak, voer, hooi, stalbedekking (ongeacht wat er op de grond ligt), en wordt er opgestrooid en machinaal uitgemest. Ook zetten ze dan de paarden in de stapmolen. Buitenzetten op de weides gebeurt meestal in beurtrol met andere eigenaren of eventueel op vraag door de stalhouder.
Een nog iets luxere manege hier in de buurt zal nu ongeveer rond de 350 zitten. (Daar heb je bijvoorbeeld nog een meer uitgebereidde kantine, solarium en grotere buitenbakken./ springparcours)

Dat is dan 75 euro meer voor die extra luxe.

Maar ik weet ook wat alles kost (aangezien ik nu voor mijn eigen paarden alles zelf voorzie) en dan nog vind ik dit zeer fantasierijke prijzen.
Hooi kost 1,7 per baaltje, stro 26 euro voor een groot pak waar ik 2 maanden mee toe kom, voer 35 euro per maand en stalhuur betaal ik nu 80 euro.
Als ik dat uitreken, kost het me dus 180 euro.
De rest zou dan 'service' zijn?

Hooi is de laatste jaren wel iets opgeslagen. (20 cent op 2 jaar) Voer ook. (ongeveer 2 euro op 2 jaar voor 25 kilo) Stro is weer goedkoper dan vorig jaar. (en dus gaat de prijs van houtkrullen ook weer omlaag)
Brandstof zit momenteel op de prijs van ruim 2 jaar geleden.
Als jij het laatste jaar al prijsstijgingen hebt gekregen, denk ik niet dat deze nieuwe stijging gerechtvaardigd is.
Zeker niet met 12%, want dat kan nooit alleen door het hooi en het voer komen.
Blijkbaar wordt bij jou op stal vooral de 'service' duurder?

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:39

Ik heb ook gestemd.
Zover bekend is, komt er geen prijsverhoging.
Afgelopen jaar is het stalgeld wel met €10 omhoog gegaan.

Ik betaal nu €180 per maand.
Ik moet zelf mesten en voer klaarzetten voor 's morgens en 's avonds.
De rest word gedaan.

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:42

Zo das een aardig bedrag voor pension! Maar ik kan wel begrijpen dat de prijzen stijgen Boos! , ik heb mn paard aan huis staan maar merk ook dat stro, zaagsel en voer duurder zijn geworden hoor.

Daarnaast is de rente ook gestegen, dus als je pensionhouder bijv. een lening heeft op basis van variabele rente of een nieuwe renteperiode heeft moeten aangaan, tja dat zal ook mee kunnen tellen in de pensionprijs....

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:48

Voor diegene die wil weten wat de landelijke normen zijn (die ook gehanteerd worden door grote accountant kantoren) wil ik hier wel uiteenleggen wat een gangbare pensionstal aan kosten heeft.
Houdt er wel rekening mee dat dit normen zijn, dus gemiddelden, maar wel zeer goede, realistische leidraden. Stallen die ver boven deze normen zitten doen iets heel erg verkeerd qua bedrijfsvoering en moeten zich echt afvragen waar ze mee bezig zijn. Helaas hebben dergelijke stallen nog steeds klanten.
Ik ga hier uit van een paard, geen pony.
De gemiddelde prijzen in Nederland voor pensionstalling is; stal met alleen buitenmanege € 200/mnd; stal met binnenmanege € 260/mnd. In noord, oost en zuid Nederland is het 10-15% lager, in west en midden Nederland is het 15-20% hoger.
Dan de voerkosten:
De meeste paarden krijgen krachtvoer; ik ga hier uit van een basisbrok. Een standaard pensionstal besteld de brok in bulk en kan minimaal 2 ton brok per keer bestellen. De prijs is dan gemiddeld €0,21 per kilo. Je kan voor jezelf uitrekenen wat jou paard eet per dag.
Dan ruwvoer: de meesten geven hooi. Nu wisselt de hooiprijs regelmatig maar het is bekend dat de gemiddelde hooiprijs € 0,12 per kilo is en de prijs van voordrook/inkuil ligt gemiddeld op € 0,13 per kilo. Deze prijzen kunnen tot 25% naar boven en naar beneden afwijken (niet meer of minder).
Dan heb je de strooisel kosten: veel stallen gebruiken tarwestro. Gemiddeld gebruikt men hiervan 40 tot 56 kilo per week. De prijs hiervan ligt tussen de € 75 en € 95 per ton: net als bij ruwvoer kunnen de prijzen tot 25% naar boven en naar beneden afwijken.
Dan houtkrullen: gemiddeld wordt per week 57 kilo verbruikt en de prijs per ton varieert van € 205 tot € 220.
Tja, dan heb je nog de kosten voor mestafvoer, want de gangbare paardenhouder voert zijn mest af. Deze berekening ligt ingewikkelder omdat men rekening moet houden met het feit of het paard weidegang krijgt en hoeveel weidegang. De normen maken dan onderscheidt in sportpaarden, manegepaarden etc. Voor het gemak doe ik dat niet en kies hier voor gemiddelden. Dan kom je uit op mestafvoer kosten van € 53/paard/jaar als ze op stro staan en € 73/paard/jaar als ze op ander strooisel staan.
Dan heb je nog de arbeidskosten: gemiddeld is berekend dat een stalhouder voor een pensionpaard 75 uur per jaar kwijt is. Hoe hoog het uurloon is wat ie berekend is mij niet bekend (maar als ik dat zo hoor rekenen enkelen € 200/uur of zoiets)
Dan zijn er nog kosten voor het weiland, die zijn gemiddeld € 225/hectare/jaar
Dan komen er nog kosten voor verzekering, afschrijving, rente, energie, telefoon, accountant, etc. en die is voor de meeste gangbare pensionstallen ongeveer € 8000/jaar.
Als ik dus vluchtig een rekensommetje maak waarvan ik uitga dat een paard 3 kilo krachtvoer per dag krijgt (zomer en winter), 10 kilo hooi (zomer en winter) en dat hij op stro staat van € 95 per ton, dan kom ik uit op kosten van ruim € 100 per paard per maand. Dit klopt als een bus. (voor diegenen die het niet geloven, neem maar contact op met bv ABAB accountants).
Pensionstallen die hoger uitkomen doen echt iets fout, die hebben waarschijnlijk gouden bakstenen gebruikt tijdens de bouw of drukken geld achterover om op vakantie te gaan.
Zelf heb ik geen gangbare pensionstal, dus de berekening ligt hier anders, maar de kosten per paard per maand ligt hier op € 50,-.
Om terug te gaan naar het begin van dit verhaal vind ik de pensionprijzen die genoemd worden realistisch; prijzen van € 400,- of meer zijn totaal niet realistisch en ik zou dan ook zeggen…. Zoek een andere stal met een management die deugt.

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 12:49

Luckystory schreef:
Ik val steil achterover van de prijs die de TS hier noemt.

Nu staan mijn paarden niet meer op een pensionstal. (Mijn 3 jarige loopt thuis op de wei en mijn rijpaard staat nu ergens privé waar ik zelf voor alles zorg samen met een stalgenoot.)
Maar vorig jaar stond mijn paard wel op pension. De gangbare prijs is daar 275 euro.
Dan heb je een privéstalling (geen manege) een binnenbak, buitenbak, voer, hooi, stalbedekking (ongeacht wat er op de grond ligt), en wordt er opgestrooid en machinaal uitgemest. Ook zetten ze dan de paarden in de stapmolen. Buitenzetten op de weides gebeurt meestal in beurtrol met andere eigenaren of eventueel op vraag door de stalhouder.
Een nog iets luxere manege hier in de buurt zal nu ongeveer rond de 350 zitten. (Daar heb je bijvoorbeeld nog een meer uitgebereidde kantine, solarium en grotere buitenbakken./ springparcours)

Dat is dan 75 euro meer voor die extra luxe.

Maar ik weet ook wat alles kost (aangezien ik nu voor mijn eigen paarden alles zelf voorzie) en dan nog vind ik dit zeer fantasierijke prijzen.
Hooi kost 1,7 per baaltje, stro 26 euro voor een groot pak waar ik 2 maanden mee toe kom, voer 35 euro per maand en stalhuur betaal ik nu 80 euro.
Als ik dat uitreken, kost het me dus 180 euro.
De rest zou dan 'service' zijn?

Hooi is de laatste jaren wel iets opgeslagen. (20 cent op 2 jaar) Voer ook. (ongeveer 2 euro op 2 jaar voor 25 kilo) Stro is weer goedkoper dan vorig jaar. (en dus gaat de prijs van houtkrullen ook weer omlaag)
Brandstof zit momenteel op de prijs van ruim 2 jaar geleden.
Als jij het laatste jaar al prijsstijgingen hebt gekregen, denk ik niet dat deze nieuwe stijging gerechtvaardigd is.
Zeker niet met 12%, want dat kan nooit alleen door het hooi en het voer komen.
Blijkbaar wordt bij jou op stal vooral de 'service' duurder?

Bedankt voor deze heldere uitleg. Het verschil tussen pensionfaciliteiten kan erg uiteenlopen en de daarbij behorende prijzen ook. Ik zat al aan de bovenkant van wat er betaald wordt maar we schieten nu door de 4oo euro. Ik ga zo even andere " luxe" pensionstallen bellen in alle uithoeken van het land om zo een duidelijk beeld te krijgen wat die" extra" service dan op uitkomt.

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 12:52

madamX schreef:
Voor diegene die wil weten wat de landelijke normen zijn (die ook gehanteerd worden door grote accountant kantoren) wil ik hier wel uiteenleggen wat een gangbare pensionstal aan kosten heeft.
Houdt er wel rekening mee dat dit normen zijn, dus gemiddelden, maar wel zeer goede, realistische leidraden. Stallen die ver boven deze normen zitten doen iets heel erg verkeerd qua bedrijfsvoering en moeten zich echt afvragen waar ze mee bezig zijn. Helaas hebben dergelijke stallen nog steeds klanten.
Ik ga hier uit van een paard, geen pony.
De gemiddelde prijzen in Nederland voor pensionstalling is; stal met alleen buitenmanege € 200/mnd; stal met binnenmanege € 260/mnd. In noord, oost en zuid Nederland is het 10-15% lager, in west en midden Nederland is het 15-20% hoger.
Dan de voerkosten:
De meeste paarden krijgen krachtvoer; ik ga hier uit van een basisbrok. Een standaard pensionstal besteld de brok in bulk en kan minimaal 2 ton brok per keer bestellen. De prijs is dan gemiddeld €0,21 per kilo. Je kan voor jezelf uitrekenen wat jou paard eet per dag.
Dan ruwvoer: de meesten geven hooi. Nu wisselt de hooiprijs regelmatig maar het is bekend dat de gemiddelde hooiprijs € 0,12 per kilo is en de prijs van voordrook/inkuil ligt gemiddeld op € 0,13 per kilo. Deze prijzen kunnen tot 25% naar boven en naar beneden afwijken (niet meer of minder).
Dan heb je de strooisel kosten: veel stallen gebruiken tarwestro. Gemiddeld gebruikt men hiervan 40 tot 56 kilo per week. De prijs hiervan ligt tussen de € 75 en € 95 per ton: net als bij ruwvoer kunnen de prijzen tot 25% naar boven en naar beneden afwijken.
Dan houtkrullen: gemiddeld wordt per week 57 kilo verbruikt en de prijs per ton varieert van € 205 tot € 220.
Tja, dan heb je nog de kosten voor mestafvoer, want de gangbare paardenhouder voert zijn mest af. Deze berekening ligt ingewikkelder omdat men rekening moet houden met het feit of het paard weidegang krijgt en hoeveel weidegang. De normen maken dan onderscheidt in sportpaarden, manegepaarden etc. Voor het gemak doe ik dat niet en kies hier voor gemiddelden. Dan kom je uit op mestafvoer kosten van € 53/paard/jaar als ze op stro staan en € 73/paard/jaar als ze op ander strooisel staan.
Dan heb je nog de arbeidskosten: gemiddeld is berekend dat een stalhouder voor een pensionpaard 75 uur per jaar kwijt is. Hoe hoog het uurloon is wat ie berekend is mij niet bekend (maar als ik dat zo hoor rekenen enkelen € 200/uur of zoiets)
Dan zijn er nog kosten voor het weiland, die zijn gemiddeld € 225/hectare/jaar
Dan komen er nog kosten voor verzekering, afschrijving, rente, energie, telefoon, accountant, etc. en die is voor de meeste gangbare pensionstallen ongeveer € 8000/jaar.
Als ik dus vluchtig een rekensommetje maak waarvan ik uitga dat een paard 3 kilo krachtvoer per dag krijgt (zomer en winter), 10 kilo hooi (zomer en winter) en dat hij op stro staat van € 95 per ton, dan kom ik uit op kosten van ruim € 100 per paard per maand. Dit klopt als een bus. (voor diegenen die het niet geloven, neem maar contact op met bv ABAB accountants).
Pensionstallen die hoger uitkomen doen echt iets fout, die hebben waarschijnlijk gouden bakstenen gebruikt tijdens de bouw of drukken geld achterover om op vakantie te gaan.
Zelf heb ik geen gangbare pensionstal, dus de berekening ligt hier anders, maar de kosten per paard per maand ligt hier op € 50,-.
Om terug te gaan naar het begin van dit verhaal vind ik de pensionprijzen die genoemd worden realistisch; prijzen van € 400,- of meer zijn totaal niet realistisch en ik zou dan ook zeggen…. Zoek een andere stal met een management die deugt.

Jeetje, bedankt ook hiervoor! Ik ga n.a.v. jouw verhaal een opzetje maken wat mijn pension kwijt is aan mijn paard aankosten. Alles wat daarboven komt moeten ze dan maar verantwoorden. Nogmaals, dat ik meer betaal dan anderen is een keuze maar ik weten waar we naartoe gaan....nogmaals bedankt!

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:58

Bij ons gaat hoogstwaarschijnlijk het stalgeld met 10 euro omhoog per 1 januari, net als de voorgaande 2 jaar. Ik sta op een zeer kleinschalige pensionstal (6 paarden) en betaal nu nog 140 euro per maand. Daar zitten naast hooi en vlas, 2 voerbeurten bij inbegrepen (6u en 23u), de overige voerbeuren/binnen-buitenzetten doen we zelf. Ook de stallen mesten we zelf uit en komt iedereen zelf krachtvoer in. De paarden gaan wanneer het land te slecht is full-time op stal (sinds vrijdag).
Openbare rijbak is op 300m afstand en valt dus buiten de kosten van onze staleigenaren.

De kosten die ze aan ons hebben zijn dus de balen vlas en hooi, water, elektra, de afvoer van mest en het onderhoud van stal+weide. Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee wat hiervan de kosten precies zijn maar ik kan me voorstellen dat het voor 6 paarden duurder is pp dan wanneer je er 10 hebt staan.

De verklaring die wordt gegeven voor de aankomende verhoging zijn de stijgende prijzen van het hooi en vlas. Zelf denk ik dat de kosten absoluut te drukken zijn door een beter inkoopbeleid. Ze hebben afgelopen jaar bijvoorbeeld in eens 200 balen bij moeten kopen omdat het hooi op was. Dat is natuurlijk een stuk duurder en had met een simpel rekensommetje prima voorkomen kunnen worden. Eigenlijk vind ik dan ook niet dat wij als huurder die kosten moeten dragen. Eigenlijk ben ik best benieuwd naar de precieze uitgaven, kan ik hier inzicht in vragen? Zouden jullie dit doen?

JoNew

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:03

Heb ook gestemd!

Bij ons gaat de stalling met 10 euro omhoog en dat was vorig jaar ook zo wegens de gestegen stro prijzen.

Ter vergelijking: Ik woon echt midden in de randstad, sta op een redelijk luxe stal, paard heeft box van 3x3 mtr. moet zelf uitmesten en betaal straks 328 euro. Bij ons in de buurt is dat "normaal". Voor een stal zonder binnenbak en met minder faciliteiten betaal je ook al snel 250 - 275 euro hier in de buurt.

Bij ons in de buurt is trouwens een stal die gaat met 115 euro omhoog! En geloof dat er niet echt een duidelijke reden is opgegeven. BIj ons ook niet trouwens, maar 1o euro is nog te overzien... 4% verhoging zeg maar. Ik doe op mijn werk de in- en verkoop en zo'n procentuele prijsverhoging is redelijk normaal.

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:04

als ik het zo ongeveer heb uitgerekent betaal ik dan genoeg voor stalling Lachen
ben ik heel erg blij mee

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:07

onze stal gaat niet omhoog, wij betallen 155, incl zaagsel en kuil. We betalen 40 cent per kilo brok en we hebben allemaal een voerdienst. Je bent ongeveer een uurtje bezig. Zomer 24 uur land en winter van 11 tot 16 paddock, wit zand, droog! We zetten met de voer dienst paarden binnen of buiten!
we hebben een buitenbak, 60x 20

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:08

Ik heb zelf een pensionstal. De mensen die hier staan betalen in de winter 160 euro. Dit is incl. uitmesten, voeren en evt. buitenzetten. Dan hebben we nog een grote stal. Als hier pensionpaarden (meestal veulens of jaarlingen) bijstaan dan wordt de prijs door het aantal gedeeld. In de zomer betalen ze 60 euro. Ze staan dan 24 uur per dag buiten. In het voor- en najaar is het 80 euro. Dan komen ze alleen overdag buiten. En dan heb je nog mensen die hierover gaan zeuren Boos! .

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:09

Ik snap best alle frustaties (tis ook iid veel geld), maar veel mensen kijken alleen naar de duidelijk zichtbare kosten. Als je kijkt hoeveel uur een pensionhouder (en vaak ook nog zijn/haar partner) jaarlijks kwijt zijn aan arbeid, dan is een hoge pensionprijs met de huidige grond/onroerend goed prijzen/personeelskosten/rente stand vaak toch wel nodig. Een pensionhouder moet toch 7 dagen in de week werken of anders personeel in dienst hebben (bij een stal waar iig alles gedaan wordt). Als hij dan ook nog wel wat meer dan het minimumloon wil verdienen, wat overigens toch wel prettig is....

Begrijp me niet verkeerd, ik zou ook flink balen als ik zoveel moet betalen, maar ik denk niet dat het zo eenvoudig ligt.... Als je tegenwoordig een spul koopt om een pensionstal te beginnen moet je maar eens kijken wat je daarvoor al betaald. Dit moet natuurlijk wel doorberekend worden. Een pensionstal is nu eenmaal een commercieel bedrijf.