Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 20:26

carika schreef:
Karin_deB schreef:
Waarom zou de mest na het ontwormen apart moeten?

Omdat de ontworming ook de goede wormen in de mesthoop dood en je kan maakt dat je minder snel compost hebt. Of zoals ook al aangegeven door andere honden of andere beesten erbij kunnen.
In mijn geval gaat het om compost, ik wil de mest straks weer uitrijden over de wei en daarvoor moet het wel eerst compost worden.

@delphi
jullie gaan slopen en nieuwe bouwen? ook stallen?

Thanks voor het antwoord!

@Selka, ziet er netjes uit! Vindt je hondengedeelte erg mooi gedaan!
Mooie isolatoren ook, zijn zeker niet geschikt voor draad?! :D

@Delphi, gaaf om het van binnen te zien! Heb me altijd afgevraagd of je er überhaupt naar binnen kon of dat dat te gevaarlijk was :D

Gisteren is de hovenier langs geweest, heb gelijk gevraagd wat de 3e boom in mijn paddock nu is.
Een esdoor acer, alleen nu kom ik er nu dus achter dat je daar nog miljoenen soorten van hebt en dat ze lang niet allemaal giftig zijn voor paarden :Y) :+
Dus maar even de specifics vragen (wist ik veel dat er zoveel van bestonden }:0 )

Helaas zitten er in alledrie de bomen in de paddock processierups en daar doet hij niks mee, dus moet toch even iemand anders bellen daarvoor.

Maandag komt er een bedrijf langs voor het gaashekwerk *\o/*

Achterom

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 20:35

De paarden hier eten geen bramen hoor :n In mijn ogen zit er weinig anders op dan kortwieken, tot de grond afsnijden of zelfs uitsteken dat woekerspul.

@selka: ziet er mooi uit inderdaad.
@britta: leuke foto, zeker als je de verschillen dan zo goed ziet :)
@delphi: wauw, dat klinkt als goede plannen.
@lynn: cool, vliegen over je eigen huis :D
@chasey: wat een gedoe zeg...

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 21:38

Bramen kun je idd het beste uitsteken, maar dan moet je er wel bij kunnen. Dus eerst flink kortwieken en dan steken. En bijhouden. Ik snoei terug tot zo'n drie meter achter de draad, dan hoef ik er de rest van het jaar (en met een beetje mazzel nog een jaar) niet naar om te kijken. Op andere stukken kan ik niet zo ver terugsnoeien (althans, de draad staat dichterbij) en moet ik ook vaker snoeien. Uitgraven doe ik soms, zou het wel vaker willen, maar ja, tijd enzo...

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 22:01

Bramen moet je met wortel en al uitgraven.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 22:04

Ik ben er nog niet uit. Braam groeit vanuit het bos en dat is niet van mij.

Het gaat om minstens 100 meter dat ga ik echt niet uitgraven.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 22:08

Bramenstruiken moet je idd goed bijhouden anders nemen ze de hele bende over. Ik maai zo veel mogelijk, uitsteken begin ik niet aan, dat is veel te veel.
De paarden eten soms wel wat van het verse jonge spul maar ouder met echte doorns raken ze niet aan.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 22:18

Karin, geloof het wel hoor. Gallagher verkoopt het ook icm met ijzerdraad of hun dunne witte draad. Dit is m in ieder geval: https://www.gallagher.eu/nl_nl/w-isolat ... t-25-stuks

Zelf heb ik hun terra koord gebruikt.

Balen zeg. Processierups zo met de kindjes is helemaal niks. Hopelijk kun je iemand vinden. Ben benieuwd welk hekwerk je kiest. Wij zoeken nog nieuw hekwerk voor het stuk van de bijkeuken naar de hondjes.

Ik denk dat ik de bramen maar in ons fruitbomen stuk plant als ik dit zo lees :=

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 22:19

Hier ook veel bramen, gewoon met de tractor en maaidek erachter gekortwiekt. :D

Nu maai ik ze gewoon steeds kort als ik de wei maai, ik maai altijd de weide waar de paarden vanaf komen. Ik doe rotatie begrazing zeg maar, dus kort laten eten, maaien om de hoge stukken weg te halen en mest te verpulveren, en daarna de sleep erover en de sproeier erop. Werkt perfect, en je krijgt ook niet van die woeste stukken lang gras waar ze niet meer willen eten, want alles groeit mooi gelijk weer aan :j

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 22:20

Ik ga ook niet uitgraven, maar met de bosmaaier kan ik het goed bijhouden. Toen we hier bijna 4 jaar geleden kwamen wonen was de omheining aan 1 kant van de wei compleet overwoekerd, maar tegenwoordig kan ik het goed bijhouden.

Bramen zijn helaas een teken van een overschot aan stikstof, uit de lucht en vanwege overbemesting...

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 22:21

Selka schreef:
Karin, geloof het wel hoor. Gallagher verkoopt het ook icm met ijzerdraad of hun dunne witte draad. Dit is m in ieder geval: https://www.gallagher.eu/nl_nl/w-isolat ... t-25-stuks

Zelf heb ik hun terra koord gebruikt.

Balen zeg. Processierups zo met de kindjes is helemaal niks. Hopelijk kun je iemand vinden. Ben benieuwd welk hekwerk je kiest. Wij zoeken nog nieuw hekwerk voor het stuk van de bijkeuken naar de hondjes.

Ik denk dat ik de bramen maar in ons fruitbomen stuk plant als ik dit zo lees :=

Als je de bramen in een pot of bak plant, dan gaan ze minder woekeren!

Wel opletten dat geen takken de grond raken, want dan schieten ze daar nieuwe wortels!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 22:22

Libera schreef:
Nu maai ik ze gewoon steeds kort als ik de wei maai, ik maai altijd de weide waar de paarden vanaf komen. Ik doe rotatie begrazing zeg maar, dus kort laten eten, maaien om de hoge stukken weg te halen en mest te verpulveren, en daarna de sleep erover en de sproeier erop. Werkt perfect, en je krijgt ook niet van die woeste stukken lang gras waar ze niet meer willen eten, want alles groeit mooi gelijk weer aan :j

Grappig zeg, volgens mij was ik in het begin een van de weinigen in dit topic die dit zo deed, maar ondertussen lees je het steeds meer :)
Bevalt mij ook prima :)

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 22:23

Werd mij verteld dat bramen van wat "zure" grond houden, dus ik gooi er gewoon 3x per jaar lading kalk op...
Wij zitten op zure grond doordat we zoveel naaldbomen hebben .

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 22:26

Libera schreef:
Werd mij verteld dat bramen van wat "zure" grond houden, dus ik gooi er gewoon 3x per jaar lading kalk op...
Wij zitten op zure grond doordat we zoveel naaldbomen hebben .

Klopt ook hoor, stikstof zit o.a. in mest en kunstmest. Daardoor wordt de bodem zuur, maar ook door de naalden :)

Edit: hier in de omgeving wordt in plaats van het woord kunstmest vaak het woord stikstof gebruikt, zegt genoeg lijkt me :D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 22:50

Ben juist blij met de bramen. Mooie heg. Alles wat in de drad komt, vlecht ik weer in de heg of knip ik af. Werkt prima. En ze zijn nog lekker ook :9 :j

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 23:14

Ik heb meidoorn zaadjes geplant, wacht nog op mijn blackthorn zaadjes, daar wil ik een heg van planten als dat lukt...

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 06:58

Hopelijk slaat het aan Libera. Bij jullie nog wel nat genoeg om en planten?

Tip voor wie er nog extra schaduw zoekt voor zichzelf of de dieren. Bij de action is er schaduwdoek in verschillende kleuren deze week. €4,94 voor 3,6x3,6 m. en €9,92 geloof ik voor 5x5 m. Heb voor de paardjes de grote gehaald en voor de honden de kleine.

Nu nog op zoek naar extra sproeimogelijkheden voor de tuin. Hoe doen jullie dat? Het diepste punt van onze tuin is ruim 40m. Door allerlei bochten red ik dat zelfs niet met 50m. slang. Toch nog een slang koppelen? Iemand nog een aanrader voor zo’n sproeier die alle kanten op waaiert?

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 07:37

Wij hebben een ondergronds buizen systeem met rainbirds er aan. Werkt super! Staat in 4 groepen van 3 sproeiers precies afgesteld op de tuin.
Alleen nog de grondwaterpomp de stekker er in en aanzetten. Geen gesleep met slangen enz.
Je kan het zelfs altijd aan laten staan met timer dan hoef je echt niets meer te doen. Maar ik ben een beetje panisch met stekkers er altijd in laten zitten.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 08:59

Ik heb 115 meter slang liggen om achterin de wei te komen. En ondanks dat ik maar 1 keer de bocht om moet red ik net de laatste 50 cm niet om te sproeien _O-

Ik heb 1 sproeier op zo'n 3-poot en gisteren een sectorsproeier gekocht op zo'n pin.
Ze sproeien beide even ver.
Mijn man wil straks een tyleen leiding ingraven een meter of 50 de wei in zodat ik niet meer zo hoef te slepen met slangen.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 09:35

Ik doe het nu nog met slangen, maar zodra de nieuwe bak is geinstalleerd gaan we nieuwe leidingen leggen, zodat ik straks zowel de bak als de weide met een druk op de knop kan sproeien :))

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 09:37

Ik moet met de bramen eerst een zorgen dat mijn schrikdraad weer in beeld komt. Ik maai wel alles met de maaier weg waar ik zo bij kan. Maar de planten zitten buiten de omheining. Ik ben er nog niet uit hoever mijn wei rijkt. Ik snoei nu zo veel mogelijk weg. Daaf ben ik nog wel een week druk mee. In het voorjaar met een trekker erlangs geweest waar het maaiblad rechtop kan. Je ziet daar behalve dat het 5 meter niet meer de wei in komt. Zover ik weet is mijn wei al jaren niet meer gemest. Er heeft de laatste 3 jaar ook niks op gestaan. Weet niet hoe lang dat met mest nog door werkt. Dat kalken heeft dat geholpen?

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 09:41

Ja, er groeien nog wel bramen, maar die maai ik dus elke 2 weken ofzo plat. Nu krijgt het gras ook een betere kans om te groeien. Om er echt vanaf te komen moet je spuiten of uitgraven... wij wachten tot het najaar, dan ploeg ik dat stuk om en zaai ik gras. Heeft nu toch weinig zin

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 09:45

Ik maai de bramen af met de bosmaaier en dan het mes er op.

Dit is onze rabbit

Afbeelding

Ik heb gistermiddag de wei een stuk gemaaid zodat ik thuis kon rijden ipv in het bos.

Afbeelding

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 11:39

*\o/* we hebben een redelijke geluidsarme pomp van het loonbedrijf voor de deur.Daar zit de put.Dus geen rattelend,puffend,blauwe dieselwalm pomp.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 11:47

Hebben ze geen pomp op zonne-energie ;)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 11:50

Ze zeggen wel geluidsarm maar de pomp staat nog niet aan.Ik denk dat mijn ruin wel een klein sprintje trekt door de wei :)