Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 12:55

Ik heb voor de afwatering een diepe kuil gegraven,daar komt al het zand in,blijft het iig op eigen terrein,volgend jaar maar weer eens uitdiepen...

Hier staan ze af en toe wel in de regen maar het grootste deel toch wel onder het afdak.Beetje voor zich uitkijken of vrotten in het stronet.Geen gras vandaag,ze krijgen straks lekker een net hooi en vanmiddag nog een keer en hun hapje is wat meer voor vanavond.
Net toen het droog was even snel het hooi klaargezet en uit laten lekken,paar hoopjes weggeruimd en nu hoost het weer.Was net op tijd binnen...

DubbelFun

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 13:01

Ik zit nog moed te verzamelen om zo naar buiten te gaan, ik zal de mugboots maar aan doen :D
Momenteel hoor ik even geen regen tegen de ramen slaan, dus misschien is nu wel een goed moment :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 13:33

Rennen DD :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 13:39

Hier eigenlijk niet veel regen gehad, gister wel grijs en af en toe motter en veel wind.
Vandaag ook veel wind maar de temperatuur valt mee en ik zie dat we zo de staart van het regenfront over ons heen krijgen.

Caily bij jullie erg natjes zeg :oo

Kirr lekker getraind dus +:)+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 13:48

Ik heb het droog gered en meteen de meiden even over de PP laten hollen, dus die hebben hun beweging ook weer gehad.
De plassen zijn behoorlijk diep al lieo het nog niet over de randen van mijn (lage) mugboots heen :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 13:52

Hier zelfs grote plassen in het maïsveld,dat is echt uniek met die losse zandgrond :P Hier kun je op bepaalde stukken echt mijn baan niet meer op,staatletterlijk onder water.
Rond een uur of 3 zou de grote meuk eindelijk klaar moeten zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 13:55

Mmmmm ik denk dat ik mijzelf er maar aan overgeef en lekker met een grote pot thee op de bank ga zitten. Net eventjes de bak gesleept, hooi bijgevuld en mijn jochies ook maar eventjes een regendekje op gedaan. Geen schuilmogelijkheid anders dan de luwte van de schuur en wat kale bomen en hoewel het echt niet koud is, vind ik het niet prettig als ze zo door en door nat worden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 14:13

De paarden hebben vrij vandaag, maar deze mafkees heeft zelf door de drek gerend vandaag. Hardloopwedstrijdje in het buurserzand (natuurgebied) van 11,2 km.
Wat een weer zeg!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 14:15

Als ik geen afdak had gehad,hadden ze hier ook een jas aangekregen hoor...

Ga hier ook nog maar een kopje thee nemen :9k ...zit nog steeds lekker in mijn sneeuwluipaardenpak :D Jongens hangen weer lekker aan hun net dus moeten voorlopig weer even porum houden :o

Wendy...hier ook drek zat...leef je uit zou ik zeggen :+

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 14:19

Hier staan de dames weer lekker in een schone droge stal met hooi en wortels :)
De rest kan de schuilstallen in als ze dat willen, de hengsten stonden daar idd hooi te eten maar de 2 groepen merries/veulens op de weides stonden gewoon buiten te grazen. Maar de keuze om droog te staan hebben ze, dan maak ik me er ook niet druk om.
Morgen zou het meevallen met het weer begreep ik. Dan trekt een hoop water ook wel weer weg.

Lisa_vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 14:35

Ik ben ook weer een keer van de partij. Heb niet alles terug kunnen lezen, maar wat een grote plassen heb ik al voorbij zien komen!

Hier is het ook nat. Paddock is geen enkele plek meer droog, onder de bomen richting de weide wel, maar ook dat is niet meer zoals het was. Men wat een regen.....

Mijn zeiltjes houden de wind ook niet meer tegen. Ze zijn behoorlijk stuk gescheurd door de harde windstoten. Iemand nog tips hoe ik dat anders kan doen??

Rijden gelukkig gister gedaan en vandaag ga ik er niet aan beginnen. Word zelfs afgeraden om hier het bos in te gaan met deze wind. Dus ik ga maar niet. Ze zijn wel zo gek als een deur. Door de blub te crossen met zn twee. Idioten!

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 14:51

Hier kunnen ze sowieso schuilen en op t verharde staan.. maar ze stonden gewoon in de wei dus ik maak me niet zo'n zorgen.. de 2 die wat ingevallen zijn hebben een deken op maar de andere niet.. die hebben vetjes genoeg en een flinke vacht..
De paddock is hier overigens ook goed gedraineerd dus eigenlijk hebben ze niets te klagen.. rijden komt wel weer als t droger weer is xD

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 15:20

@Molzebeer, frezen en slepen mag altijd. Keren moet je wel vergunning aanvragen. Omheining (hoger dan 90 cm?) moet je ook vergunning voor hebben, dan ben je aan het "bouwen". Aan jou om in te schatten hoeveel gezeur je krijgt als je het niet doet. Wij zijn het laatste huis in NL, afgelegen dus. Buren om ons heen hebben nagenoeg allemaal ook paarden, of je hoort er niks van, dus we kunnen hier best wat maken. Ons baklicht bijvoorbeeld is ook geen vergunning voor :o

@kvulden, mijn "baby" is geboren op 2 juni 2014, dus bijna 1,5 jaar. Geen zorgen als wandelen lastig is. Deze dame wilde voor de winter ook echt niet, ook niet met een ander paard erbij. Als ze dan moest had ik mn handen vol. Heb het toen eerst maar gelaten en op het erf lekker tutten en wat in de bak spelen. Na de winter een keer samen met een ervaren paard gegaan, toen trok ze alles uit de kast, bokken, steigeren, vooruit springen, mij omver lopen, omdraaien, staken, mij voorbij rennen, slaan naar het andere paard. Toen het allemaal niet werkte waren we inmiddels halverwege en de rest van het rondje heeft ze maar braaf mee gelopen. Sindsdien kunnen we overal naar toe, ook zonder ander paard erbij. Ze vindt het nu elke keer leuker. En als ik met haar ga rennen is ze helemaal in haar sas :D Ga deze winter proberen nog wat meer kilometers met haar aan de hand te lopen, en wie weet pak ik na de winter dan wel de fiets om haar mee te nemen. Waarschijnlijk is jouw baby in haar koppie, net als Lola vorige winter, nog net wat te jong om op pad te gaan. Ik merk en hoor dat wel meer, vanaf dat ze ongeveer een jaar oud zijn gaat het ineens makkelijker, tot die tijd gewoon lekker op het erf blijven.

@Liseef, nog op buitenrit geweest met jouw zus? {:}

@horsies5, welkom!

@karev, wat heerlijk, ouders weer in een echt huis! En jij jouw verharding weer terug, net op tijd voordat alleen de oortjes nog boven de nattigheid uit kwamen *D

@Gypsy, _/-\o_ +:)+ Wat een topposts en documenten plaats jij :list:
En ja, ze doet een jambette, ze is 1,5 en kan een beetje vrijheidsdressuur. Jambette heeft ze als veulen van dr moeder af gekeken, ze was volgens mij net 2 maanden oud toen ze dat truucje voor het eerst uithaalde, de clown.

Het is een zeer pientere dame, meestal erg leuk, maar soms ook o zo vervelend, en dan is ze nog lang niet volwassen, dat wordt wat :+ Don't worry, ze krijgt geen echte trainingen ofzo hoor, ze staat zeker 25 dagen per maand enkel in de wei. Maar geestelijk een beetje uitdaging en leren om te leren vindt zij leuk en vind ik leuk. Alles spelenderwijs en geheel in vrijheid.

Mooi hoofdstel voor Modena! Ben je al verder met de hengstenkeuze eigenlijk?

@PPPeet, wat fijn, zo'n goede uitslag! Hopelijk gaat het opbouwen volgens verwachting!!
Mee naar bed nemen, dat zou Lola geweldig vinden! Helaas komt ze hier de trap niet op, dus nu ligt ze met mooi geregeld met haar hoofd op mijn schoot in de wei :+:

@Kirr, jemig, wat een gedoe voor een training, moet je van houden, zonder cuttingpaard :+ Wel heerlijk dat je dan goed vervoer hebt in ieder geval. Twee trainers is lastig, maar aan de andere kant geen tunnelvisie en des te meer prikkeling om je eigen visie te vormen toch?
Stuk verharding is nu zo: m/KH5fvi.jpg
En bij de vijver: m/bmljJm.jpg
Foto's even in een link omdat het plaatjes&paarden van mijn nieuwe buuf zijn.

@ieris, wat een mooie plek zo! Zie ik goed dat die schuilstal een dubbele garagebox is? Waar heb je die vandaan gehaald?

@ohjajoh6, hoe was het met de jongedame die wil/kan komen helpen?

@MarijeR, welkom terug! Hoe was de vakantie? Ben even kwijt waar jullie geweest zijn.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 16:34

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 16:50

Dat is een flink golvend water..

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 16:53

Niet in de bosjes blijven hangen?? :P

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 16:55

Haha, stoer! Geniet van de warme choco!|

Ik twijfel, paarden terug op de paddock vannacht, dat ze goed hooi eten, ligt een enorme plas maar op zich is de grond droog genoeg er omheen, en dankzij geknoeide laag hooi om de hooibakken helemaal droog. Wel kans dat ze de boel vannacht des te meer kapot lopen. Of ze op de weide laten, lopen ze minder kapot, maar eten ze dus alleen nat gras en is mijn wei sneller aan zijn einde, wat ik eigenlijk juist wil voorkomen. Ik heb de paddock gewoon open staan voor ze, maar zolang ik ze niet aan halster mee er naar toe neem komen ze daar echt niet, gras is veel lekkerder! Lola moet me ook elke dag weer overtuigen dat ze geen zin heeft om daar heen te gaan, behalve gisteren, toen in de regen liepen ze gewillig mee en waren duidelijk blij met de bak hooi.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 16:58

Zo Gypsy en Kristel en DD zijn gewoon gaan buiten rijden jullie zijn echt bikkels zeg!
Wat dat betreft ben ik echt een watje en wacht liever op beter weer!

Gipsy wat heb jij gave tekeningen in je profiel echt mooi!

Caily leuk wat jou pony kan, knap geleerd!
Grappig onze welsh pony heet ook lola.
De dubbele garage stond al bij ons huis en hoefden we alleen de deuren naar boven te doen, het tapijt ervoor is wel erg fijn met dit weer, de rest is hier ook behoorlijk nat.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 17:03

DD is niet buiten wezen rijden hoor, dat is een watje (en het paard ook) :D

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 17:07

Hier nog zo'n mafkees; ik heb 12 km gereden. Wel gewoon door het bos, daar viel het met de wind ontzettend mee. Die enorme regenbui daarentegen... Paard vond het allemaal wel best, hij had zijn 'toeristenmodus' aan (ooohhh, een boomoom, kijk, een struiuiuiuik, woooooowww, een kuiuiuil, en zie je daar die strohonk?) en had prima in de gaten dat het niet de bedoeling was dat we overal gingen draven / galopperen waar we dat normaal gesproken wel kunnen doen. Lekker door de plassen gebanjerd.

Ik zag een flinke plas in de wei voorbij komen in dit topic; ons weiland is best droog nog, maar de track is nu wel serieus drijfzeikensnat, incl. enorme waterplas precies op het punt waar ze de paddock uitkomen en de track op kunnen (track maakt daar een hoek van 90 graden, ze kunnen op twee manieren de paddock uit). De paddock is echter nog prachtig droog, dus we hebben voor nu de hooibakken maar daarin gezet ipv op de track, dan maar iets minder lopen voor hun hooi.

@Tinky bij ons in de buurt staan ook grote plassen op de maislanden, ook zandgrond. Het is dus wel heel nat nu...

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 17:10

Met dit weer vraag ik me vooral af waarom zou ik. Komen wel meer dagen met beter weer :P

Lola heet Amazing Lady Dolores. Amazing is stalnaam, Lady is een vernoeming naar de eerste Tinker die mijn hart ooit heeft gestolen (buiten de manegeTinkers om), en Dolores is haar echte naam dus. Maar dat roept allemaal niet zo fijn dus gewoon Lola :) Nu ik dit zo schrijf extra bijzonder dat ze naar Lady is vernoemd, poeh. Soms gebeuren er dingen... :D

Hier met die plas in de wei (paddock dus) is ook zandgrond, maar jarenlang dicht gelopen door de paarden en (bewust) nog niks aan gedaan. Had het zien aankomen, jammer, maar niet erg. Liever zo dan (bijna) kniediepe modder die ik elders zie bij verschillende bekenden.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 17:16

Caily schreef:
Met dit weer vraag ik me vooral af waarom zou ik. Komen wel meer dagen met beter weer :P

In mijn geval omdat mijn paard anders zichzelf (en zijn groepsmaatjes) beweging gaat geven, en dat vind ik met die natte track niet echt een goed idee. Zo'n kluns is het dan ook wel weer 8)7

Caily schreef:
Hier met die plas in de wei (paddock dus) is ook zandgrond, maar jarenlang dicht gelopen door de paarden en (bewust) nog niks aan gedaan. Had het zien aankomen, jammer, maar niet erg. Liever zo dan (bijna) kniediepe modder die ik elders zie bij verschillende bekenden.

Wij staan nog niet zo lang op dit plekje, dit is onze eerste winter. We hadden van te voren besloten om de eerste winter te kijken hoe alles (paddock, track, wei) zich zou houden, en dan het komende jaar steeds kleine stukjes te verbeteren. Bij de paddock lijkt dat vooralsnog niet nodig; hij is zelfs eigenlijk te droog en dus erg zwaar. De track is nu erg nat, maar ik heb zo'n vermoeden dat ik bekenden kan aanwijzen waar het veel erger is (idd kniediep in de blub). Toch gaan we volgend jaar keren, of afgraven / mengen / zand bijgooien.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 17:26

De eerste winter, dan is het helemaal lastig inschatten. Hier de tweede winter, vorig jaar wel geheel andere situatie hier qua paarden en kudde verdeling. Heb ze nu dus ook op een andere plek staan dan vorig jaar, maar tot nu toe ook tevreden.

De paddock nu nog te droog? := Waar woon je?

Met dit weer wordt ik blij van mijn Tinkers die dus echt niet gaan rennen of gek doen en ook geen last hebben van zo'n langdurige natte dag/dagen. Gewoon lekker met de neus in het gras, vacht goed in de isoleerstand. Regent het? Oh Echt? Ik voelde het niet, stond met mn kont in de wind zie je ze denken als ik met paraplu aan kom :')

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 17:37

Caily schreef:
De paddock nu nog te droog? := Waar woon je?

Utrechtse Heuvelrug. De paddock is ooit gekeerd, volgens mij al minstens 5 jaar geleden, en er hebben altijd paarden gelopen (al dan niet met toegang tot de wei). De eigenaresse van de grond had er graag een paddock / rijbak van willen maken, maar daarin rijden is vragen om peesblessures en paarden buiten adem.
Het is mooi grof zand, laat dus uitstekend water door, dus het is bijna niet nat te krijgen. Heb daar nog geen plas gezien sinds we er staan. Bovenste laagje is nat nu, maar even een schepje de grond in en je hebt weer min of meer droog zand te pakken. Ik klaag verder niet hoor :D
We hopen volgend jaar met de track hetzelfde te bereiken, maar dan iets minder zwaar, zodat we op de track kunnen rijden / mennen.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 17:40

Caily schreef:
@MarijeR, welkom terug! Hoe was de vakantie? Ben even kwijt waar jullie geweest zijn.

Vakantie was heerlijk, thuis komen waar het 30 graden kouder was, viel wat tegen :D
Ben in Zuid Afrika geweest, met hittegolf voor de locals daar (40+).
2 weken Kruger Park met o.a. familie die daar woont en ik dus maar 1x per jaar zie.

Hier was het net eindelijk zo goed als droog dus de paarden buiten nog maar even gevoerd en de paddocks uitgemest. Spelende jonge hengsten hadden mijn gegraven geultje weer dicht gegooid {:)-:( dus die ook weer open geschept. Loopt gelukkig wel redelijk af naar de sloot (via andere paddock).
De grote paddock ligt er nu 16 jaar en daar zou ik toch eens met de loonwerker over willen praten of daar wat aan verbeterd kan worden.
De andere 3 paddocks zijn in 2011 gekeerd en die worden toch nog wel snel nat maar drogen dan wel weer vlot als het een dag droog blijft.
daar zou ik nog graag een keer een deel bestraten. Van het voorjaar maar eens voor rond gaan kijken. Heb nu ook op de zaterdag een jongen uit het dorp die komt klussen en die kan daar dan ook mooi mee helpen :)
Eerst een een beetje gratis tegels gaan verzamelen ofzo...

De weilanden zijn nog prima te doen. Dan ben ik weer blij met de mini's, ze kunnen gek doen maar maken de grasmat niet snel kapot :D