Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 00:12

Wow, 1,5 kruiwagen per dag is wel iets om nog eens over na te denken ja :')

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 07:08

Solleke_Noah schreef:
Kalken kan je voor het groeiseizoen doen, mesten tijdens (anders neemt het gras het niet op). Of althans, zo heb ik het geleerd :D dus normaal gezien kalken in het najaar.

Pfff ze kunnen je zo echte hartaanvallen bezorgen he!

Hilary schreef:
Bedenk bij bekalken dat een onderhoudsdosering al vrij hoog is, volgens de boekjes. Mijn hoofd laat me even in de steek maar het is óf 3.000 kg per hectare per 3 jaar óf per jaar.

Aha bedankt, weer wat geleerd :Y)

Quiz was zo wantrouwig en bang zijn eerste half/3kwart jaar bij ons, was even bang dat dat niet goed zou komen ;( doet me goed dat hij nu languit dúrft te liggen <3

Fijn als paarden scherp naar je stem luisteren, alleen niet altijd handig tijdens rijden :P
Western gereden paarden reageren scherp op het kusgeluidje wat galop voor ze betekent. Ik was s vrij serieus aan het rijden terwijl 2 stalgenoten aan buurten & wat fotos maken tijdens het uitstappen waren. Om de aandacht van hún paarden te krijgen, maakten ze kusgeluidjes en je raadt het vast al......mn paard sprong dus steeds in galop aan :+

Wat een grappige naam: zweinenpas :D

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 07:40

Leuk die IJslanders. :D Ik heb een draver met gangenaanleg. Ik doe daar zelf echter helemaal niets mee, dus het blijft bij per ongeluk tölten of een stukje schweinenpas als hij haast heeft en niet mag/wil draven.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 08:29

Erg leuk die ijslanders.
Een ijslander was vroeger echt mijn meisjesdroom, maar was niet te betalen voor ons. Dus reed ik altijd op betaalbare verknipte ponies rond. Wel betaalbaar, soms levensgevaarlijk :D

Met extra gangen heb ik helaas geen ervaring. Ben stiekem wel nieuwsgierig.

Vanwege de kruiwagens stront klinkt het inruilen van de Friezen tegen Ijslanders wel aanlokkelijk :D

Ik heb het land bemesten maar even in mijn agenda gezet voor half Maart :o

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 09:38

Leuk toch ook nog best wat in het topic met IJslander(s) zo! Ik heb er als kind op leren rijden en heb altijd een flinke zwak voor het ras gehouden.

Belker, wat leuk dat je er ook aangespannen mee wil werken! :D Zie je toch niet héél veel, maar vind het zo leuk stiekem :o

Solleke_Noah, Sógi is inderdaad de vierganger! Vind het inderdaad nu wel fijn dat het wat makkelijker rijden is haha. En hij heeft - voor een IJslander- best een hele goede en gesprongen galop! Maar ook wel veel zin om met de vijfgangers bezig te gaan, toch weer anders!

Alvar is wel ingereden en fokker heeft er ook veel buitenritten mee gemaakt. Hij is nu echter een beetje een projectje. Hij is twee jaar geleden naar een “bekende IJslandertrainer” geweest om ingetolt te worden, en daar compleet verpest. Arme ding kwam panisch voor de zweep en knetterhard in de mond zonder rem en stuur weer terug… Je kon er geen zadel meer opleggen. Fokker is nog kort met hem bezig geweest, maar heeft toen al snel besloten hem eerst weer op de wei te zetten zodat hij weer paard kon worden. En daar heb ik hem twee jaar later vandaan gekocht! Ben nu dus eerst rustig een band op de grond aan het opbouwen en zijn vertrouwen aan het winnen. Maar dat gaat al fantastisch goed! Hij volgt me overal en basisgrondwerk gaat al heel goed, een zadel kan ik er ook al zonder problemen opleggen. Maar neem mijn tijd met hem.
Afbeelding

Snap ook wel dat je het inrijden aan een ander overlaat. Hoop dat over een paar jaar met de veulen(s) wel zelf te kunnen doen, maar dat zien we dan wel haha.

Malenka, oh wat leuk dat jij ze bij Centered Riding opleiding hebt gereden! Waar heb jij hem gedaan dan?

Chasey, hahaha, ze kunnen echt veul produceren! Maar daar moet ik wel ook eerlijk bij zeggen dat Dailey ook voor het ras wel echt GROOT is. Dat helpt natuurlijk niet mee. Hij woog van het zomer 770kg (weegschaal). Wel ook echt te dik toen en inmiddels een flink eind afgevallen, maar het blijft echt een bonk van een paard.

Sógi (de ijslander dus) is 1.44. En voor een IJslander dus helemaal niet zo klein. Maar naast Dailey lijkt het net een Shetlander :')
Afbeelding

En deze foto maakte ik in de eerste paar uur dat Alvar er was. Dat verschil in massa _O-
Afbeelding

MissYvette4u, fijn als je dan ziet dat het vertrouwen zo groeit!

Flew, ook leuk, een draver met gangenaanleg! (haha, autocorrect maakte er ganzenaanleg van :') ). Heb ik ook nog heel even over getwijfeld, maar toen ik de kans kreeg om Alvar te kopen was de keus snel gemaakt haha!

boemel, ze zijn inderdaad nooit echt goedkoop geweest. Veulens zijn nog te doen haha (en met die van mij heb ook mazzel omdat ik ze zo jong kon kopen dat ze nog wat meer betaalbaar waren, alleen wel langer wachten haha). En de twee oudste hebben op hun eigen manier allebei een verhaaltje wat ook scheelt voor de prijs! Minder mest is wel echt een énorme bonus ja! Als ik vier Fuchsen moest mesten stopte ik helemaal geloof ik :')

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 09:42

Dat hoor je wel vaker in de IJslander wereld he. Ik heb daar ooit nog wat vrienden gehad en heb veel wisselende eraringen gehoord :=

Zelf nog met mijn PRE op kamp geweest tussen de IJslanders, super leuk _O-

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 09:44

Dat mesten heb i met de stal, die ruin is gewoon zo`n vetzak. Elke dag 2 kruiwagens eruit met nattigheid en mest, al het schone ( niet meer veel) opzij, laagje vlas, stro erover en 1 plak nieuw stro. Nu net keek ik erin, weer 1 paasei.
Ik vraag mij echt af WAAROM! De stal staat open maar wordt zowel als wc als bed gebruikt en stro moet ik aanhouden ivm mest afvoerplek maar als ik geen vlas gebruik loopt de urine onder de zijwand door.

Mest in paddock en de paden zal 1 kruiwagen per dag zijn van 3 stuks, valt nog mee.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 10:25

Ik heb mijn centered riding opleiding gedaan bij Alona van Margreet Bouwmeester. Ze organiseert op verschillende locaties dus ik had gewoon mazzel. Al baalde ik ik eerste instantie dat ik. Nilay toen niet mee kon nemen. Uiteindelijk ben ik wel heel blij dat ik verschillende paarden heb kunnen rijden. Ook bij mijn updates had ik de ene keer Nilay mee en de andere keer paarden die ik kon lenen. IJslanders, fries, arabier. :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 10:28

Daarom gaan hier overdag de staldeuren dicht en hebben ze de tent om in te schuilen. Dáár wordt zeer zelden in gepiest/gepoept.
En sinds er hier een shetlander staat ben ik ook qua mesthoeveelheid een stuk blijder met de minder zware kruiwagen, nu nog altijd mooie drolletjes ipv de kleffe bende die Jasmijn elke ochtend onder de staart heeft. ik kom er maar niet achter waar ze zo op reageert, maar het is alleen maar van één mestbeurt, de rest is goed.

Het was net een partij vies koud met voeren, de handen protesteerden behoorlijk, nu ook een bui er bij.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 11:19

Vorig jaar ook een buitenrit gedaan met een vriendin met haar IJslander. Mijn PRE heeft een goeie stap en gemiddelde grootte, en dat met zo’n klein paardje erbij… Ze zei op voorhand “ze stapt wel goed door”. Ik dacht “aaaach zal wel loslopen. Mijn paard is 20 cm groter en stapt door. Overdrijven is ook een kunst”. Nouuuuu… mijn PRE moest stevig op tempo stappen en stukken bijdraven om die ijslandse uk bij te houden. Die ging vol IJslands vuur vooruit!

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 11:21

Mijn ruin poept in zn eentje ook wat de 2 merries bij elkaar poepen. Dat had ik wel onderschat toen ik hem erbij nam :Y) :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 11:26

Ik wilde net gaan uitmesten, maar ik wacht nog maar een uurtje of zo als ik naar BR kijk en naar buiten kijk...

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 11:28

Hier is het nog altijd droog. Gisteren de paarden hun benen (en staarten) afgespoten omdat de hoefsmid straks komt. Daar kwam ook heel donkerbruin water vanaf. Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat ze er weer precies hetzelfde uitzien...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 11:42

Hier heeft het gisteren aan een stuk door geregend, de bak staat blank en Mystic heeft nog net geen zwemflippers nodig :))
Die staart was hier ook vreselijk smerig, die heb ik laatste goed gewassen, vlecht erin en staartzak er omheen. Ideaal!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 11:55

Het is hier nog net droog, maar duurt niet lang meer zo te zien.
Gelukkig is de eerder voorspelde 22mm gisteren niet gevallen.

Net de kerstboom buiten opgeruimd omdat het nu dus nog ff droog is.
Maar brrr wat is het guur.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 12:06

Ik had een grondwerkles in de regen en kou. Nu weer warm worden. Fiesta was met het weer wat stuiterig, dus lekker aan de lange lijnen rondgestapt en gedraafd en ook rustig het erf af tot ze ontspande en toen waren we klaar.

Leuk om jullie ijslander verhalen te lezen.

Ik had tot vorig jaar een oudere 4- ganger maar wat was dat een gouden dier. We missen hem nog steeds. Marlies, in principe leren al mijn paarden aan de lange lijnen en op menpositie te lopen. Daarna de sleep erachter en voor je het weet lopen ze ervoor. Net als bij Alvar, alles in kleine stapjes en rust. Ik doe er liever te lang over dan te kort.

Malenka, mooie opleiding, leuk om verschillende paarden te rijden.

DF, ik snap je handen. Die van mij protesteren ook nog, ondanks de handschoenen.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 12:20

Ik heb zojuist de mayo paardenmatrassen besteld. Ben erg benieuwd :D

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 12:43

De hond was in de hondenren, zodat ie wat energie kwijt kon. Maar heb zojuist een varken uit de ren gehaald...
en net op tijd, wat een regen en wind!
Kostte wel moeite, want ze daagde me uit om te komen spelen...
Nee dank je ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 12:44

@chasey: ah wat flauw :D

Elke keer als ik op BR kijk wanneer het droog gaat worden verleggen ze het tijdstip ;(
Dus ik denk dat ik straks tijdens voertijd maar gewoon meteen ga mesten, dan hoef ik er iig niet 2x uit.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 13:14

Het is hier nu droog. Maar dat is maar even.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 13:33

Karin_deB schreef:
Ik heb zojuist de mayo paardenmatrassen besteld. Ben erg benieuwd :D

Ik ben ook benieuwd! Hoor graag hoe ze bevallen.
Ik twijfel nog tussen goede matten of matrassen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 13:41

Het regent en het waait en ik heb vanmiddag vrij om wat met de paarden te doen :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 13:43

Ik heb zometeen les :+ brrrr. Ik ga een panty opgraven.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 13:43

@boemel/Robijntjah: sterkte!
Ik heb net de boel gevoerd en uitgemest en ik ben blij dat ik weer binnen ben :)

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 13:45

Sterkte Boemel en Robijntjuh.

Ik ga naar buiten om te voeren……