Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Kirrr

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 20:30

Zelf gemetst... was eerste keer metsen, viel best mee.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 20:36

Gecondoleerd, Lorette.

DF, niet alleen de paarden moeten hun pootjes optillen, jij ook :D

Goed bezig, Jade!

Karin, het zat niet mee vanmorgen. Was de middag beter?

Oh die mestbak ziet er netjes uit, Kirrr :j

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 21:12

Ach Lorette... Zwaar poedersuiker, sterkte... :knuffel:

Lekker dagje Karin.. inderdaad: ging 't 's middags beter? :=

Ik ook vanochtend gelijk met m'n camera naar buiten gerend :') Lekker gekeuteld de hele dag, beetje erf opgeruimd en de buurman had boomstammen over, dus die zijn we met de pick-up gaan halen :):) Paddockverrijking!! :):) Het was al aardig aan het schemeren toen we terugkwamen, dus we hebben er alleen overal een op de grond gelegd, maar was een dikke hit :') :D Morgen meer snackpalen maken en dingetjes :D :D Had ook nog een rondje willen rijden, maar de buurtjes vroegen nou al voor de zoveelste keer of we wat bleven drinken _O- Dus helaas :')

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 21:18

Dat klinkt als een geslaagde dag Utopia.

Die mestbak ziet er ook netjes uit, Kirrr!
Wij hebben een hele rustieke mestbak die al de nodige jaren oud is en bij de vorige bewoners toch een aantal keer door groot verkeer geramd is. Maar het is toch altijd fijn als er zoiets is.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 22:18

Jade schreef:
lorette, gecondoleerd ;(

wij hebben vandaag 100 beukhaagplantjes geplant en het hek vervangen.Nu een echte haag voor het huis **\O/**

*\o/* haag *\o/*

Wij mogen nog niet planten.. er moet eerst drainage onder want hier ging de plantsleuf meteen vol water. En daar kan beuk niet tegen -O-
Dus morgen toch inruilen, en eerst een kolk, laser, drainage op afschot en dan pas planten.

Haha! Natasja ook foto's gemaakt. Ik stond ook al buiten voordat ik wakker was, met een spiegelreflex :')

Vriend op bezoek geweest nog vandaag dus onze avond begint laat, want het was veel te gezellig :P

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 09:44

Mooie mestbak!

Mijn middag was beter inderdaad haha. Niks kapot gegaan iig.
Heb de ruin gelongeerd, voor het eerst met balkes. Hij vond het moeilijk en was snel moe :')
En hij is net zo onhandig als zn baas :=

En de kindjes hebben nog even op de shet gereden en in de bak gespeeld :)

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 11:10

Mooie mestbak zo! Daar moet/wil ik hier ook nog wat mee. En nog 10.000 andere dingen...

Ben benieuwd naar alle foto's met het weer van gisteren :D

Gecondoleerd Lorette, echt snel gegaan opeens nog. Kwam je andere topic toevallig gisteren ook tegen met verhalen over je oma. Ze was zo te lezen een markante persoonlijkheid!

Jade een haag geplant, tof! Vind het zo balen dat de planten hier zoveel vertraging hebben en ben benieuwd of ze eind jan nu gaan nu het er alle schijn van heeft dat de lockdown verlengd gaat worden -O-

Hier is de boel behoorlijk bevroren zeg, daar had ik even niet op gerekend. Had ook geen water afgesloten want het zou meevallen volgens de voorspelling. Hopelijk blijft alles heel. Mijn merrie vond overigens dat je best in galop al bokkend en stierend over een (niet overal gelijkmatige) bevoren ondergrond kan. Echt, dat beest breekt nog eens een been met haar gekke fratsen...

maximosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 11:17

Jaah de boel is weer knap bevroren. Kan de drinkbakken buiten niet vullen, buitenslang is bevroren. Binnen zijn de leidingen geïsoleerd. Dat is gelukkig geen zorg. Ze staan alleen nu nog wel op stal. Betonplaat voor de stal is erg glad nog. Durf het nog niet aan. Zonnetje komt er wel bij dus hoop zo wel ze naar buiten te zetten. Vanmiddag maar ff strooizout scoren, hebben niet meer. Niet bij stil gestaan |(

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 11:26

Ik durf hier geen strooizout te strooien, ik vermoed dat de bolle alles op gaat staan likken.

@maximosa: voor een volgende keer een emmertje fijn zand vorstvrij wegzetten en bij gladheid even wat zand strooien. Dat geeft ook meteen beter grip.

Ik was vanochtend heel blij dat ik gister de muscetons bij de grote hooibak heb vervangen door lasthaken
https://www.henssgen.eu/images/products ... 5_free.jpg
Dus vanochtend geen last meer van bevroren sluitingen :)

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 11:37

Ik wilde vanochtend mijn hek open doen, maar dat ging niet. Slot vastgevroren. :') Even met de verfbrander erbij en toen kon ik alsnog naar buiten, haha. :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 11:57

Ja, dat heb ik hier ook wel eens met de sluiting van het hek naar de PP. Daar heb ik speciaal een steen bij liggen zodat ik even kan meppen :)
Ik had het uitmesten maar even uitgesteld tot na de koffie en de handschoenen alvast op de verwarming gelegd :brr:

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 13:48

Hier valt het wel mee qua kou en de zon schijnt. Net een tijdje bezig geweest in de stal en ik had alleen een dik vest aan en het zweet staat mij op de rug. Het is ongeveer 5 graden in de stal dus echt warm is het daar niet, had de deuren ook open staan.
Nu weer met mijn enkel omhoog op de bank. Iets te lang erop gestaan ;(

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 13:51

maximosa schreef:
Jaah de boel is weer knap bevroren. Kan de drinkbakken buiten niet vullen, buitenslang is bevroren. Binnen zijn de leidingen geïsoleerd. Dat is gelukkig geen zorg. Ze staan alleen nu nog wel op stal. Betonplaat voor de stal is erg glad nog. Durf het nog niet aan. Zonnetje komt er wel bij dus hoop zo wel ze naar buiten te zetten. Vanmiddag maar ff strooizout scoren, hebben niet meer. Niet bij stil gestaan |(

Als je een houtkachel hebt kun je ook as strooien :) zou het alleen niet recht voor je deur doen :P

Mijn cijferslot was gisteren ook bevroren, en ik had net iets gelezen hier, dus ben maar een aansteker gaan halen. Dat werkte :D

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 14:39

Hier vanmorgen nog gereden. Was goed te doen. Ik had gisteravond nog alle bakken gevuld. Zo eens kijken of het nog werkt.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 16:42

Afbeelding

Aangezien hij vooral met de langere buitenritten veel zweette heb ik hem deels geschoren. Volledig is onhandig aangezien hij dan mega fris is, dus nu eens zo gedaan Wel scheer ik elk jaar figuurtjes dus nu voor het eerst een figuur in de vacht geschoren, lastiger en foutjes kun je niet corrigeren. Bij volledig scheren schoor ik het gewoon weg als het minder mooi was. Ook zie je nu zijn manen in sportcoupe ipv lang

Hij is nogal een diva qua gedrag dus aan 1 kant een kroontje en andere kant een strikje.
Ook had ik een andere machine gekocht die stil zou zijn, maar valt vies tegen, Maakt net zoveel herrie dan mijn liscop

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 16:46

De strik is best goed gelukt :)
Overigens valt de haardikte/lengte nog best mee, bij Boon hangt er al 5 cm haar onder de buik :D
De hals en racestrepen op de buik zijn al weer begroeid.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 16:54

Hij staat al vanaf het najaar onder een deken maar zweet nog steeds erg snel. Lengte is vrij kort eigenlijk. De streep lijkt nu scheef maar hij buigt een beetje waardoor het vertekend. Eens kijken of dit voldoende is, meer scheren kan altijd nog
De shet denkt wel dat wij de ijstijd ingaan, die heeft een mega vacht.
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 10-01-21 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 16:54

Lorette, gecondoleerd met het verlies van je oma. Zo sneu, zo dicht bij de vaccinaties, zo voorzichtig altijd..... |(

Akshay, wat fijn een echte haag voor de deur *\o/* Ik moet ook nog plantjes bestellen bedenk ik me net... Waar heb jij ze gekocht/besteld?

Kirrr, mooie bak heb je daar! Eigenlijk zonde om er alleen maar mest in te gooien :')

Lynn_Nikita, knap scheerwerk :j

Ik stink weer helemaal naar de creosoot. Net 100x heen en weer gelopen met planken en palen zodat het klaar ligt voor over 2 weken als mijn pa en ik verder gaan met de omheining. Het is zulk mooi weer, ik moest iets doen buiten {:} Dus ik heb mezelf zo maar nuttig gemaakt :')

Ik word trouwens echt kriegel van al die mensen die per se de paarden willen aaien en voeren. Dan staan ze in hun zakken te zoeken naar iets eetbaars of plukken gras en staan helemaal moeilijk te doen tussen de stroomdraden in om de paarden wat te kunnen geven. Ik heb daar nu 4 stroomdraden en 3 bordjes hangen. Echt dwangmatig is het... |o

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 17:35

@dais: kun je het hek een paar meter naar achteren zetten en in de strook er tussen bomen/struiken planten?? (of is dat net waar je mee bezig bent :) )

Ik had net weinig werk aan de paddock; hij was nog behoorlijk vlak van gisteren.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 17:37

Kirr, mooie mestbak, hij lijkt alleen superhoog, zo hoog kom je toch nooit? :o

Dais, ik denk dat je mij bedoelt? komen uit het tuincentrum hier in de buurt, in Buurse. Was een cadeau van mijn moeder en schoonmoeder, zijn al meteen 1.50m hoog, dus het lijkt ook echt meteen al wat, zijn er heel blij mee :j

Mooi scheerwerk Lynn! Heb zo’n figuurtje nooit geprobeerd, lijkt me lastig, heb al moeite genoeg het zadeldekje min of meer symmetrisch te scheren :o

Hier valt de vorst wel mee, is hier niks echt keihard bevroren. Was wel prachtig weer. Pony voor de kar geknoopt en deze keer eens geprobeerd om de merrie op stal te laten, kijken of dat beter gaat. Als we rondjes over de track rijden zijn we steeds kort uit zicht, dus dat is op zich een goede oefening. Na de eerste 5min steigeren, bokken, rondjes rennen en hinniken ging het langzaam steeds beter, en aan het einde nam ze de tijd om zich tussendoor even om te draaien en een plukje hooi te eten, dus ik denk dat we dit maar zo moeten gaan opbouwen. Op de paddock bleef ze rennen, tenzij ik haar vast bleef houden, maar het is een beetje lastig om mijn moeder te helpen/als groom te fungeren en ook paard beet te blijven houden :+ begrijp ook eerlijk gezegd niet zo goed waarom het nu niet ok is terwijl ik afgelopen zomer wel weg kon, maargoed, ze is een Bijzonder Paard denk ik :7

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 18:46

Bij ons ging een halstertouw om het hek ipv het normale kettinkje-met-karabijntjes. Verder was het wel makkelijk mestruimen zo, schoof het zo m'n mestboy-bakje in.

Daarna een uurtje of twee met stroomdraad bezig geweest. De klusjesvrijwilliger had een nieuwe stekker op het apparaat gemaakt (of eigenlijk op een verlenger), blijkbaar kon die stekker niet tegen uit het stopcontact getrokken worden. En als er iets is wat we meerdere keren op een dag doen... Dus we hadden geen stroom op de draad en de pony die niet apart gevoerd hoeft te worden, had ontdekt dat ze onder een draadje door kon en dat er dan aan de andere kant allemaal lekkere dingen te vinden waren :9 Bakjes met slobber, lekker hooi, gehakseld spul. Allemaal voor de kleinste merrie (die dus wel onder dat draadje door mag).
Daardoor kwam ik er dus dinsdag achter dat we helemaal geen stroom meer op de draden hadden. Klusjesvrijwilliger is toen gauw op de fiets gesprongen om de stekker te vervangen, dus toen hadden we iig weer stroom. Bleek dat zo'n 3.000V te zijn, en daar liet die mag-niet pony zich mooi niet door tegen houden. Op dat moment had ik eigenlijk geen tijd om het goed te fixen, dus track afgekoppeld en gezorgd dat er 6.000V op die draad stond waar ze niet onderdoor mocht. Toen ik even later ging kijken, stond ze aan de verkeerde kant, maar wel met haar hoofd te schudden. En dat was (tot nu toe, gelijk afkloppen) ook de laatste keer dat ze er onderdoor is gegaan. Maar goed, moest dus nog wel de stroom weer op de rest van de omheining krijgen, dus daar was ik vandaag even zoet mee. Best veel stappen gedaan :+

Ik had nog naar het bos gewild, maar vond het uiteindelijk toch te riskant. Het vroor behoorlijk en alles wat in de schaduw bleef, ging pas rond 14u-15u een beetje ontdooien. Op de track (gewoon gefreesde zandgrondaarde) resulteerde dat in een flotserig bovenlaagje van een cm en daaronder nog harde grond. Met mijn Bambi-op-het-ijs paard leek me dat niet zo verstandig.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 19:09

@dais; komen uit achtmaal vandaan bij plantenko.
Geen idee naar de commerciële prijs, is een vriend en mijn vriend is bij hem een loods gaan bouwen dus dat verrekende wat.
We hebben planten 60-80 cm. Deel wel kunnen zetten vandaag.

Hier was het amper bevroren vandaag. Wat een verschil..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 21:08

Hier vriest het nu, net een 2e dekentje opgedaan

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 21:23

Netjes geschoren Lynn_nikita!
Dais wat irritant van die mensen die maar menen dat ze moeten voeren 8)7
Jade goede oefening zo!

Hier heeft t ook wel gevroren. Was gister nog leuk. Dacht kan wel in de bak met auto en trailer om weer even te trainen, bodem is toch bevroren. Alleen toen we klaar waren was het aan het dooien en kwam ik er bijna niet meer uit :')

Vandaag heerlijk gewandeld met mijn 2 (wel om de beurt).
Afbeelding
Commando 'kijk naar rechts' :')
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 21:25

Gecondoleerd lorette.

Hier een heerlijke rit gemaakt en man heeft geoefend met de loader want ze kwamen hooi brengen.

Afbeelding

Kunnen we eindelijk langer dan 3 weken voor uit.