Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 23:39

De lampen staan in de hoeken, op de diagonaal tegenover elkaar.
Ik heb even haar papier erbij gepakt, ze is gefokt in leutingewolde (?). Ze heeft idd een veulen gehad wat Utina heette dacht ik ja (horsetelex vindt van wel ;) ik ken de namen niet omdat ze pas 2,5 jaar van mij is, ze is hier met pensioen).

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 00:07

Wendy schreef:
De lampen staan in de hoeken, op de diagonaal tegenover elkaar.
Ik heb even haar papier erbij gepakt, ze is gefokt in leutingewolde (?). Ze heeft idd een veulen gehad wat Utina heette dacht ik ja (horsetelex vindt van wel ;) ik ken de namen niet omdat ze pas 2,5 jaar van mij is, ze is hier met pensioen).

Is het een Ferro? Ik heb een Utina gereden en destijds stond Lirina daar ook. Er is nog een veulen uit gefokt, Zonta.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 00:19

Ja klopt :j

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 02:55

Onze bak is 20x60. Nog geen licht maar dat wil ik er nog wel maken. Ik dacht ongeveer 4 palen nodig te hebben, twee op iedere lange zijde?

Hoeveel land heeft iedereen zn spulletje op, was ik wel benieuwd naar? En hoeveel paarden erop?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 04:26

Libera schreef:
Onze bak is 20x60. Nog geen licht maar dat wil ik er nog wel maken. Ik dacht ongeveer 4 palen nodig te hebben, twee op iedere lange zijde?

Hoeveel land heeft iedereen zn spulletje op, was ik wel benieuwd naar? En hoeveel paarden erop?

Heb 2 PREs, op een eigen stuk van 800 vierkante meter. Heb ook nog ongeveer 4000 vierkante meter wei tot mijn beschikking.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 07:39

2 paarden . New Forest en pre. Totaal 8000m2. 3 x weiland +_ 2200m2 per wei. Rijbak 20 x 40, 2 stallen, kleine opslag, poetsplaats betegeld voor stallen en een paddock

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 07:55

Libera schreef:

Rondom het huis 2200 m2, daar staan de stallen en de bak ook. 15.000 m2 grasland. 2 paarden en 1 pony

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 08:17

Pff ik heb geen idee hoe groot die zijn, straks even kijken (afstandmeten, al is Maps op de computer nog niet geüpdated.)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 08:47

Libera schreef:

Weet niet hoe het zit waar jij woont, maar voor hoge palen met verlichting heb je soms bouwvergunning nodig, een vriendin mocht om die reden haar net gezette verlichting weer afbreken..

Wij hebben 19.000 vierkante meter (net geen twee hectare) en daar vier paarden (twee warmbloeden, een D-pony en een ijslander) op staan.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 09:43

Wij hebben aan huis 3ha, 2km verderop nog 4,5ha en 2 weitjes van 2ha maar daar staat veel jkk op dus die gebruiken we nog niet. Misschien laten we die nog een keer ploegen en opnieuw inzaaien ofzo.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 09:52

Ik heb een paddock van 600 m2 met dadelijk een shet, draver, haflinger en new forest.. dan nog een wei van 3000 m2 ongeveer en bij de buren ook nog een wei die ik mag gebruiken.. denk dat die 2000 m2 is ongeveer..
Ze hebben ruimte genoeg alleen heb ik niet voldoende gras dus ik moet altijd hooi bijvoeren.. nu moet ik zeggen dat het voor de shet, haf dn new forest helemaal niet zo erg is om niet zoveel gras te hebben

Whassupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 09:52

Zo, gaat echt hard hier! Bijlezen gaat zelfs amper, laat staan af en toe nog reageren. Ligt ook aan drukte door de week, vandaag iets rustiger gelukkig. Hier een paddock van ca. 3.000 m2 ( is incl rijbak van ca. 800 m2, maar daar lopen ze niet in, behalve de Dartmoor. Die kan onder het draad door. Is zijn persoonlijke giant-free zone zodra het lompe gerace en gestoei hem even teveel wordt). Dan nog een weide van ca. 6.000 m2 en een weide van ca. 3.000 m2. Daar lopen ze af en toe id winter ook nog op. Perceel is in totaal ca. 1,5 ha. Rest is voor huis, erf, schuren etc. Heb er 3 lopen: kwpn, Freiberger en Dartmoor.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 10:08

Leuk om te lezen hoeveel grond iedereen heeft!

Wij hebben straks ca. 6000 m² voor een klein paard/ grote E + een weidemaatje. Daar gaat de bak/ paddock nog vanaf.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 10:15

Wij hebben in totaal 4000m voor de paarden, waarvan ongeveer 1200m gras en de rest paddock. Heb het aangelegd in de vorm van een track. Er komen twee paarden op, misschien in de toekomst nog een derde. Ze leven op hooi en kunnen in de zomer enkele uurtjes grazen :)
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 17-02-17 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 10:17

Hier een rijbak van 30x60 met een lantaarnpaal op de lange zijde in het midden. Er zou eigenlijk nog wel een paal bij mogen maar het is zo prima te doen in het donker.

De boerderij staat op 4,2 ha grond maar hiervan gebruiken we niet alles voor de paarden. Ik zal net als kittydylan eens uitrekenen hoeveel land ik gebruik voor de paarden.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 10:28

Ik lees nog steeds mee :wave: . Ik heb alleen niet zoveel te melden.

Ik heb 4800m².
1 wei van 78 x 35 meter, 1 wei van 30 x 35 m en een klein weitje van 10 x 40 meter die ik vaak bij die van 30 x 35m gebruik.
Heb een piste van 20 x 40m. Paddock van 28 x 35m.
2 stallen van 3x3m, een afdak van 1,80 x 10m verhard met treinbilzen en een opslagplaats met zadelkasten van 3m x 2m.

En dit voor op de moment 2 shettebeesten van 80 cm hoog :=

Bambi is overigens op de goede weg. Een stuk minder bang. In de stal kan ik perfect zijn halster aandoen en voetjes vragen. Buiten kan ik hem als ik het halster binnen alvast omdoe wel enigszins vasthouden en de voorste voetjes vragen.
Buiten heb ik nog maar 1 keer echt heel fijn het halster kunnen aandoen en al wat kunnen poetsen.
We boeken vooruitgang... Heeft alleen maar 4 maanden moeten duren :Y)

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 10:48

Even een beetje globaal gekeken.
Linkse weiland is ongeveer 750m². Middelste 850m² en de rechtste is 800m².

Nog een veldje van, ongeveer zo'n 1000m² wat straks ook weiland wordt.

Alles een beetje globaal met afstandmeten.nl gemeten

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 11:25

Wij hebben in totaal zo'n 2 hectare waar de bak ook op staat. Het land is nu verdeeld in drie grote stukken en één klein stukje wat ooit een paddock wordt. De exacte afmetingen weet ik niet.. Er komt een D-pony op te staan en 1 paard.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 11:57

Wij hebben in totaal 8800m maar ik zou heel graag aansluitend er wat bij huren, heb nu wel 1,4 hectare bij mijn ouders, maar heb ze veel liever thuis

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 12:49

1,2 ha voor 5 ponies, huis en moestuintje

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-17 13:41

Zozo, een boel nieuwelingen hier, welkom allemaal!

happyjoyce, nee, ik ben eens bij jullie wezen kennis maken om Melody te verzorgen, in 2009 volgens mij. Op een stalling waar de rijbak niet helemaal rechthoekig was, en de poortjes naar de wei heel smal waren, verder weet ik er weinig meer van :+ Ik was toen nog een vrij verlegen en onzeker meisje (dat is tegenwoordig iets anders ~~}> ), denk ook dat het daarom het hem niet geworden is toen, want je had best veel meisjes die hem wel wilden verzorgen. Ik ben toen viavia bij Jan Gebben in Ruinen terecht gekomen, voor de Tinkers :)

Ik las iets over afstappen op buitenrit. Dat hangt bij mij echt van paard en situatie af. Een paard wat net onder het zadel is, maar waar ik aan de hand al veel kilometers mee heb gemaakt, moet dingen die aan de hand bekend zijn gewoon onder het zadel leren door te lopen. Dingen die hij nog nooit gezien heeft wil ik dan de eerste keer best even voor afstappen. Net als wanneer de veiligheid en doorstroom van overige weggebruikers in het geding is. Maar ik stap absoluut niet voor iedere scheet af, want het streven is wel dat het paard op den duur onder het zadel overal langs loopt. Paarden die ik aan de hand niet veel mee gehad heb, blijf ik liever op zitten. Vlieg liever samen weg dan dat paardlief alleen gaat, maar gelukkig is het zelden zo ver gekomen.

Las ook over huizen kopen, afgelegen wonen etc. Ik ben een vreemde eend in de bijt, want ik woon dus echt in de bewoonde wereld, hier recht tegenover is een sportcentrum met zwembad, voetbalvelden, basisschool, bibliotheek en groot gezondheidscentrum. Grote fietsenwinkel om de hoek en op 2 km afstand al een tweetal supermarkten. De bus stopt voor de deur. Mijn paarden staan een paar huizen verderop (100 meter) bij iemand in de zeer diepe achtertuin, ik huur de accommodatie. Het is voor 2 paarden groot genoeg en ik heb er alles (schuur, 2 boxen, rijbak/paddock, verharding, 1500m2 weide, stroom en kraanwater), en binnen 10 min stappen zit ik in de binnenbak. Ik heb de mogelijkheid om 2000m2 land bij te huren, ben daar nog over aan het denken. Omdat ik geen rijbewijs heb en in de "stad" (6km) werk en met de trein naar school ga (een dag per week), is dit voor mij echt ideaal. Alle gemakken van de bewoonde wereld, omdat het klein is relatief weinig onderhoud, maar wel volledige vrijheid hoe ik mijn paarden hou en met ze om ga. Voorlopig heb ik geen behoefte om het anders te doen :)

Ahw, Mini en Maxi zijn echt leuk samen :D
Wat rot van die mail, inmiddels al gevonden? Lastig dat we niet even mee kunnen zoeken :+ Je weet dat mailboxen een zoekfunctie hebben en hoe je die gebruikt? O:)

Sommige mensen zijn hier langer getrouwd dan dat ik leef _O-

Ik heb een rijbak van 15 x 50 en ter hoogte van de A/C een grote lamp, ik kan me er goed mee redden, maar hobbel alleen recreatief rond en kan gewoon naar de binnenbak mocht ik ooit heel serieus worden. Het is ook wel fijn voor het uitmesten moet ik zeggen.

http://www.kilometerafstanden.nl/opperv ... ekenen.htm. Jij hebt ongeveer 2 ha weiland voor de paarden Pauline :)

Het gaat hier zo goed met m'n nieuwe gup, zo braaf en gemakkelijk, echt haast ongelooflijk <3

Afbeelding

Afbeelding

En ja, ze moet nog twee worden, en is nu al een bonk :+ :+:
Caily wordt komend voorjaar gedekt door haar halfbroertje langs vaders kant. (Mooi valkbont van kleur ook nog!)

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 14:20

Super caily! Wat fijn voor je en idd wat een bonk!

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 14:33

Ik heb eigenlijk geen idee of ik een vergunning nodig heb voor licht... Misschien wel een goed idee om dat eens even uit te zoeken!

Vooralsnog zijn we eerst druk bezig met de stallen te verbouwen, zijn nu bijna klaar en dan heb ik er 4 van. 5x5 meter, zo blij mee! Verder zijn we het weiland aan het omheinen zodat ze straks het gras op kunnen, en wil ik spoorbielzen om de bak heen hebben. Heb ook een paar spiegels op de kop getikt (zijn eigenlijk schuifdeuren voor kledingkast ;) ) die gaan op de korte zijde van de bak, en heb een berg hout over van de stallen waarvan ik bloembakken wil maken voor de letters....

Genoeg te doen dus! Zoveel plannen, zo weinig tijd.....

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 14:46

Weet je dat zeker, spoorbielzen? Dat is in feite chemisch afval he? Best prijzig om af te voeren als je ze niet meer nodig hebt...

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 14:51

Die Bielzen hebben wij ook staan. Ideaal als omheining hoor. Als mijn vader ze niet meer nodig heeft legt hij ze aan de kant voor een andere keer. Zo hebben wij ook het schuilhutje makkelijk kunnen bouwen.