Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 22:13

Hilary schreef:
Afmaaien en laten liggen inderdaad. Doen wij met brandnetels en distels.
Mijn merrie plukt ook verse brandnetels, mijn ruin en de Shet ook verse distels (de gekke bekken erbij zijn eigenlijk leuker dan dat er weer een distel minder is).

Ik zag Floki vandaag distels eten :D

MarloesHJ

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 22:22

Mijn warmbloed waagt zich niet aan de distels, mijn IJslander ziet ze volgens mij als snack. Staat ie te wachten tot ik hem binnen haal staat ie weer te snoepen van de distels:)

Brandnetels maai ik ook om en werkt wel fijn om ze in toom te krijgen. Het op eten daarvan is wisselend.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 22:49

Ik had een heel mooi vlindertje op een bloeiende distel toen ik van de zomer met de bosmaaier in de weer was. Dus distel laten staan.... nou dat heb ik geweten die hele hoek vol kleine distels. Maar die wipte ik er vervolgens wel zo uit met mijn onkruidvork, half uurtje werk. Ze eten hier echt vooral gras, had wat kruiden gezaaid maar bv. weegbree motten ze ook niet. Wel jammer dat de jaarling het kieskeurige gedrag van de grote overneemt.

Compost uitrijden moet ik ook gaan doen in het voorjaar. Ik heb een van juni - september hoop en die ziet er al grotendeels bijna ‘klaar’ uit, dus die kan hopelijk in het voorjaar op de wei. Er kwam ook echt rook vanaf, thermometer gekocht en inderdaad over de 60 graden in de hoop. Vind composteren misschien nog wel leukste klusje omdat ik het een heel mooi proces vind. Het lijkt wel dat zodra je de mest op de hoop gooit de stank en vliegen verdwijnen. Nu aan de volgende hoop begonnen en die lijkt nog sneller te gaan.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 07:53

Karin: het stond hierboven al Bio-Ron heeft 25 kg zakken kalk. Als er bij jou een verkooppunt in de buurt zit kan je vragen of ze het voor je bestellen. Dan heb je geen verzendkosten...

Handig dat Floki distels eet ;-) als je oude akkerdistels hebt, is het echt een ellende. Uittrekken helpt dan niet goed doordat er lange wortels in de grond zitten. Ze komen dan toch steeds op. Wil als ze weer wat gegroeid zijn afmaaien voor de regen. Dat schijnt te kunnen helpen.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 09:48

Heel erg bedankt voor alle reacties! :D We hebben nog een aanvraag bij een andere loonwerker uit de buurt lopen en als we daar een prijsopgave van hebben, gaan we eens een keuze maken :D Maar we zullen een hoop meer met de hand gaan doen denk ik ja haha.. het grote stuk wat achter ligt hebben we laatst ook met de hand gekalkt en dat was met kruiwagen en emmertje inderdaad eigenlijk prima te doen :j

Het gaat om dit hoekje trouwens :D Zal nog geen 3000-4000m2 zijn.. maar eens nalopen.. :7

Afbeelding

Karin_deB schreef:
Ik ben ook naar kalk aan het zoeken. Wil de zeeschelpenkalk maar die wordt alleen geleverd per 1000kg :+
Maar eens kijken of ze het ook in de buurt verkopen dat ik een paar zakken kan halen.

Hier afgelopen voorjaar gemest met een strooiwagentje. Was easy peasy :D

Wij willen wel meedoen met die big bag :P

En ik zou ook graag lavagruis over m'n land willen :D

rover_ schreef:
Karin: het stond hierboven al Bio-Ron heeft 25 kg zakken kalk. Als er bij jou een verkooppunt in de buurt zit kan je vragen of ze het voor je bestellen. Dan heb je geen verzendkosten...

@Karin_deB: dit verkooppunt is het dichtstbij voor ons denk ik:
Brekelen 4
Unit 13
2990 Wuustwezel
België

of

Achter Emer 17
4824 ZA Breda
Breda Nederland
Laatst bijgewerkt door xXutopiaXx op 03-10-19 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 12:42

Ik knip en voer mariadistels, vinden ze heerlijk. Ook gezond, dacht ik.

Ben wel benieuwd waar jullie lavagruis/meel gekocht hebben?

Ik doe zo'n 7500m2 ook kalken/kunstmest/zaaien/spuiten met de hand of karretje achter de zitmaaier. Als je het zelf doet kun je ook beter rekening houden met het weer. Loonwerkers zijn altijd druk. :+

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 13:22

Over het weer gesproken.. van 't weekend hebben wij gekalkt, is het dan nu een goed idee om het weiland door te zaaien? Groeit al gras, willen alleen bijzaaien.. morgen gaat het met een 100% waarschijnlijkheid regenen volgens mijn telefoon en ook in de dagen daarna valt er genoeg regen... Is het wijs om dan nu in te zaaien, of wachten voor een drogere periode? Eerst de kalk echt góed de grond in laten trekken.. of gewoon het graszaad er bovenop gooien? Het land bij ons is zo droog dat er geen sprake is van wegstromen in ieder geval..

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 16:21

Volgens mij maakt het niet uit, zolang er maar niet bemest wordt.
Kalk en bemesten gaat niet samen.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 16:28

Nee inderdaad, geen idee waarom.. maar zoiets had ik inderdaad ook al begrepen :D
Dan maar binnenkort ff een avondje door de wei wandelen met emmertje :D

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 16:45

Ik heb zaaien en kalken wel eens tegelijk gedaan.
Graszaad en kalk samen in de strooier en gaan :')
Door de kalk kon ik ook goed zien waar ik al geweest was en waar niet

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 16:49

Haha dát is dan wel weer erg handig ja!!! :') +:)+
Oké duidelijk, dat is dus geen probleem.. en met de vele regen? Denk ik ook niet toch? Het zal bij ons niet wegstromen, en weinig vogels die ze nu gaan oppikken :P

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 17:21

Is er iemand in het topic hier die morgen toevallig vrij is en het leuk vind om een clinic Connected Groundwork te doen in Deventer? Ik ben zelf helaas echt te slecht om te gaan en er mag eventueel iemand anders in mijn plek. En aangezien het toch al betaald is, misschien iemand van hier? Clinic is in Deventer en wordt gegeven door Sue Falkner.
Wat meer info

Stuur me even een PB als je graag wil

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 17:48

Citaat:
Het zal bij ons niet wegstromen, en weinig vogels die ze nu gaan oppikken :P

Dat is denk ik echt lastig om te zeggen vanaf een andere regio / andere grond.

Wat een leuk aanbod Marlies. Ik woon helaas echt uit de richting en heb het ook nog eens ontzettend druk :o

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 18:12

Wat jammer dat je niet kan gaan en ontzettend lief gebaar. Ik kan helaas ook nit

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 19:06

Zapje schreef:

Ik doe zo'n 7500m2 ook kalken/kunstmest/zaaien/spuiten met de hand of karretje achter de zitmaaier. Als je het zelf doet kun je ook beter rekening houden met het weer. Loonwerkers zijn altijd druk. :+

:j Goed ter ondersteuning van de lever!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 19:20

Zapje schreef:

Dat doe ik ook en gemaaide melkdistels vinden ze ook een traktatie.

Ik heb de bigbag schelpen 7 jaar geleden bij BioRon gekocht en heb vorig jaar een poging tot fermenteren, Bokashi, gedaan. Daar zaten schelpen bij in zakken van 25 kilo. Dat heb ik bij Agriton gekocht.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 19:22

Lukte dat, die Bokashi?

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 19:58

@Utopia, haha wordt wel uitvechten bij wie de big bag geplaatst wordt dan :P

Breda is inderdaad het dichtsbij voor mij. Binnekort maar even paar zakken oppikken.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 20:10

Hilary schreef:
Lukte dat, die Bokashi?

jawel, maar ik vind gewoon composteren makkelijker. In de winter hannessen met een nat zeiltje, kouwe vingers, natte schoenen, gedoe. :7

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 20:20

Onze financiering is erdoor *\%/*
Nu wordt t allemaal echt.
Ik vind t super leuk alle tips te lezen. Daar hebben we straks wat aan

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 21:18

Goed nieuws Ir1ne *\o/*

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 00:17

Dat is fijn Irine!

Wij zijn nog veel te druk met echt alles tegelijk om het land te gaan behandelen......

Vandaag nog een stuk gras afgezet dat erbij komt. Hebben ze uurtje op gemogen, want in 1 keer is het teveel voor ze.

Gister is onze andere ruin gekomen en eerst deden ze alsof ze hem hadden gemist, maar daarna even bij elkaar moest ie toch even zijn plek kennen.....Mijn ene andere ruin is echt een eikel. Niet voor mij, want het is echt mijn alles, maar soms......

Verder alles aan het sorteren. Hout, ijzer, grofvuil en straks ook nog apparaten en chemisch afval. En dan zijn we nog niet eens aan het verbouwen. Dan komen er bergen schootjes, laminaat, vloer etc.

Moeten echt achter een aannemer aan en ook een fijne loonwerker leren kennen.

Denk ook dat we maar even een hovenier grof werk gaan laten doen. Het stikt van de esdoorn en de laurier staat 2,5 meter hoog, dus is niet uit te scheppen. Dan nog hortensia, taxus en wat planten die ik moet opzoeken. Hartstikke mooi, amar staan op de verkeerde plek.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 09:29

MarliesR schreef:
Is er iemand in het topic hier die morgen toevallig vrij is en het leuk vind om een clinic Connected Groundwork te doen in Deventer? Ik ben zelf helaas echt te slecht om te gaan en er mag eventueel iemand anders in mijn plek. En aangezien het toch al betaald is, misschien iemand van hier? Clinic is in Deventer en wordt gegeven door Sue Falkner.
Wat meer info

Stuur me even een PB als je graag wil

Wat een lief aanbod inderdaad.. was echt supergraag gegaan, maar ik zit op m'n werk ;( en het is nu al te laat :=

Karin_deB schreef:
@Utopia, haha wordt wel uitvechten bij wie de big bag geplaatst wordt dan :P

Breda is inderdaad het dichtstbij voor mij. Binnenkort maar even paar zakken oppikken.

Hahaha jaa :')

Ir1ne schreef:
Onze financiering is erdoor *\%/*
Nu wordt t allemaal echt.
Ik vind t super leuk alle tips te lezen. Daar hebben we straks wat aan

Gefeliciteeeerd!! :D :D :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 09:44

Wat een lief aanbod inderdaad.

Gefelicteerd Ir1ine :D

Gisteren even een schrikmomentje gehad hier, Aurelia werd een beetje heet en ik had haar aan de longeerlijn, wou ze met haar lijf rechts om een boom heen en haar hoofd links... Dat ging duidelijk niet... Dus lag ze op de grond. ZUCHT!

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 10:23

Hooo paarden... _-:(