Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 09:17

kvulden schreef:
Het wit is geen schimmel. Het is een vorm van oxidatie. Er zijn veel mensen die dit wel voeren. Als ik hooi neerleg waar ergens van dat wil op zit. Zoeken ze dit er gewoon uit.

Ja Rosie groeit echt uit als een leukerd. Ze is wel een echte boef. Ik ga nu voorzichtig met haar aan het werk.

Een beetje wit uitgeslagen voer ik nog wel, maar heb ook wel eens witte haren gehad of van dat spul waar echt wolkjes vanaf komen. Dat gaat me te ver.

Ben echt helemaal op. Slaap slecht en heb nog veel te regelen voor oa de pup. Van mij mag het weer 5 graden koeler met wat regen.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 10:21

Azmay schreef:
kvulden schreef:
Het wit is geen schimmel. Het is een vorm van oxidatie. Er zijn veel mensen die dit wel voeren. Als ik hooi neerleg waar ergens van dat wil op zit. Zoeken ze dit er gewoon uit.

Ja Rosie groeit echt uit als een leukerd. Ze is wel een echte boef. Ik ga nu voorzichtig met haar aan het werk.

Een beetje wit uitgeslagen voer ik nog wel, maar heb ook wel eens witte haren gehad of van dat spul waar echt wolkjes vanaf komen. Dat gaat me te ver.

Ben echt helemaal op. Slaap slecht en heb nog veel te regelen voor oa de pup. Van mij mag het weer 5 graden koeler met wat regen.

Hier precies hetzelfde! Ik ben klaar met dat warme weer... geef mij maar herfst :+

Sowieso vind mijn huid dit weer echt niet tof en ik heb overal zonneallergie plekken -O- nu vind ik dat op mijn armen etc niet erg, maar in mijn gezicht is dat echt niet tof -O-

Hier is het gras officieel op... :+ vandaag even de weitjes afzetten zodat het weer aan kan groeien. MET een hoed op en 15 lagen zonnebrandcrème :')

Selka

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 10:28

[***], inderdaad voordroog. Kuilkleed op dat woord was ik nou nooit zelf gekomen. Ik ga googlen.

Morgenavond poging II paarden verhuizen. Nu met hulp van buitenaf. Hopelijk willen alle mannen morgen mee :)

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 10:50

Succes selka!
Ik zou dan plastic en kuilkleed doen. Plastic om het droog te houden en t kleed zodat de vogels het niet kapot pikken.

Van het warme weer heb ik niet eens heel veel last, maar de eest van mijn lijf pffff... van mij mag de zwangerschap wel klaar zijn. Nog 2 maanden :+ mooi zwangerschapsmasker heb ik ook :')

Schimmel aan hooi voer ik ook niet. Mijn ouwe is ook erg kieskeurig dus ik hoef al het iets mindere spul al niet te voeren.

MM ik zit er ook aan te denken toegang tot de stal en 24/7 buiten. Wel fijn dat alkes goed is gegaan. Paarden geven zorgen...

De droogte is echt zo vervelend -O- vorig jaar moesten we de weide 3x maaien omdat het gras ze de waffel ingroeide en nu is het schraal... de regenhaspel vorige week een keer tussen de bieten en de wei in gehad. Toen heeft het wel een goede plens gehad, maar lang niet genoeg. Tsja echt de hoogste prioriteit heeft de paardenwei ook niet, dat snap ik wel. Ze zijn hier nu voortdurend bezig om de haspels te verzetten. Mais, bieten, aardappels en het gras wil allemaal wel water.
Wel natuurland aan het maaien. 180 balen zijn al naar een grotere stal en er komen er vermoedelijk nog wel 140 droge balen af.

Ik krijg klanten nu, zal proberen het wat meer bij te houden :D

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 11:01

Ik hou van dit zomerse weer.
Natuurlijk schreeuwt iedereen om water, wij ook. Vooral ons graszaad en de jonge aanplant :') Een regenbui iedere nacht zou mooi zijn geweest, maar helaas. Dat is er niet.

Vanuit hier maar eens een update.

Omdat ons hele plan eigenlijk niet zo loopt zoals we in gedachten hadden, hebben we van het weekend wat tijdelijke aanpassingen gemaakt.
Zo hebben we een pad gemaakt naar de oude schuilstal. De paarden maken er dankbaar gebruik van! De likstenen hangen er en ik kan het hooi weer in een slowfeedernet ophangen voor Nick. Zodat hij weer langzamer kan eten en niet meer van het zand zijn hooi krijgt. We deden het wel in (ijzeren) manden, maar hij gooit dat gelijk om. En kreeg veel te veel zand binnen.
De echte voederplek in ons plan hebben we nog niet gerealiseerd. Zo ver zijn we nog niet gekomen, dus de oude schuilstal is voor nu een mooie oplossing!
Mooi is hij niet, maar wel functioneel.

Afbeelding

Uitzicht vanuit de schuilstal.
Afbeelding

Ook was er veel onrust tussen Nick en Bliksem in de nieuwe situatie. Hiervoor hebben we ook een tijdelijke oplossing gemaakt.

De paddock met Bliksem zijn poortje naar zijn privé mini paddockje.
Afbeelding

Het stukje maakte hij gelijk dankbaar gebruik van. Als we ons plan verder gaan uitwerken komt deze te vervallen. Maar voor nu is het functioneel. We hebben het even snel snel gemaakt, want Bliksem werd niet met rust gelaten door Nick en had al aardig wat bijtwonden op de rug.
In de oude situatie had Bliksem een eigen plek waar Nick niet bij kon komen. In de huidige nog niet, dus dat hebben we alsnog gecreëerd afgelopen weekend, want het kon niet langer meer zo. Hij heeft dat duidelijk nodig.
De rust is gelijk weder gekeerd! Bliksem kan weer weglopen van Nick. *\o/* En zich lekker terugtrekken om rustig te eten in zijn privé stukje. Ik heb ze sindsdien ook niet meer zien 'vechten'.
Uiteindelijk zal ook Bliksem zijn eigen inloopstal krijgen. Zo ver zijn we nog niet.
Afbeelding

Nu nog een kale bedoeling allemaal. Maar de struiken en bomen staan er al wel, groeien ook. Ze zijn alleen nog zo klein. Dus je ziet er niet veel van op de foto. :')
Afbeelding

Afbeelding

Knabbelstruikjes. Langs de paddock. Met nu nog een extra lint ervoor, zodat ze de kans krijgen om te groeien en Nick ze er niet met wortel en al uit trekt. Ze hebben het al zo zwaar met de droogte. :(:)
Afbeelding

Eerste compostvakje is ook gemaakt van het weekend. Er komen er nog wat meer.
Afbeelding

Wat een werk, maar stukje bij beetje wordt het wel wat. :j En in de tussentijd gooi ik de paarden nog steeds in de oude wei, anders is het niet te toen voor die beestjes.

Het water in de vijver is intussen al 50cm gezakt. :oo Maar nog steeds helder en de planten doen nu eindelijk wat ze moeten doen, groeien!

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 11:12

Ziet er mooi uit Chasey!

Wij zijn druk in huis bezig. Aanstaande vrijdag wordt de vloer gelegd en we moeten nog zoveel doen. Paardjes hebben dus lekker veel vrij, want daar kom ik amper aan toe.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 11:34

Wauw chasey. Prachtig.
Ik ben heel benieuwd hoe je Compostela zich houd. Daar ga ik je over een tijdje na vragen. Hoe snel had je deze bult erin?

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 11:39

Ik ben ook benieuwd hoe lang dit blijft staan :P
3 juni stonden de paarden voor het eerst in de nieuwe paddock. Dus dit is van een maand.
Hé, de paddock is dus precies een maand klaar zie ik nu :D

edit.
Dit is ook wel leuk om te zien.
Afbeelding

Afbeelding

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 11:46

Mooi Chasey.

Ik hou helemaal niet van dit weer. Veel te heet, veel te veel ongedierte en ik kan er niet tegen. Paarden sjaggerijnig, omdat ze de hele tijd bij de overkappingen staan, wat verder de paddock in worden ze opgevreten door de dazen. Maar goed, we moeten het er mee doen. Ze mogen nu ‘s avonds op de wei, als de zon onder gaat.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 12:28

Ziet er goed uit allemaal!

Dazen lijken afgelopen weken mee te vallen? Tenminste die van mij hebben weinig last...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 12:28

ziet er mooi uit Chasey

Mijn vrije ochtenden vliegen voorbij
Gisteren de stal uitgemest envan binnen schoongemaakt met water en zeep. Vandaag de weilanden gemaaid, al het onrkuid schiet nu de grond uit en wil het maaien voor het gaat bloeien

Net een hoop sirenes, zou een natuurbrand zijn 1 km van de wei af. Rondje gereden maar de brandweer autos reden alweer weg dus het was OF vals alarm of heel snel onder controle ( gelukkig!)

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 12:32

Dankje allemaal. :)

Jeannaa, Heb er zojuist bij het hooi voeren nog een paar plat gemept op de paarden :P

Lynn_Nikita, Gelukkig geen brand!

Hier hebben vanaf zaterdag tot gisteren avond laat af en aan 2 chinook heli's gevlogen om een brand in de buurt te blussen.
Ik mis de heli's nu wel, ik vond het mooi om te zien. De oorzaak was natuurlijk minder mooi. Maar ik blijf het mooie apparaten vinden.
Afbeelding

Beetje crappie kwaliteit zo met de telefoon, maar dit zagen we af en aan vliegen. Paarden zijn nu wel helikopter proof :')
Dat waren ze al wel hoor, hier vliegt elke dag het een en ander laag over.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 12:36

jeannaa schreef:
Ziet er goed uit allemaal!

Dazen lijken afgelopen weken mee te vallen? Tenminste die van mij hebben weinig last...

Kom ik bij jou wonen. Hier is t vreselijk!

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 12:48

Hier ook nog steeds weinig dazen gelukkig :j Ik heb wel 6 emmers hangen met dazenlijm, misschien maakt dat ook wat uit, want daar plakt wel van alles aan.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 12:52

Ik heb 2 dazenen. Zedoen het echt goed, maar helaas zijn er nog genoeg over ;(

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 12:53

Hier is het dit jaar ook veel erger dan de 2 jaar hiervoor. Diva word er helemaal gestoord van.

_Ness

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 13:23

Goedemiddag,

nieuw hier :-)

Wij verwelkomen over enkele weken een Shetland en Haflinger..
Haflinger heeft zomereczeem en naast de verzorging met shampoo, jeukproducten en deken, wou ik graag weten of jullie tips hebben voor de schuilstal op de weide.

Hij zou enkel via het inloopgedeelte toegang hebben, dus kan zich al niet schuren aan zijwanden of achterwand - maar kan zich wel laten gaan aan de binnenwanden en tussenverdeling (schuilstal 3 x 6 met 2 delen)

Ik vraag me af wat we kunnen doen om schuren zo veel mogelijk tegen te gaan en constructie heel te houden. Waar hij nu staat is tussenschot kapot.

Bedankt voor jullie feedback!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 14:49

Wij hebben onze jeuker een deken opgedaan en laten haar schuren. Ik ben zelf een eczemer :+ en niet kunnen krabben is echt vreselijk irritant. Wel hebben we rubbermatjes met nopjes om de schuurplek gedaan. Heb er zo snel geen foto van, maar ze zitten om de paal achter het hooinet gevouwen en geschroefd.
Afbeelding
Matjes zijn van de Hornbach, houden het geen jaar vol, maar voor die prijs, ach.
Qua voeding valt vaak ook nog wel winst te behalen, overigens, net als met supplementen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 15:46

Ik heb net de nieuwe vliegenkappen binnen gekregen en de dazenspray, ik heb hertshoorn gekozen, ik rook iets te enthousiast en ging bijna over mijn nek. Het kan niet anders dat dat dat spul werkt, gatver wat een stank!

Werkt de deken niet voldoende bij de haf?

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 16:26

Wat wordt het gaaf Chasey!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 16:40

O ja fantastisch chasey, ben jaloers ;)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 16:48

Hertshoorn werkt idd goed, en stinkt gigantisch! Ik raad handschoenen aan :+

Selka, gisteren de oplevering gehad, dus nu helemaal verhuisd. Nou ja, alle spullen staan er en de katten zijn er :P Hoe gaat het met je verwondingen? Koelen als het pijn doet wil weleens helpen (ik heb er genoeg kaakoperaties voor gehad om dat te weten ;) )

De buurman heeft de paarden opgehaald, de wei is nu wel erg leeg -O- Ik heb de mevrouw van het paard waar ik interesse in heb, een mail gestuurd of we in juli een keer kunnen afspreken om kennis te maken. Eerder dan het najaar wil ik hem toch niet gaan open (dat weet ze) en tot die tijd een paar keer daar heen of ik het echt een leuk paard vind. Beetje omslachtig misschien, maar ga liever niet over 1 nacht ijs met mijn eerste eigen paard.

En dan zie ik steeds van die stumpers die dringend een nieuw thuis zoeken en dan denk ik, ja maar die is zielig :') Maar eerst een rijpaard voor mij en een voor mijn man, en dan kijken we wel eens verder of er nog een plek is voor een paardenstumper. Moeten nog meer beestjes op de wei namelijk :P

Chasey, is die composthoop niet een beetje klein (ook al maak je er nog 1 bij)? Ik had die hoeveelheid al van 2 paarden en een stukje van een 500m2 ofzo. Ik moet nog steeds de wei in om de rest te verzamelen, kiep het nu gewoon op een hoop in het bos. Komt ooit een mooie voorziening voor maar tot die tijd maar even zo.

En hier nog steeds heel veel dazen, ze vallen mijn auto nu ook weer steeds aan...

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 16:53

Ondanks de droogte ziet het er al mooi uit!
Fijn dat hij zijn eigen plekje heeft.

Ik vind M-T-G erg fijn spul.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 16:54

Nee vakje is niet te klein, want er komen er nog een aantal. Denk 4 of 5 in totaal.
Dan kan het een half jaar liggen en gaat het de moestuin in en begin ik weer bij het eerste vak. Dit is van 1 maand. Waarvan ze bijna non stop in de paddock stonden. Dat wordt minder zodra ze meer in de weide komen te staan. De weide mest ik niet uit.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 17:47

Op Pinterest zie ik altijd hele leuke compostdingen voorbij komen. Ook van die bakken / vakken naast elkaar en dan met een verhoogde aarden wal erachter zodat je daar met je kruiwagentje naar boven kunt lopen en dan naar beneden storten.
Wei zou ik ook mesten trouwens, dan composteren en dan opnieuw verspreiden na een jaar overliggen.