Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

manzano

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 10:59

Ja lijkt me heel erg zwaar ja.
Misschien tip (nu het nog kan) om ook stuk staart te bewaren. Mocht je er ooit iets mee willen voor bijv. een sieraad kan dat beter met staarthaar dan manen heb ik me laten vertellen door een goudsmid die dat soort dingen maakt.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 11:28

Veel sterkte Stephanie!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 11:33

Ja dat is helemaal erg als ze dan op een plekje liggen waar je niet makkelijk bij kunt.

Fijn dat je buren willen helpen. Dat zou ik zelf ook echt niet kunnen

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 12:12

@manzano, hoe ben je er nu uiteindelijk achter gekomen dat de verkoper de waarheid niet sprak? Of kan je hier niets over zeggen? (begrijpelijk).
Ik blijf het eng vinden dat je gewoon genaaid wordt waar je bij staat. Ik heb nu 5x een pony gekocht, 3x toen ik de pony in kwestie al kende dus dat is toch anders (vriendenprijsje en geen keuring).
Ḿijn allereerste pony (toen ik 15 was), was een stuk ouder dan bekend, die had ik helaas nog geen jaar en toen overleden aan ataxie.
Mijn vorige shet ben ik via via aan gekomen, die bleek uiteindelijk chronisch hoefbevangen. Bloed, zweet, tranen en heeeel veel geld maar na 3 jaar liep die weer top op speciaal beslag en ander management. Dat was echt een heerlijk kereltje, daar had ik zo'n goede band mee. Helaas moeten laten inslapen vanwege een darmperforatie.

@Duopenotti, leuke ruin heb je :)

@Stephanie, ah gos wat sneu. Gecondoleerd en sterkte met je verlies :(:)

FeliciaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 12:23

Hallo allemaal,

Ik duik een keer onder mijn meelees steen vandaan. Na al 1 of 2 jaar mee te lezen hier zijn wij nu eindelijk bezig met ons eigen huisje waar ook mijn draak van 7 jaar aan huis kan komen te staan *\o/*

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 12:44

Leuk FeliciaJ, hebben jullie al iets gekocht of aan het zoeken?

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 12:49

Gefeliciteerd FeliciaJ! Het is zo fijn om ze thuis te hebben staan.

Ik heb besloten om voor een betonvloer te gaan. Maar hoe voorkom ik dat de vloer te glad wordt?

Ook wil ik dan een mestplaat laten storten en twijfel over het formaat (4-6 pony's) 8 x 4 of 7 x 5 bijv. aannemer wilde er een opstaandrandje bij laten storten aan de voorzijde tegen het weglopen van mestwater. Gaat dat niet stuk vroeg ik mij af.. Bij leeg laten halen. Ik wil de mest composteren (daarom zo'n brede plaat, maak ik 2 hopen naast elkaar, kan ik 1 laten rusten) en uit rijden over eigen land.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 12:58

Welkom FeliciaJ!

Zapje, wij hebben er matten op liggen, van die speeltuin tegels. En voor de mestplaat, check even wat mag, daar zitten zo ver ik weet wettelijke grenzen aan

FeliciaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 12:58

@charaz we wachten op de laatste bevestiging van de makelaar, maar de kans is heel groot dat we een al iets hebben!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 13:16

Er mag idd geen mestwater uit een mestput/plaat lekken, vandaar de waterdichte onderlaag verplichting en is het opstaande randje ook een hulp om dat te voorkomen.
Alleen is de hoogte van dat randje moeilijk in te schatten, want bij hoeveel regen gaat ie alsnog overlopen ?? bij hete zomers zal de mestput best inklinken omdat het vocht verdampt.

Ik heb een verdiepte mestput van 4x3 die 50 cm lager ligt dan de paddock, maar als ik mijn simpele mestoverflow niet regelmatig leeg haal en over de tuin gooi (dat is dan bemesting en mag wel...) loopt ie echt wel over in de paddock ;(
Een mijn mestboer heeft eens een fikse bekeuring gekregen omdat bij hem het regenwaterr/mestwater van de mestopslag idd over de keerring was gestroomd.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 13:31

Spannend Felicia, welkom alvast!

Ik zie een verhoogd randje bij een mesthoop alleen maar onhandig voor mij. Inderdaad met leeghalen etc.
Kan je hem niet iets dieper leggen of schuin laten aflopen?

Hier heb ik de ruwvoer analyse binnen.
Afbeelding
Afbeelding

Als we kijken naar het verpakte ruwvoer zien we dat het voor verpakt wel een mooie droge partij is met een nette structuur. Deze partij heeft een droge stof van 740, dit betekent dat elke kilo ruwvoer 74% droge stof bevat. Een paard/pony heeft 1,5% droge stof per 100 kg lichaamsgewicht nodig. Hiermee kan je dus precies uitrekenen hoeveel jou pony nodig heeft per dag aan basisbehoefte ruwvoer. Echter zeker voor jou pony`s zit deze partij veelste hoog in suiker. Om het suiker in je ruwvoer te reduceren adviseren wij het een half uurtje te weken. Hiervoor gaat een deel van de suikers verloren.

Qua eiwitten zit de partij voor een sportpaard goed. Voor recreatie mogen de eiwitten lager. Dan zien we graag een eiwit percentage tussen de 60 en 90. Als eiwitten niet gebruikt worden voor het werk in de spieren zullen eiwitten aanzetten in gewicht. Je ziet dat er ook veel energie in deze partij aanwezig is. Dit staat in verband met het suiker gehalte. Suiker geeft namelijk snelle energie.

De onverpakte partij is qua structuur en eiwit nagenoeg hetzelfde als de verpakte partij. Als we naar de droge stof kijken zien we dat deze partij een stukje droger is dus met dezelfde berekening als hierboven zal je zien dat je hier minder van hoef te voeren om aan de basisbehoefte te voldoen.

De onverpakte partij zit qua suiker gehalte al een stuk netter maar zeker voor de hoefbevangen pony zou ook het weken van deze partij geen kwaad kunnen. Hoe minder suiker in dit geval hoe beter.

Ik hoop dat ik je hiermee een end op weg heb kunnen helpen. Mochten er nog vragen zijn mag je mij altijd mailen!

Met de onverpakte zat ik best aardig dus, jammer dat die op zijn nu :=

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 13:50

Ik voel mij alleen even blond met die rekensom.
Ik heb 100kg, 450kg en 500 kg paard staan (om en nabij en er mag bij alledrie wat af).
Ik krijg het niet uitgerekend _O-

Eerst maar even lunchen (was ik vergeten), misschien dat de hersenen dan wel werken _O-

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 14:03

oef dat is heel hoog in suiker. Zelfs de onverpakte is al wat aan de hoge kant voor een HB pony.
Wat wil je uitrekenen, hoeveel kg je moet voeren?

Edit: mijn meeting ging niet door dus even gerekend voor je. Je hebt 1050 kg paard staan. Die moeten 15,75 kg droge stof krijgen (=1,5%) en dat komt met een DS% van 74% uit op 21,28 kg hooi per dag

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 14:22

Oeh dat is idd erg hoog! Ik heb zelf een refractometer om suiker te testen. Geeft vaak wel een goede indicatie. Naast dat als ze hooi ineens heel erg lekker vinden dat is vaak ook verdacht :+

Kan je gerste stro vinden bij jou in de regio? Dan zou je ook daarvan een deel bij kunnen voeren.

Beton kan je ruw laten maken door te stralen of ribbels in te laten frezen.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 14:25

manzano schreef:
Ja lijkt me heel erg zwaar ja.
Misschien tip (nu het nog kan) om ook stuk staart te bewaren. Mocht je er ooit iets mee willen voor bijv. een sieraad kan dat beter met staarthaar dan manen heb ik me laten vertellen door een goudsmid die dat soort dingen :o maakt.

Oh dat wist ik niet. Goede tip. Onze buurman heeft haar zojuist naar de weg verplaatst. Ben hem echt onwijs dankbaar. Maar dan zal ik vanavond wel even bij de staart kijken als er niet allemaal mensen langsgaan. Ik woon namelijk echt aan de hoofdweg van het dorp. En vind het wel een beetje bezwaarlijk om dat op klaarlichte dag te doen.

DuoPenotti schreef:
Ja dat is helemaal erg als ze dan op een plekje liggen waar je niet makkelijk bij kunt.

Fijn dat je buren willen helpen. Dat zou ik zelf ook echt niet kunnen

Ja klopt, op zich was het machinaal wel te doen. Ze lag in de bak, maar wel helemaal aan de verkeerde kant.

Ja ben hem echt heel dankbaar. Ik breng hem wel even een kratje bier van de week. Hij zei dat het niet hoefde, maar hij bespaard mij op deze manier echt wat extra leed. :o

@zapje: bij het vlinderen van de vloer niet helemaal strak/glad laten vlinderen. Als dat wel gebeurt wordt er soms ook wel eens structuur aangebracht op de vloer. Daar heb je verschillende methodes in. Zelf heb ik in de loopstal ook een gedeelte matten, maar onze vloer is niet super glad, ook niet na regen.

Wij hebben het 15cm dik. Dat is ook voldoende om met groot apparatuur erover heen te rijden. Bij ons loopt de betonvloer af op een goot met een afschot van 2%. Hier ben ik nog elke dag blij mij!

We hebben het grootste gedeelte van de vloer zelf gelegd /voorbereid 150m2. Alleen het storten en vlinderen hebben we door een bedrijf laten doen.

We hebben geen mestplaat, maar brengen het altijd op de kar weg naar een mestplaat van een boer in de buurt. Die hebben een hele mooie vind ik zelf. Die is wel hoog (2m) maar loopt een beetje schuin af naar de achterkant. Dit is voor een groot bedrijf, dus wellicht kan een lagere wel, maar is af laten lopen wel een idee?Aan de voorkant hebben ze een half beton goot van zo’n 15x20 diep/breed. Voor een mestplaat heb je trouwens een speciaal beton mengsel die aan bepaalde eisen moet voldoen. Die is iets duurder dan wat je gebruikt voor de ‘gewone’ vloer.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 15:54

Wat een goede informatie o.a. karin en stephanie dank je wel!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 20:59

Ik wilde Diekke gaan rijden, maar ik trof haar zo aan. Afbeelding

Ze is niet kreupel, maar ga er natuurlijk ook niet op rijden.
Het werd een lymfedrainage behandeling en reiki met tot slot een flinke dot Traumeelgel op de bult. En nu maar hopen dat het helpt.

Ga zo de camerabeelden checken of ik wat vreemds zie. Volgens mij kan het haast niet anders dan een klap van Tess zijn.
Wel vreemd, want het zijn echt wel dikke maatjes.

Ik heb ze voor de zekerheid maar een behoorlijk eind uit elkaar een hooinet gegeven. Dan heeft Diekke in ieder geval haar rust.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 21:07

Och dat ziet er idd uit als een flinke klap ja. Gek!!! Ben benieuwd of je wat ziet op de camera.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 21:22

Wow. Dat is een flinke bult.

Ben benieuwd of je het terug kan zien

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 21:38

Idd een behoorlijke plek, balen Boemel.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 21:47

Nou het is wat met die beesten…. Hoop dat t snel weg trekt boemel en ze er geen last van krijgt

Kaat is nog steeds kreupel maar dat weerhoudt haar er niet van om als een idioot te rennen en bokken .. -O- etter..

Heb vanavond zuring gespoten en een deel van de wei kalk gestrooid. Paarden vonden het wel gezellig

Afbeelding
Afbeelding

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 22:55

Gekke paarden Marjan, ha ha

Afbeelding
Ik heb vanavond een wandeling gemaakt met Mouse en Ratje.
Hardlopers zijn eng. (Mouse verstopt zich in het bos en Ratje gaat grommen).
Honden zijn niet eng en moet je vooral gaan pesten. :D

Best spannend af en toe :=

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 22:58

Kan dat nu ja? Kalk strooien? Ik dacht dat het alleen in het najaar kon...

Ooohhh die zijn leuk Boemel! <3

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 23:20

Heerlijk dat soort katten. <3

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 04:36

Heerlijk boemel! Zou het echt te grappig vinden als ik je in het bos tegen kom zo :')

Kalk kan in voor en najaar.