het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 08:18

Ik ga het met de lead Rope om de voorstang proberen en ook het vooruit sturen oefenen met een zeiltje in de bak.

Het is een 1,5 paards trailer en een Fries. Zoveel plek is er niet over om er naast te staan in de trailer en hoewel een braaf paard, voelt het ook niet zo veilig.

Mijn vriend gaat iedere week naar de rijvereniging. Normaal stappend, maar bij slecht weer met de trailer.
Als ik niet kan, dan moet hij de les afzeggen.

Ook wil hij wel weer eens met een vriend mee naar het bos. Dan is dat ook wel handig als hij zich alleen redt.

Wat zou eigenlijk een wat oudere, maar in prima staat volledig aluminium 1,5 paards met nieuwe banden opbrengen? Ik heb m 2 jaar geleden helemaal na laten kijken. Volgens de monteur echt een uitstekende trailer. Toen is er ook een nieuwe gasveer op gekomen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 10:27

Ik moet elke morgen zo lachen, wordt steeds begroet door de buur buffels :P
Dat geluid wat ze maken :D

Geluid aan:

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 10:31

Apart geluid :)
De Hooglanders hierachter kunnen er ook wat van, maar die klinken als gewone koeien.

Boon had weer eens in haar drinkbak gepoept :( Dus die kon ik weer uitboenen en nu mag die 2 dagen luchten, want eerder drinkt ze er echt niet uit |o

Iemand bij de buurpensionboer had rond 7.15 wolven horen huilen richting het bos naar Wekerom. Het huilen zzelf heb ik niet gehoord, maar met voeren rond die tijd heb ik wel een hoop honden horen blaffen wat echt op viel, dus ik zal het huilen wel net gemist hebben.

MarjanB

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 12:30

Ze klinken meer als edelherten zo :+
Wolven lijkt me echt een onheilspellend geluid :(

Ga zo maar ff rondje bos scheuren met de aardappel :D

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 12:32

Geniet ze.
Hier waren ze vanmorgen behoorlijk aan het stuiteren. We wilden mennen maar de buren kwamen langs. Morgen herkansing.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 12:39

Hier vandaag zeker geen bos. Er is een wielerronde. :D
Morgen wel bos.

Ik ga vandaag ff op Mir.
Even rustig aan. Ze was ontwormd en had daar duidelijk last van de afgelopen week. Mest wordt gelukkig weer beter.

Wolven… indrukwekkend en eng

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 12:41

Hier staat ook voor morgen een rondje bos gepland, gisteren hadden wij de wielerronde... wat een herrie en toestanden. Ik ben wel benieuwd wat zoiets de gemeenschap kost aan politie etc. en of dat wordt doorberekend aan de organisatie ??

Jive30

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 20:18

Dankje voor het welkom! :)

Een vraagje, waar staan jullie paarden op? Er zijn hier in 3 weken en 3 dagen 10 pakken houtkrullen doorheen gegaan, ik vroeg me af of dat normaal is :') of misschien doe ik iets fout.

Ze staat hier in de avond en nacht in een inloopstal met toegang tot een kale wei, de shetlanders staan regelmatig in haar stal erbij := het hooi hangt binnen. Ik haal elke dag de poep en natte plekken eruit.
Overdag staat mijn paard in een andere wei waar meer gras staat.
Laatst bijgewerkt door Jive30 op 12-10-24 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 20:26

Hier staan ze op matten in de inloopstal, verder gewoon in de paddock.

Ik lees wel mee hoor, maar ik kan jullie echt niet bijhouden naast mijn chaos thuis :+

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 21:28

Op rubber matten met slaapplekken van vlasmengsel.
En ze kunnen altijd de paddock op.
T zijn smeerkezen. 2 balen per week.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 22:52

boemel schreef:
Wat zou eigenlijk een wat oudere, maar in prima staat volledig aluminium 1,5 paards met nieuwe banden opbrengen? Ik heb m 2 jaar geleden helemaal na laten kijken. Volgens de monteur echt een uitstekende trailer. Toen is er ook een nieuwe gasveer op gekomen.

Ik heb er weinig verstand van maar ik zie op marktplaats/FB vaak vergelijkbare trailers voorbij komen tussen de 6000-8000,-

Hier heb ik lege inloopstallen in de zomermaanden.
Mijn eikels plassen alledrie binnen, heel irritant en daardoor veel verbruik. Ze kunnen prima liggen op het zand dus vandaar geen bodembedekking in de stallen.
Zodra het meer gaat regenen vul ik ze weer met vlas.
Dan start ik meestal met 5-6 balen en dan wekelijks een baal per stal erbij.
Als ik ze echt wel eens een nacht in stal zet vanwege de vele regen dan kom ik wel op 1.5-2 balen per stal per week erbij.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 09:25

Hier hebben ze een inloopstal met twee delen. Aan beiden kanten ligt er een bedje, normaal gesproken van gehakseld stro. Van de zomer heb ik links tijdelijk houtkrul moeten gebruiken, nu is dat gemengd.
Ik heb hier van mei t/m september met 3 baaltjes gehakseld stro en 2 balen houtkrul gedaan.
Nu zit ik denk ik op 1 baaltje per week if per 2 weken in totaal. Als het weer echt nat en koud wordt zit ik meestal op 2 per week, met af en toe een uitschieter naar 3 of 4. Dat is eigenlijk alleen in gevallen dat ze een nacht stress hebben gehad of opgesloten moeten zijn met oud en nieuw oid. Als het nat wordt maak ik de bedjes ook groter, nu is het 3x3 maar kan het 3x6 maken.
Voorbeeldje van 1 kant nadat ik het net weer netjes had gemaakt
Afbeelding

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 09:34

Ik heb ze overdag in de wei, in de avond en nacht op stal.
Ik gebruik 1 baal vlas in de week per paard.
Soms dat je ziet dat ze wat dunner komen te staan dan gaat er een halve of hele baal bij.

Opstart van een helemaal lege stal is wel meteen 4 balen.
Maar dat doen we niet zo vaak.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 09:47

Hier staan ze op rubber matten en ik heb voor Boon 1 baal houtkrul per week en Jasmijn (shet) doet er wel een maand mee.

@boemel: kijk een op MP of kijk bij bekende verkooppunten wat iets dergelijks kost.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 09:51

Hier is het verbruik normaal gezien ook 1 baal vlas per week per paard, alleen 'snachts op stal.

Momenteel 2 a 3 pakken vlas per week, maar ze staan al bijna een maand dag en nacht op stal :(.

Mooney, mooie inloopstal zeg!

Qua trailerladen; ik loop vooruit en paard volgt, vervolgens maak ik haar nog niet vast, maar ze blijft braaf staan. Ik klim onder de stang door en loop langs de andere kant naar achter, stang dicht en klep dicht en dan pas zet ik haar vast. Tijdens het laden gebruik ik wel mijn leadrope van 4 meter, mocht ze toch ineens de benen nemen dan heb ik mijn touw van 4m nog.

Vooruit lopen snapte ze gewoon echt niks van en het is wel handig om alleen te kunnen laden dus wij doen het zo :D

De paarden staan hier al 25 dagen op stal. Ze zijn allebei al depressief aan het worden. Quinta likt apathisch de tralies af van de stallen en Indy is op een andere planeet, die is alleen lichamelijk nog aanwezig. Het is zo verleidelijk om ze toch buiten te zetten, maar de wond is nu bijna dicht en als het nu weer open scheurt duurt het alleen maar langer. Nog even volhouden dus ;(

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 09:53

Hier idd ook matten en heb in 1 deel nu stro liggen. In de zomer heb ik de matten kaal.

Hier zadel twijfels. Bij een kwpn weet ik wel hoe een kopijzer hoort te zitten. Maar bij dit ronde gele monster niet.. iemand hier een idee?
2xw
Afbeelding
Afbeelding
W
Afbeelding
Afbeelding

Heb ze in m’n zadel zitten nu maar ben d’r niet content mee..

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 10:06

Soms hebben deze ijzer niet de juiste vorm. Die zijn vaak v vorm terwijl veel koudbloeden een u vorm nodig hebben.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 10:07

DF er staat weinig vergelijkbaars op MP

Ja, dezelfde als ik nu heb, maar dan in tweepaard uitvoering voor eur 4000.
Weet niet of er veel prijsverschil zit tussen 1,5 paard en 2 paard :D

Ik vind dat meer een vraag voor een zadelpasser Marjan.
Het is nml ook afhankelijk van de dikte van je kussens en de opbouw van je zadel.

Echt verdrietig Dais. Is ook een erg lange periode. Hebben ze wilgentakken of een speeltje?
Of een mooie muziek voor ze op zetten.

Gisteren kreeg ik Diekke in 1x alleen geladen.
Nog 3x gedaan en toen vond ik het wel goed.

En even op Mir gestapt. Haar buik voelde nog gevoelig, dus het het kort gehouden, maar ze was wel erg braaf.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 10:30

MarjanB schreef:
Hier idd ook matten en heb in 1 deel nu stro liggen. In de zomer heb ik de matten kaal.

Hier zadel twijfels. Bij een kwpn weet ik wel hoe een kopijzer hoort te zitten. Maar bij dit ronde gele monster niet.. iemand hier een idee?
2xw
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
W
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Heb ze in m’n zadel zitten nu maar ben d’r niet content mee..

Die bomen krijg je op rondgeribte paarden niet passend is mijn ervaring

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 10:40

De mal drukt nu iets in de spekjes, maar als je meer druk van bovenaf krijgt (a.i. in het zadel zitten) vrees ik toch dat je teveel druk gaat krijgen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 10:42

Hmmm, heb dit zadel bij Lando gekocht omdat ze zei dat ze best lang aan het zoeken waren geweest. Had alleen zelf al bedenkingen toen ik wist wie de zadelmaker was :+

Maar goed, van de week maar even een zadelmaker contacten..

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 11:00

Ik weet t bij mijn zadel ook niet zo eigenlijk.

Zadelen is geen probleem meer, maar wel meer spanning onder het zadel. Maar ja, jong paard, zeg het maar.

Binnenkort komt een vriendin ff checken die zadelpasser is.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 11:23

Ik heb voor mijn rondgeribte ruin een gfs monarch cob dressuur. Speciaal voor brede en korte paarden, je kan op mijn ruin een bord neerzetten dus breed is hij wel :D

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 11:31

Haha nou ik hoop eigenlijk dat ik geen nieuwe hoef :(
Heb een tekna letek

Afbeelding

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 11:36

Die had ik ook voor Quinta en zij heeft ook het figuur van een wijnvat.

Uiteindelijk liep ze daar echt niet meer mee. Het zadel is aangepast en nadien bleef ze maar bokken. De boom was niet goed en het zadel te lang.

Is me trouwens ook verkocht als passend door een zadelmaker!