Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 10:55

Hoi allemaal,

Mag ik me ook actief melden? Ik lees al een aantal maanden mee, maar de paarden aan huis begint nu erg concreet te worden. Als het goed is komen ze deze zomer lekker naar huis. Of nouja, ik heb er nu nog eentje. Er moet nog een shetter ofzo bij. :+

We hebben een weide van ca. 6000 m² waar tot september schapen op hebben gelopen. De paddock/ bak moet nog worden aangelegd. Inmiddels is de omgevingsvergunning voor de omheining binnen dus we kunnen aan de slag.

Vanaf oktober hebben wij het huis en sindsdien staat de wei leeg en is er verder weinig aan gedaan. Er staat redelijk wat gras op, maar ik ben even benieuwd wat er aan moet gebeuren voordat de paarden erop gaan. Hebben jullie daar ideeën over?

Mochten er nog mensen zin hebben om mee te denken met de indeling dan houd ik me ook aanbevolen!

palousa_boy

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 11:13

Beetje afhankelijk van wat je wilt. Wij hebben onze wei echt wei gelaten, dus niets verhard en geen pp.

Wij hebben dus alleen de omheining gezet en toen de paarden erop. Dit wel opgebouwd omdat ze niet van de wei kwamen maar van een pensionstal.

Ze staan er ook 24/7 op, maar wij hebben 3ha dus dat is dan wat minder intensief belopen als dat je 6000m2 hebt. Nu in de winter zijn er ook wel erg slechte stukken, maar dat trekt altijd wel weer bij. In het voorjaar gaan ze ook even naar een andere wei zodat deze even rust heeft.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 11:22

Mijn paard staat nu ook in pension en daar wordt het weideseizoen ook opgebouwd idd, dat wilde ik nu ook zo gaan doen. :j Ik denk dat ik de schuilstal wil laten aansluiten op de paddock, zodat ze daar 's nachts in kunnen.

Moet ik verder nog rekening houden met mesten/ kalken/ etc? Ik begon te googlen maar zie door de bomen het bos niet meer. Er staat dus al gras op, is dat niet gewoon voldoende?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 11:28

Ik heb op dit moment iets meer wei ter beschikking (kleine 7000m2) voor 2 paarden. Bij mij is het ook allemaal gewoon wei. In de zomer heb ik ze er 24/7 op lopen, ongeveer de helft van het jaar gaan ze 's nachts op stal.
In de winter voer ik veel hooi bij. En zoals pb ook al zegt, wordt het iedere winter wel wat kapot gelopen, maar dat herstelt zich ook snel genoeg.
In de winter is het verdeeld in 2 stukken, in de zomer in 4, waarbij ik wisselbeweiding toepas.
Binnenkort krijg ik er wat wei bij (niet veel hoor) en dan pas ik de indeling wat aan: 3 stukken voor de winter, in de zomer splits ik het dan op naar 5 of 6 stukken denk ik. Ook heb ik er dan een paddock bij en gaan de paarden niet meer 's nachts op stal :n Maar dan hebben ze een inloopstal met verhard pad en een paddock ter beschikking. Vanuit de paddock kunnen ze dan naar de wei.

Meedenken over indelingen kan altijd! Wil je het hier in het topic zetten of liever niet?

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 11:34

Thanks! Daar kan ik wat mee! Het is dus minder spannend dan ik dacht. :P

Ja hoor, ik zal ff een google maps plaatje uploaden.
Afbeelding

Dit is hoe ik het nu een beetje bedacht heb, maar alle tips zijn welkom! Er staat nog niets vast, behalve de stal want die staat er al. De bak zal dienst gaan doen als bak/ paddock. Ik ben een recreatieve mooiweerruiter, dus de bak hoeft niet 365 dagen per jaar berijdbaar te zijn.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 12:09

Mesten/kalken kun je doen, dan komt er meer gras ;) vaak is de onkruiddruk dan ook wat lager.
Wij vinden een goed balans tussen onkruid en gras niet zo erg, het meeste onkruid eten de paarden hier ook gewoon (als ze het nodig hebben of als het gras in de zomer weer wat minder begint te worden door droogte), er zijn echter ook mensen die meteen de gifspuit erbij pakken als ze onkruid zien.
Zaken als jacobskruid zijn wel om in de gaten te houden. Niet alleen in je eigen wei, maar ook in de kant van de weg naast de wei bijvoorbeeld.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 13:00

Net gebeld door de advocaat over de 2nd opinion. De makelaar heeft, in hun reactie op ons schrijven aan de verkoper, aangegeven dat destijds een milieurapport hebben gekregen van de verbouwing van de schuur waarin aangegeven staat dat er geen asbest verwerkt zou worden. De advocaat wil graag de mail en het rapport zien omdat hierin dus zwart op wit staat dat er voor de koop aangegeven is dat er geen asbest in het pand zit. Kan ik die hele van god vergeten mail niet terug vinden? Is inmiddels al anderhalf jaar geleden, maar ik weet zeker dat ik het per mail gehad heb. -O-

Hij wilde verder niet op de zaken vooruit lopen maar hij wilde wel vast zeggen dat hij het niet eens is met de hoofdreden waarom DAS tot de conclusie komt er geen brood in te zien. Hij is van mening dat de schuur onderdeel was van het bedrijf en nu de woning geen bedrijfswoning meer is, heeft de schuur dus ook geen bestaansrecht meer bij de woning. Het is dus normaal gebruik om de schuur te slopen en de grond bij de tuin te trekken.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 15:20

Hallo Iedereen,

Zou graag jullie meningen hebben. Ik heb namelijk de mogelijkheid om een boerderij te kopen (1.5 to 2 hectare) 30min van ons werk en de stad. Financieel kunnen we het goed aan (goedkopen dan huren allesinds)

Uiteraard is het veel werk - en ik ben vooral bang om me zo financieel vast te zetten (we hebben het hier toch over 500K - verkoop je ook niet zomaar)

Mijn vraag is - achteraf bekeken, hadden jullie liever een rijhuisje gekocht in "Suburbia", paardlieft op pension en als resultaat meer vrije tijd/centjes? Of is het al het geld en werk waard?

Het is altijd mijn grote droom geweest....en ik ben hierdoor extra voorzichtig.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 15:22

FatCat schreef:
Hallo Iedereen,

Zou graag jullie meningen hebben. Ik heb namelijk de mogelijkheid om een boerderij te kopen (1.5 to 2 hectare) 30min van ons werk en de stad. Financieel kunnen we het goed aan (goedkopen dan huren allesinds)

Uiteraard is het veel werk - en ik ben vooral bang om me zo financieel vast te zetten (we hebben het hier toch over 500K - verkoop je ook niet zomaar)

Mijn vraag is - achteraf bekeken, hadden jullie liever een rijhuisje gekocht in "Suburbia", paardlieft op pension en als resultaat meer vrije tijd/centjes? Of is het al het geld en werk waard?

Is denk ik heel persoonlijk, ik zelf kan niet gelukkig zijn midden in de stad zeg maar.
Paarden aan huis was mijn droom en ik ben er nu een jaar later nog steeds in de wolken van ondanks het gedoe ;)

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 15:22

Ik heb vorig jaar mijn grote droom gekocht, een boerderij met 3000m2 grond. Na het slopen van de stallen zijn we asbest tegen gekomen, alles is stilgelegd en ik ben nu nog bezig met de juridische afwikkeling, het terrein achter mijn huis is een puinzooi. Daarnaast is mijn man afgelopen september bij mij weg gegaan en zit ik hier alleen. Ik kan het kwa werk en financiën maar moeilijk opbrengen en ik denk dat ik ergens dit jaar over de kop ga als er geen oplossing langs komt.
Alles bij elkaar zou ik het voor geen goud willen missen. Ik geniet zo ontzettend van het land en de boerderij en mijn beesten om mij heen. Ik zou het zo weer doen. Maar nu met de goeie vent. :+

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 15:43

Heftig AbbyBlues. :(:)

FatCat, ik zou persoonlijk voor de woning buiten de stad kiezen maar ik houd dan ook niet van "Suburbia". Ik heb m'n paard nog niet aan huis, maar nu kost het me 20 minuten enkele reis om op stal te komen. In 40 minuten kan ik een hoop poep scheppen denk ik dan maar. :+

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 15:49

AbbyBlues schreef:
Ik heb vorig jaar mijn grote droom gekocht, een boerderij met 3000m2 grond. Na het slopen van de stallen zijn we asbest tegen gekomen, alles is stilgelegd en ik ben nu nog bezig met de juridische afwikkeling, het terrein achter mijn huis is een puinzooi. Daarnaast is mijn man afgelopen september bij mij weg gegaan en zit ik hier alleen. Ik kan het kwa werk en financiën maar moeilijk opbrengen en ik denk dat ik ergens dit jaar over de kop ga als er geen oplossing langs komt.
Alles bij elkaar zou ik het voor geen goud willen missen. Ik geniet zo ontzettend van het land en de boerderij en mijn beesten om mij heen. Ik zou het zo weer doen. Maar nu met de goeie vent. :+

Ik wens je enorm veel success met het juridische gedoe, financien en de zoektoch naar een goeie vent :)

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 15:50

Azmay schreef:
FatCat schreef:
Hallo Iedereen,

Is denk ik heel persoonlijk, ik zelf kan niet gelukkig zijn midden in de stad zeg maar.
Paarden aan huis was mijn droom en ik ben er nu een jaar later nog steeds in de wolken van ondanks het gedoe ;)

Heel fijn om de horen dat het na een jaar nog steeds de droom is!

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 15:52

Niwla schreef:
FatCat, ik zou persoonlijk voor de woning buiten de stad kiezen maar ik houd dan ook niet van "Suburbia". Ik heb m'n paard nog niet aan huis, maar nu kost het me 20 minuten enkele reis om op stal te komen. In 40 minuten kan ik een hoop poep scheppen denk ik dan maar. :+

IK DACHT NET HETZELFDE hahahah!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 16:31

Ik wil ook echt niet weg!

O Abby! Stomme mail! Wasr is dat ding? Niet in je werkmail, toevallig?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 17:20

Ik zou tegen de muren op vliegen als ik weer in een rijtjeshuis zou moeten wonen :+

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 17:28

Geen woning in een dorp voor mij, al liever dan een vrijstaand huis... ik woon al mijn hele leven buitenaf, in het dorp overleef ik echt niet, als je continue rekening met elkaar moet houden :=
Stad is helemaal een no-go voor mij.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 17:32

Als je mij nu echt ongelukkig wilt hebben moet je me in een rijtjeshuis in de stad zetten :=

Hoe meer afgezonderd hoe beter wat mij betreft.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 17:35

Hiervoor heb ik in de stad gewoond. Eerst op een flatje, daarna in een 2-onder-1-kap hoekwoning. Ook heel fijn, maar voor mij kan echt niets op tegen dit plekje met de paarden aan huis.
Ook ik mopper wel eens, maar al met al vind ik dit heerlijk.
Veel vrienden van ons zouden echter niet met ons willen ruilen, het is echt persoonlijk of het bij je past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 17:48

FatCat schreef:
Hallo Iedereen,

Ik heb jaaaaaaren gedroomd van mijn paarden aan huis. Door een mooi toeval hebben we ruim 2 jaar geleden onze droomplek kunnen bemachtigen. Hebben een mooi huis, met in totaal 1.7 ha grond. Ik geniet werkelijk ELKE dag van mijn droom.

We hebben destijds best wel een flink risico genomen door onze droomplek te kopen terwijl ons vorige huis nog niet was verkocht :o :o :o :o . Ik heb nl altijd geroepen dat ik nooit met 2 hypotheken zou gaan zitten. En 2 jaar geleden was de huizenmarkt ook nog op zijn dieptepunt. Maar man, wat ben ik blij dat we dit risico genomen hebben. Ons vorige huis hebben we heel scherp in de markt gezet en die was gelukkig heel snel verkocht.

Verder heb ik een beetje dezelfde ervaring als Wendy. Veel mensen zouden echt niet willen ruilen, ook een aantal collega's verklaren me voor gek. Ze wonen zelf in de stad en begrijpen niet dat er geen AH bij mij in de buurt is :D .

Dus tja, mijn advies aan jou is: DOEN!

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 17:50

Dank jullie allemaal voor de fijne reacties!

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 23:19

Hebben jullie ook verlichting bij de rijbak? Hoe groot is jullie bak en hoeveel lampen hebben jullie?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 23:24

Ik heb een 20 bij 60 rijbak met 2 gasontladingslampen :j

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 23:33

Volgens mij was onze bak destijds 20 bij 40, met 2 grote baklampen. Rijbak is inmiddels een grasveldje geworden

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 23:33

Wendy schreef:
Ik heb een 20 bij 60 rijbak met 2 gasontladingslampen :j

Waar heb je die staan? Op de lange zijdes en dan aan beide zijdes eentje?

Nog een vraagje: Weet jij of jouw Lirina uit Tiendeveen komt en er ooit een Utina uit gefokt is?