Nog tips voor goedkoop een paardje houden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Re: Nog tips voor goedkoop een paardje houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:37

Naja, je kan zo'n stal als die van Astridjuh natuurlijk niet nemen als uitgangsmateriaal. Als je echt een indicatie wil hebben van je stalgeld moet je eerst in de buurt zoeken naar beschikbare stalling voordat je een paard koopt. Niet uitgaan van het goedkoopste, dan valt het meestal tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:39

detour schreef:
Klinkt toch best goed!
Maar ik zou geen pennymuts wezen als ik je niet zou adviseren: Schaf een Shet aan, dan heeft je paardje een soortgenootje. Ze zijn geweldig!

Ik ben al aan het kijken op marktplaats Ja

Maar ik zit dus te twijfelen tussen een leuke shettenmuts of nóg een welshje erbij.

Een shet lijkt me niet echt echt praktisch bij mijn wei namelijk Nagelbijten / Gniffelen vrij hoge rand ROFL

Heb wel zon zeven jaar lang voor shets gezorgd, dus ik weet ze zijn echt geweldig *LOL* Heerlijk hoe ik áltijd moeite had met een van de shets, terwijl het kleinste kind er zó mee wegliep ROFL

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:40

Heb gister een Welsh NWR gekocht, een jaarlingmerrie voor bij de mijne, als maatje. Wat een scheetje en ook redelijk betaalbaar. Hopelijk blfijt ze heel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:44

Ik zit dus ook te denken om nog een welsh erbij. Of een uit de kluiten gewassen grote shet. Vind die beesten echt machtig Haha!
Eerst zat ik te denken om Kel te laten dekken, maar dat durf met haar leeftijd niet aan (Ze is vijftien, nooit eerder een veulen gehad).

Maar dan zit ik wel weer: Wie geeft dat beessie aandacht? Ikzelf wil al mijn tijd aan Kel besteden. TWee paarden red ik niet, aangezien ik ook flinke tijd met de koeien bezig ben. Ook zit ik nog op school, dus in de wintertijd komt het er ook niet veel van. Vroeg donker enzo..

En om nu een pony te kopen en daar helemaal niks mee te doen, dat vind ik voor het beessie niet fair

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:50

Dan zou ik een paard kopen die als gezeldschapsdier geschikt is Ja
Dier heeft een heerlijk leven en heeft natuurlijk wel aandacht nodig maar hoeft/kan niet meer bereden worden.
( Eventuele dierenarts kosten kunnen er dan natuurlijk wel bijkomen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:55

Dat is inderdaad wel een goed idee ja! Een paard dat niet bereden kan worden willen veel mensen niet meer hebben. Zo krijgt zon beessie natuurlijk wel een heerlijk leven! Maar daar zou ik wel even over na moeten denken hoor.. Een dier kopen met gebreken lijkt me erg moeilijk.. Je hebt dan kans dat het verslechterd, het dier met pijn loopt, oid, en je het dier moet laten inslapen..
Zal er eens over na gaan denken!

Zat zelf ook te denken, een vriendin van mij die kan in het weekend en zomers, eventueel wel een paard verzorgen/rijden. Dan zou ik het dier doordeweeks aandacht kunnen geven, en dat we sweekends samen gaan rijden/wandelen oid.

Achja, ik moet er nog eens goed over na gaan denken wat ik wil Haha!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:56

Of een paard dat wel bereden kan worden en dan hem dan uitleasen. Ben je ook niet altijd alleen op stal Knipoog .

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:58

ook ik heb heel veel geluk gehad met waar ik mijn paard heb staan.heb haar nu 7 jaar en staat ook 7 jaar bij kenissen van mij,heb vroeger bij hun ook paard gereden.
ik betaal 55 euro stalgeld in de maand,daar zit bij,zoveel krullen als ik wil strooien,hooi grote stal en heel veel wei,de afspraak was dat ik hun haflinger mee verzorg,die staat samen met mijn paard op de wei,en span haar regelatig in voor de kar.ik doe daar ook alles zelf,smorgens voeren en buiten zetten,stallen iedere dag mesten en savonds weer binnen zetten,heb ales zelf in de hand.vorig jaar heeft de haflinger een hengst veulen gekregen (heb zelf de hengst uit mogen zoeken en de hengsten boer gebeld,en het daar alemaal mee geregeld)dat veulen staat daar nu ook samen met een leeftijds genootje van iemand anders en blijf daar nog wel een jaar of 2 staan,hun doe ik er ook bij,die hebben een inloop stal dus die voer ik ook 2 keer per dag.het is maar 5 minuten van mij vandaan,maar hebben geen bak,daarvoor moet ik een kleine 10 minuten stappen om bij de vereniging te komen waar ik lid van ben,en heb daar de sleutel van,daar is een buiten bak en een hele grote binnen bak,buiten de lessen om kan ik daar rijden wanneer ik maar wil.
ik heb zelf wel de kosten van de smid en veearts,maar natuurlijk alleen van mijn eigen paard,die mensen vertrouwen mij erop dat ik alles goed bij hou,en hun gaan met een gerust hard een paar keer per jaar maar frankrijk waar ze hun tweede huis hebben staan,ik heb hier echt heel erg mee getroffen.
op de manege war ik werk vragen ze 300 euro per maand,en dan heb je alle luxe,maar geen wei.
en dat vind ik toch wel het aller belangrijkste dat een paard moet hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 22:04

eilleen333 schreef:
Of een paard dat wel bereden kan worden en dan hem dan uitleasen. Ben je ook niet altijd alleen op stal Knipoog .

Dan zou ik liever gewoon tegen een vriendin van me zeggen, doe ermee wat je wilt doen. Uitleasen zou ik mezelf niet prettig bij voelen Ik rijd op een hele andere manier als veel mensen, en ik kan het niet hebben als mensen zweep/sporen/zwaar bit gebruiken. En ik zou er dan niet veel van kunnen zeggen natuurlijk..
Ik ben heel erg van de zachte aanpak (Mijn paard krijgt wel een tik als ze die verdient hoor!). Vandaag ook weer, paard durfde niet door een poortje. Ik heel rustig op der gemak gesteld en alles. Staat er een groepje daar te schelden, dat ik haar er maar doorheen moest slaan! (Kom maar eens hier, sla ik jóú door dat poortje heen Duivel Pling ). Heb een twintig minuten gestaan. MAar daarna kon paard heen én weer door het poortje zónder angst Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 22:06

@amazone77: Goed geregeld Haha!
Wei vind ik inderdaad ook het belangrijkste Ja

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 01:47

Een paard is gewoonweg duur helaas...
Mijn pony is verzekerd, maar niet voor een operatie van 6000 euro Mocht hij ooit koliek hebben en een reele kans om goed uit de operatie te komen met paardwaardig bestaan daarna dan laat ik hem operen. Wat het mij ook kost. Het is mijn vriendje en ik ben dat aan hem verplicht vind ik.

Desnoods sluit ik er een lening voor af als het niet op afbetaling of betaling in termijnen zou kunnen. Of in ruil voor rotklussen doen op de kliniek Knipoog Ook best.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 09:35

over het feit dat een paard een gezeldschapsdier is... ik heb sowiezo al 2 paarden, maar heb nog plek vrij op mijn weiland dan , en deze verhuur ik ook weer door
Nu staat er een pony van een vriendin van mij, haar dochter least een pony van mij, en nu staat er dus een 2e van hun bij
Hun betalen 100- pm, incl hooi
ook heb ik nu extra hulp met voerne, zij gaat elke avond, ik elke ochtend, en als we een keer niet kunnen ruilen we met elkaar
met fijn weer gaan we samen rijden, en al onze spullen liggen bij elkaar, wil je net een ander kkeurtje, kan je het gewoon pakken

Ik sta al vrij goedkoop met eigen weiland, wel duur in aanschaf, alle paaltjes, schuilstal ed, maar uiteindelijk speel ik in quite
en sta ik dus bijna gratis, ( op alle tijd en energie na, maar ik vind het heerlijk)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 09:40

Ik sta ook goedkoop maar er zijn altijd kosten die er bij komen, je kan nooit goedkoop een paard houden.Ik moet er niet aan denken dat ik een rekening niet zou kunnen betalen, bv van de v.a.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 09:42

Ik denk dat ik hier heel goedkoop paarden hou.... ongeveer € 50,- per maand. Maar voordat je zo goedkoop kan werken moet je wel investeren, en dan praat je over bedragen richting een miljoen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 09:48

Nou miljoen vind ik wel overdreven hoor..., oke ik moet ook investeren in een goede rijbak en paddock en volgend jaar wil ik zand/zwarte grond laten storten op de kleigrond van de wei. Maar dan blijf je bij een paar duizend euro hoor.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 09:49

detour schreef:
Was jij diegene met dat derde paardje?

Ik denk dat je mij bedoelt?
Ik ben maar weinig kwijt aan landhuur, daarvoor heb ik er 3 op lopen en die van een vriendin maar die betaald voor haarzelf. We hebben 6000m2 land. Heb in de zomer 200pakken hooi laten bezorgen en die hier goedverpakt opgeslagen, toen was hooi goedkoper dan wanneer ik het nu zou laten bezorgen. De paarden eten samen bij winterdag denk ik 2 zakken biks per maand ongeveer. Alles bij elkaar opgeteld en per maand berekend (zomer's ben ik dus alleen landhuur kwijt) kost mij dit voor 3 pony's dus grofweg 120euro per maand, voor 3 pony's dus. Daar komt dan nog bovenop iedere 8weken de hoefsmid (die iets korting geeft wegens meerdere paarden tegelijk), iedere 8 weken de ontworming en 1x per jaar de enting en de tandarts.
Verder moeten we zelf voor de omheining zorgen. Die heeft dus behoorlijk wat gekost vorig jaar omdat we alles moesten aanleggen, maar dat delen we met zn 2en en kun je over meerdere jaren uitspreiden gemiddeld. We hebben onder de bomen zand laten storten zodat ze een plek hebben waar ze op een relatief droge ondergrond hun voer krijgen en kunnen liggen.
Volgens mij ben ik nu niets vergeten.

Het kan dus wel, maar je moet gewoon echt flinke mazzel hebben en er zelf wel veel voor willen doen.
Ik kan niet eens tellen zoveel uren werk als er in die 'stallen' en de omheining zit, om maar niet te spreken over de tijd die er dagelijks in gaat zitten. Dus als je leeft volgens het motto 'tijd is geld' dan ben ik wel veel meer geld kwijt Knipoog Hoewel ik afgelopen winter toen ze nog op pension stonden wel 2x daags heen en weer ging om de paarden eruit te laten aangezien dat daar niet voor je werd gedaan. Dat koste me net zoveel tijd omdat de wei hier op loopafstand ligt en je er dus zo bent.

Zoals ik eerder al zei, ik heb spullen van voldoende kwaliteit en kwantiteit en een DA wordt direct gehaald mocht er iets mis zijn.
Geld genoeg achter de hand voor iets duurdere dingen en ouders die altijd bij willen springen mocht dat nodig zijn.
Lijkt mij prima zo Lachen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 09:52

KLinkt goed!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 09:54

madamX schreef:
Ik denk dat ik hier heel goedkoop paarden hou.... ongeveer € 50,- per maand. Maar voordat je zo goedkoop kan werken moet je wel investeren, en dan praat je over bedragen richting een miljoen....

Die investering zal je dan toch in je kostenplaatje mee moeten nemen lijkt mij.

Buiten die investering om, ben ik heel benieuwd hoe jij een paard voor € 50,- per maand kan houden, of zijn het shetlanders en lopen ze 24/7 buiten? Haha!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 09:55

50 euro is niet veel,maar dat redt ik niet met voer en kuil en inenten en zo.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 11:10

Citaat:

Buiten die investering om, ben ik heel benieuwd hoe jij een paard voor € 50,- per maand kan houden, of zijn het shetlanders en lopen ze 24/7 buiten? Haha!

Die investering zit ook in het kostenplaatje, net zoals rente, afschrijving, verzekering, onderhoud, energie, etc.
Nee, het zijn geen shetlanders; allemaal pensionpaarden, geen ponies. Het vereist wel een heel andere aanpak dan de gangbare paardenhouderij.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 11:12

russel schreef:
Nou miljoen vind ik wel overdreven hoor..., oke ik moet ook investeren in een goede rijbak en paddock en volgend jaar wil ik zand/zwarte grond laten storten op de kleigrond van de wei. Maar dan blijf je bij een paar duizend euro hoor.

Nee, miljoen is in dit geval niet overdreven; aankoop grond, gebouwen, verbouwing, vergunningen, machines, software, etc. etc.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 11:55

suus_ schreef:
Op de wei gooien met stal en ruwvoer is imo de goedkoopste en relaxte oplossing Pling.

Niet van die achterlijk dure spullen kopen, en alleen wat funtionele dingen en niet 100 dekjes en andere troep.

Voor paarden moet je wel altijd geld achter houden. Lekker hypocriet als je je paard laat afmaken omdat je geen geld hebt om het beter te maken......
Imo moet je het eigenpaard-gebeuren dan maar lekker achter je laten

Hoezo hypocriet?
Koliekoperaties hebben maar een kleine kans van slagen. Als de operatie zelf al slaagt, heb je nog grote kans op complicaties erna.
Ik heb het geld ook wel achter de hand, maar weet niet of ik het zou doen...
een vriendin heeft haar kat 2x laten opereren aan gezwel aan de lymfklieren oid. duizenden euro's kwijt en heel intensief moeten verzorgen en als ik dan kijk naar hoe het beestje erna eruit ging zien... Het was een schim van wat het ooit geweest was. Ik had het niet gedaan, of in elk geval geen 2e keer. uiteindelijk heeft ze het een jaar kunnen rekken voor hij niet meer wilde eten en het opnieuw terugkwam. Toen alsnog in laten slapen.
Zonde voor het beestje en zonde van het geld. Zo weeg je voor elk dier af in hoeverre je wilt blijven dokteren. Een gebroken been kan vaak ook wel wat aan gedaan worden, maar omdat het genezingsproces zo lang duurt en het paard al die tijd het been niet kan/mag belasten, is het voor zo'n dier ook een lijdensweg. Niemand die verwacht dat je zo'n dier laat opereren, terwijl er ook paard met protese"vrolijk" rond "lopen"...

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 12:05

JoyCiej007 schreef:
Geen paard is het goedkoopst.

En daarna komt het 'natuurlijk houden' van paarden.........
Zelf bekappen, af en toe zelf voor DA spelen, 24/7 op de wei met schuilstal, en weinig materiaal nodig om mee te werken. Clown

Jammer Joyce, dat je een antwoord als dit geeft... Zegt meer over jou dan over de mensen die er wel overdacht voor gekozen hebben hun dieren 24-7 op de wei te houden en onder begeleiding van een bekapper hoeven zelf bijhouden... Slapen

Verder blijf ik erbij dat een paard 'goedkoop' houden sowieso al niet kan... Zo goedkoop mogelijk kan, maar dan zul je het niet in de Da, hoefsmid etc moeten zoeken, maar in setjes en overbodige bende die zo mooi zijn, maar verder geen toegevoegde waarde hebben
Laatst bijgewerkt door _rosita_ op 27-10-08 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 12:09

astridjhu schreef:
detour schreef:
50 euro in de maand in de winter en herfst? Wat is dat voor weitje? Schuilen? Beschutting? Ruwvoer? Winter?..

Ik vind dit een beetje naief.

Mijn paard heeft zelfs méér voor mínder Knipoog

Mijn paard heeft gratis stalling. En ze heeft hierbij:

Eigen wei (Een bunder).
Eigen stal (Zon 4 bij 8 meter ofzo Nagelbijten / Gniffelen Met uitzicht door de hele stal, kalveren, stier, nog wat koetjes).
Hooi zoveel als ik wil.
Stro zo veel als ik wil.
Al het kuil mag ik zo pakken zoveel als ik wil.

Zeg mij nu maar eens of mijn paard te kort komt Knipoog En dat voor mínder dan die vijftig euro die jij opgeeft Knipoog

Ik heb alleen hoefsmid/dierenarts kosten.

Tja, maar er is altijd wel iemand die dat betaald... In jouw geval betaald de eigenaar van het terrein die kosten dus, en mag jij er van profiteren...
Misschien verricht je arbeid/verleen je hulp in ruil voor het gratis staan?

Op die manier kun je in elk geval flink besparen op je stallingskosten en paarden houden goedkoper maken.
Maar overige (noodzakelijke) kosten blijven gelijk of zijn afhankelijk van de gezondheid en het gebruik van het paard.

edit: ik las later dat je inderdaad helpt in ruil voor je stalling... dan werk je er dus gewoon voor.
hier in de regio wordt ook wel stalling aangeboden met korting als je helpt met voeren/binnen/buiten zetten van de paarden of uitmesten etc.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 27-10-08 12:39, in het totaal 3 keer bewerkt

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 12:37

madamX schreef:
Citaat:

Die investering zit ook in het kostenplaatje, net zoals rente, afschrijving, verzekering, onderhoud, energie, etc.
Nee, het zijn geen shetlanders; allemaal pensionpaarden, geen ponies. Het vereist wel een heel andere aanpak dan de gangbare paardenhouderij.

Nou, dan mag je mij wel eens rondleiden bij jou op stal en me uitleggen hoe je dat doet.
Want alleen al hier aan huis kost het ons al vreselijk veel aan rente en aflossing en investeringen om hier paarden te houden. Dat gaat de 50 euro vele malen te boven. Kan goedkoper mijn 2 paarden in volpension zetten met binnenbak en dan zelf in vrijstaande woning zonder stallen en weide gaan wonen.

Wij vragen als tegemoetkoming in de kosten bij kostgangers 75 euro exclusief (voor weidegang, paddock met deels bestrating en inloopstal, gebruik stal en gedraineerde rijbak). En met gedeelde verzorging. Dat gebruiken we voor het (normale) onderhoud van land, bak, omheining en wat overblijft is bijdrage in rentekosten of tegemoetkoming in kosten van de investeringen die we hebben moeten doen. Het is echt een tegemoetkoming in de kosten, want als je echt alle kosten op een rijtje zet (zoals je zou moeten doen als je bedrijfsmatig werkt en er aan moet verdienen) kom je veel hoger uit per paard.

Ik ken wel een stal die goedkoop 24/7/365 weidegang aanbiedt, tussen de 50 en 60 euro inclusief. Maar die heeft grond en boerderij al 20 jaar in bezit en in "goedkope" tijd gekocht. Dus lage hypotheek, weinig rente en aflossing, daarnaast loonwerker geweest en heeft meeste materiaal zelf dus kan zelf hooien, van natuurland dat zeer goedkoop gepacht wordt, huurt vrij goedkoop land bij en mag land gebruiken van buren en heeft vrij veel paarden op relatief weinig land staan. Zandgrond, dus blijft ook nog redelijk in de winter.
Maar dit is geen luxe stal, en heeft ook geen luxe bak of wasplaats etc. Gewoon alles heel simpel en basic.

Mensen die iets nieuws opzetten moeten vaak duur kopen, dure investeringen doen en kunnen dus niet zo laag in de prijs gaan zitten omdat ze anders hun vaste lasten er al niet eens uithalen.

Mensen die hobbymatig paarden houden, of een boer die het er bij doet, rekent vaak niet alle kosten, maar alleen wat het dier eet en verbruikt aan strooisel en gooit daar dan al dan niet nog iets bovenop om er nog iets aan over te houden voor zijn/haar gevoel.