Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 09:17

Ik begrijp wel waarom sommige hoefsmeden trekpaarden niet willen doen of als ze het wel willen doen er een hoger bedrag voor vragen en dat ligt niet aan de grote van de hoeven. Mijn Kwpn'er heeft ook enorme voeten, haha, maar daar hoef ik niet meer voor te betalen. Van een trekpaard zijn vast nog groter. Maar ze zijn gewoonweg erg belastend vanwege hun gewicht, kan me voorstellen dat een smid daar geen 8 van op een dag kan doen, dan is zijn rug kapot. Hier verschillen prijzen ook wel eens per hoefsmid, wil je niet het dubbele betalen, dan kijk je verder naar een andere. Maar moet eerlijk zeggen dat ik altijd blij ben wanneer ik een goede smid heb gevonden, dan betaal ik liever iets meer. Heb er zoveel problemen mee gehad in het verleden, te kort bekappen continu, geen geduld voor jonge paarden, niet op komen dagen, nooit tijd hebben etc. Een goede smid is mij wel wat waard!

Wat mij betreft mochten er ook wel wat meer uren in de dag zitten! Wel fijn dat het idd langer licht is 's avonds. Hier schijnt de zon al volop, belooft een fijn dagje te worden!

AbbyBlues

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 09:19

Heb de websites van hoef-natuurlijk en zo al duizend maal uitgekamd. Vind het echt heel interessant en zou er graag zelf aan beginnen. De schapen doe ik ook zelf, maar dat moet wel want daar heb je geen hoefsmid voor. Maar om nu aan je eigen paard te beginnen met een rasp of zo, vind het zo eng. Ben doodsbang dat ik wat fout doe.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 09:23

Vervelen doen we ons geen van allen en kennen we denk ik ook niet.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 09:23

Lijkt mij ook doodeng AbbyBlues. Maar wellicht dat je na een cursus daar een stuk zekerder over zou zijn. Voor mij gewoon de hoefsmid, ik begin er zelf niet aan.

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 09:30

Bekappen van koudbloeden kost bij mijn vriend ook 35,-. Hij doet vrijwel alles uit de hand tenzij iemand een bekapbox heeft en het daar graag in wil doen. Dat is dan ook geen probleem. Hij vind uit de hand persoonlijk fijner omdat hij dan vrij kan bewegen en er makkelijker bij kan.

Een bevriende smid hier in de buurt wilde liever geen koudbloeden doen dus had de prijs ook echt hoog gezet op 50,-. Daardoor kreeg hij juist om de haverklap telefoon voor koudbloeden omdat ze dachten, hij is duur dus moet wel heel goed zijn. Haha ik moest wel echt lachen dat hij het zelf niet zo leuk vond^^

Succes gypsy met je tentamen! Waarvoor ben je aan het leren?

Wat een bijzonder mooie foto Abbyblues! Een cursus zou je altijd kunnen doen maar ik vind persoonlijk wel dat je de hs wel regelmatig nog moet laten komen. Ik zie ook veel gepruts van mensen die het ook zelf doen. Daar wordt je niet vrolijk van. Controle is het toverwoord. Voor sommige mensen niet helaas..

Gisteren voor het eerst de hond mee naar buiten genomen! Voor herhaling vatbaar :)

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 09:37

Ik denk dat een vijl standaard tot de groom-uitzet behoort, al is het alleen maar om evt scherpe stukjes omgeklapte wand weg te vijlen of om de teen rond te houden zodat deze niet scherp wordt.
Daar is niets engs aan en het paard zal je er dankbaar voor zijn.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 09:38

I know, maar je moet even die eerste stap durven nemen denk ik. En een keer onder begeleiding doen zodat je weet wat je wel en niet moet doen.
Ik ga me weer eens aanstippen op het hoeven topic, heb ik al lang niet meer meegelezen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 10:20

tinky heel veel sterkte, waardeloos weer :(:)

Mijn man rekent 25 euro bekappen, kan eens vragen wat hij voor een belg vraagt maar ik vermoed niet meer als een 10 extra.
Hij kijkt soms ook hoeveel tijd hij kwijt is en berekent zo de prijs.
Voor een normale bekapbeurt is hij een half uur bezig dus hoe makkelijker een belg meewerkt des te normaler blijft de prijs.
We rekenen ook niet minder bij kleintjes, al vinden veel mensen dat dan weer raar(maar kleine ijzertjes zijn nauwlijks goedkoper, en die kleintjes werken vaak slecht mee dus leuker wordt het vaak niet.)

abby wat een mooie foto! <3

monmaster wat ontzettends leuk van je leerlingen +:)+

pauline leuk, de hond mee!

Ik ken veel mensen die denken het wel zelf te doen en er uiteindelijk toch weer mee ophouden.
Zeker een trekpaard vergt kunde en kracht, zeker als in de zomer de hoeven keihard zijn.
Wil je het toch zelf doen, maak dan een kapstal bij je thuis en koop goed/duur gereedschap bij een hoefijzerfabriek.
Bedenk dat de meeste tangen van een smid over de 200euro kosten!
Dat is niet alleen omdat ze lang mee moeten gaan maar ook omdat ze sterker en scherper zijn of gemaakt kunnen worden.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 11:01

Ik had ook altijd het beeld voor me om samen met de honden op de marathonwagen lekker door de bossen heen, maar helaas geen van beide vindt het leuk dus dan houdt het op. Nu blijven ze thuis om de boel te bewaken, is ook goed! Zie het wel vaker dat ruiters/menners de hond(en) mee nemen. Ziet er altijd erg leuk uit!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 11:03

Als ze goed luisteren heb ik er geen probleem mee ;)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 11:07

Ik ook niet DubbelDun, punt is alleen het blijven dieren en die kunnen heel onverwachte dingen doen.
Laatst bijgewerkt door meggiemeg op 20-04-16 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 11:11

Ach ik waarschuw altijd maar als ik weer eens een opmerking krijg van 'hij doet niks hoor' -terwijl de hond in kwestie bepaald niet vriendelijk komt aangerend- dat mijn paard normaliter ook niks doet ;)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 11:31

Zo'n typische opmerking als die van na de daad: goh dat doet die anders nooit
Veel mensen willen vaak het niet zien/horen dat hun dier niet door iedereen als even geweldig wordt ervaren als dat hun baasje doet. Heb dat met vrienden, zij vinden hun hond helemaal geweldig, ze gingen hem super opvoeden zodat hij overal mee naar toe kan. Heb al eens de opmerking gezegd: bedenkt wel dat een ander jouw hond niet zo leuk vindt als dat jij hem vindt. Maar dat willen ze maar niet snappen. Het super opvoeden is ook niet bar geslaagd (nog zwak uitgedrukt).

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 11:38

hier lopen ze ook wel met de honden los,vind het maar niks.ik ben bang voor grote
onbekende honden.ze zeggen dan, hij doet niks. ik heb er andere ervaringen mee. ben al een paar keer gebeten.bij ons kost bekappen 25 euro. volgende week word het weer koud. niet optimaal voor het gras. :\ vorige week paar keer met de tinker gerdeden. wat was ze druk. van de week heeft ze rust. door tijd gebrek ivm met werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 11:53

Deden wij vroegah! Toen Lona nog niet van mij was nog wel eens:

Dan gingen we met het 2 span naar het strand en nam ik mijn hond mee, die ik dan vervolgens regelmatig (zo leek het hoor , want was niet echt zo) tussen de benen zag verdwijnen in de zee. Maar die rende er vol gas naast mee dan, terwijl ik luidkeels achterop de kar schreeuwde/zong (vals!);

Opzij, opzij, opzij, maak plaats, maak plaats, maak plaats, wij hebben ongelofelijke haast!
We moeten rennen, vliegen, vallen , opstaan en weer doorgaan!! Tadadaaaa!
We kunnen hier niet langer blijven staan!

Moet gewoon weer grinniken als ik aan die tijd terug denk;
Ik als 35 jarige oude taart achterop de wagen zingend, bij de 19 jarige eigenaresse van 2 van die tanken, was echt geweldig!!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 11:57

ohjajoh zie het helemaal voor me :))

Het vervelende hier is , dat ik eerst een stuk langs de weg moet, dus durf ze niet mee te nemen.
Verder loopt Max de kans zelf opgevreten te worden door een grote hond en is Donny nog veels te onstuimig.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 12:07

Mijn oudste merrie doet wel wat... die slaat als ze te dichtbij komen (zowel met de voor- als met de achterbenen, als de hond dichtbij genoeg is om te raken...) op afstand negeert ze ze

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 12:25

Nou met de marathonwagen was natuurlijk wel ideaal, dat hond gewoon bij ons voor op de bok zat/stond, als we op de weg waren, voor we bij het strand aankwamen.
Want meneer vond het altijd erg leuk om de paarden; Lona en haar halfzus , luidkeels aan te moedigen...
En Charlie, mijn hond (kruising van cairn terrier en australian cattle dog) was echt een jaloers kreng, daar hoorde ik ook altijd de tanden op elkaar klapperen, als ze achter Lona liep en ik die aan de hand had. Maar Lona is wat dat betreft echt een GVR. Ze waren wel beste vrienden als ik Charlie meenam op een buitenrit met Lona; samen racen in het bos en op het stukje weg voor het gebied Madestein, waar je geweldig kon buitenrijden tot aan het strand toe, wachte Lona echt altijd met haar hoofd omgedraaid totdat Charlie weer bij was. Voor die tijd stak ze gewoon niet over ook, als ik dat wel eens probeerde voor de grap... <3

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 12:33

AbbyBlues schreef:
Och ja. Weet je. Ze moeten toch bekapt worden... Kan ze niet zo laten lopen. :\

Heb het gevraagd. Voeten twee keer zo groot, twee keer zoveel werk/tijd. ;)

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 12:52

Anke schreef:
AbbyBlues schreef:
Och ja. Weet je. Ze moeten toch bekapt worden... Kan ze niet zo laten lopen. :\

Heb het gevraagd. Voeten twee keer zo groot, twee keer zoveel werk/tijd. ;)

Haha, ja ik geloof het meteen hoor. Maar zoals ik zeg, ze moeten toch gedaan worden. En dan liever voor veel geld goed als goedkoop kreupel. Ze staan voor dinsdag gepland! Hopelijk steek ik er zelf ook iets van op. :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 12:56

@ohjajoh6: Madestein ken ik wel, vroeger wel eens op wedstrijd geweest en ook wel een buitenrit gedaan daar (op een halfblind paard). Verder wel te paard op het strand bij Wassenaar geweest en Noordwijkerhout.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 12:59

Ha, mazzeltje... 12:00 al klaar.
Hier een lekker zonnetje, maar in de wind fris.

Onze school wordt verbouwd, waardoor er vandaag geen leerlingen aanwezig waren.... Suf als ik ben, vergeten... Dacht... Waar hebben ze mijn stoelen nou gelaten... Ik moet zo toch les geven. Maar nee! Alles wordt vandaag al verhuisd.
Ondertussen liep ik al wel in mezelf te mopperen... Totdat ik op mijn rooster zag, dat ik helemaal lesvrij was...

Ik overweeg nu dan maar of ik mijn stal helemaal leegtrekken en schoon spuit..... Van het weekend wordt het weer slecht heb ik begrepen.
Ff moed verzamelen.... :roll:

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 13:02

De wind is idd nog knap koud; zat net op de vliegfiets even een dorp verder en vond het niet echt aangenaam.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 13:23

Hier is bet heerlijk. Niet teveel wind (in de tuin/wei dan. Ben nog niet het erf af geweest) en veel zon. Straks even met de paarden spelen.

Had hier de honden ook vaak mee. Die luisteren prima. 1 wil nog wel eens op andere honden af gaan. Dus als er mensen met honden passeren, zet ik ze aan de kant en moeten ze zitten en zet ik het paard in het zicht. Blijven ze keurig zitten. Maar mijn honden zijn inmiddels bejaard en de ritten worden te lang, helaas. Mocht er ooit weer een nieuwe hond komen, dan moet ie wel aan t paard mee kunnen. Anders kost het uitlaten, naast het rijden, me veel teveel tijd. Maar het duurt altijd zo lang voor je de hond weer helemaal goed getraind hebt. Ben je zo weer een paar jaar verder.

Goed gereedschap is inderdaad het halve werk voor bekappen. Alleen als je alleen je eigen paarden doet, kan iets goedkoper gereedschap ook wel. Je hoeft dan geen 10 paarden per dag te doen. Dat scheelt erg veel in de slijtage.

Toch maar afspraak met de DA gemaakt om de ogen van Caj even te checken. Was de DA hier gisteren, ben ik het straal vergeten. Dus nu moet ze er voor terug komen. Nou ja, wil t toch wel even weten.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 13:27

DubbelDun schreef:
vliegfiets .

:o?