Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Wendy schreef:Libera schreef:Nu maai ik ze gewoon steeds kort als ik de wei maai, ik maai altijd de weide waar de paarden vanaf komen. Ik doe rotatie begrazing zeg maar, dus kort laten eten, maaien om de hoge stukken weg te halen en mest te verpulveren, en daarna de sleep erover en de sproeier erop. Werkt perfect, en je krijgt ook niet van die woeste stukken lang gras waar ze niet meer willen eten, want alles groeit mooi gelijk weer aan
Grappig zeg, volgens mij was ik in het begin een van de weinigen in dit topic die dit zo deed, maar ondertussen lees je het steeds meer
Bevalt mij ook prima
Ik denk dat ik straks op het nieuwe plek een dergelijk systeem ga hanteren. Nu doe ik aan strookbegrazing. Met uitmesten ideaal, maar als ik nu kijk naar de afgegraasde stukken
Dat is echt héél kaal en gewoon geel en verdord. We willen op het nieuwe plek de weide opnieuw inzaaien. Strookbegrazing is dan echt killing voor een redelijk nieuwe weide vrees ik.Libera schreef:Bij mij gaan ze er 1 tot anderhalve week op voordat het "kort" is, zodra het ong 2-3 cm lang is verweid ik ze weer. Ik wil niet dat ze het gras tot op de grond wegeten want dan gaat het dood en krijg je lelijke kale plekken

Libera schreef:Bij mij gaan ze er 1 tot anderhalve week op voordat het "kort" is, zodra het ong 2-3 cm lang is verweid ik ze weer. Ik wil niet dat ze het gras tot op de grond wegeten want dan gaat het dood en krijg je lelijke kale plekken
Zo grappig hoe dat in een klein dorp gaat. Je belt buurboer die geeft een nummer; loonwerker zegt ga het regelen; andere buurboer belt om 22:15 of ie om 23:00 langs mag komen. Was uiteraard net gedoucht en in pyjama.. Maar ja hoor kom maar. Nou handjes geschud en of ie meteen mocht maaien? Uiteraard. Super blij mee. Weer zo'n vriendelijke man. En vanochtend om 6 uur loop ik met de hondjes buiten langs een keurig gemaaid perceel. Nu goed drogen, 2x schudden en pakken maar
MizzMontana schreef:Libera schreef:Bij mij gaan ze er 1 tot anderhalve week op voordat het "kort" is, zodra het ong 2-3 cm lang is verweid ik ze weer. Ik wil niet dat ze het gras tot op de grond wegeten want dan gaat het dood en krijg je lelijke kale plekken
Hoe groot zijn jouw weides voor twee paarden?
Ik overweeg ook dit systeem, maar geen idee welke grote van de wei ik dan aan zal houden.
).
Ik heb er 3 sproeiers achter zitten, dat kan deze pomp gewoon goed aan. 
MizzMontana schreef:Libera schreef:Bij mij gaan ze er 1 tot anderhalve week op voordat het "kort" is, zodra het ong 2-3 cm lang is verweid ik ze weer. Ik wil niet dat ze het gras tot op de grond wegeten want dan gaat het dood en krijg je lelijke kale plekken
Hoe groot zijn jouw weides voor twee paarden?
Ik overweeg ook dit systeem, maar geen idee welke grote van de wei ik dan aan zal houden.