Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 11:00

Ik heb ongeveer 9000m2 gras voor 2 paarden, verdeeld over 6 weitjes op echt droge zandgrond.
Ieder weitje is dus ongeveer 1500m2.
In het midden ligt een paddock van 20 bij 20 met een doorgang naar iedere wei en een pad naar de stal. Als ik wil omweiden zet ik vanuit de paddock gewoon een ander poortje open :)
De paarden staan ongeveer een week 24/7 op een weitje. In de zomer eten ze dan praktisch geen hooi. Dit systeem hanteer ik ongeveer vanaf half mei tot november.
Als ik de paarden omweid sleep ik het weitje en maai de lange stukken uit, ook komt er wat bemesting op. Dan heeft het weitje 5 weken om bij te komen.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 11:07

Ik heb op dit moment geen weide meer. En dat is heel erg vervelend. Ik zou dan ook nooit een paard aan huis willen als ik alleen maar een bak had.
Ik ken mensen die dat hebben. Lijkt me helemaal niets. De paarden vinden het ook niks aan dag in dag uit in die bak zand.
Dus ik zet ze nog altijd illegaal een paar uurtjes in de weide tegenover het huis elke dag. Ookal mag dat eigenlijk niet meer. Maar tot nu toe doet niemand er nog wat mee. En als ik thuis ben kan ik ze er zo uit halen mochten ze er gelijk uit moeten.

De waterplanten in de vijver lijken eindelijk wat te gaan doen. Ik had er eerst een hard hoofd in. Na het planten gebeurde er helemaal niks. Maarja ik heb dan ook erg weinig geduld en ben altijd bang dat het niet goed gaat.
Ik zag van de week dat ze wortels aan hadden gemaakt, dus ik hoop dat ze dan vanaf nu ook echt kunnen gaan groeien en hun werk kunnen doen. Voordat de alg de overhand neemt.
Het water is nog steeds helder hoor, maar toch zie je met dat hete weer dat er een algen laagje aan het vormen is. En daar baal ik van. Maargoed... heb het water nu 3 keer laten testen. Steeds was ze zuurtegraad niet goed en dan groeien de planten niet, alg wel. Dat komt doordat het regen/grondwater is. Dat is te zacht (zuur) water.
Advies was "vijver leeg maken en vullen met kraanwater". :') Die optie kan niet. Dus we hebben emmers kalk en andere supplementen en mineralen gekocht en die in de vijver gedaan. Grote emmers vol... Wat een geld. Maar dat moet wel, want als die planten dood gaan hebben we niks meer. En die waren ook al duur zat.
Zaterdag laten we het water weer testen. Als ik naar het water en de planten kijk, denk ik dat we de goede richting op gaan.
Het gras is een drama en weggegooid geld. 500 euro aan graszaad is gewoon weg. En kunnen we aan het einde van het seizoen weer overnieuw beginnen. Als we van te voren wisten dat het zo lang zo droog zou blijven...... dan hadden we natuurlijk niet ingezaaid... Maarja dat kun je niet weten van te voren. Voor hetzelfde geld heb je een herfstachtige zomer en groeit het als kool.
Dat stomme onkruid groeit wel... De jonge aanplant heeft het zwaar. Het is afzien op het moment.
Genieten van al het nieuws is er nog lang niet bij. Alleen maar een hoop, hoop zorgen!
Maarja alle begin is natuurlijk wel moeilijk. Als het eenmaal voor elkaar is.. dan kan het genieten hopelijk wel beginnen. Geduld...
En ondertussen veel met tuinslangen slepen. :')

In totaal is ons paardenstuk straks 5000m2. Daarin zit dan de paddock van 30x15m en de vijver. Maar ik weet niet zo goed hoe groot die is. Ik gok 200m2.

De paarden hebben op dit moment geen schuilmogelijkheid. Voor de herfst moeten de nieuwe stallen klaar zijn. Die komen in de schuur bij ons huis. De paarden krijgen een looppad door het bos van de paddock naar de stal. Het blijven gewoon inloopstallen. Met 1 aparte inloop stal waar alleen Bliksem in kan.

Selka

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 11:34

Heel rot allemaal. Ik weet hoe je je voelt alleen is het bij ons het huis waar alles misgaat.

Kop op, het gaat vast ooit weer regenen en volgende jaar heb je een waanzinnig stuk!

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 12:06

Vorig jaar ingezaaid en toen was het ook zo droog, groeide vrijwel alleen onkruid. Is uiteindelijk nog aardig bijgetrokken! Ik heb toen zo veel mogelijk gesproeid. Met mijn 10 tuinslangen van de action en mijn sproeier van de aldi (topding!).

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 12:23

Heb je iets van beluchting voor je vijver? Dat kan ook nog weleens helpen als er niets aan zuurstof voorziening is, een fonteintje kan ook al helpen soms, dat belucht iets en zorgt meteen voor wat beweging in het water. Stilstaand water is nooit goed.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 12:35

Er zitten ontzettend veel zuurstofplanten in. Dat zou goed genoeg moeten zijn, maar die zijn zich nog aan het settelen.
Ik heb de afgelopen week elke dag een waterstraal op de vijver staan, kraanwater.
Zal ook wel weer een duur grapje worden, maar ik moet de planten nu een handje helpen.
Beter is om dat juist snachts te doen, dan nemen de planten zuurstof op ipv dat ze het aanmaken, maar dan kan ik het niet in de gaten houden. Dus uit nood maar overdag.
Heb wel het idee dat die straal goed helpt.
Als alles ‘klaar’ is en goed in balans kun je stilstaand water dmv de planten, mossels etc helder en schoon houden. Maar voordat het zo ver is...
Er zit trouwens geen vis in, dat blijft voorlopig ook zo. Mossels zitten er wel in.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 15:07

Balen dat het allemaal niet zo loopt als je wilde!

Ik zaai altijd in de herfst want dan is het onkruid minder actief en krijg het gras de hele winter de tijd om goed te groeien. En na het inzaaien mogen ze er sowieso 6 maanden tot een jaar niet op, moet eerst een paar keer gemaaid worden zodat het goed kan wortelen.

Ik heb allemaal gave ideeen om onze stallen en land verder op te knappen, maar weinig geld momenteel... zooo frustrerend want we willen verder met opknappen!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 15:14

Selka schreef:
Zo dan lekker T.. Ben wel benieuwd naar het systeem als het ooit komt. Wij willen uiteindelijk toch ook automatisch kunnen sproeien.

Hier is gister gemaaid *\o/* Zo grappig hoe dat in een klein dorp gaat. Je belt buurboer die geeft een nummer; loonwerker zegt ga het regelen; andere buurboer belt om 22:15 of ie om 23:00 langs mag komen. Was uiteraard net gedoucht en in pyjama.. Maar ja hoor kom maar. Nou handjes geschud en of ie meteen mocht maaien? Uiteraard. Super blij mee. Weer zo'n vriendelijke man. En vanochtend om 6 uur loop ik met de hondjes buiten langs een keurig gemaaid perceel. Nu goed drogen, 2x schudden en pakken maar :D

Dat is indd lekker. Fijn zulke buren.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 15:56

Hier inmiddels ook het eerste hooi binnen, toch weer fijn. Nu even alles ordenen zodat alles binnen ligt voordat het gaat regenen na het weekend. Heb nu hooi van 3 jaar liggen waarvan dat van vorig jaar het slechtste is omdat daar veel regen overheen is gegaan helaas maar soms moet je keuzes maken ;)
Ook was de opslag niet ideaal omdat we niet zoveel hooi in 1 keer kwijt konden.

Nu dus 7 nieuwe balen, nog 3 van vorig jaar en stuk of 11 van 2 jaar geleden. Zullen we een heel eind mee komen dit jaar en dan later nog wat bijhalen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 16:06

Volgens mij heb jij daar in Frankrijk meer regen dan wij hier :')

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 19:11

Het is hier nu overdag ook gewoon tussen de 30 en 35 graden sinds vorige week, na het weekend een paar dagen KANS OP REGEN (eerst voor zondag, toen maandag en nu dinsdag :+ )
De regen zou wel lekker zijn voor de wei, voor de temperatuur zal het niet veel doen want ze verwachten nog gewoon rond de 30 graden. Langzaam maar zeker begint hier alles weer in zomerkleuren te veranderen, eerst de gemaaide weides en dan daar waar nog wat gras op staat.
Dan rustig afwachten wat de zomer en vroege najaar gaat doen om te bepalen of we nog een keer kunnen hooien..
Per jaar heb ik er rond de 40 nodig, afhankelijk van hoeveel gras er blijft staan.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 20:15

Ik heb 80 van die ronde plastic balen liggen.
Blij dat het er ligt.
Haat stress om hooi.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 20:38

Wij hebben gezinsuitbreiding :+

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik had de eerste baal hooi opengemaakt van de week, maar er zat wat schimmel in. Na een appje kwam de hooiboer meteen een nieuwe brengen! +:)+ de nieuwe was perfect :)

Chasey :(:)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 21:23

Oh mooie vogels!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 21:26

Leuk, grasparkietjes!

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 06:24

Mooie foto’s Djoena, leuk.

Gisteren zijn er 800 pakken hooi gebracht van kruidenrijk grasland (biologisch). Wat minder zwaar dan vorig jaar maar ziet er goed uit. Waar hier in de buurt gehooid is, is alles ook dor aan het worden. Stuk waar de paarden lopen begint nu ook. Zit ook weinig groei in. Wat regen zou hier ook welkom zijn.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 07:34

Fijn dat hij gelijk kwam wisselen.

Mooie kleur!

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 07:48

Wat een knappe vogeltjes!

Wij krijgen ook gezinsuitbreiding <3

Afbeelding

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 08:44

Fijn rover. Helemaal dat je dit kwijt kunt. Zou willen dat wij hooi konden opslaan.

Ahhh een rotti?? <3

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 08:45

Oh die puppy.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 09:12

Boerderij kruising van een rottie met een grote Zwitserse sennen.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 09:13

<3 geweldig!

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 09:34

Parkietjes, wat leuk!

En die pup, wanneer mag je die ophalen? Leuk hoor :)

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 09:40

Aah wat een schatje.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 09:58

MizzMontana schreef:
Wat een knappe vogeltjes!

Wij krijgen ook gezinsuitbreiding <3

[ [url=m/UkIlrW.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ohhh! Geweldig! <3 Dat een enorm schatje!