het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 21:43

Deze is van Fenwick.
Deze gekozen omdat deze een sluiting heeft en niet over het hoofd heen getrokken hoeft te worden.
Vond ik bij Mir wel belangrijk.

Ze kan er echt zo mee staan doezelen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 21:47

Oh wat fijn dat ze ermee staat te doezelen.
Dan zie je ook echt dat het werkt

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-24 08:06

Zo weekend weer om. Wat is het trouwens warm buiten! Hier gewoon 16 graden. Wel raar gisteren overdag vond ik het juist niet zo lekker buiten. Frisser dan gedacht eigenlijk.

Ow relaxmasker met rits is wel handig, ik heb zonder en dan is het soms idd wel even hopen dat ze stil blijft staan zodat ik het goed om krijg. Guus vind vliegenmasker ook fijn, maar ze vind die vliegen toch ook echt niks.

Alvast sorry voor het hele verhaal.... dacht typ het even uit en schrik er ook wel zelf van. Maar misschien ook goed voor mijzelf om het eens op een rij te zetten.

Het gaat hier idd om de hond welke 30 september een reiniging heeft gehad van gebit en daarvoor ook niet helemaal fit was.

Voor schoonmaak naar dierenarts met de volgende klachten.
- oorontsteking beide oren
- stinken uit bek, veel haren tussen de tanden (ze bijt graag op haar poten)
- slechte ontlasting
- soms een verdikking alsof iets haar gestoken heeft, niet altijd dezelfde plek.
- slecht en raar eten.
- blaf klinkt ineens hees
- duf, sloom, niet willen rennen en spelen

- oren spul voor gekregen
- bloedonderzoek gehad geen bijzonderheden
- ontlastingsonderzoek wees bacterie aan, deze met probiotica te lijf gegaan. Ze wilde ivm historie van AB als pup (blaasontsteking en e-coli) niet te zwaar inzetten.

Tijdens schoonmaak achter bepaalde dingen gekomen.
- dikke tong (met naald gekeken of er iets uit kwam, geen bijzonderheden)
- 6 tanden getrokken, ook om te voorkomen dat er weer haren tussen komen
- ontstekingen in de mond/wang (hieruit is een autoimuunziekte gekomen, CUPS https://www.dierenkliniekecht.nl/dierzi ... ontsteking )
- keel zag er goed uit.

Ik moet de tanden schoon houden, elke dag schoonmaken. Spul in het water dat de tandplak minder erop komt. Bek ziet er nu wel rustig uit.
Ik heb zelf het vermoeden dat haar tong wat verlamd is, lijkt net alsof ze deze niet helemaal onder controle heeft.

Na schoonmaak ging ze beter eten, daarna ging dit ook weer wat minder goed. Heb toen toch om prednison gevraagd. Deze zou ook kunnen ondersteunen tegen ontstekingen in de mond. Ze is ontzettend afgevallen. Haar kauwspieren op haar hoofd zijn weg, ze heeft echt een spitse kop gekregen. Ook bij haar kaak zijn ze blijkbaar weg. Verder door het afvallen is denk ik ook bij rest van het lijf veel spier foetsie. Ze wordt deze maand 7 maar ziet eruit als een boxer van 12 jaar. De mensen die haar kennen schrokken gisteren hoe ze eruit zag en dan is ze al wat aangekomen.

Met prednison eet ze gelukkig wel haar porties op. Ze heeft nog 2 dagen prednison meen ik met afbouw. Ze is dus wel wat voller in het lijf. De spieren moeten weer opgebouwd worden, ik weet niet of deze weg zijn door het weinig doen of dat er meer aan de hand is. Dinsdag had ik een afspraak met assistente voor controle mond. Maar ze had die dag ook weer een verdikking gekregen dus gelijk dierenarts laten kijken. Ze heeft dit aangeprikt met naald maar er kwam niks vindbaars uit. Je ziet als ze dat heeft dat ze iets anders loopt, tot nu toe gehad bij de hamstrings, voor bij de triceps en vorige week ook aan een kant bij de lendenen.

Gisterochtend straatje in loopt ze normaal en binnen zie ik haar ineens mank voorbij komen, lijf helemaal scheef. Onrustig wil niet liggen maar zag geen gekke bult. Alleen ze boog haar lijf helemaal in en ging niet op rechtsachter staan. Heb haar maar mee genomen omdat mijn man ook weg moest. Heb novacam gegeven en ze ging gedurende de dag steeds wat beter.

Dus tja het is een hoop, dierenarts wil haar graag door de CT-scan willen en op drie plekken een biopt uit de spieren pakken. En ik weet niet waar te beginnen qua onderzoek. CT is best duur, moet even nakijken wat ik nog tegoed heb van verzekering. Zou eventueel dan ook naar 2025 kunnen zetten qua kosten. Biopt van spieren moet naar america, ook prijzig. Wellicht toch een suplement geven voor de spieren dat die weer opbouwen, misschien eens vragen bij dierenarts op anabolen of wat geven ze bij oudjes wel eens kan helpen voor opbouw en weer wat meer gaan lopen met haar.

Ze is gelukkig wel vrolijk, wil weer af en toe sprintje trekken, doet ze ook gaat wat onhandig (echt als een oudje) maar ze daagt de ander uit, twinkel zit in de oogjes (behalve gisteren dan).

Nogmaals sorry voor het verhaal.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 08:12

Pff het is ook een heel verhaal. En vooral omdat het niet echt duidelijk is waardoor het komt.
En nog veel te jong ja voor zoiets.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 08:15

Het is een relaxmasker met clipjes om vast te zetten. Bij een rits moet haar baard wel heel strak bijgehouden worden :D

Tjee, wat een narigheid voor jullie en de hond.
Ik denk dat de basis ligt bij de darmen. Vast een overbodige vraag, maar hebben jullie goed naar het voer gekeken in de zin van natuurlijk, graanvrij etc?

Voor de weerstand voerden we onze kat L-Lysine. Ik weet niet of dat ook wat voor de hond kan zijn.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-24 08:16

Ow 1 ding vergeet ik, haar ontlasting is ondertussen wel eindelijk beter.

Voer staat ze nu op vers vlees, verschillende smaken om afwisseling te hebben. voornamelijk het merk dogmeat.
Het klinkt misschien gek, maar heb ook even gedacht om haar eens op hypoallergene brok te zetten. Ze is altijd wat lastig geweest qua voer/ontlasting.

Viel mij gisteren wel op dat haar poten nu eindelijk eens rustig uit zien, wellicht ook door de prednison. Niet dat ze normaal verschrikkelijk uitzagen, maar wel die rode gloed wat je wel ziet bij allergieën.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 08:20

joyce83 schreef:
Ow 1 ding vergeet ik, haar ontlasting is ondertussen wel eindelijk beter.

Voer staat ze nu op vers vlees, verschillende smaken om afwisseling te hebben. voornamelijk het merk dogmeat.
Het klinkt misschien gek, maar heb ook even gedacht om haar eens op hypoallergene brok te zetten. Ze is altijd wat lastig geweest qua voer/ontlasting.

Viel mij gisteren wel op dat haar poten nu eindelijk eens rustig uit zien, wellicht ook door de prednison. Niet dat ze normaal verschrikkelijk uitzagen, maar wel die rode gloed wat je wel ziet bij allergieën.

Heb totaal geen verstand van honden, maar die kunnen ook cushing hebben met allerlei gekke symptomen heb ik ooit gehoord. Is dat ook bekeken?

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 08:33

Handig dat masker Boemel.

Wat naar van de hond Joyce, lastig met die klachten…je weet niet waar te beginnen. Misschien een keer door laten meten een optie dat je weet in welke hoek je het moet zoeken.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 09:06

Cushing kan bij honden.
Jones had rond haar 8e ook van die rare klachten en die is op haar 11e ingeslapen vanwege uitgezaaide darmkanker….. het kan heel goed uit de darmen komen maar kan ook goed fout zitten daar.

Sterkte Joyce, pittig.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 09:14

@joyce: sterkte met de hond, dat is een hele opsomming bij elkaar. nog best jong ook :(:)

Ik wist niet dat er zoiets bestond als een relaxmasker. Boon krijgt ook altijd wel graag haar vliegenmasker op; deels voor de vliegen maar ook vanwege de sterke zonneschijn.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-24 09:16

Rover wat bedoel je met doormeten? Via natuurgeneeskunde denk ik dan?

Als ik naar de cushing klachten kijk denk ik kleine kans, maar goed er zijn veel dingen die rare klachten geven. Denk met de ct scan dat er natuurlijk wel een geheel beeld gaat komen als we dat laten doen.
Andere dierenarts zei gisteren wel nog dat de kauwspieren ook wel een gevolg kunnen zijn omdat de tong nu anders is en daardoor spierafname.

Duimen jullie mee dat die orkaan restjes niet over Nederland gaan komen? In elk geval niet op woensdag als het even kan??

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 09:36

Nou echt wat een regen staat er voor donderdag -O- volgens mij is woensdagmiddag nog niks aan de hand, dan komt ie pas aan land in Spanje :)

Ben je er klaar voor? (Zo leuk als je er weer twee hebt)

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-24 09:39

Nou ja wat is er klaar voor. De pssm1 uitslag is nog niet binnen, kans is klein maar toch test gedaan.
Eerst nog door de keuring komen en dan gelijk mee naar huis bij goedkeuring. Spannend is het zeker, de keuring en daarna ook om elkaar te leren kennen en hoe Guusje zal reageren.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 09:40

Die regen wordt idd drama. Ze zijn hier bezig met het de buitenkant van het huis te vervangen…….
Eerste stukje
Afbeelding

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 09:44

Pfff zo geen zin in de storm.
De wei begint net een beetje aan te drogen na de heftige regenval van vorige week.
Ben super zuinig op de paar wat hoger gelegen stukken zodat ze hopelijk veel meer de wei in kunnen dan vorig jaar.

Hebben jullie een houten chalet Belker?
Vaak gaat het wel snel met planken. Anders voldoende afdekzeil halen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 10:20

Ja, een openliggen huis is niet handig met een restant storm op komst. Hopelijk valt het mee.
Met een paar planken over het gat verdeeld en een stevig stuk zeil vastgezet met planken kom je een heel eind.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 10:24

Alles wordt gedaan door een heel fijn bedrijf.
We hebben een houten 2 onder 1 kap bungalow. De houten buitenkant is deels echt op dus dat wordt vervangen door keralit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 10:26

Dat spul hebben wij op de garage zitten in het creme. Mooi spul en houdt zich ook goed. Heeft wel af en toe een schrobbeurt nodig want de vliegen poepen er graag op ;(

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 10:30

Dat bedrijf zal wel weten hoe ze moeten handelen bij slecht weer.
Zal het wel heel mooi van worden as het vernieuwd is

@ joyce
wanneer was de keuring ook alweer?

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-24 10:50

Woensdagmiddag hebben we de keuring gepland.

Belker dat is wel een flinke klus, hopelijk snel alles in orde en dat het weer netjes uit ziet.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 10:58

Idd fijn spul Belker! Krijg je er ook isolatie tussen?

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 11:06

Ja er wordt ook geïsoleerd. Dus we kunnen isolatiesubsidie aanvragen. Het dak was al geisoleerd, plafond ook maar dat gaat er helaas weer uit…….

DP klopt, de heren waren vanmorgen aan het overleggen hoe ze de zeilen gingen spannen. Er zijn nu 4 man bezig dat is de helft van hun team.
Ze hebben hier alle nieuwe kozijnen geplaatst. We zijn een bekende klant die elke 1,5 jaar iets laat doen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 11:26

Dat wordt mooi verduurzaamd Belker.

Spannend Joyce! Wordt weer duimen. Wordt ie alleen klinisch gekeurd?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 11:36

Oh dat zal dan flink schelen qua kosten voor verwarmen als alles geïsoleerd is :D

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-24 12:12

Ja ik ga alleen voor klinische keuring.

Fijn Belker een bedrijf wat vaker komt dan weet je ook wat je aan elkaar hebt en hoe ze werken.