Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 14:00

Gisteren avond bij de welkoop bijna primark toestanden... nog iemand gebruik gemaakt van de 20% op het hele assortiment actie? Hier was het zo druk dat ik bijna naar huis ging zonder iets te kopen.
Uiteindelijk toch nog korrelkalk voor de wei gehaald en pavo field care.

belle_boef

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 14:06

Ja ik heb ingeslagen. Kruiwagen voor mijn broertje, Gallagher isolatoren, voer voor de honden en paarden, vliegendeken, en toen was de auto vol. Had ik nog 2 mannen die mij hielpen de kruiwagen in mijn auto te doen.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 15:15

Oh die heb ik gemist. Jammer ga dan ook altijd even extra.

Ik heb net 2 dazen vallen op gehangen. Met lijm. Na een uurtje of 2 flink resultaat. Thuis werkte het niet echt. Maar ja je moet ook wel dazen hebben om ze te vangen.
Afbeelding
Afbeelding

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 15:41

Oh jammer.dat wist ik niet van welkoop. Heb nog wel wat dingen nodig.

Emmer met lijm werkt bij ons ook goed. Veeeeel dazen :(

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 20:59

Nu een echte wandeling. En Rosie alleen in de wei. Ik zag haar wel rond galopperen. Als ze veel lawaai maakt zouden we haar denk ik wel gehoord hebben. Maar dat viel mee. Bij de laatste 200m hoorde ik haar hinniken. En ze rende naar waar wij binnen komen. Er zit nog een sluis voor. Ik kon haar netjes aan de kant zetten zodat Marinka de wei in kon. Het gaat zo echt goed.Afbeelding

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 22:59

Lynn Nikita wow gaaf zeg om zo over je huis en wei te kunnen vliegen! Mooie foto!

Karin, gaan jullie rondom de weide gaashekwerk laten zetten? Wij gaan dat straks ook doen, omdat er aan beide lange zijdes van de weide een weg loopt. Eén 60 km weg en een parallelweg die weer op die 60 km weg uit komt. Er zit dan wel een slootje en een berm tussen, maar ik durf het niet aan met enkel stroomdraad.
Wat voor kleur nemen jullie en door wie laten jullie het zetten?

Wij gaan denk ik voor Moelands en dan zwart gaashekwerk met bovenbuis. Wij willen naast de weide het ook gelijk doortrekken om de tuin heen. Alleen aan de voorkant gaan we het anders oplossen. In de tuin wordt hij 2 meter hoog en daar komt er dan klimop tegenaan. Rondom de weide gaan we voor 1m25.

Wendy schreef:
Libera schreef:
Nu maai ik ze gewoon steeds kort als ik de wei maai, ik maai altijd de weide waar de paarden vanaf komen. Ik doe rotatie begrazing zeg maar, dus kort laten eten, maaien om de hoge stukken weg te halen en mest te verpulveren, en daarna de sleep erover en de sproeier erop. Werkt perfect, en je krijgt ook niet van die woeste stukken lang gras waar ze niet meer willen eten, want alles groeit mooi gelijk weer aan :j

Grappig zeg, volgens mij was ik in het begin een van de weinigen in dit topic die dit zo deed, maar ondertussen lees je het steeds meer :)
Bevalt mij ook prima :)

Dit klinkt eigenlijk wel heel goed :D Ik denk dat ik straks op het nieuwe plek een dergelijk systeem ga hanteren. Nu doe ik aan strookbegrazing. Met uitmesten ideaal, maar als ik nu kijk naar de afgegraasde stukken -O- Dat is echt héél kaal en gewoon geel en verdord. We willen op het nieuwe plek de weide opnieuw inzaaien. Strookbegrazing is dan echt killing voor een redelijk nieuwe weide vrees ik.

Wat is bij jullie eigenlijk kort grazen? Echt maar enkele dagen?

Ohhh sproeien, dat komt ook op het lijstje. Hier hebben we een grote voortuin, smalle lange zijtuin en een kleine achtertuin. Ik loop me suf met losse slangen. Straks wil ik inderdaad iets simpels zodat ik de tuin en de bak met een druk op de knop kan sproeien. Lijkt me heerlijk!

Ik heb ook wel eens gezien dat je een waterpunt kunt aanleggen op afstand. Dus bij midden op de wei (als je een wat kleinere wei heb) en daar dan een slang op vast kan klikken. Lijkt me ook handig!

Kvgulden, aahhhhh kijk nou! Leuke foto! Fijn dat jullie lekker gewandeld hebben!

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 23:02

Bij mij gaan ze er 1 tot anderhalve week op voordat het "kort" is, zodra het ong 2-3 cm lang is verweid ik ze weer. Ik wil niet dat ze het gras tot op de grond wegeten want dan gaat het dood en krijg je lelijke kale plekken

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 23:05

Libera schreef:
Bij mij gaan ze er 1 tot anderhalve week op voordat het "kort" is, zodra het ong 2-3 cm lang is verweid ik ze weer. Ik wil niet dat ze het gras tot op de grond wegeten want dan gaat het dood en krijg je lelijke kale plekken

Bedankt voor je antwoord! Zoiets had ik ook in gedachten. Nu ziet het er bij mij inderdaad niet uit. Lijkt me een fijn systeem zoals je nu hebt! En door te maaien ook weer mooi op gelijke hoogte. Ik ben om denk ik :D

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 23:09

Ik heb 4 weides en een paddock, komt straks nog een klein weitje bij. Dan hebben de rest van de weides dus steeds een maand om bij te groeien voordat ze weer aan de beurt zijn ;)
Wij maken er een track omheen nu, zodat ik ze niet hoef te verweiden, maar gewoon ene weide dichtzetten en een andere open kan doen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 23:14

Hier ook met de bosmaaier.

Gaaf zo van bovenaf!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 23:16

Vandaag de sproeier getest.
Kids hadden er ook lol mee

Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 06:51

Gisteren is de grondwater put man langs geweest. Goed nieuws en slecht nieuws...

Goede nieuws, bij de garage is waarschijnlijk ooit al een put geslagen en hoeven we alleen nog een pompje voor het huis perceel.

Slechte nieuws, als ik de hele weide wil doen, kom ik volgens hem niet met een kleine pomp en put weg en moet het allemaal groot en een stuk duurder. En dan moet er schijnbaar ook krachtstroom naar de weide, ligt nu alleen 220v.

We gaan er maar eens rustig over na denken en van het najaar maar eens kijken hoe het gaat.

Selka, ziet er mooi uit allemaal!

Ons hek rondom stond er gelukkig al. Ik denk dat het ergens 140 hoog is en aan de buitenrand zit er 2 lagen prikkeldraad bovenop, is gaashekwerk met buis bovenop. Dat prikkeldraad wil ik ooit nog vervangen maar heeft nu geen haast aangezien er toch geen paarden staan.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 07:18

Ojee, hoeveel duurder gaat dat worden, een paar honderd of eerder een paar duizend? Dat is wel balen zeg...

Hier stond ook al een omheining maar die staat er al een jaar of 30 en is dus aan vervanging toe..

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 07:33

Denk eerder 2-4000 ipv voor 1000 euro klaar zijn... Zit hier op pure zandgrond, gortdroog. Al het water verdwijnt dus ook gelijk.

Eerst maar eens aankijken dan of ik het gras kan verbeteren en dan of we water nodig hebben. Systeem van Moonfight maar eens proberen en dan zien hoe ik met de paarden weg kom wanneer die komen,ga toch pas in het najaar naar paarden kijken :)

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 07:39

Wel balen dat het nu ineens duurder wordt met die pomp.
Hoeveel grond hebben jullie ook al weer prairy?

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 07:58

Libera schreef:

Hoe groot zijn jouw weides voor twee paarden?
Ik overweeg ook dit systeem, maar geen idee welke grote van de wei ik dan aan zal houden.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 08:38

Van de ene kant balen. Van de andere kant als het dan gelijk goed gemaakt wordt en alles ook werkt. Is dat mooi meegenomen!

Bear95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 09:20

Goedemorgen! Wij zijn nieuw hier, wij krijgen 1 november de sleutel van onze nieuwe woning waar de paarden aan huis komen te staan!! Nu heb ik de paarden al langer in eigen beheer, maar dat was allemaal op een huurwei, we willen nu dan ook alles naar onze eigen smaak inrichten en hebben soms wat tips en adviezen nodig van mensen die ze al langer aan huis hebben staan!
[VSW] [VOLG] Een droom die uit gaat komen, ervaringen gezocht! voor de nieuwsgierige mensen hier een linkje naar het topic van ons nieuwe huis

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 09:31

Een goed bewatering systeem is idd duur, dat kun je deels natuurlijk zo gek maken als je wilt. Ik ken systemen met regenmeter die alles zelf automatisch regelen en bijhouden maar daar is de prijs uiteraard ook naar.

Het is ook net hoeveel sproeiers je wilt hebben, hoeveel er dan tegelijk moeten kunnen werken maar vooral wat de oppervlakte is van het te besproeien stuk.
Met van die pop-up sproeiers is erg veel mogelijk omdat die weer verdwijnen in de grond. Nadeel is dan wel weer dat overal leiding ingegraven zal moeten worden en dat je rekening moet houden met de sproeikoppen (en uiteraard de leiding in de grond bij het plaatsen van palen bijvoorbeeld)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 09:35

Zo dan lekker T.. Ben wel benieuwd naar het systeem als het ooit komt. Wij willen uiteindelijk toch ook automatisch kunnen sproeien.

Hier is gister gemaaid *\o/* Zo grappig hoe dat in een klein dorp gaat. Je belt buurboer die geeft een nummer; loonwerker zegt ga het regelen; andere buurboer belt om 22:15 of ie om 23:00 langs mag komen. Was uiteraard net gedoucht en in pyjama.. Maar ja hoor kom maar. Nou handjes geschud en of ie meteen mocht maaien? Uiteraard. Super blij mee. Weer zo'n vriendelijke man. En vanochtend om 6 uur loop ik met de hondjes buiten langs een keurig gemaaid perceel. Nu goed drogen, 2x schudden en pakken maar :D

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 09:48

MizzMontana schreef:
Libera schreef:

Ik overweeg ook dit systeem, maar geen idee welke grote van de wei ik dan aan zal houden.

Ik denk dat dat ook heel afhankelijk is van hoe snel je gras groeit/grondsoort. Ik heb verschillende weides gehad en zit echt veel verschil tussen. Ik heb wel 4x zo veel gras nu op veengrond dan op de droge (onbemeste) zandgrond die ik vorig jaar had. Gras groeit hier echt super. Heb 8000m2 gras en daarvan 5000m2 kunnen hooien en dan nog heb ik overdreven veel gras voor 2 paarden. Misschien kan ik nog wel een keer hooien.. Als het gaat tenminste ooit nog eens gaat regenen..

Ik doe het zoals Libera, met een track en verschillende weides. Is voor mij het minste werk. Zodat ik ook nog aan rijden toe kom. (is de bedoeling :) ).

Ik wil ook nog een put laten boren, maar niet 1 van duizenden euro's. Krachtstroom? Wil je de hele wei in 1x kunnen sproeien? Voor een paar sproeiers zou dat toch niet hoeven? En dan elke avond een ander stuk sproeien? Natuurlijk is zo'n systeem wel mooi, maar ik sleep toch nog maar even met mijn sproeiertjes. Werkt hier prima.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 10:05

Ik sleep ook gewoon met sproeiers... heb een redelijk stevige pomp, maar niet op krachtstroom :n Ik heb er 3 sproeiers achter zitten, dat kan deze pomp gewoon goed aan.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 10:28

Ik heb ook een pomp gewoon op 220v.
En dit is een redelijk zware.
Ik weet niet hoe groot de wei is die je wil sproeien maar ik heb ongeveer 7000m2 gras en dat in delen opgesplitst.
Zodra 1 stuk kaal is gaan er 2 sproeiers op.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 10:39

Mijn weitjes zijn gemiddeld ongeveer 2500m2. Ze verschillen wel een beetje omdat ik heb geprobeerd om ze zo goed mogelijk in het landschap te verwerken. Wij wonen op een heuvel dus kan geen perfecte vierkantjes maken... :P
Oh en nog een tip: wij hebben o eral ronde hoeken, super handig met maaien :D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 10:42

MizzMontana schreef:
Libera schreef:

Ik doe ook al jaren dit systeem. Heb 4 weitjes van 25x15 ongeveer en staan 5 paarden op. Die staan daar 1-2 uur per dag en met 1 weitje doe ik dan ongeveer 3 weken. Dan maai ik m netjes en gaan ze naar de volgende wei. Zo heb ik van eind mei (laat t gras eerst heel lang worden) t/m oktober goed gras. Daarna mogen ze ook in onze achtertuin. Die heb in indertijd ook ingezaaid met paardengras. Die is groter en doen ze een maandje mee. Daarna mogen ze af en toe op het geas. Ligt aan de nattigheid en de groei.