Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hilary

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 21:43

En info over de werking van Perlka:
Citaat:
Stikstofwerking:
Het aanwezige ammonium (NH4) kan direct door de plantenwortels opgenomen worden. De verdere omzetting van ammonium- in nitraatstikstof (= nitrificatie) is bij kalkcyanamide vertraagd (= nitrificatieremming). Dit betekent, dat na het uitstrooien slechts een deel nitraatstikstof beschikbaar is. De omzetting naar nitraat verloopt gecontroleerd en sluit hierdoor beter aan bij de natuurlijke behoeften van de cultuurplanten tijdens de groei.

Kalkwerking:
Perlka Kalkstikstof bevat ca. 50 à 60% kalk. Hiervan is een derde tot de helft vrije kalk. De rest is in calciumcyanamide chemisch gebonden en komt bij de omzetting in de bodem vrij. Deze vrijkomende kalk heeft een bijzonder intensieve werking, omdat hij op het moment van ontstaan uiterst reactief is.

Dus een deel is direct beschikbaar, een deel is pas beschikbaar na chemische reactie.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 21:52

Hilary schreef:
Wie wanneer welke mest mag uitrijden ligt aan de bodem- en mestsoort en aan het soort land (gras- of bouwland).
Grasland
- drijfmest (alle grondsoorten): 15 februari - 1 september
- vaste mest zand & löss: 1 februari - 1 september
- vaste mest klei & veen: 1 februari - 15 september

Bouwland:
- drijfmest (alle grondsoorten) 1 februari - 1 augustus, uitzondering: tot 1 september als je groenbemester zaait vóór 31 augustus
- vaste mest zand & löss: 1 februari - 1 september (maar het hele jaar als je plantsoen- of fruitbomen gaat aanplanten)
- vaste mest klei & veen: hele jaar (alleen kun je waarschijnlijk niet het hele jaar met je trekkertje het land op, omdat je dan tot je assen wegzakt in de bagger :Y) )

Interessant om die verschillen te zien. Hier hebben wij zware klei en had wel gehoord dat je hier alleen tussen februari en september mest mag uitrijden. Ik moet er niet aan denken dat ze met natte weer met een trekker op de klei gaan rijden, volgens mij zitten ze binnen no time vast :Y)

Er is vandaag hier zoveel water gevallen dat het water niet echt weg meer kon lopen in de grond dus het stond er nog een beetje bovenop. Een paar weken terug heeft een gezinslid onze 4 x 4 ook professioneel vastgereden in de klei. Moest er uit worden getrokken en de sporen die dat heeft achtergelaten zijn niet mis }:0

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 00:30

hier ook klei. Wij hebben onze mestwagen, die wij in de winter vullen, omstreeks de 1e feb over het land geleegd. Toen vroor het, dus was geen probleem. vandaag hoef je er idd niet in te komen, anders loop je vast.

ook hier een deel laten keren, 2 jaar geleden, bevalt prima.

Afbeelding

heel goed te doen in de winter.

Afbeelding

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 00:34

santos, hoe diep moesten jullie graven om zand te vinden?

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 07:19

Bij mij is gister Perlka over de wei gedaan. Het is vrij zacht qua temperatuur dus vond het nutteloos om te wachten tot 1 maart. Ook moest het gras droog zijn en de bodem vochtig. Qua weersomstandigheden prima dus, samen met de verwachtte regen. Over 2 weken ga ik de boel nog doorzaaien en dan zijn we er klaar voor

Whassupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 09:44

Nog maar een poging om te reageren op het bemesten en bekalken verhaal. Al paar dagen problemen met de wifi, en gister kon ik mn berichtje dus niet versturen. Mega-irritant is dat zeg.
Enniewee, wat ik wilde 'zeggen', paardenmest wordt volgens mij ook niet echt als meststof gezien, maar als grondverbeteraar. Het bevat maar weinig meststoffen als stikstof maar vrijwel alleen maar organisch materiaal. Dat in tegenstelling tot bijv gier. Dat bevat heel weinig organisch materiaal en veel meststoffen.
Kalken altijd voor bemesten, minimaal 2 weken ervoor idd. Als je te snel bemest na bekalken, zorgt de kalk ervoor dat een deel van het ammoniak vervliegt en dat hebben we juist nodig als meststof (stikstof). Kalk heeft wel een lange tijd nodig om zn werking te dien, al snel een aantal maanden. Bekalken in het najaar is dan het beste, uiterlijk januari. Ik heb het ook net allemaal gedaan, maar februari is rijkelijk laat.
Bemesten nu kan prima, een bidem met voldoende organisch materiaal houdt de meststoffen gewoon vast tot de vegetatie het nodig heeft. Bidems tekort aan organisch materiaal, daat spoelt het wel snel(ler) uit inderdaad. Voldoende organische stof is sowieso vaak een probleem in onze weides en landbouwgronden. Door continue te oogsten, en niets toe te voegen (kunstmest bevat 0 organische stof uiteraard en gier maar heel weinig), putten we de bodem uit vwb organische stof. Hierdoor kan er bijv ook veel mos ontstaan, terwijl de bodem dan niet eens te zuur hoeft te zijn.

Voor Perkla is het wel erg vroeg. Althans, als je het als kalkcyanamide wilt gebruiken. Dus tegen mos, desinfectie vd wei op parasieten (kleine rode bloedworm, engerlingen, emelten) en in strijd tegen onkruid als jkk, dan heb je de chemische omzetting met als tussenstap cyanamide nodig. En hiervoor heeft de bodem een bepaalde temperatuur nodig, gemeten in aantal zonuren en gemiddelde temperatuur vanaf januari. Een goede richtlijn is de bloei van de Forsythia, een geel bloeiende struik die je veel in tuinen ziet. Zodra die bloeit, is de tijd daar om Perkla te strooien. Wel idd op licht vochtige bodem, vlak voordat er regen komt (of anders even sproeien). Als je deze omstandigheden niet aanhoudt, dan werkt de Perkla alleen als een kunstmest, dus toevoeging van stikstof en fosfaat, en vindt de omzetting naar cyanamide niet plaats waardoor je de hele specifieke werking mist. En dan is het wel een hele dure standaard kunstmest.....

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 10:31

Gingerale schreef:
Nog maar een poging om te reageren op het bemesten en bekalken verhaal. Al paar dagen problemen met de wifi, en gister kon ik mn berichtje dus niet versturen. Mega-irritant is dat zeg.
Enniewee, wat ik wilde 'zeggen', paardenmest wordt volgens mij ook niet echt als meststof gezien, maar als grondverbeteraar. Het bevat maar weinig meststoffen als stikstof maar vrijwel alleen maar organisch materiaal. Dat in tegenstelling tot bijv gier. Dat bevat heel weinig organisch materiaal en veel meststoffen.
Kalken altijd voor bemesten, minimaal 2 weken ervoor idd. Als je te snel bemest na bekalken, zorgt de kalk ervoor dat een deel van het ammoniak vervliegt en dat hebben we juist nodig als meststof (stikstof). Kalk heeft wel een lange tijd nodig om zn werking te dien, al snel een aantal maanden. Bekalken in het najaar is dan het beste, uiterlijk januari. Ik heb het ook net allemaal gedaan, maar februari is rijkelijk laat.
Bemesten nu kan prima, een bidem met voldoende organisch materiaal houdt de meststoffen gewoon vast tot de vegetatie het nodig heeft. Bidems tekort aan organisch materiaal, daat spoelt het wel snel(ler) uit inderdaad. Voldoende organische stof is sowieso vaak een probleem in onze weides en landbouwgronden. Door continue te oogsten, en niets toe te voegen (kunstmest bevat 0 organische stof uiteraard en gier maar heel weinig), putten we de bodem uit vwb organische stof. Hierdoor kan er bijv ook veel mos ontstaan, terwijl de bodem dan niet eens te zuur hoeft te zijn.

Voor Perkla is het wel erg vroeg. Althans, als je het als kalkcyanamide wilt gebruiken. Dus tegen mos, desinfectie vd wei op parasieten (kleine rode bloedworm, engerlingen, emelten) en in strijd tegen onkruid als jkk, dan heb je de chemische omzetting met als tussenstap cyanamide nodig. En hiervoor heeft de bodem een bepaalde temperatuur nodig, gemeten in aantal zonuren en gemiddelde temperatuur vanaf januari. Een goede richtlijn is de bloei van de Forsythia, een geel bloeiende struik die je veel in tuinen ziet. Zodra die bloeit, is de tijd daar om Perkla te strooien. Wel idd op licht vochtige bodem, vlak voordat er regen komt (of anders even sproeien). Als je deze omstandigheden niet aanhoudt, dan werkt de Perkla alleen als een kunstmest, dus toevoeging van stikstof en fosfaat, en vindt de omzetting naar cyanamide niet plaats waardoor je de hele specifieke werking mist. En dan is het wel een hele dure standaard kunstmest.....

Duidelijk verhaal, dankje!

De Forsythia in de tuin bloeit al :D

santos: Dat omkeren lukt dus ook met kleigrond? De moeite waard om hier ook eens te kijken met de grondboor.. In welk seizoen heb je dat laten doen, zomer?

Hier ook nat-nat-nat!

Afbeelding

Whassupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 10:49

Oh, dat is lekker vroeg Solleke_Noah! Hier bloeit ie nog niet hoor, 2 jaar terug heb ik Perkla gestrooid en dat was pas begin april. Toen ontstond er in de tuin van de buren pas een gele gloed :D

Dat is al wel lekker nat ja, is er de laatste tijd zoveel regen gevallen bij jullie?

Kleigrond keren lijkt mij wel een beetje tricky, ivm waterafvoer? Ligt maar helemaal aan de dikte van het zandpakket er boven natuurlijk, maar als er een laag van zo'n 40 cm zand op klei ligt en het regent een tijdje, waar moet dat water dan naar toe? De zandlaag is wel een keer verzadigd van water en afvoer via de onderliggende kleilaag gaat niet, dus hou je dan niet heel lang een hele natte zandlaag?
Een vriendin van mij heeft zand laten aanbrengen op klei, geloof iets van 30 cm? Geen doek tussen het klei en het zand, en binnen het jaar begon het zand te vermengen met de onderliggende kleilaag en was vlot weer volkomen onbruikbaar in natte tijden... Naast dat het nat blijft, wordt het door de klei ook gelijk weer z'n zware glibberige massa waar de paarden ver in wegzakken... echt balen gewoon.
Ik heb de grond ook laten keren, maar zit op zand. Toplaag was een zwarte bouwvoor van het weiland en dat ligt nu zo'n 1 à 1,30 diepte. Op korte afstand verschilt de zandlaag qua structuur en zwaarte wel, dit heeft in mijn geval te maken met wat vermenging met leem. Maar ben heel tevreden. Water wordt vlot afgevoerd en ook al is het nat, natter, natst en heb ik plassen, dan nog zakken ze er niet in weg.

Met kleibodems keren, moet je dus wel goed bedenken hoe dik je zandlaag gaat worden en hoe het zit met waterafvoer vanuit de zandlaag de ondergrond in. Of met drainage gaan werken natuurlijk. Anders zou het denk ik best een teleurstellend kunnen uitpakken.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 10:50

hier mag je niet keren. Archeologisch grond. Ook (zware) klei helaas.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 10:52

Enkel gisteren :+ maar regende echt meteen de godganse dag dus het water kon niet weg.

Daar zeg je wel iets, van dat omkeren van de klei. Goed om in het achterhoofd te houden.

(edit: ja bizar vroeg he. In de tuin zag 'k ook al twee madeliefjes? :? )

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-17 10:56

En daar kan ik over meepraten. Hier op de kleigrond dus twee drainagebuizen (in het "zand") en geen doek, dus de boel is inmiddels best vermengd en drainage haalt weinig uit. Er is toentertijd wel goed m3c in gelegd is mij verteld, maar in natte periodes is de bak niet te doen. Ik gebruik hem wel als paddock, ivt een weiland kleigrond blijft het erg goed, maar zonder mijn verharding had ik het onvoldoende gevonden.

Ik huur de locatie dus gelukkig niet mijn kosten geweest. Maar de vraag is nu wel, mocht ik het willen verbeteren, hoe ik dat voor een leuke prijs ga doen...

Hier ook volop madeliefjes in het gras!

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 11:26

Hier ook een natte bende weer. En de paarden staan nu in het natste stuk land, want Daan heeft al een begin gemaakt aan het verwijderen van het prikkeldraad van de winterweide, die het droogst is. Maar die gevaarlijke troep moet weg en dat is nog een hele klus! Want hij doet alles naast zijn werk. Nou ja... hij moet deze week nog dan is hij klaar bij de baas......... Gelukkig heeft hij al nieuw werk gevonden, daar begint hij half maart. Eerst een paar weken rust en dan een nieuwe start :)
Daarom heeft hij ook alvast een begin gemaakt aan die weide, zodat hij dat in die twee weken verder kan doen. Maarja de paarden staan nu noodgedwongen wel op een nat stuk.
De paddock is ook al een natte zooi. Daar willen we dit jaar eigenlijk wel een andere bodem met drainage in doen. Dat is nog wel te doen, want zo groot is de paddock niet, maar dan hebben we altijd een droog stuk, er ligt een sloot naast waar de paddocck naar af loopt, dus dat moet goed te doen zijn lijkt me. Zijn 3 buizen over de hele lengte genoeg? De paddock is ongeveer 20x10. Misschien wat minder.

Ik ga zo toch maar naar de huisarts, ik vermoed een beginnende longtonsteking ik kan niks! En het de benauwdheid wordt erger en de pijn ook. En vanmiddag moet ik nog werken op de manege. Dat gaat niet lukken. Want kan amper lopen. Ik ga er wel naar toe, want of ik nou thuis stil zit of bij de manege in de kantine, dat maakt niet uit. Ik kan natuurlijk altijd andere vrijwilligers en stagaires nog wel taken geven en dingen uitleggen. Dan hoef ik het werk zelf niet te doen. Maar kan ik toch helpen.
En Davidje gaat ook mee, hij wil ook graag helpen. Is er al helemaal klaar voor. Paardrijbroek aan en hij wil ook wel meelopen en poetsen. Of het meelopen in de les kan weet ik niet, maar hij kan uiteraard wel helpen paarden poetsen, zadelen en in de bak klaar zetten voor de les :)
Kinderarbeid.... :P ;)

Begin van het weghalen van prikkeldraad.
Afbeelding

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 11:49

Bedankt voor de interessante toelichting Gingerale.

Beterschap Chasey!

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 12:36

Ik heb de bak laten draineren en heb in de bestrating afvoeren laten plaatsen. Kan natuurlijk pas na een jaar vertellen of dit de juiste beslissing is geweest. heeft in ieder geval genoeg geld gekost <<)

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 12:41

Ik heb helemaal geen verstand van alles dat jullie benoemen :P

Hoop voor je dat het allemaal meevalt Chasey, beterschap iig!

We zitten op pagina 500, wie opent nu het nieuwe topic :P

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 14:09

Nah, mijn vermoeden was juist. Dus weer een kuur prednison en antibiotica, en verder rustig aan doen. Vanmiddag wel ff koffie drinken op de manege.

Wow 500 pagina's al!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 15:06

beterschap Chasey.

jaaaa 500 pagina`s. gewoon doorgaan tot een slotje :D

Whassupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 16:31

Ik weet nog niet eens hoe ik foto's moet uploaden |o dus waag me voorlopig ook nog maar niet aan het openen van een topic....

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 16:56

PaulineH, eaar ben je als we je nodig hebben voor het openen van het topic? :+

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 17:02

Hier een ziek paard. Sjaak had maandag ineens 40,8 koorts. Om half 4 geef ik ze nog een pluk hooi en komt hij blij aangerend. Om 5 uur wil ik m pakken voor wat grondwerk en is hij een dooie. Temperatuur opgemeten en dus 40,8. DA gebeld, koortsverlagend spul gekregen. Werkte super. Na een uur 39,1 en volgende ochtend 37,7. Maar 's avonds weer 39,5 en vanmorgen 40,4. DA nog maar weer laten komen. Die kan ook niks ontdekken. Geen gesnotter of gehoest, longen, hart, lymfeknopen, alles is goed. Hij eet goed, drinkt goed, is allert, poept en plast goed en ziet er fit uit. Hij reageert nog steeds goed op het spul, maar koorts komt wel
steeds terug. Zij denkt aan een virus en dat is uitzieken. Dus we wachten het nog even af. Hopelijk steekt hij niet de hele zooi aan. Wel balen van het weer nu. Ik geb geen stallen en even lekker liggen in dat takkeweer zit er ook niet in... |(

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 17:27

Ah wat sneu Fabster. Beterschap voor Sjaak.

Chasey ook sterkte voor de patiënt.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 17:34

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 20:44