Gingerale schreef:Nog maar een poging om te reageren op het bemesten en bekalken verhaal. Al paar dagen problemen met de wifi, en gister kon ik mn berichtje dus niet versturen. Mega-irritant is dat zeg.
Enniewee, wat ik wilde 'zeggen', paardenmest wordt volgens mij ook niet echt als meststof gezien, maar als grondverbeteraar. Het bevat maar weinig meststoffen als stikstof maar vrijwel alleen maar organisch materiaal. Dat in tegenstelling tot bijv gier. Dat bevat heel weinig organisch materiaal en veel meststoffen.
Kalken altijd voor bemesten, minimaal 2 weken ervoor idd. Als je te snel bemest na bekalken, zorgt de kalk ervoor dat een deel van het ammoniak vervliegt en dat hebben we juist nodig als meststof (stikstof). Kalk heeft wel een lange tijd nodig om zn werking te dien, al snel een aantal maanden. Bekalken in het najaar is dan het beste, uiterlijk januari. Ik heb het ook net allemaal gedaan, maar februari is rijkelijk laat.
Bemesten nu kan prima, een bidem met voldoende organisch materiaal houdt de meststoffen gewoon vast tot de vegetatie het nodig heeft. Bidems tekort aan organisch materiaal, daat spoelt het wel snel(ler) uit inderdaad. Voldoende organische stof is sowieso vaak een probleem in onze weides en landbouwgronden. Door continue te oogsten, en niets toe te voegen (kunstmest bevat 0 organische stof uiteraard en gier maar heel weinig), putten we de bodem uit vwb organische stof. Hierdoor kan er bijv ook veel mos ontstaan, terwijl de bodem dan niet eens te zuur hoeft te zijn.
Voor Perkla is het wel erg vroeg. Althans, als je het als kalkcyanamide wilt gebruiken. Dus tegen mos, desinfectie vd wei op parasieten (kleine rode bloedworm, engerlingen, emelten) en in strijd tegen onkruid als jkk, dan heb je de chemische omzetting met als tussenstap cyanamide nodig. En hiervoor heeft de bodem een bepaalde temperatuur nodig, gemeten in aantal zonuren en gemiddelde temperatuur vanaf januari. Een goede richtlijn is de bloei van de Forsythia, een geel bloeiende struik die je veel in tuinen ziet. Zodra die bloeit, is de tijd daar om Perkla te strooien. Wel idd op licht vochtige bodem, vlak voordat er regen komt (of anders even sproeien). Als je deze omstandigheden niet aanhoudt, dan werkt de Perkla alleen als een kunstmest, dus toevoeging van stikstof en fosfaat, en vindt de omzetting naar cyanamide niet plaats waardoor je de hele specifieke werking mist. En dan is het wel een hele dure standaard kunstmest.....
Duidelijk verhaal, dankje!
De Forsythia in de tuin bloeit al
santos: Dat omkeren lukt dus ook met kleigrond? De moeite waard om hier ook eens te kijken met de grondboor.. In welk seizoen heb je dat laten doen, zomer?
Hier ook nat-nat-nat!