Elke dag weidegang of een binnenbak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AngelofLove

Re: Elke dag weidegang of een binnenbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:13

Ik zou dan gaan voor zomer en winter weidegang en een buitenbak. Tja, een binnenbak is fijn in de winter maar is het voor je paard ook fijner als hij in de winter 24/7 op stal staat?

StEpHaNiE66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:14

Ja ik zoals ik zie gaan de meeste ook voor weidegang Lachen. Ik ben me al aan het orienteren en denk dat dat ook mijn voorkeur geeft!

Chris_Luxz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 12:18

De mijne gaat zomers maar een halve ochtend op de wei en de rest haalt hij zn frisse neus en beweging in de molen of paddocs. 24/7 stilstaan is uit den boze. En het hangt allemaal af waar je je paard voor houdt. Ik als wedstrijdruiter moet geen paard hebben dat iedere dag buitenkomt, dan is ie niet "scherp" genoeg op wedstrijd en bovendien moet ik 'm dan 2x scheren in de winter. Om mijn paard optimaal te kunnen trainen geef ik de voorkeur aan een binnenbak (met goed bodem!) omdat ik een hekel heb aan regen en wind. Maar heb jarenlang in een buitenbak moeten rijden, geen problemen mee gehad...alleen dat het altijd ging regenen als ik begon met opzadelen.

Overigens vindt ik sommige reacties erg kort door de bocht als je denkt dat het beter is voor je paard als het dagelijks buiten moet staan. Mentaal blijven ze helder genoeg door de afwisseling in de training door bv een buitenrit als ik merk dat ie te lauwtjes wordt.
Mijn paard heeft in de jaren dat ik 'm heb nooit last van rariteiten gehad. Wordt dagelijks na de training gewassen met warm water en onder het solarium gezet tbv zn spieren.
Laatst bijgewerkt door Chris_Luxz op 20-11-08 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 12:21

Zomer+ winter weidegang en buitenbak. Helemaal niks mis mee, het gaat om je paard. Paarden horen buiten te staan en lekker te kunnen grazen, vind ik persoonlijk. Dus de keuze is snel gemaakt Haha!

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 12:26

Ik vind een binnenbak wel heel fijn voor als het weer slecht is. Daar kun je ook de paarden in los laten toch? Dus doe mij maar de binnenbak

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 12:27

manueeltje82 schreef:
Ik vind een binnenbak wel heel fijn voor als het weer slecht is. Daar kun je ook de paarden in los laten toch? Dus doe mij maar de binnenbak

Hoelang mogen ze bij jullie dan los in de binnenbak?

Chris_Luxz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 12:27

lynne8 schreef:
Zomer+ winter weidegang en buitenbak. Helemaal niks mis mee, het gaat om je paard. Paarden horen buiten te staan en lekker te kunnen grazen, vind ik persoonlijk. Dus de keuze is snel gemaakt Haha!

Kan ik dan opmaken dat jij je paard recreatief houdt of er helemaal niet mee rijdt als je vindt dat hij buiten hoort te staan om zich hele dagen lekker te vullen met gras? Hoefvergroeiingen? Mok? Hoefbevangen? Weke straal? andere rariteiten?

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 12:30

hoi
mijn paard staat alleen zomers buiten omdat de weilanden in de uiterwaarden liggen, binnenbak hebben we wel buitenbak is van oktober tot maart niet te rijden omdat ie heel nat is en op kleigrond ligt. mijn voorkeur zal bij evt. verandering van stal wel uitgaan naar de weidegang, maar voor mij is het even niet anders.

poesnoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 12:44

Mijn paard staat zomer op de wei, en s`winters komt ze in de paddock. en als het gevroren heeft en niet glad is mag ze ook op de wei. Ook is er een binnenbak wat fijn is. Maar als het gewoon lekker weer is rij ik liever in de buitenbak. Ik vind s`winters weidegang niet noodzakelijk. Als ze buiten in een paddock kunnen spelen is het voor mij ook geen probleem.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 13:41

Chris_Luxz schreef:
De mijne gaat zomers maar een halve ochtend op de wei en de rest haalt hij zn frisse neus en beweging in de molen of paddocs. 24/7 stilstaan is uit den boze. En het hangt allemaal af waar je je paard voor houdt. Ik als wedstrijdruiter moet geen paard hebben dat iedere dag buitenkomt, dan is ie niet "scherp" genoeg op wedstrijd en bovendien moet ik 'm dan 2x scheren in de winter. Om mijn paard optimaal te kunnen trainen geef ik de voorkeur aan een binnenbak (met goed bodem!) omdat ik een hekel heb aan regen en wind. Maar heb jarenlang in een buitenbak moeten rijden, geen problemen mee gehad...alleen dat het altijd ging regenen als ik begon met opzadelen.

Overigens vindt ik sommige reacties erg kort door de bocht als je denkt dat het beter is voor je paard als het dagelijks buiten moet staan. Mentaal blijven ze helder genoeg door de afwisseling in de training door bv een buitenrit als ik merk dat ie te lauwtjes wordt.
Mijn paard heeft in de jaren dat ik 'm heb nooit last van rariteiten gehad. Wordt dagelijks na de training gewassen met warm water en onder het solarium gezet tbv zn spieren.
vooral dat laatste vindt ie vast onmisbaar? Knipoog
En het contact met soortgenoten? Jouw paard heeft dan toch weinig meer gemeen met het 'wezen paard?' zoals ik het lees komt een paard als deze echt op de 2e plaats en zijn jouw wedstrijden belangrijker. Dan kun je beter een fiets nemen, in mijn ogen, want echt paard mag ie nauwelijks zijn. Ik vind dat erg triest, sorry. Vraag me ook af of je je wel eens hebt verdiept in wat een paard nou eigenlijk voor een dier is. Het lijkt in ieder geval alsof jij het slechts als een sportattribuut ziet.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 15:29

Chris_Luxz schreef:
Kan ik dan opmaken dat jij je paard recreatief houdt of er helemaal niet mee rijdt als je vindt dat hij buiten hoort te staan om zich hele dagen lekker te vullen met gras? Hoefvergroeiingen? Mok? Hoefbevangen? Weke straal? andere rariteiten?

Net of alle paarden hoefvergroeiingen , mok , hoefbevangen. weke straal, andere rariteiten krijgen Clown
Voor als je het nog niet wist , al eeuwen zijn paarden buitendieren, de mens heeft besloten dat een paard in een stal moet staan.
Al vraag ik mij persoonlijk af hoeveel paard je paard nog is als het 24 uur per dag op stal staat en er alleen uit komt om te trainen Vork

Chris_Luxz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 23:59

sflj schreef:
Chris_Luxz schreef:

vooral dat laatste vindt ie vast onmisbaar? Knipoog
En het contact met soortgenoten? Jouw paard heeft dan toch weinig meer gemeen met het 'wezen paard?' zoals ik het lees komt een paard als deze echt op de 2e plaats en zijn jouw wedstrijden belangrijker. Dan kun je beter een fiets nemen, in mijn ogen, want echt paard mag ie nauwelijks zijn. Ik vind dat erg triest, sorry. Vraag me ook af of je je wel eens hebt verdiept in wat een paard nou eigenlijk voor een dier is. Het lijkt in ieder geval alsof jij het slechts als een sportattribuut ziet.

Het laatste vindt ik onmisbaar daar ik het belangrijk vindt dat ie de volgende dag net zo soepeltjes zn stal uitloopt als normaal. Contact met soortgenoten heeft ie genoeg dmv tralieloze boxen.
Ik hou geen paard als liefdadigheid maar voor de sport, waar het ook voor gefokt is. Jouw opmerking heeft dus geen enkele toegevoegde waarde in deze contekst.
Een fiets? Die heb ik, mag graag 3 keer in de week door de polder en bossen scheuren op mn mountainbike. Zo lang mijn paard genoeg beweging krijgt, een dak boven zn hoofd heeft, gezond is en de zg happy athlete uitstraling heeft hoef ik me niet verder te verdiepen. Doe het al 10 jaar zo en het heeft me weinig problemen opgeleverd. En naast het feit dat mijn paard mijn sportatribuut is, is het mn kameraadje. Een levend sportatribuut waar je geen contact mee hebt staat niet garant voor de nodige successen.

Wellicht dat jij meer succes hebt met het in een kwaad daglicht zetten van Bert. Dat zal Ernie vast niet goedkeuren Clown
Laatst bijgewerkt door Chris_Luxz op 21-11-08 00:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Chris_Luxz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 00:06

meissielief schreef:
Chris_Luxz schreef:

Net of alle paarden hoefvergroeiingen , mok , hoefbevangen. weke straal, andere rariteiten krijgen Clown
Voor als je het nog niet wist , al eeuwen zijn paarden buitendieren, de mens heeft besloten dat een paard in een stal moet staan.
Al vraag ik mij persoonlijk af hoeveel paard je paard nog is als het 24 uur per dag op stal staat en er alleen uit komt om te trainen Vork

En ter uwer informatie heb ik op geen enkele wijze gesuggereerd dat alle paarden die buiten staan aandoeningen krijgen. Ik heb het dmv vraagtekens getracht duidelijk te krijgen.
Het hedendaagse paard is een sportpaard en wordt daar ook voor gefokt en gebruikt.
En een paard 24/7 in een box laten staan is verre van paardwaardig. Mee eens.

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 00:12

mijn paard gaat toch zeker minimaal 5 uur per dag naar buiten, maar zou toch ook wel graag n binnenbak hebben .. ik heb n geschoren paard, t waait hier op t open land veel en ik kan meestal alleen savonds, waarbij er ook nog geen verlichting op de buitenbak zit ...
Ik heb t allerliefst n binnenbak met goede ventilatie, zodat er minder stof is, wat ook zeker niet fijn is voor je paard, maar ik wil wel dat ze lekker buiten kunnen staan, zomer en winter.
Ik zou mn paard trouwens nieteens 23 u per dag op stal kunnen zetten; dan heb ik ruzie met mn vriend want die is zeer paardvriendelijk; hij vond t ook zielig dat ik m scheerde Tong uitsteken

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:18

Natuurlijk het liefst allebei Knipoog.
Ik vind het toch het belangrijkste dat een paard weidegang heeft. Ik zou het zelf ook vreselijk als ik 23u per dag op stal zou staan.
Helaas heb ik hierdoor alleen beschikking over een buitenbak met slechte drainage (op dit moment staat ie nogal onder water), maar ja het paard gaat voor. Vork

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 13:44

Chris_Luxz schreef:

23/7 is ook niet paardwaardig Knipoog Of heb jij een box van 20x40?

Chris_Luxz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 15:13

Needje schreef:
Chris_Luxz schreef:

23/7 is ook niet paardwaardig Knipoog Of heb jij een box van 20x40?

23/7, 22/7, 21/7, 20/7, 19/7, 18/7, 17/7, 16/7, 15/7 en 14/7 ook niet, en dan maakt een box van 20x40 of 20x60 ook niet uit. Vingers aflikken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 15:21

Ik zou mijn paard elke dag buiten willen liefst in een groep.
Een sportpaard is en blijft een paard met paardenbehoefte´s.

En ja, mijn paard heeft wel eens een schrammetje. En dan?
Een paard blijft het liefst rustig grazen in de wei en af en toe even spelen. Een paard gaat alleen gek doen als ze slechts heel af en toe naar buiten gaat.

Chris_Luxz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 15:26

Gelukkig zijn niet alle paarden hetzelfde qua karakter, daarbij is het zo dat niet alle paarden blij zijn als ze de gehele dag buiten moeten stan. Die oude sokken van mij lopen 's ochtends net zo rustig de weide in en wachten rond 13:00u altijd rustig bij het hek tot ik ze naar binnen haal.

Overigens zijn schrammetjes ook te voorkomen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 15:29

Chris_Luxz schreef:
Gelukkig zijn niet alle paarden hetzelfde qua karakter, daarbij is het zo dat niet alle paarden blij zijn als ze de gehele dag buiten moeten stan. Die oude sokken van mij lopen 's ochtends net zo rustig de weide in en wachten rond 13:00u altijd rustig bij het hek tot ik ze naar binnen haal.

Overigens zijn schrammetjes ook te voorkomen...

Op welke manier?
Wij hebben onze paarden wel ´s nachts binnen en met het donker worden gaan de paarden naar binnen. We merken dat ze het tegen het donker worden wel zat worden.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 17:15

Paarden zijn gewoontedieren. Tuurlijk staan ze bij het hek. Omdat ze elke dag dan opgehaald worden Clown
Als de paarden bij ons van alleen overdag overgaan naar 24/7 buiten staan ze de eerste 1 of 2 dagen ook te wachten. Daarna weten ze dat ze buiten blijven. Geen gewacht meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 17:21

Valt best mee hoor Needje. Wij merken dat als het lekker weer is de paarden minder naar binnen wil dan met rotweer als het nu is.
Met lekker weer moet je ze echt uit de wei halen en met dit soort weer komen de paarden meteen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 17:48

Onze paarden komen echt niet als het schijtweer is. Die staan met hun kont in de wind wel best. Die gaan niet tegen de wind in naar het hek lopen Haha!

undra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 19:04

ik zou kiezen voor de weidegang Lachen

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 19:24

Ik zou ook kiezen voor de weidegang. Ja