Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 17:19

Boemel, balen van de reactie op de enting zo! Hopelijk met de antibiotica snel weer fit en kan je les gewoon doorgaan!

Wel hilarisch dat je paarden zo’n hele tactiek samen hebben uitgewerkt hahaha! :')

Hilary, dankje! Ik had in de eerste instantie 1 veulen gekocht, want eigenlijk vind ik drie eigen paarden echt wel genoeg. Maar kreeg al weer wat vrij typische reacties op het aangeboden opfokplekje (ook wel hele leuke reacties, maar die hadden dan geen veulen haha), dat we er samen vrij snel uit waren dat we er toch beter zelf nog een tweede bij konden kopen haha!

MarloesHJ

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 17:29

Hier kan mijn warmbloed ook zo lekker naar binnen kijken in de woonkamer als ik thuis ben en het rolgordijn omhoog heb en ze in de wei voor staan. Hij komt net mijn zijn hoofd op standje giraffe boven de heg uit en dan is het echt, van hallo, ik sta hier en ik wil naar binnen. Mijn IJslander boeit het wat minder, die staat gewoon ergens anders altijd.
Resultaat is dat ik altijd als de schemering in valt, het rolgordijn maar naar beneden doe want dan ziet ie mij niet meer :Y)

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 17:39

Schitterend Boemel, goed bedacht van ze.

Grappig om te lezen hoe ze allemaal op hun eigen manier aandacht trekken.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 18:48

@MarliesR: icelandic horses, you can't just have one ;) het verzamelen van deze leukerds is een heel bekend symptoom eens je ermee kennis gemaakt hebt. Wat voor ijslanders heb je erbij, viergangers of vijfgangers? Zou je wedstrijden willen gaan rijden?

@boemel: :') dat is wel heel slim, teamwork!

Hier gaan alle buitenbeestjes "af" als ze de achterdeur horen.. de eendjes beginnen te roepen om eten, de paarden te huhu'en (niet hinniken maar jullie kennen dat geluid wel, incl wapperende neusvleugels)

Wij bemesten de weilanden nooit, maar kalken doen we wel. Het kan handig zijn een grondstaaltje te laten analyseren, sowieso in grond in Nederland/België zitten al best veel nutriënten en het zou zonde zijn veel geld uit te geven aan toevoegen van iets wat er al ruim in de grond zit.

Vandaag de paddock omheining maar aangepakt, die was na de hevige rukwind dus zo ;(

Afbeelding

Alle palen waren uiteraard afgebroken >;) dus eerst alle houten planken terug losschroeven, palen eruit, tien nieuwe palen er in, planken er terug aan vast schroeven, elektriciteitsdraad terug bevestigen.... nu dus echt kapot maar het ding staat weer overeind :D

Door het vele heen en weer wandelen en geploeter met alle palen en planken, werd het al snel een mega modderboel -O-

Afbeelding

We hadden wel goeie hulp ;) (dit is het halfzusje van mijn nieuwe ijslander)

Afbeelding

En alles weer zo goed als nieuw *\o/* enkel de plassen zijn echt drama.. hoop snel op wat kouder weer en van het voorjaar maar eens goed aanpakken want dit wil 'k niet nog een winter zo...

Afbeelding

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 19:05

Mn rikketik heeft gisteravond een flinke tik gehad %) afgelopen jaar heb ik Quizy maar een paar keer in zn stal zien liggen. Die paar keer kwam hij vliegensvlug overeind zodra hij me hoorde.

Gisteravond kwam ik op stal, zie ik Quizy languit liggen :oo plat op zn zij :oo wtf :oo niet meteen in paniek raken, ik loop zoals iedere avond al pratend naar de lichtknop bij de zadelkamer, doe whoesja-oefeningen in mn bol terwijl ik de 2 bakken grasbrok even aan de kant leg en loop in 2 passen rustig naar Quizy's stal :oo Quizy ligt nog steeds languit :oo languit :oo terwijl ik nog-steeds-pratend bij zijn stal sta :oo ik schuif zn staldeur open terwijl ik m roep :oo en toen ineens tilde hij zijn hoofd op, ziet mij en staat rustig op :') ik krijg een dikke vette vrolijke gehakseld-stro-knuffel <3 k#tjoekel ‍ :+

Iets minder schokkend nieuws: onze Mini luistert niet meer naar haar naam, ze luistert voortaan naar "wortel" _O- ook al staat ze heeeeelemaal achter in de wei (circa 45m), ze komt met alle plezier naar stal _O- per toeval ontdekt

Hahaha jullie verhalen over de tactiek vd paarden _O- ge-wel-dig!

Wanneer kalken jullie de wei? En in welke volgorde, eerst bemesten daarna kalken of andersom?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 19:10

Kalken kan je voor het groeiseizoen doen, mesten tijdens (anders neemt het gras het niet op). Of althans, zo heb ik het geleerd :D dus normaal gezien kalken in het najaar.

Pfff ze kunnen je zo echte hartaanvallen bezorgen he!

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 19:14

Vandaag eindelijk de camera in de stal gehangen. Blijft alleen erg donker.... zou nachtzicht moeten hebben maar dat doet hij niet. Is zo eentje van action. Hebben al een binnencamera die had in de nacht goed zicht maar ja is voor binnen... dan maar een nieuwe kopen en deze retour.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 19:49

Solleke, ik heb een 7 jarige 5-ganger en snap er de ballen van. Eind februari gaat ze naar mijn instructrice om de gangen er goed gescheiden op te zetten. Ik waag me er niet aan. Wij stappen wel tot die tijd en doen wel werken aan de hand.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 19:50

@MissYvette4u: die heeft vast een REM-slaapje gehad; dan horen ze even helemaal niets meer.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 19:52

MissYvette4U, die lag diep te ronken dan :')

Mijn vriendin had een pony die je kon roepen door te tellen. Als ik haar nodig had, stond ik heel hard “eeeeeen! Tweeee! Drieieieieie! Vieieieier!” te roepen en dan kwam ze aangewandeld. Koekje erin en de volgende keer werkte het keurig weer.

Mijn ruin had vreselijk veel moeite met aangalopperen aan de longeerlijn. Als ik het standaard commando gebruikte, begon hij al te stressen voordat ik het helemaal had uitgesproken. Radicaal omgegooid, compleet op lichaamstaal gaan doen en in plaats van “ennnn gálop!” zeg ik nu “koekie, let op! Galop!” en dan doet iet het wel. Nu kan ik het commando ook niet afmaken, maar dan omdat ie al in galop is gesprongen (in tegenstelling tot keihard ronddraven als een giraf).

Marlies, goeie oplossing :)) Wel wat duurder, maar ja, wel zelf totale zeggenschap erover :)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 20:06

De katten kennen hun naam niet ... komen allemaal aangerend als ik "poezie" roep.
De paarden kennen hun naam niet, maar komen beide aangerend als ik "pony's" roep. :D

En waarom alles altijd zo'n haast heeft om te komen, snap ik ook niet.
Ik geef zelden snoepjes, de katten eten uit voerautomaten en de paarden hebben eigenlijk altijd voer in hun slowfeeders.

Denk dat ze het gewoon gezellig vinden :D

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 20:14

Ik had vroeger een ruin, die springgefokt was en zijn lievelingsgang was de galop.

T was een jonkie en ik longeerde hem met regelmaat. Sprong braaf, maar wat overenthousiast aan als je "galop" riep.
Vond ik altijd leuk, totdat ik wedstrijden ging rijden en hij feilloos bleek te luisteren naar de voorlezer.

"Tussen A en F arbeidsgalop links aanspringen" en hop meneer zat in galop ... al was het 3 letters te vroeg.
We moesten het woord galop dus altijd vervangen voor iets als "appeltaart", dan kon ik tenminste fatsoenlijk mijn proef rijden.

Hij was heel lief, maar ook te meedenkend.
Een X was om halt te houden.
Fijn paard aan het been, maar mooi dat ik m op een wielspoor de X over moest persen als ik op G moest halthouden.

En kwaad dat ie dan was _/-\o_

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 20:29

Belker schreef:
Solleke, ik heb een 7 jarige 5-ganger en snap er de ballen van. Eind februari gaat ze naar mijn instructrice om de gangen er goed gescheiden op te zetten. Ik waag me er niet aan. Wij stappen wel tot die tijd en doen wel werken aan de hand.

Vijfgangers zijn wel de leukste vind ik <3 maar ze zijn wel wat moeilijker te rijden dan viergangers qua gangenwerk inderdaad. Heeft de jouwe neiging om te gaan zweinen of biedt hij wel tölt aan? Fijn dat je lesgever je gaat helpen, één keer de "knopjes" erop zitten leer je het echt wel snel aanvoelen wat bij jouw paard werkt om de gangen te scheiden.

Volgende herfst gaan we mijn ijslander inrijden, ook een vijfganger met een voorkeur voor rondwaggelen in zwein/telgang. Dat gaat echt een hopeloze gangenkluts worden de eerste maanden :')

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 21:05

Solleke_Noah, haha ja dat bleek! Die ik al had (de vos) is een vierganger. Alvar (de bruine) is vijfganger. Flytir (het lichte veulen) is ook sowieso vijfganger. Van Nefi verwachtte de fokker ook dat hij vijfganger is, maar hebben tot dusver alleen tölt gezien. Wedstrijden staan (op dit moment) overigens verder niet op de planning.

Pffoeh, heel pak werk zo die omheining! Maar fijn dat het allemaal weer in orde is! Die “hulp” is wel heel herkenbaar haha.

En mooie klus wordt dat qua gangen van het najaar haha! Was ook wel lachen met Flytir. Fokker stuurde me een filmpje en toen liet hij in 12 seconden alle 5 gangen zien, en mixjes daarvan haha. Sógi heeft een grote voorkeur voor de draf, maar eerste pasjes tölt onder het zadel doet hij inmiddels ook.

MissYvette4u, hahaha die lag duidelijk lekker te pitten! Maar man, wat kan je daar dan van schikken, herkenbaar! En handig zo’n “wortel codewoord” voor je mini hahah.

Hilary, haha dat is ook grappig met tellen. En met dat soort dingen als aanspringen aan de longe inderdaad ook handig om dan gewoon wat anders te gebruiken.

En qua financiën was eentje in opfok inderdaad wel voordeliger, maar ik kwam er vrij snel weer achter dat alles 100% in eigen hand en niet met andere mensen van doen hebben toch wel echt heel veel waard is haha!

boemel, hahaha mooi dat ie dan zelfs op de voorlezer reageerde

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 21:10

Solleke, absoluut zweinenpas en telgang. Ze is erg lateraal aangelegd…..+
We gaan het zien. Ze is braaf, mijn man rijdt er zo mee weg en die vind het al snel “tölt”.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 21:16

Leuk om al die IJslanders zo te zien. Hier ook een vijfganger maar heeft hele nette gescheiden gangen vanaf het begin af aan al, alleen kende ik de juiste hulpen toen nog niet. Telgang rijd ik trouwens niet onder het zadel maar wel een voorkeur voor vijfgangers :D

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 21:20

Ik heb wel een zwak voor ijslanders. Op een vorige stal stonden er 6, volgens mij 5 viergangers en een vijfganger. De viergangers waren allen zadelmak, maar 2 ervan waren echt ingereden en doorgereden met gescheiden gangen. Een derde was wel ingereden, maar deed maar wat tijdens het rijden. Ik heb geen ervaring met intölten en was de enige die hem reed, dus ik liet hem altijd maar lopen en probeerde dan te voelen wat ie deed. Meestal gewoon draf.
De vijfganger is nooit ingereden en inmiddels kan dat ook niet meer door spieratrofie na een trauma. Super jammer, want geweldige merrie. Helaas wel gigantisch eczeem.

Ooit wil ik er ook een. Maar ik heb nu twee pony’s en dat is voor nu genoeg.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 21:21

Ik zie op rechte stukken ook draf en tölt. Deze bodem is niet fijn en dat zie je terug. Ik houdt het wel op stap en werken aan de hand en lange lijnen. Kan ik haar mooi voorbereiden op aangespannen lopen O:)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 21:23

Belker schreef:
Solleke, absoluut zweinenpas en telgang. Ze is erg lateraal aangelegd…..+
We gaan het zien. Ze is braaf, mijn man rijdt er zo mee weg en die vind het al snel “tölt”.
[ Video ]

Dat is een prachtige zweinepas inderdaad :D :D maar een goeie trainer heeft de tölt daar zo uitgehaald, dat is het fijne aan die laterale aanleg.

Mijn driejarige is ook echt een zweintje in vrijheid hoor. Dan is het ogen dichtdoen en hopen dat ze onder het zadel haar benen wel weet te vinden _O-

@Marlies: Sógi is je vierganger dan? Die lijken wel vaker die voorkeur voor draf te hebben en daarom in het begin 'makkelijker' (toch althans stap-draf-galop). Is Alvar ook al ingereden? Benieuwd of je verschil merkt bij beide qua aanbieden van de gangen. Ik hou wel van dat laterale en daarom een voorkeur voor vijfgangers, enige nadeel is dat de galop vaak een beetje... treurig is :))

@Marloes: zo handig he!

Mijn ijslandse dame had ook super gescheiden gangen en toegegeven, dat heb ik als ruiter ook wel nodig :o het inrijden van mijn driejarige ga 'k daarom ook niet zelf doen, dat verpest 'k gegarandeerd.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 21:30

Geen verstand van. Ik rij wel vaker met een vriendin en een ijsco, ziet er zo relaxt uit. Mijne heeft er lekker de vaart in als zij tolt maar houden elkaar goed bij

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 22:20

@Solleke_Noah inmiddels voel ik het wel veel beter, ik was bezig met losse teugelwerk voor de blessure van mij. Al moet ik wel eerlijk zeggen dat die van mij echt draf prefereert (in de wei is het sowieso altijd draf of galop en enkel in een overgang wat tölt). Tölt is wel sterk bij hem.

Vijfganger galop is wel wat verdrietig ja. Tijdje terug aan mijn grondwerkinstructrice (zonder IJslander ervaring, kwam voor mijn warmbloed) uitgelegd wat een gelopen galop is. Uiteindelijk mijn IJslander het maar voor laten doen.

Inrijden zou ik inderdaad altijd door een professional laten doen. Maar goed dat zou ik ook bij een niet IJslander zo doen.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 23:04

Door al jullie gepraat over ijslanders wil ik er ook een :D

@marlies, gefeliciteerd met je nieuwe aanwinsten. Hopelijk ga je er veel plezier mee beleven!

@boemel, beterschap :(:)

@solleke, dat hebben jullie vlot gefixt!

Ik denk dat ik misschien ook nog een keer kalken ga proberen.
Vorige keer haalde het niets uit in mn beleving maar wie weer nu wel.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 23:17

Super leuk al die IJslanders. Ik heb ze mogen rijden tijdens mijn centered riding opleiding en dat was echt heel leuk. Super goed opgeleide jonge IJslanders. Zo ontzettend fijn aan de hulpen heb ik paarden zelden meegemaakt. Als ik ook maar iets te veel druk in mijn beugels had kreeg ik er geen draf uit. Druk uit de beugel en ze draafden weer prachtig. Beetje gewichtsverdeling veranderen en we hadden zijgangen, schouder en heup plaatsen was geen enkel punt. Super strak/fel in de reacties terwijl het ontzettend vertrouwd voelde. En dat dan gecombineerd met een enorme bos manen met oorpuntjes die er uit steken. Dan snap ik wel dat mensen als een blok voor het ras vallen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 23:38

Bedenk bij bekalken dat een onderhoudsdosering al vrij hoog is, volgens de boekjes. Mijn hoofd laat me even in de steek maar het is óf 3.000 kg per hectare per 3 jaar óf per jaar.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 00:03

Karin_deB schreef:
Door al jullie gepraat over ijslanders wil ik er ook een

Ik begin ook al te twijfelen. Binnenkort komt hier een fuchs erbij, maar ik lees dus dat dat een kruiwagen of 1,5 per dag scheelt haha ;)