Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anke

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 22:48

Hoeveel wei? Zoveel mogelijk, mits het betaalbaar is.
Zeker als je een bak wilt. Die zal minimaal 20 x 40 moeten zijn.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 23:22

Maar houd er ook rekening mee dat opritten, tuinen e.d. wel meetellen voor het totaaloppervlak. Op die manier kan een groot perceel zoals dat van ons, ineens krap zijn. En een kleiner perceel juist ruim, puur vanwege de indeling.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 23:34

Ik heb totaal 6250 m2. Ik heb een paddock paradise, paarden staan 24/7 buiten. 2 schuilstallen. Ik heb wel wei, maar niet veel. Wil ik ook niet, want ik heb geen 'weidepaarden'. Dus ze mogen in het seizoen (jul-mrt) 1-2 uur pd op de wei. Verder krijgen ze natuurlijk hooi.

Ong 1000 m2 gaat naar huis/tuin/erf. De rest is voor de paarden (alhoewel ik dat ook 'aankleed' met bloemen en bomen. Mijn bak (15x30) is onderdeelnvan de paddock. Als ik m wil gebruiken, sluit ik m af.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 06:40

We kijken nu naar minstens 5000. Bij sommige huizen is dat inderdaad al echt weinig Door de bebouwing. Idealiter zitten we boven de 10000 maar dat is al snel agrarisch...

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 07:17

Goedemorgen,
Ik heb idd in vergelijking tot Drenthe nu een klein perceel 3000, maar de bebouwing is heel gunstig waardoor het ruim van opzet lijkt. Ik heb ok geen rijbak nodig, rij vn langs de weg. Even verderop kan ik gebruik maken van een rijbak.. Ben er in een jar tijd 5 x geweest.
In Drenthe hield ik kwpners... Had 15000 m2 maar had toen een bak van 20 bij 60...

Stal was vanmorgen een makkie... Ik was zo klaar.
Nog twee dagen werken, dan lekker vakantie!

Fijne dag toegewenst.

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 07:19

Wij zijn ook op zoek naar een eigen woning voor in de toekomst. Maar we hebben bij onze huurwoning meer grond dan we waarschijnlijk krijgen bij onze toekomstige woning. Bij de boerderij hoort zo'n 3 ha. Hierop staan ook de stallen, de rijbak, motorschuur en camping met meertje. Ik heb nu zo ongeveer 1,3 ha weiland voor drie paarden.

Wij zouden natuurlijk ook zo'n groot stuk grond willen voor ons zelf maar we beginnen inderdaad ook bij 5000m2 met kijken naar woningen. Met meer grond wordt het ook stukken duurder;)

Oehh lekker vakantie! Ga je ook nog weg in je vakantie of lekker relaxen aan huis?

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 07:31

We blijven thuis, klussen..... Naast ons huis wordt een deel gestraat, in huis moeten ook wat details nog aangepakt worden... Er moet buitenom nog een raam geschilderd worden... (Boven)We zijn er vorig jaar juni net komen wonen.

Van mij hoeft vakantie ook niet zo, zit me daar toch alleen maar druk te maken over hoe het thuis gaat en te bedenken wat ik allemaal had kunnen doen in de tussentijd.
Afgelopen kerstvakantie zat ik in Zweden, dus ik ga af en toe wel m'n voor mijn partner.... Maar ik ben het liefst thuis... Lekker paardrijden.

Ps ga wel een dagje naar de dierentuin in Emmen, veel met vrienden afgesproken... Dus wel tijd ook om te relaxen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 07:35

We hebben een perceel van 1800 m2
Op het huis en een kleine voortuin na...zowat alles voor de pony's!
Wil wel meer grond, helaas niet betaalbaar te krijgen.
Gelukkig wel 7 weitjes in huur/bruikleen.
Droom dus van meer wei direct bij huis.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 08:05

Hier 6600m2 in totaal. Vanwege de ongunstige indeling van de boerderij maar 3500 voor de paarden verdeeld in een wei en een mini-paddock/rijbak van 15x30.
Momenteel nog een wei van 8800m2 in gebruik. Hopelijk kunnen we dat na dit jaar doorzetten.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 08:07

Mijn weide ligt helemaal niet aan huis maar een 15 km verderop in het volgende dorp :D
Ik woon in een klein appartementje. Ik zou een huis met weide niet kunnen betalen maar op deze manier is het wel mogelijk.
De weide is 4700 m² en is geschikt voor 2 grote paarden. Voor 3 wordt het al snel te klein vind ik maar dat is misschien ook omdat het opgedeeld is in 2 weiden, de paddock met stal en de piste van 20x40m.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 08:14

Wij zijn momenteel mee aan het bieden met een huis met 1 hectare wei, 35 are bosperceel en daarachter nog eens 1 hectare wei (heb er hier weleens iets van gezegd geloof ik?). Over twee weken de tweede zitdag, spannend :):) tot nu toe zitten we nog in de running!

Wie opent het nieuwe topic? :)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 08:30

Solleke, was dat het huis waar je geen stal mocht zetten? Met die hele schuine weide?

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 08:31

Spannend Solleke_Noah! Wij hebben 5300 m2, huis wel gunstig gesitueerd. Wel een grote rijbak en dan 2 stukken weiland. Maar mochten we ooit de Lotto winnen, zou ik er ook wel graag grond bij kopen. Het kan net zeg maar.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 08:34

Yontheke schreef:
Solleke, was dat het huis waar je geen stal mocht zetten? Met die hele schuine weide?

Nee, die hebben we laten gaan. Oa omdat we geen stal mochten zetten en er mankeerde nog wat aan de vergunningen.

We hebben nu deze op het oog, kan nog duur uitvallen natuurlijk op 2de zitdag, maar tot nu toe zitten we nog in de running: http://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis ... /id6283476

'k probeer niet teveel hoop te hebben :P eerste zitdag is toch meer 'spelen' en het harde bieden zal nu wel komen..

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 08:35

Goeie grutjes wat een badkamer! Maar met al die grond er bij zou ik die ook wel voor lief nemen :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 08:37

Haha ja die badkamer is ook niet onze smaak. En jammer genoeg echt net gerenoveerd dus moesten we het huis hebben, blijft die er nog wel even in :')

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 08:40

Wow dat is ook geen geld!
We zijn aan het denken of we geen manier kunnen bedenken om toch een agrarische bestemming te kopen. Iemand hier ervaring mee? Scheelt meestal nauwelijks geld, maar wel zo'n 10.000 m2

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 08:48

Spatter super dat je weer je laarzen aan kan :D

Monmaster goed bezig geweest zeg! Ziet er keurig uit!

Fabster vervelend dat je gisteren niet fit was. Maar gelukkig toch nog wat kunnen doen. Beterschap, mocht het nog nodig zijn!
Lekkere gebruiksaanwijzing heb je daar bij, maar wel een heel leuk dier om te zien.

Maartje welkom! Succes alvast met de verkoop van jullie woning en aankoop van iets nieuws!
Ik zit op agrarische grond (sierteelt) maar mijn vriend heeft een hoveniersbedrijf dus hij zat al in het groen, de kwekerij is er bij gekomen.. Het grootste deel van onze grond (bijna hectare) is dus ook al sierteelt in gebruik genomen, om aan de bestemming te kunnen voldoen.

Solleke leuk object! Vooral het perceel zelf spreekt mij heel erg aan, mooie plek.

Vandaag de mooiste dag van de week, helaas zit ik binnen en vanaf morgen word het weer minder…

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 08:52

Maartje_M schreef:
Wow dat is ook geen geld!
We zijn aan het denken of we geen manier kunnen bedenken om toch een agrarische bestemming te kopen. Iemand hier ervaring mee? Scheelt meestal nauwelijks geld, maar wel zo'n 10.000 m2

Volgens mij krijg je dan geen hypotheek, tenzij je een bestemmingswijziging doet van agrarisch naar woonboerderij. Veel banken willen (en mogen?) het niet financieren, tenminste dat is waar wij tegen aan liepen toen wij nog zoekende waren een aantal jaren terug.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 08:57

Het lastige is dat veel hypotheekverstrekkers daar nogal ingewikkeld over doen. Een vriend van me wilde ook een huis kopen, die had bij de gemeente geinformeerd of zij mee wilden werken aan omzetting naar woonbestemming. Die toezegging zou destijds voldoende zijn geweest voor zijn hypotheekverstrekker.
Maar het is uiteindelijk niet doorgegaan, dus of dat uiteindelijk écht voldoende zou zijn geweest weet ik dus niet.

Trouwens, ook voor mij geldt: als ik er een stuk grond bij kan kopen, dan doe ik dat zeker :j

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 09:05

Oh zonder hypotheek wordt het wel lastig := En je moet natuurlijk best wel een deel dan ook agrarisch gebruiken zeker...

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 09:08

Als je aan de agrarische bestemming kan voldoen is het geen probleem voor de hypotheek. Je kan dan bijvoorbeeld ook nog een stukje zakelijk financieren. Zoals in ons geval was er dus al sprake van een eigen onderneming, een hoveniersbedrijf. Dat hebben we uitgebreid met een sierteelt tak. Overigens heeft de bank (of gemeente) daar nooit naar geïnformeerd. Maar zo weten we voor onszelf in ieder geval dat het goed zit.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 09:08

Het is een hele mooie plek met die wilgen, we voelden ons er ook direct 'thuis' :)

geen ervaring met percelen met agrarische bestemming, sorry!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 09:10

Maartje_M schreef:
Oh zonder hypotheek wordt het wel lastig := En je moet natuurlijk best wel een deel dan ook agrarisch gebruiken zeker...

Klopt.

Mijn vroeger pensionstal is via een erfenis bij de huidige eigenaar terecht gekomen. Ook een agrarische bestemming, namelijk: rundveebedrijf.
Daarom moet de eigenaar van de gemeente dus ook koeien houden :')
Maar die bestemming is wel weer noodzakelijk voor de bedrijfsmatige activiteiten die ze verder heeft, dus ingewikkeld gedoe...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 09:11

@Solleke_Noah: leuk pand, heeft wel mogelijkheden. Apart dat die zij-nok een heel andere kleur heeft.
De badkamer kan ik nog wel mee leven, maar al dat steen in de woonkamer (en ook die ronde vormen) is minder mijn ding :D