Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Selka

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 18:01

Oh Chasey, het wordt prachtig! Mooi zand ligt er in de paddock!

Wat fijn dat jullie en de katten over zijn. De rest komt later wel ;) nog niet langs geweest bij de knappe vent? Als je man een Shire gaat kopen ga ik wel mee op jacht haha. Blijft leuk.

Hoi Ness, hier gelukkig geen ervaring met schuurders. Lijkt mij rot voor jou en het paard.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 18:21

Nee nog niet geweest, domweg geen tijd voor gehad en zijn eigenaresse heeft het ook nogal druk. En is goed haha, schijnbaar is er hier in het dorp ook iemand die ze heeft een fokt, daar maar eens kijken.

Hoefsmid hier uit de buurt bekapt ze trouwens niet, hij had het over een of andere wagen? Omdat ze te groot en zwaar zijn deed hij ze niet. Hoe doe jij dat?

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 18:53

Ik loop weer hopeloos achter en geen puf om alles bij te lezen, sorry!

@Delphi, er komt bij ons alleen gaashekwerk rondom de paddock.
Ik heb helaas geen eigen weide (huren bij de buren) en dat is de investering niet waard vinden we nu. Bij de weide gaan we gewoon hout doen, onderste laag een plank (vanwege uitbrekende shet) en dan 2 lagen draad.

Maandag een bedrijf laten langskomen en vanmorgen nog een voor het gaashekwerk, 1 offerte heb ik binnen, de ander volgt deze week. Dan de keus maken.
Gezien bouwvak/drukte wordt het dan ergens in september geplaatst.

@Selka, wat ontzettend balen dat het verhuizen van de paarden niet is gegaan en dat je ook nog eens gewond bent :oo Hoe is het nu?
Hopelijk heb je morgen meer succes met verhuizen!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 21:26

Oh een hoefstal. Niet doen hoor. Dat zijn enge dingen. Gebruiken ze ook voor koeien. Mijn smid komt overal en doet Willie zonder problemen. Will is altijd uit de hand bekapt en is makkelijker dan de gemiddelde warmbloed. Jammer dat soort vooroordelen.

Tanden gaan wel oke. Alleen een beetje jammer dat onze Dog ze net uit mijn gezicht probeerde te meppen. Hij is lomp geboren ;)
Weet je al wat voor soort hekwerk het wordt? Harmonica of van die delen?

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 21:40

Jeetje wat gaan jullie snel.

Heb wat bladzijdes terug gebladerd en wat bijgelezen. Zag onder andere een foto voorbij komen van een paddock met een privestukje voor een shetje. Wat leuk bedacht zeg!

Even een update van hier:
Loonwerkers hebben inmiddels zo'n 120 boomstammen uit onze wei verwijderd. Ze zijn helaas nog een aantal vergeten en komen hopelijk deze week nog om de vergeten stammen te verwijderen.

Daarna laten we het land frezen en opnieuw inzaaien.

We hebben met de hand geprobeerd zoveel mogelijk zuring uit te steken. We moeten er nog een klein beetje voordat de boel gefreesd wordt. We hopen daarmee het aantal zuring dat na het inzaaien terug komt een beetje in te perken. We hadden ook al met onkruidverdelgers geprobeerd maar dat werkte echt voor geen meter :') .

We hebben op dit moment zoveel onkruid, er staat gewoon bijna geen gras := ... We hebben ook een onkruid met een sterblad dat zich over de grond verspreid, dit blokkeert het licht voor gras waardoor alles eronder afsterft en dat spul woekert als een gek. Ik hoop echt dat we daar ook een beetje vanaf komen dan := ....

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 21:42

Ik vind dit weer heerlijk. Wel veel dazen bij de wei. De lijm emmers zittwn behoorlijk vol al. Bij huis zie ik ze niet.

Chasey waar woon jij. Is dat een heli die blust bij Twence?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 22:00

Stephanie ik zou wel even wachten met inzaaien tot het najaar. Als je nu inzaait heb je alleen maar kans op veel onkruid en weinig gras. Van het najaar zijn de weersomstandigheden veel gunstiger.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 22:41

Kvulden, ja klopt. Ik woon hemelsbreed nog geen 2km van Twence, maar vandaag geen heli meer gezien.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 01:51

In de zomer geen gras zaaien nee :n

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 08:30

Zo 333 grote balen geoogst hier! Er is al wat verkocht, maar er staan er nog 120... veel te veel voor ons.

Stephanie; ik weet niet hoe groot het stuk is? Misschien kan je iemand vragen met een licentie om het stuk tegen onkruid te spuiten?

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 08:58

Chasey ik woon daar nu niet meer, maar ben daar ook op gegroeid. Benieuwd waar je woond. De helicopter gingen water halen uit het nieuwe Kristalbad. Woon je dan aan die kant? Daar woonde ik vlak bij.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 09:58

Ik woon tegen de Marssteden. We zitten overal tussenin. We wonen tussen Usselo, Boekelo en Enschede in. En gaan vaak in Hengelo naar de winkel, want die is dichterbij dan de winkel in Enschede. We horen gewoon nergens bij haha ;)
David gaat in Usselo naar school.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 10:19

Ok ik kom nog regelmatig in Twekkelo en Enschede. Dat is dan vlakbij inderdaad. Grappig. Ik had niet begrepen dat jij daar zit.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 10:24

Ja? Leuk! :D kleine wereld!
Twekkelo inderdaad. Daar rij ik wel eens in dat bosje met Nick. Heb je er nog familie wonen dat je regelmatig terug komt?

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 10:33

Achter de omheining van onze bak willen wij graag iets 'groen' aanleggen. We dachten eerst aan beuk maar dat raadt mijn instructrice af. Hebben jullie nog andere ideeën? Het is gewoon om er een natuurlijke 'toets' aan te geven en ene beetje opvulling te geven.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 10:36

Ik zou eens kijken naar streekeigen planten.. we hebben hier meidoorn. Een crime vanwege de stekels, maar verder wel mooi. En fijn voor allerlei vogels

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 10:45

Ik heb overal en nergens de zaailingen van boompjes uit greppels gegraven en bij mij langs het terrein gezet. Zit van alles tussen, wilg, berk, els, es, braam, eik, kastanje, lijsterbes, beuk. Is over een lengte van 100 meter. Als ik dat had moeten kopen, had t me goud geld gekost. Nu gratis en een goede daad, want als de greppels uitgegraven worden door de gemeente, hadden de boompjes het niet gered. En nu mogen ze bij mij wonen. De vogels vinden het ook leuk. :D

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 11:01

Dat is ook een leuk idee Fabster!

Streekeigen is altijd goed.

Wat je ook kunt doen is laurier planten (even kijken naar een snelgroeiende soort), dat worden mooie, groenblijvende hagen, makkelijk ook in onderhoud. Je kunt ook de toppen (ongeveer 15cm) van laurierstruiken knippen hier en daar, en die in potjes met aarde zetten, schijnbaar werkt dat ook. Groeit vanzelf groot dan, en gratis.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 11:05

Streekeigen ga ik even achteraan idd, heb niet zoveel kennis van planten :+ Gracht zit ernaast dus daar ga ik ook een kijkje nemen!

Coniferen (dwerg) kreeg ik net ook aangeraden door iemand. Laurier zet ik bij op het lijstje :D Dank voor het meedenken!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 11:11

Coniferen trekken schijnbaar wel veel muggen aan :)

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 11:14

Prairy schreef:
Coniferen trekken schijnbaar wel veel muggen aan :)
Das minder :') Ga ik er maar even bij vermelden haha. Moeders is nogal kieskeurig op dat gebied :P

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 11:19

Prairy schreef:
Dat is ook een leuk idee Fabster!

Streekeigen is altijd goed.

Wat je ook kunt doen is laurier planten (even kijken naar een snelgroeiende soort), dat worden mooie, groenblijvende hagen, makkelijk ook in onderhoud. Je kunt ook de toppen (ongeveer 15cm) van laurierstruiken knippen hier en daar, en die in potjes met aarde zetten, schijnbaar werkt dat ook. Groeit vanzelf groot dan, en gratis.

Buitengewoon slecht idee. Laurierkers is giftig voor de paarden, coniferen ook.

Een beter plan is meidoorn, ribes, haagbeuk, bamboe, rozen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 11:27

Ik wilde net zeggen dat groenblijvende soorten een slecht plan zijn... Waarom werd de beuk eigenlijk afgewezen?

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 11:32

Oeps ze zeiden me dat conifeer niet giftig was. Dan schrappen we die weer. Ik had het nog niet opgezocht :)

Goh ik heb niet echt doorgevraagd maar zij raadde het af. Bij haar stond het nu 10 jaar en dit was het eerste jaar dat het echt mooi stond. Mijn moeder zei wel dat dat normaal heel snel groeit dus die staat zoiezo nog wel op de lijst maar we wilden kijken of er nog leuke alternatieven waren :)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 11:34

Als ze van de laurier afblijven, dus genoeg te eten hebben, kan het toch geen kwaad?

Esdoorn helicopters waaien de wei in dus snap dat die evt. weg moeten bijv., maar laurierblaadjes en bessen blijven volgens mij redelijk op dezelfde plek als ze afvallen?