Later niet, dan moet je t paard dat te laat is, nml 2x laten enten en dan schiet t alsnog niet op.
Ik heb ze hier ook “scheef” Mir was nog nooit ingeënt bij aankoop. Dus direct in juni bij aankoop laten enten en in Augustus voor de 2e keer door de Paardentandarts.
Tess en Diekke zaten samen op December en ik heb er niet aan gedacht om ze naar voren te halen. En dit jaar is Mir geënt toen ze op de kliniek was, dus weer scheef.
Volgend jaar ga ik Diekke een half jaar naar voren halen en dan zijn ze gelijktijdig.
Ik zie dat het ook weer tijd is voor een nieuw topic
MaritB
Geplaatst: 14-10-24 15:23
MarjanB schreef:
Je moet tegenwoordig 3 keer enten voor basis enting. Kwam ik met lewie achter
Hier niet.. zowel Dizzie als Joep heb ik gewoon 2x moeten doen, dit jaar
mooney
Geplaatst: 14-10-24 15:26
3 keer enten klopt, maar voor paarden die sinds de regel geboren zijn. Dus vanaf 2022, mijn nu tweejarige moest via dat schema (dan is het de gebruikelijke 2x en na een half jaar nog een keer). Moet even kijken hoe het nieuwe veulen daarmee gaat uitkomen, ik had ze altijd gelijk lopen maar met die 3e keer ligt het nu zo uit elkaar dat ik 2 groepjes heb.
Wat is de reden dat er van 2 naar 3x gegaan is ?? Ik ent al jaren niet meer eigenlijk ...
En waar is al die regen naar toe verdwenen die vanochtend op mijn telefoon verschenen ?? Niet gaan rijden omdat het middel tot zwaar zou gaan regenen en nu heeft zowat de hele middag de zon geschenen. Zelfs net de dekens maar afgedaan, dan kan vanavond de dikkere deken weer op want nu het helder is zal het vannacht ook wel koud worden.
De regen was hier! Straks eens kijken wat ze voor hier voorspellen welke onderdeken er het beste onder kan.
Ik heb twee netten besteld bij paardeerlijk, de kleinste maas aangezien ik 3x3 wel heb liggen. Kijken of dit voor de nacht nog wat remt. Hij heeft nu rond 3 of 4 uur zijn hooi op, hij eet dan ook wel iets stro dus echt een ramp is het nog niet. Geef nu rond de 9 kg per dag. Ga uit van 1,5 tot 2 kg per 100 kg paard. Volgende week komt de weegschaal langs en dan weet ik wat beter hoeveel hij weegt en wat er dan ongeveer nog af zou moeten.
Ik heb ze inderdaad gelijk getrokken. Zelfs samen met de buren. En ik ent juist in de winter zodat Nilay er zo min mogelijk last van heeft met zijn zomereczeem.
Mag ik ook meebabbelen. Wij hebben de paarden ook thuis (gelukkig). Hier was vannacht de 2e nachtvorst, gister was de eerste en nu een stralend zonnetje, heerlijk