Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 13:36

Heerlijl zo'n onverwacht vrije dag. Ik zou ook de stal doen heb je t gehad.
Ik vroeg mij ook al af waar een vlieg fiets was. Auto correct?

Hier is net de wei ingezaaid benieuwd hoelang het duurt duurt. Goede temperatuur en regen voorspelt nu.
Ook alle paaltjes geplaatst dus hopelijk geen springend paard meer.
En nu hop naar de speeltuin. Kids hebben vrij nu en moet hun ook bezighouden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 13:46

DubbelDun schreef:
vliegfiets .
meggiemeg schreef:
:o?

E-bike :D

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 13:56

meggiemeg schreef:
Vervelen doen we ons geen van allen en kennen we denk ik ook niet.

Onmogelijk!

Lijsten vol klussen en taken.

Nu weiland/onderhoud tijd!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 14:20

Lees over gras dat niet wil groeien, hier om de hoek staat al een weide in bloei ±°

Hier ook gras aan het opbouwen, wil in 10 dagen na 24 uur, maar heb paarden die niet gevoelig zijn, ze zijn onbeperkt eten gewend en verbruiken ook best wat. Gisteren een uurtje. Vandaag ´s ochtends en ´s avonds een uurtje. Morgen 2 uur aaneengesloten, de twee dagen daarna 3 uur, de twee dagen daarna 4 uur, twee dagen daarna 6 uur, twee dagen daarna 8 uur en daarna laat ik de wei 24-7 open staan. Dan zitten we begin mei dus zijn de nachten hopelijk ook wat warmer. Komende nacht vorst aan de grond hier :wow:

Lotte, let je wel op, mijn merrie raakte vorig jaar hoefbevangen toen ze ongeveer 310 dagen drachtig was. Wel een grote voortuin :D

Monmaster, correspondent?

Mestafvoer. Mensen met een loonwerker, kan dan bij jullie allemaal een trekker oid achterom komen?

pfff, kvulden, en gaan ze nu nog verder zoeken, kan me voorstellen dat je wel een diagnose wilt?

Fabster, oogkleppen, waarom niet? Als het voor jullie werkt. Beterschap voor de ruin

Tika <3

Succes met leren Gypsy!

:(:) Tinky

Prachtig plaatje abby!

Brave Zoey! Was je ver geweest? Doet ze niks op de blaffende hond op de hoek?

Vliegfiets is elektrische fiets :D

Hier zo trots! Gisteren een dikke 8 km gewandeld met Lola. Als veulen zijnde is ze eens aangereden en samen met haar explosieve en dominante karakter was wandelen voor ons allebei een issue. Afgelopen december me al eens een schop onder mn kont gegeven en 3 wandelingen gemaakt waar ik eerst woonde. Toen vervaagde het weer. Sinds maart, dat ik hier woon, al wat wezen opbouwen, maar alleen stukjes door het bos hierachter. Moet de weg dan wel oversteken, maar verder geen verkeer oid. Zondag was ik al langs de grote weg over het spoor gelopen, dat ging goed. Daarop besloten dat ik mezelf maar even een flinke schop onder mn kont moest geven. Lola was duidelijk niet meer bang van wat dan ook, ook niet van verkeer. Ze heeft wat moeite met van huis gaan (hinniken, de Tanker uithangen), maar is prima te corrigeren, en na een dikke km is ze de braafheid zelve.

En wat doen we dan? Dan plannen we een rondje langs de provinciale weg, grotere kruising waar je ook nog de weg op moet om over de brug te komen. Tunneltje onder de snelweg door en als kers op de taart het viaduct over de snelweg heen. Dat is al heel lang een issue voor mij dankzij een vroeger verzorgpaardje, enkel met Kyra was ik daar overheen.

En tadaaa :D
Lola was behoorlijk flabbergasted en heeft met grote ogen staan kijken, maar geen pas verkeerd en geen greintje angst, ze liep zo achter me aan naar de overkant. Wat een heerlijk dier, en wat een vertrouwen.

Afbeelding

Ik verveel me wel eens. Maar dat is meer in de zin van ik heb geen zin/puf om wat dan ook te doen. Of de dingen bovenaan de lijst staan me niet aan (school :+ ). Nu is het staarten-uitkam tijd, daar heb ik best wel zin in, zonnetje erbij!

Anke

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 14:22

Wat knap van Lola!

Vandaag Wendy en Imagine naar wei gebracht.
Voor het eerst weer samen na het afspenen.
Imagine krijgt eind mei een broertje of zusje. Ben benieuwd!

Afbeelding

Afbeelding

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 14:23

Klinkt gaaf ohjajoh! Heb niet zoveel met mennen maar zoals jij het beschrijft lijkt het me wel wat.

Hier ook hoefsmidproblemen -O- mijn smid die ik al 9 jaar heb stopt. Zijn vrouw staat niet achter zijn carrière keuze zeg maar. Maar per volgende week zaterdag komt iemand anders. Ben benieuwd. Nu kan je hier in de omgeving geen steen gooien zonder een smid te raken dus als het niets is probeer ik de volgende :D
Voor mijn buren met koudbloeden is het idd lastiger die zaten bij dezelfde smid als ik.

Gave tika! Als ik er aan denk zal ik zo wat suggesties doen als hoofddeksel (ik heb genoeg!)

Stom weer! Veel te koud. De ruin was net lekker aan het bijkomen maar hij is nu toch weer aan het afvallen. Merkte het gister ook in de les. Arm oud paard wordt het. Lekker rustig aan gedaan.

Knappe Lola!!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 14:27

Ohja, over de hoefsmeden.

Ik twijfelde zo over wel of geen ijzers. Toevallig kwam kwam ik een hoefsmid elders in het land tegen en die heeft me ervan overtuigd dat Kyra toch echt wel voorijzers nodig heeft wil ik duurzaam met haar om blijven gaan. Dus ik laat haar begin mei op ijzers zetten, in ieder geval voor, maar vanwege trektocht eind mei wellicht wel rondom, even nadenken nog en advies van eigen hoefsmid aanhoren. Want achter is er in principe nog geen reden voor en ze heeft nog nooit ijzers gehad.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 14:29

Die lola! Ik moet mezelf ook weer eens een schop geven met Sjaak. Wordt tijd dat ik met hem ook weer ga wandelen. Volgende maand.... O:)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 14:32

@Caily: ik heb de mestput in de hoek van de oprit en de weg. Dus de loonwerker zet zijn grijper op de oprit en de tractor met de bak aan de weg. Dan hoeft ie alleen maar met de grijper te draaien en leeg te kiepen.
Misschien minder fraai voor bij een bungalow, maar wel de meest handige plek, zeker gezien het grote materieel waar ze tegenwoordig mee komen.

@anke: blije pony's... daar staat ook al aardig wat gras :)

Net 2 m2 gespit... heb het wel weer even gehad nu ; tijd voor thee :D
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 20-04-16 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 14:32

Is Sjaak niet bereden?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 14:33

Over hoeven, inderdaad: Caj draaft gewoon weer over grint/puinpaden! Eerst kon ze er niet eens normaal overheen stappen. Sinds ik goed het mes in de stralen heb gezet, gaat het echt beter!

IJzers vind ik niks. Haar hoeven zijn prima. Ook na 35 km per week. Ik draaf ook gewoon over asfalt. Maar als het even kan, pak ik wel de berm.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 14:33

Denken de mensen die nog niks gestuurd hebben, maar wel willen sturen, nog even hieraan O:)

Caily schreef:
*** Oproep oproep oproep ***

Voor de opening van het nieuwe topic mag iedereen via pb naar mij toe sturen

- boktnaam en echte voornaamnaam
- foto van jouw paard of jouw paardenstekkie

- leuke anekdote of omschrijving passend bij dit topic

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 14:35

Ijzers gaan hier dus nu om vorm van de hoef te corrigeren. Hopelijk in de toekomst weer zonder, want Kyra heeft juist erg goede kwaliteit hoeven.
Trektocht volgende manad is 2 dagen 40 km, met daartussen denk ik eenzelfde hoeveelheid km over zand. Dat binnen 4 dagen. Als ze dan voor toch al op ijzers moet is dit misschien een reden om een rondje rondom mee te pakken.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 14:36

Caily schreef:
Is Sjaak niet bereden?

In de bak wel, ja. Maar buiten is hij echt niet te doen. Dus als ik wil blijven leven, loop ik er nog maar even naast. En dat terwijl ik Caj wel buiten rij. Dus ik maak echt geen grapjes, hoor. Deze wil he buiten echt niet rijden. Gaat trouwens niet om het verkeer. Hij is behoorlijk bomproof. Ook voor groot verkeer. Maar nieuwe dingen vergen bij hem heel veel tijd. Heb een periode gehad dat het buiten echt super ging. Maar dat is dan ineens weer over. Dus de winter heb ik niet meer met hem gewandeld. Moet nu weer eens beginnen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 14:37

Caily schreef:
Ijzers gaan hier dus nu om vorm van de hoef te corrigeren. Hopelijk in de toekomst weer zonder, want Kyra heeft juist erg goede kwaliteit hoeven.
Trektocht volgende manad is 2 dagen 40 km, met daartussen denk ik eenzelfde hoeveelheid km over zand. Dat binnen 4 dagen. Als ze dan voor toch al op ijzers moet is dit misschien een reden om een rondje rondom mee te pakken.

Waarom wil je de vorm van de hoef corrigeren? Of was dat vanwege die platvoeten?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 14:50

caily wat een lef!
Ik heb hoogte vrees dus die viaducten ben ik al niet happig op en met paard helemaal niet!

Anke wat een gras al bij jouw :wow:

Blue moet ook voorijzers.
Die heeft een dubbel gebroken voetas waardoor zijn hoef wat naar binnen gedraaid staat maar ook het gewicht verplaatst hij wat naar de buitenkant.
Zou ik er geen ijzer onder zetten, slijt hij zijn hoef heel hard af aan de buitenkant waardoor hij nog meer kantelt en de hoef nog meer naar binnen draait waardoor hij letterlijk op zijn snufferd gaat.
Nu loopt hij als een tierelier en is nooit kreupel(afkloppen op hout)

Bij Nina twijffelen we, veel kiezelwegen hier en ze liep wat gevoelig.
Voer de paarden nu niet meer onder het afdak op beton maar weer op het zand en hopelijk slijt ze haar hoeven nu minder.

Tika heeft keiharde hoeven.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 15:27

Fashion statements voor tika!Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 15:49

Lona heeft zwakke hoeven dat weet ik, maar die van Mien waren dacht ik altijd lekker hard, maar daar vliegen de stukken ook vanaf sinds dat we aan het fietsen zijn geslagen. Zal eens vragen aan de smid of ik niet een oude vijl van hem mag overnemen zodat ik het eens wat kan bij houden ook, want hoe dat ik nu die losse stukjes eraf haal zal ik hier maar niet beschrijven :7

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 16:01

@ohjajoh6: als je smid niets heeft heb ik nog wel een oude vijl voor je.

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 16:12

Hier staan ze op vierkant beslag met slidings. Mijn pony op rust gewoon bloot maar zij had vroeger ook geen ijzers nodig alleen slidings zo'n harde hoeven heeft ze :)
Heeft iemand een tip voor mij Hoe ik paard aan automatische drinkbak kan laten wennen/leren drinken. Ze vertikt het om eraan te drinken al 4 dagen lang. Ze drinkt dus op stal Snachts gewoon niet, wel direct als ik haar buiten zet. Heb al wortelen rond de bak gelegd en erin. Maar ze vertikt het gewoon.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 16:18

Bak goed schoonmaken/doorspoelen en een beetje vanille-extract er in doen. De meeste paarden doen daar een moord v oor.
Als als het dan nog niets wordt eens een losse bak water ophangen, kijken of daar wel uit gedronken wordt.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 16:20

Beetje appelsap erdoor wil ook wel helpen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 16:21

Boterham(men) erin weken?
Werkte voor de hond iig erg goed toen ze een droog brokje pulp op had :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 16:22

Oh echt DD? Ik gooi er gelijk een pbtje bij je tegenaan hoor... :D

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 16:23

DubbelDun schreef:
Bak goed schoonmaken/doorspoelen en een beetje vanille-extract er in doen. De meeste paarden doen daar een moord v oor.
Als als het dan nog niets wordt eens een losse bak water ophangen, kijken of daar wel uit gedronken wordt.

Gepoetst ed is al gebeurd. Losse bak heeft ze vroeger altijd gehad op de grond daar drinkt ze uit. Nu uit de vlotter bak wik ze niet uit drinken. Wat voor vanille extract moet ik dzn nemen is dat speciale?