Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KittyDylan

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 16:24

Wij wilde eerst ook opscheppen met een wagentje, maar daar was de mesthoop te smal voor

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 16:26

_O- Dat is wel een goede fokfanaat. Ik bemest niet, en zeker niet met paardenmest :o

Hier ook wereld van verschil tussen paarden van mezelf en paarden van een ander. Voor mij voorlopig geen paarden van een ander meer, terwijl ik dat heel veel heb gedaan. Al is het met mijn huidige dames ook beetje bizarre situatie, maar die twee gaan in ieder geval allebei niet weg, tenzij ik zeg dat ze weg moeten :Y)

Ik vrees dat we straks geen topic meer hebben dames, niemand die een nieuw deel wilt doen?
Pauline? Jij nog behoefte aan een extra taakje vanaf de bank? :)

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 16:27

kun je niet een loonwerker inhuren voor dit soort klusjes 1 x per jaar. die zijn daar veel handiger in en kost je 50 per uur.

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 16:39

Haha ik heb nog nooit een topic geopend dus ik heb geen idee of het handig is om dat aan mij over te laten. Als het niet lukt kan ik natuurlijk altijd mijn enkel de schuld geven :Y)

Hier wordt de mesthoop met een graafmachine in de kieper achter de tractor gedaan en op het land uitgereden wat we hooien. Komend jaar alleen geen hooi van eigen land denk ik want er komt maïs in.

Heeft iemand van jullie een spiegel in de rijbaan? Het leek mij wel mooi.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 16:43

Eens moet de eerste keer zijn ;)
Hier in de binnenbak een spiegel, Kyra ging heel gek doen. Caily reageerde niet echt (maar weet niet of ze het heeft gezien), Lola zou zonder twijfel heel hard zijn gaan hinniken en kennismaken met zichzelf. Gup weet ik niet, binnenkort eens testen. Moet zeggen dat qua rijden ik er weinig mee deed, ik voel liever dan dat ik zie. Dan wil ik liever een totaalbeeld dus zorg ik voor film :o

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 16:45

Hier eerst wel met de hand het gras bemest. Maar dat is wel heel zwaar werk, inderdaad. Nu lenen we de trekker van de boerman. Moeten we het nog uit de grondbak scheppen, maar dan hoeven we het er niet in te scheppen. Scheelt toch.

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 17:15

paardjes zijn mijn hobby, probeer zo min mogelijk manlief lastig te vallen, dus met tractor of trekker aan de slag zie ik mij echt niet doen.... ach ja heb ik geen fitness nodig :-)

Whassupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 17:41

Pfff Waaslander, ik heb dat vorig jaar ook gedaan, maar dan met de compostbult. Leegscheppen, in kruiwagen, met veel te zware kruiwagen door paddock en dan over het land verspreiden. Echt geen doen! Ik heb een ha grasland, en heb er na heel wat uren de brui aangegeven. Laat de mestbult nu leeghalen door loonwerker. Composteer nog wel wat, maar dan voor de meidoornhaag, moestuin en siertuin. Weide bemest ik nu met gedroogde koe- of kippenmest.

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 18:04

als ik het niet meer zie zitten zal ik ook nagaan of dat een optie is laten leeghalen door loonwerker, hier in België niet zo evident om van mest af te geraken heb ik de indruk. Bevriende boer wil het wel hebben maar moet het dan zelf brengen maar aanhangwagen hebben we niet

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 19:52

Waaslander schreef:
pfff wat is paarden aan huis soms loodzwaar! laatste dagen al uren bezig geweest om mesthoop die al 1 jaar ligt uit te rijden over weide en tuin, allemaal met mestvork en kruiwagen, echt zo zwaar werk!! lamme armen van gekregen!! nog iemand die daar zo mee zwoegt of hebben jullie allemaal een tractor voor dit soort werk? heb echt mest te veel, zet het overal op sites en facebook, eindelijk eens iemand die vorige week reageerde, zou zaterdag om 9 uur komen, niemand gezien :-(

Ik heb een aantal hopen en hoopjes liggen. Ik verspreid als ik goed kan rijden, lees: niet wegzak in de blubber. En dan doe ik 2 of 3 dagen over 1 hoopje. Kruiwagen voor 2/3 vullen en dat gaat prima. Ik heb compost, geen stront, en dat is veel lichter.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 20:14

Bah bah... weer terug medicijnen voor Poppy ;(
20 pillen, om de dag eentje... :\
Hoop dan echt dat ze hierna écht beter is.
Ze heeft een hele tijd op medicijnen gestaan doordat ze veel hoestte. Nu hoest ze nu steeds wat helaas ;(

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 20:25

Vroeger deed ik het ook met de hand. Zwoegen! Nu zet ik advertentie en alles wat weg is is weg. Ik werd vorige week zelfs betaald door iemand die 2 aanhangers kwam halen. Ik was helemaal verbaasd (levert poep nog geld op ook!!) Als er teveel mest is laat ik in het najaar mijn oom boer komen voor 50-. Sinds vorige maand heb ik ook stro en breng ik de mest uit de stallen met stro elke 2 a 3 weken gratis naar hem toe. Nu ik een kieper heb is het alleen met opscheppen ff werk maar uitladen is kwestie van ff pompen en het schuift er zo vanaf. als ik de paarden aan huis (duimduim) had kon ik meteen de kruiwagen na het uitmesten op de aanhanger legen .Nu dat nu niet zo is gooi ik het op de mesthoop tot ik het wegbreng omdat ik bang ben dat de aanhanger daar gestolen wordt.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 20:29

Kitty pillen ivm hoesten? Geef je ook nat hooi? Dat verlicht vaak ook al

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 20:30

Voordroog, slobber en 24/7 buiten...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 20:33

Ik heb inmiddels ook een kiepaanhangertje, kleintje met kap die je met de hand kan kiepen.
Zal allicht beter zijn dan wat we eerst hadden.

Tot nu toe ben ik zeer tevreden over mijn kleipaddock maar die zal deze week wel snel niet meer begaanbaar zijn, ze verwachten heel veel regen en dan zak je op een gegeven moment toch echt weg -O-

Moet afkloppen maar heb met mijn paarden nog maar weinig aan de hand gehad, Kim had die gekke buikpijn en ze slijten hun voeten wat scheef maar verder zijn ze hardstikke gezond :D

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 21:22

Misschien opent 1 van de mods wel een nieuw topic voor ons als we het 'vergeten'. En anders stem ik ook voor Pauline :D

Fabster, op zich valt het wel mee hoe snel kliek is. Zeker in stap is hij meestal niet vooruit te branden. Dat maakt hij goed in de galop. Heb hem pas een keer over de 44 km per uur gehad. En dat was nog gecontroleerd ook. Heb even in je endomondo gespiekt en het scheelt ongeveer 2 km per uur op het gemiddeld tempo dus als ik kliek wat terug rij kan het best. Gestrekte galop doe ik toch niet met anderen erbij.

Thuis geen spiegels bij de bak, op de club wel. Losse spiegel doe ik niets mee maar 1 van de korte zijdes is een volledige spiegelwand. Die staat ook nog iets naar voren gekanteld en dat is wel superhandig om te zien op hoeveel sporen je paard loopt.

Mest gooien we gelijk op de aanhanger en die scheppen we (mijn vriend dus :D ) 1x per week leeg.

Verder heel naar ongeluk met een prikpaaltje voorbij zien komen. Heel veel sterkte voor paard en eigenaar (lynn??)

Minimelona, jij ook veel sterkte. Als ik iets leuks voor je tegenkom geef ik het door.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 21:58

Waaslander schreef:
paardjes zijn mijn hobby, probeer zo min mogelijk manlief lastig te vallen, dus met tractor of trekker aan de slag zie ik mij echt niet doen.... ach ja heb ik geen fitness nodig :-)

Dat is hier hetzelfde. Ook mijn hobby en ik vraag manlief ook niet om mee te helpen. Maar tractors zijn toch wel toys voor big boys. Dus dat vindt hij niet erg... :D

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 22:20

Natalie36 schreef:
Verder heel naar ongeluk met een prikpaaltje voorbij zien komen. Heel veel sterkte voor paard en eigenaar (lynn??)

.

Nee ik gelukkig niet !!

Ik heb het laatst wel over het ongeluk van mijn merrie gehad met de kroonrand tot Bot open. Nu zijn wij 3 jaar verder maar begint zij last te krijgen van stijfheid / artrose. Na het liggen loopt zij echt stokkreupel wat wel wegtrekt en eetzij et ook wat slechter ben ik het idee. Ik voer nu pulp bij hoop dat het voorjaar haar goed doet ipv die kou

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 23:50

Wij hebben ook een kiepaanhangwagen, echt ideaal zo'n ding :D Totdat het erf bij de boer vol ligt met van alles en nog wat en we alsnog een gedeelte met de hand moesten omscheppen (lees ik). Maar ja, gelukkig niet de hele aanhangwagen in elk geval :=

Vanavond lekker gereden met beide paardjes. Ze hadden het wel vlot warm dus van mij mag de zomervacht weer komen. Was best warm en vochtig. Ik kan mij niet herinneren wanneer ik voor het laatst Bablo zo nat heb gehad :roll:

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 08:04

Dat is dan zuur om nog zelf te moeten scheppen.

Gisteren al gier laten injecteren. Mijn wei is een ramp en ik hoop hem dit jaar weer op te kunnen Lappen. Elk jaar kalk en gier of npk en 2 vd 3 stukken opnieuw ingezaaid vorig jaar ivm engerlingen (graswortel vretende larven) eind van het jaar zat daar weet een hoop onkruid in dus nu dit jaar gif spuiten en doorzien en hopen dat het niet te droog wordt. Ik kan niet sproeien en doe zoveel moeite €€€€€ maar met een hittegolf is alles behalve het onkruid dood. Er komt ook nog een bodemonderzoek ondanks kalk ben ik nog veel mos dus nu wil ik weten wat een analyse zegt.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 08:23

Over weides gesproken:ik krijg ook aardig was mos, dus moet ook kalk in. Mag dat samen met de mest? Hopelijk kunnen we over 2 wkn de tractor weer gebruiken. Of dan liever nu kalk (gaat ook regenen) en over 2 wkn de mest erop?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 10:20

Lynn_Nikita schreef:
Natalie36 schreef:

.

Nee ik gelukkig niet !!

Ik heb het laatst wel over het ongeluk van mijn merrie gehad met de kroonrand tot Bot open. Nu zijn wij 3 jaar verder maar begint zij last te krijgen van stijfheid / artrose. Na het liggen loopt zij echt stokkreupel wat wel wegtrekt en eetzij et ook wat slechter ben ik het idee. Ik voer nu pulp bij hoop dat het voorjaar haar goed doet ipv die kou

Nee dat was ik (helaas), dankje!

Waaslander: hier ook alles met de hand, ook mesten en kalken. Vreselijk he. Heb wel goeie hoop dat we over een aantal jaar een tractor kunnen aanschaffen, maar tot dan... doe het al tien jaar met de hand :+

Fabster: beter eerst kalk en dan mest erop.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 10:27

Ik ben benieuwd hoe wij het straks gaan doen met de mest, bij ons zijn de paarden ook echt mijn hobby dus m'n man hoeft wat mij betreft weinig te doen.

Ik heb vorige week een loonwerker hier gehad om te kijken wat het zou kosten om de bak te laten keren en hij heeft een bedrag van € 1.500,00 doorgegeven voor een bak van 20 x 40. Is dit een reële prijs? Ik ben niet opgegroeid op het platteland dus heb er weinig kaas van gegeten en dat voelen die gasten natuurlijk haarfijn aan. :))

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 10:33

niwla: klinkt wel reëel idd

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 11:57

Ik denk dat het een reele prijs is. Hier vroegen ze 1000 excl btw, wat ik vrij goedkoop vond. Je kan altijd nog een ander vragen, er kan veel verschil in zitten.