Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 14:52

En voor de paddocks hebben we ze
Afbeelding

lizy29

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 15:08

Dat is een flinke omheining voor twee kleine ponies :')

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 15:15

Voorheen stonden er D'tjes :+

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 16:08

Dat moet ook wel want die kleintjes glippen meestal ertussen door ;)

Wat fijn Caily dat het goed gaat met je nieuwe paardje :) Hopelijk kan je er straks een beetje van gaan genieten, al zal dat nog een hele tijd gaan duren nu je nog midden in je rouw zit.

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 16:14

Ziet er wel super stevig uit!

Ik heb het net even opgemeten. 1,6 ha gebruik ik voor de paarden. Nu staan ze op een stuk van ongeveer 4500m2 dan heb ik nog drie weides van 2500 4500 en 5000m2. Deze laatste drie ga ik om en om beweiden in de zomer en als het stuk waar ze nu staan goed genoeg is trek ik dat er ook weer bij. Mijn buurmeisje gebruikt 1,5 ha voor haar paarden dus bijna eerlijk verdeeld. De laatste hectare staan schuren en de boerderij zelf op.

Vanmorgen anderhalf uur staan klooien in de wei op krukken om de gebroken prikpaaltjes op te ruimen en het draad opnieuw te spannen.. twee waren gezellig aan het spelen tot de derde het stom vond en ze weg joeg de draden in.. rotpony's

Om vervolgens weer uiterst tevreden samen te staan napraten over hun goeie sloopwerk

Afbeelding

Ik vind haar erg stoer lotte. Anders wandel je even bij ons langs dan kan ik haar in real life even zien. Mijn enkel duurt namelijk nog wel even. Net contact gehad met de dokter en als het nog niet verbeterd is komend weekend moet ik maandag weer heen voor uitgebreider onderzoek. Of ik was heel erg kleinzerig :=

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 16:18

Dat klinkt niet goed, van die enkel, Pauline!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 16:33

Door het verhaal van PaulineH te lezen wil 'k toch even waarschuwen. Ik gebruik(te) ook prikpalen, tien paaltjes om de hooivoorraad af te zetten.

1 januari is dat compleet mis gelopen (foto's en verhaal op de FB van de kliniek)

https://www.facebook.com/pg/Equitom/pho ... 2644377209

Het is natuurlijk een bizar en stom ongeluk, want hoe vaak worden zo'n prikpaaltjes wel niet gebruikt en hoe vaak gaan paarden wel niet eens de draden door, bv zoals bij Pauline door elkaar op te jagen. Het is bij mijn paard zo enorm kantje boord geweest dat ik toch even wou waarschuwen!

We gaan alles vervangen hier door vaste palen, ik durf het niet meer aan. Momenteel staan ze op een ander stuk wei, weg van de paaltjes (meteen gedaan toen ik mijn paard vond)

(ondertussen voelt hij zich al veel beter, maar nog steeds aan het revalideren en we zijn meerdere echo's, zware antibioticakuren en DA-bezoekjes later, na een week op intensive care op de kliniek gestaan te hebben, nog steeds niet volledig opgelost helaas!)

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 16:39

Brr solleke noah wat een naar ongeluk zeg! Zat die grondspies nou in het been? Ik heb normaal gesproken ook vrijwel geen prikpaaltjes maar vaste weidepalen om en tussen de wei. Helaas is de bakrand omgewaaid een tijdje geleden waardoor ik dat deel van de weide nu dus af heb gezet met prikpaaltjes en draad. Ik heb gelukkig nog niet zoiets ergs meegemaakt met de paaltjes (afkloppen) maar wel goed van je om te waarschuwen!

Nee helaas nog weinig positiefs te melden over mijn enkel..

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 16:41

tja zo heeft een ieder zijn eigen verhaal, ik heb een paard verongelukt gehad doordat hij over een prachtig stevig houten hek is gesprongen.
prachtige professioneel aangelegde omheining, met beoband en mooie hekken en toch ging het heel erg mis. Een ogeluk zit in een klein hoekje

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 16:49

Dat is ook zo, fokfanaat. Met (bijna alles kan het heel fout gaan, met een beetje pech. Blijft alleen wel vreselijk, zo n ongeluk.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 16:52

Klopt hoor, ongelukken gebeuren, om die reden heb 'k het ook niet eerder gedeeld. Maar ik las iets over gebroken prikpaaltjes en werd toch getriggerd, zelf ook nooit verwacht dat die dingen zoveel schade konden toebrengen.

Pauline; het onderste stuk (de ijzeren pin) zat tot aan het plastic in zijn buik... zijn darmen en buikvlies waren op een haar na niet geperforeerd en daarom heeft hij het overleefd.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 16:54

Chasey schreef:
Dat moet ook wel want die kleintjes glippen meestal ertussen door ;)

Nou, zal ik je zeggen... dat tussenhek is net zo als de buitenste . Hier is de rechtse pony een keer doorheen gekropen. Geen idéé hoe. 'S morgens stonden ze samen. Vrijwel niets kapot.

Oef Solleke arm paard! Wei hadden eerst wel prikpaaltjes staan waar een konijnenhol was, maar die van ons deden ook niet gek :oo

Hoop dat je enkel dan weer beter voelt!

Heb net weer eens rondje gelopen met de naarling. Hyper actief mormel, de hele tijd stijgeren... maargoed, alles is goed en veilig verlopen.
Kwamen een busje tegen, van achter. Al van ruim 100 meter geseind dat hij rustiger moest, is heel netjes op ruim 30 meter afstand stapvoets van me af blijven rijden, en toen ik op een groter stuk berm stond, maar heel erg geseind dat hij snel door moest rijden :+

Afbeelding

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 17:19

Bedankt, hij voelt zich gelukkig alweer een pak beter, wel geen spier meer op z'n lijf :(:)

Afbeelding

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-17 02:02

Libera, hebben jullie eigenlijk een huis in NL gekocht? Of vraag ik nu iets heel doms :o Zat even in je profiel te spieken, Jake is echt heel erg tof! En dat terwijl ik echt niet van voskleurig jou, komt vast door z'n mooie ronde billen :9

Hihi KittyDylan, een klein ontsnappingsmonster, ik zou voor hout gaan volgende keer, dat geeft wat minder mee ;) Wat leuk, een red roan <3

Chasey, het is zo dubbel. Nu Kyra weg is (en ik heel veel positieve updates over haar krijg!) is het gat van de leegte bij de paarden wel wat weg. Als ik bij de paarden ben, is het nu gewoon anders, niet meer zo van er ontbreekt er een. Maar de steen in m'n maag is zo groot, ik kan nog steeds niet normaal eten bijvoorbeeld. Als ik foto's kijk, gelijk weer tranen. Maar dit duo is zo leuk, en hoe verslagen ik me ook voel, ik krijg Lola niet meer terug, ik kan enkel van de toekomst het beste proberen te maken. En proberen is ook echt proberen, hoe positief ik ook probeer te zijn, mijn hart zegt nog steeds, we zetten nog 1,5 jaar door en daarna gaat het boek dicht :o Maar ik mag zo ver nu nog niet vooruit denken...

Whoops Pauline, rotknollen, dat spelen is niet altijd leuk :P En wat rot van je voet, maar wel goed, want afgaande op jouw verhaal denk ik eigenlijk dat er tot nu toe echt te nonchalant mee om is gegaan. Waar moet je maandag heen? Even langs lopen, arm dier, hier de dwarsstraat door en de dijk op is al spannend. En los daarvan heeft Caily haar 500kg even op mijn voet gezet vanmiddag, dus ik loop zelf ook niet zo makkelijk :P

Jemig, dat is schrikken Solleke_Noah! Gelukkig gaat het herstel de goede kant op!
Maar heel eerlijk gedacht, als een houten paal breekt, wordt dat ook gevaarlijk scherp, ik vrees dat zulke rottigheid toch altijd een risico blijft. Mijn dierenarts heeft vorig jaar een Haflinger moeten laten inslapen die was blijven hangen achter een betonnen muur, ook niet veilig dus. Een ongelukje zit in een klein hoekje helaas. Maar ik snap dat jij (voorlopig) geen plastic paaltjes meer gebruikt, net als dat mijn paarden nu al helemaal niet meer op stal komen, al zou er een orkaan komen bij wijze van.

Mijn dames vinden elkaar echt leuk. Dat doet me zo goed. Caily heeft zoveel onrust gehad, okt 2015 veulen erbij weg, nov 2015 verkocht, dec 2016 weer terug naar mij, maar op een andere locatie, jan 2017 Lola weg, feb 2017 Kyra weg. En dus gup erbij, en die passieve, gesloten Caily die erg goed een muur kan optrekken, laat nu dat kleine ding na slechts 5 dagen vrijwel helemaal toe. Behalve samen uit een bak eten is ook kroelen erg leuk <3 Echt waar, de paarden waarmee ik Caily heb zien kroelen zijn bijna op een hand te tellen, en ik ken haar geschiedenis 15 jaar terug. Bijzonder hoe sommige dingen soms lopen

Afbeelding

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 08:04

Wat fijn dat het zo goed gaat tussen die twee. Mooie foto! :)

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 08:52

Caily, domme vragen bestaan niet ;)

Wij wonen in Washington state, westkust van de US of A dus... In een heel schattig dorpje genaamd Gig Harbor. Havenstadje dus veel bootjes enzo. Voor de rest vooral veel bomen en heuvels, al hebben wij gelukkig een redelijk kaal stuk land. We hebben 2 hectare waarvan ong 1.7 voor het paardengedeelte gebruikt word.
En dankjewel, ik heb Jake zelf gefokt en opgeleid en dat is toch altijd wel speciaal, je hebt er een hele andere band mee op de een of andere manier.

Fijn dat het zo goed gaat tussen die twee! Dat scheelt alweer een heel stuk.

Jakkes die wond is niet mis... Wij hebben nu een tijdelijk omheining met metalen palen maar heb er blokken bovenop zodat ze zichzelf niet kunnen spiesen... Ooit komt er gewoon een mooi houten hek met een stroomdraadje bovenlangs :j

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-17 11:20

Wat leuk Libera, ooit....
Ik raakte even in de wsr dior he idee over vergunning voor de lamp, zijn ze ook zo gedetailleerd op regels in zo'n groot en wijds land dacht ik.
Geniet maar veel van Jake. Ik fikte in 2014 mijn eerste eigen veulen, ze was nagenoeg perfect, en onze band zo diep. Vorige maand heb ik haar moeten laten inslapen tgv koliek...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 11:59

Wat een mooi stel Caily.

Jeetje wat een wond paarden weten altijd wel ergens iets gevaarlijks van te maken.

Ik ben op van de zenuwen. Kijkers komen zo. Aan mijn poetsen en opruimen kan het niet liggen maar nu is het afwachten

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-17 12:11

Succes!

Whassupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 12:53

Mooi stel die twee, Caily. Zo snel al dikke maatjes, dat is best bijzonder.
Lynn_Nikita: zenuwachtig omdat je graag je huis wilt verkopen omdat je iets anders op het oog hebt, of al gekocht, toch? Iets met een lang gekoesterde droom? Ik weet het niet meer precies, maar hoe dan ook, ik wens je heel veel succes!

Net terug van 11 km fietsen met mn gup van bijna 4. Nou, die had er zin in! Meneer kan ondertussen draven met een snelheid van zo'n 20 km/uur, wordt elke rappen die vent :)
Galopperen doen we tegenwoordig ook naast de fiets, en dat doet ie echt heel keurig. Wordt er niet extra druk van, en blijft keurig netjes naast me lopen. Hopelijk is ie zn energie een beetje kwijt, hij was zich vanmorgen aardig aan het misdragen naar de andere twee toe. Vond dat ik er echt wat aan moest doen, dus dan maar aan de sjouw. Zal 'm krijgen := ~~}>

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 13:11

Haha goed bezig gingerale, dat zal hem leren de rest met zijn overtollige energie te plagen haha. Vind je het niet eng om hem naast de fiets te laten galopperen met oog dat hij misschien schrikt en dwars door de fiets rent? Ik fiets wel met de hond maar nog nooit met de paarden gedaan. Misschien een leuk idee voor komende zomer.

Oeh succes lynn_nikita! Ik zal voor je duimen.

Ik moet maandag weer hier naar de dokter toe. Ja het spelen is wel leuk maar het aan de kant ik vind het stom is minder leuk. Gelukkig hebben ze wel genoeg ruimte om gek te doen dus meestal valt het mee maar nu stonden ze te dicht op de omheining te ouwehoeren haha. Fijn dat je meisjes het zo goed kunnen vinden met elkaar. Ik hoop dat ze nog heel lang van elkaar mogen genieten!

Jake is inderdaad knap, ik hou zelf erg van voskleurige paarden dus dat helpt sowieso al mee. Kunnen we niet een meeting bij jou organiseren? O:)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-17 13:20

Ja en dan nemen jullie zeker de paarden mee op de boot _O-

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 13:33

Bezichtiging ging goed. Jong stel wat wil gaan samenwonen en vonden het verrassend ruim dus nog is het nog steeds spannend of ze nu een keer komen of toch wat anders gaan bezichtigen. Hadden al aantal woningen bekeken maar dan vooral opknap woningen en wij zijn net klaar met verbouwen

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-17 13:35

Klinkt hoopvol! Was er dan ook verschil in prijs tussen de vorige woningen en die van jullie? Zoniet dan hebben jullie daarmee wel al een voordeel natuurlijk :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 13:40

Caily schreef:
Klinkt hoopvol! Was er dan ook verschil in prijs tussen de vorige woningen en die van jullie? Zoniet dan hebben jullie daarmee wel al een voordeel natuurlijk :)

Link via pb gestuurd. Huis hier in de straat waar zij gekeken hadden was goedkoper maar daar zaten overal schrootjes op plafonds, oude keuken groene badkamers etc. Voordeel vonden hun hier dat boven 3 grote slaapkamers waren ipv 2 grote een 1 kleine en zagen ook voordelen in een instapklare woning