Hier ook heerlijk gereden! Wind viel in het bos reuze mee, wel op de grote paden gebleven. Paardjes waren heel blij en wij ook. Na het rijden lekker warme home made appelkruimelgembertaart en thee.. Mmmm!
Haha, ik heb ze net weer buiten gezet nadat ze wat waren opgedroogd, vanavond tegen een uur of 8 mogen ze op stal voor de nacht. Nu met de koppen in een hooibak.
Tinky12
Geplaatst: 15-11-15 18:01
Zal mijn waterballet ook maar even tonen...
Hier de afwatering naar het maïsland...zo'n 80 meter lang is deze plas
Dat is wel een verschil zeg Men verklaart me hier ook wel eens voor gek als ik de plassen sta leeg te scheppen, maar wat er niet ligt hoeft de grond niet in ook Overigens komende week de hele week 80/90% regen, dus dan heeft leegscheppen ook geen nut... water naar de zee dragen dan ...
Molzebeer
Geplaatst: 15-11-15 18:08
Wow tinky wat een water op die track! Wel een verbetering nu en ik snap dat je blij bent met het verharde gedeelte, ziet er fijn uit!
Caily
Geplaatst: 15-11-15 18:09
Heerlijk kristelhans, ben nu al jaloers op jouw omgeving, dan was ik wel gegaan
Wow Tinky, dat scheelt idd! Vind jouw plekje nog steeds zo mooi. Mede door jou twijfel ik nog steeds toch een PP te maken van mijn stuk. Wil alleen niet teveel investeren omdat het huur is en niet alles hier is na mijn zin dus wil hier zeker niet voor altijd blijven.
Tinky12
Geplaatst: 15-11-15 18:11
Is ook echt een enorm verschil,ben ook zo blij mee dat hij geen punt vind.
Water was toen op het diepste punt een cm of 15,dat is wel een paar litertjes water Ik hoef alleen maar te zorgen dat de afwatering en de geulen open blijven,water wordt prima afgevoerd zo.
Schepte eerst ook veel weg maar kost zoveel energie...diepe plassen prik ik een spitvork diep in en haal een blok grond los,hierdoor zakt het water sneller weg maar dat doe ik alleen als er geen regen meer is voorspelt.
Jongens paddockarrest...als het land achterop is opgedroogt morgen dan laat ik ze daar even paar uur uitrazen.Dan gaan ze weer op de paddock,anders wordt het echt een baggerzooi en duurt veel langer voordat het weer droog is.Ook met mest ruimen is de paddock fijner,hoef ik niet met de kruiwagen de blup in,dat is eigenlijk veels te zwaar.
kristelhans
Geplaatst: 15-11-15 18:12
Ooohh, wat een water! Hier is de paddock ook redelijk snel droog als het maar een paar dagen droog is.. maar dat gaat deze week niet meer gebeuren.
Oh tinky dat is wel heel nat idd..blij met je afwatering!
Kristel wat is viool al weer harig ja!
Hier is de wei nu ook zwembad. Deed nog strook begrazing maar heb de boel maar open gegooid. Anders vertrappen ze de boel veel te veel voor de strook..
Hilary
Geplaatst: 15-11-15 18:15
Mooie plassen op dat maisland inderdaad, Tinky! Fijn dat je van die afwateringsgoten en putten mag maken, dat is voor ons ook wel een optie om nog te doen (een van onze zijdes van de track grenst aan maisland. In het bos waren sommige afwateringsputten zo vol dat ze een vijvertje maakten op het bospad.
Op onze vorige stal (waar beloofd was dat deze paddock prima droog bleef bij regen ) stonden we ook regelmatig met een sneeuwschuif, mestboy en mestboyharkje de plassen leeg te scheppen. Emmertje vullen en in de sloot (10 meter van de plas vandaan) leeggooien. We hadden twee plassen, met een verbindingsgreppeltje ertussen, en een greppeltje naar de sloot, maar de bodem zat zo vol puin dat de laagste punten van de plassen lager lagen dan we de greppeltjes konden graven. Beetje jammer. Die paddock is overigens bijna niet fatsoenlijk droog geweest, alleen als het twee weken niet regende en wij braaf dagelijks harkten was het droog te krijgen. Schuilstal lekte ook als een idioot, dus binnen was het soms net zo nat als buiten.
kristelhans
Geplaatst: 15-11-15 18:17
Jaa, erg he? Vrijdag gaat ze weer kaal! Het is lastig nu ik de training weer heb opgepakt.. qua energie merk ik geen verschil maar het duuuuuurt lang voor ze weer droog is.. te warm voor d'r...
Omdat ze dan een halve dag op staat te drogen voor de deken weer op kan. Ik rij te fanatiek om ze ongeschoren en dekenloos te hebben, mijn paarden verwachten 3 keer per winter een horrorwinter.. Viool is een opknappertje en valt snel in zonder deken heb ik vorig jaar gemerkt.
Ik zou voor het handige ook beter kunnen scheren, maar ik rij te weinig in de winter. Maar nu doet ze er ook 4 a 5 uur over voor ze weer droog is. En dan heeft ze nog niet eens de volle wintervacht.
Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller
Geplaatst: 15-11-15 18:45
Oh dat is lastig. En zo'n lelijke streep over de borst? Geen deken nodig toch warmte kwijt. Wel lelijk. Ik laat ze gewoon lekker zweten en drogen. Vandaag vond ik Modena minder voorwaarts dan in optimale omstandigheden, maar 't gaat nog steeds hard genoeg.
Ik heb idd een stukje hals geschoren en in de oksels is ze ook wat haar kwijt.
MarijeR
Geplaatst: 15-11-15 18:53
kristelhans, ziet er heerlijk uit! Buiten rijden mis ik wel...
Tinky12, jij bent al flink wat water kwijt!
Ik heb bij de dames die nu 's nachts op stal komen de hoofdjes en halsjes geschoren. Ze hadden door het 24/7 buiten lopen zo'n dikke vacht gekregen dat ze zich drijfnat stonden te zweten op stal. Nu kunnen ze hun warmte kwijt maar geen gedoe met dekens als het koud of nat wordt.
Hier staan ze 24/7 buiten dit jaar, volgend jaar hebben we een schuilstal hoop ik. De vacht van de tinker is echt 5x zo dik als van mijn arabier. Die heeft een beschaafd vachtje maar die tinker pfff, net een ijsbeer zo dik. Kan me voorstellen dat je koudbloeden moet scheren nu ik dit gezien heb.
Hier druipt t zweet ook van Bo als hij echt aan het werk moet, inmiddels weer een paar keer per week. Aangezien hij nog hard zat loopt laat ik hem lekker zo. Goed uitstappen, daarna in de rijbak zn voer dat hij gelijk lekker kan rollen en dan gelijk door de paddock/wei in. Doe het jaren zo en nooit problemen gehad. Als ik er wel een keer een onder mn kont krijg die sloom ervan wordt en ik toch wil blijven trainen doe ik wel de scheermachine erover. Niet scheren maar wel deken ben ik echt van genezen, dat doen we hier enkel nog op medisch advies, dus hopelijk nooit.
Streep heb ik ook wel eens gedaan maar vind ik ook niks. Gewoon helemaal kaal, hopsakee! Ik train lange afstanden op tempo dus het moet ook gewoon praktisch zijn, ik heb die knollen niet als weiland-decoratie.
Caily
Geplaatst: 15-11-15 20:24
Zijn ze een beetje duur voor, haha. Ben benieuwd straks met mijn nieuwe topper, daarmee hoop ik ook de endurance/cross kant op te kunnen. Hoop op goede hoeven, ook als ze hier veel over het asfalt moet. Anders moeten er ijzers onder en dat vind ik nog wel een issue in de winter
Ik kan niet tegen een dag binnen zitten, dat blijkt maar weer. Alle meubels anders en kerstboom weer tevoorschijn getoverd. En dat terwijl ik juist over the top Sinterklaas vier dit jaar
IN de winter pas ik mijn training wel wat aan. De ene staat op ijzers en de ander heeft het tot nu toe nog niet nodig. Ik haalde mijn ruin altijd van de ijzers in de winter maar hij heeft echt lastige voeten en dan kan ik niet zoveel in de winter en het kost de smid weer een maand of 2 om hem weer goed op de ijzers te krijgen dus ik ga 10 dec voor het eerst over op winterbeslag voor hem, heerlijk doorrijden de hele winter!
Licor
Geplaatst: 15-11-15 20:28
Ik scheer de mijne normaal altijd de helft van de hals en dan de borst en schouder en een streep naar de lies.. omdat hij 24/7 buiten staat en ik niet met hele dikke dekens aan de gang wil, voldoet dit prima.. ik kan lekker trainen en hij heeft t niet koud op de wei Dit jaar is hij echter ingevallen door de verhuizing en hierdoor past t zadel ook niet lekker meer.. dus hij staat wat meer stil en kan zn haren (warmte) goed gebruiken dus denk dat ik hem niet scheer.. Misschien wel de haflinger nog.. die wordt al een lekkere teddybeer
Mis met dit weer wel de binnenbak hahaha
Ijzers gaan bij mij in de winter er altijd onderuit.. Vooral omdat ik dan wat minder rij en omdat ze met de modder sneller afgetrapt worden.. tenminste dat was op de wei bij de pensionstal zo