Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kristelhans

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 13:57

Dan moet je maar zo denken; er zijn genoeg paarden die amper buiten komen in de winter.. dan is een paddock heel wat. :)

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:02

Zo denk ik inderdaad ook Kristel! En ik moet ook wel eens wat doen wat ik wat minder leuk vind....

Maar eigenlijk moet ik mezelf wel vaker terugfluiten zodat ik iets niet te snel zielig vind. Bijvoorbeeld een training die wat langer duurt dan normaal. In eerste instantie denk ik dan arm paard, en vervolgens denk ik als je een manegepaard was geweest liep je elke dag minstens 2 uur.
De mijne heeft er ook een hekel aan om in de regen buiten te staan, dus ben al snel geneigd om bijvoorbeeld mijn eten koud te laten worden en ze snel op stal te zetten. Gelukkig grijpt mijn vriend dan in, en achteraf is het ook te gek voor woorden als je je bedenkt hoe vaak ik voor hun in weer en wind loop te ploeteren terwijl ze lekker droog in schone stalletje staan....
Maar toch........ :+ :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:03

karev schreef:
Ja mischien wel hoor kristel. .maar paddock arrest vind ik zowiezo 3 x niks maar helaas is het niet anders in deze tijd

Dit begrijp ik dus heel goed van jou Karev; als ik ergens niet in geloof (of dat nou op het zand zetten is omdat het niet anders kan, of bv met een rare bocht mijn paard in de opvoelbox bij DA zien te krijgen), dan krijg ik ook met geen mogelijkheid mijn paard zo ver om het dan toch maar te doen, of ze terroriseert mij vreselijk, door de trieste, zwaar verwaarloosde drama Queen uit te gaan hangen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:26

Hier groot feest omdat ze eindelijk lekker "buiten" mochten spelen :D Enorm aan het ravotten geweest...en rollen en scharrelen...enenen...nu gras eten :o

Ik vind paddock-arrest ook niets maar sjouwen door de bagger schiet ook niet op.

Wat erg trouwens dat jullie zoveel puin en rotzooi in de bodem hebben zitten :oo Hier alleen wortels omdat er een tijd kerstbomen zijn gekweekt en hier en daar een kei...mag niet klagen zo te horen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:33

De enige optie om hier troep in de grond te krijgen is door het op te hogen :) als je gaat graven kom je op de meeste plekken niet zo heel erg ver.

Hier ook nog lekker weer, volgende week gaat dat anders worden zeggen ze, ben benieuwd. Kunnen nogsteeds de regen gebruiken.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:58

Als ik de voorspellingen voor volgende week zie word ik niet blij... Kan in ieder geval mijn drainage na een jaar dan eindelijk gaan testen...

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 15:04

Dat is toch ook fijn Daan :+ weet je iig of alles werkt zoals het zou moeten, ook met het goede zand ;)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 15:04

Hier valt er dus echt geen druppel regen. Het is al 2 weken droog. Ben van thuis uit met water aan het sleuren omdat mijn watervat aan stal gewoon leeg is...

Andor is ook zielig. Die staat nu op een stuk van max 10mx10m met zijn inspuiting. Daar heb ik de shet dan nog eens bijgepleurd want die gebruikte de drinkton die ik nu voor Ripley gebruik als zwembad en dat was niet bepaald de bedoeling :)
Vind het zo erg voor hem dat hij op dat beperkt stukje moet staan voor 10 dagen. Terwijl hij zich er gewoon bij neerlegt hoor en er veel paarden gewoon 20 uur per dag in de box staan. Maar toch.. arm paardje! :D

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 15:11

Agh Yontheke het is vervelend maar inderdaad, voor die 10 dagen valt te overzien. Zeker als je vergelijkt hoe het gemiddelde paard in NL er in deze tijd van het jaar bij staat.

Haha ja ik ben heel benieuwd hoe goed de drainage werkt! Wat het zand betreft vermoed ik dat hier zo maar eens water op zou kunnen blijven staan. Het is al een behoorlijk stevige bovenlaag geworden maar zal daardoor natuurlijk ook minder goed water door laten.

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 15:14

Yontheke inderdaad sneu. Des te meer waardeert hij straks zijn grote weiland weer toch :)

Nou ben benieuwd Daan! Ik duim! Hou ons vooral op de hoogte ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 16:04

Palousaboy, deze liet inderdaad ook zien en voelen. Maar dat deed de vorige ook. Het is ook maar net wat en hoe ze uitleggen. Jij mag met recht over volksverhuizing spreken trouwens ja, pff…
Thx voor alle lieve en meelevende reacties wat de tandarts betreft, dat heeft me goed gedaan. :o
Daan_O wat super van je bak, het klinkt echt heerlijk. Fijn weer aan de slag met de paardjes. :D Wat gaaf dat ze zich zo goed gedraagt, ondanks dat ze dus nog wat bevestigd moet worden en lang stilgestaan heeft. Da’s een goeie! Spannend al die plannen en dat klussen, je krijgt er uiteindelijk ook weer energie van hé?

Kirrr, klote zeg, denk je je paard goed weg te doen…. Wel fantastisch dat je haar terug neemt. Ongelofelijk wat dat mens in 1 week heeft aangericht. Neem ’t jezelf in elk geval niet kwalijk alsjeblieft, zoals ik het lees probeer je juist verstandige beslissingen in het belang van je paarden te nemen.
Succes met de lijst met klussen, onze to do lijst lijkt altijd 1 klus eraf 2 klussen erbij te zijn??? Volgens mij bespeur ik bij jou ook zoiets. :+
Met trailerladen, of beter afladen, ga ik indien nodig recht voor ’t hoofd staan. Als ze naar links afwijken beweeg ik ’t hoofd naar links zodat de kont weer naar rechts gaat en vica versa. Maar eigenlijk lopen ze allebei zelf wel, ze weten wel hoe ’t hoort.
Nts19 wauw wat een mooie schuilstal, keurig tegeltjes etc.
Soms kun je meerdere eigenaren op dezelfde locatie krijgen, dan is het de moeite een speciale tandarts te laten komen.

Abbyblues ’t lijkt me een heerlijk project!
Fokfanaat leuk topic om te zien, wauw! Ik schrok eerst, dacht dat je witte muren in je boxen ging doen. :’) Je bak en je paddock zijn echt prachtig, word er jaloers van.

Yontheke kijk dat is nou nog eens een leuk bedrag om je mesthoop leeg te halen! Fijn dat ze op de kliniek positief waren, hoop dat hij goed in zijn vel zit zo en van ’t leven kan blijven genieten zonder ongemak, en dat jij van hem kan blijven genieten! Toch fijn dat er tegenwoordig zoveel mogelijk is.

Amiette dat ziet er echt heerlijk uit, die foto van jou en je handpaard. Hoe heb je ze dat geleerd?

Kvulden wat een gedoe met voeren. Stomme knollen, soms lijken ze niet te bergrijpen dat het voor ’t baasje fijn is als ze even gewoon meewerken. Ze hebben de rest van de dag om elkaar te treiteren… Wel leuk dat ze elkaar toch ook op een goede manier bezig houden!
Surelee, kun je die foto anders niet in het word document zetten? Ik vond m zo mooi die kruiwagen! Druk op ’t werk is goed maar overal waar te voor staat… Sneu voor je shet dat hij er niet lekker van is.
Spatter wat gaaf, braaf van blue ook dat het goed gaat op deze manier. Ik stel voor dat wij gaan meeten, ik wil ook wel eens zo’n parcours rijden! :oo
Die foto van jouw hoofd, ik moest echt 2x kijken wat daar nu gebeurde!
Liseef dat klinkt inderdaad heerlijk! Zo’n merens is ook wel knuffelbaar. :j Gaaf dat je een lusitano hebt, die wou ik als meisje van 13. Ik heb nu een soort XXL variant ervan whahaha.

[***] jij hebt ’t druk zeg! Wel fijn dat de ergste lekkerij nu verholpen is. Paardjes zullen vast blij zijn met ’t gras.
Kristelhans wat gaaf dat hij zo fanatiek is! Ik had niet meegekregen dat hij die wedstrijd afgekeurd was maar fijn dat het weer goed met ‘m gaat. :D
Lekker zo’n onverwacht dagje vrij en wat een mooie manier om ’t in te vullen!
Dubbeldun zo’n rustig paard is wel wat waard. Die idioot van mij kan zich zo opfokken, dan rijd je dus met een boos en mokkend paard rond omdat jij wil stappen en zij een rendraf wil. :roll:

Als de paarden tijdelijk op een klein stukje moeten of niet op het gras vind ik het altijd wel te overzien.
Nu we bijna bij een nieuw topic zijn aangeland, zat ik te denken, misschien moeten we vast een mooie openingspost gaan samenstellen? :D

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 16:09

Wat een mooie samenvatting Gypsy! +:)+ +:)+
Moet eerlijk zeggen dat het mij nooit lukt om zo samen te vatten :D
Leuk idee van een openingspost!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 16:12

Nou inderdaad, respect voor je uitgebreide reactie! Jij lijkt me een geschikte kandidaat voor de openingspost van ons volgende topic :D :D (als je daar zin in hebt natuurlijk)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 16:13

Haha ik lees steeds wel alles helemaal maar stel dan het opschrijven van een reactie uit. Maar dan wil ik er toch nog wat over zeggen. _O-
Ik scroll dan nog even overal langs en tiep in een word documentje m'n antwoord wat ik vervolgens knip en plak.

Ik wou zelf trouwens sowieso de link naar dat word document in de op zetten, als er dan iets nuttigs verteld word (en dat gebeurd hier toch wel regelmatig!) is de link makkelijk te vinden om het erin te zetten.
Haha ik maak met liefde een mooie openingspost hoor. Poosje terug dat ik dat gedaan heb....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 16:27

Een nieuw topic bij 500 is toch alleen in de HK ??

Ik heb net de wei ontdaan van blad; de regen en harde wind mag komen :)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 16:32

Oh is dat zo? Ik snap sowieso niet waarom we nog niet in de HK beland zijn. :o Nouja het onderwerp is natuurlijk ook wel heel breed, wat valt er nu niet onder paarden aan huis...
Ik dacht dat 't anders bij 100 al was? Een topic van meer dan 500 pagina's heb ik nog nooit gezien. :oo

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 16:35

Gypsy schreef:
Ik dacht dat 't anders bij 100 al was? Een topic van meer dan 500 pagina's heb ik nog nooit gezien. :oo

Als we nog ff ons best doen zijn we er zo :o

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 16:37

Ja tuurlijk s het zo dat er genoeg paarden die niet buiten komen. Maar het is zo geest dodend oude paddock. Met merries helemaal. Die gaan staat soezen of mokken idd...ga ze dit jaar "onbeperkt " hooi geven. Ochtend half pak en avond half pak komen ze een heel eind met niet vervelen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 16:55

Wow gypsy! Mooie post en handig met een word document!! Ga ik ook eens doen. Ik vergeet de helft waar ik op wilde reageren.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 17:14

Een link naar het word documentje mag in de nieuwe openingspost inderdaad niet ontbreken!

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 18:11

En die bijna 500 binnen een jaar. 16 december vorig jaar heeft Mallootje de openingspost hier neergezet.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 18:47

Haha gypsy, inderdaad! Net weer 2u bezig geweest met een hoop dingen omhoog te hangen binnen in huis. Spiegel, kaders, rolgordijn voor hoog raam, badkamerspullen,etcetc.
Om half 8 nog training, ga alleen even op de mechanische koe trainen want zaterdag naar Duitsland trainen.
Morgen dan eindelijk tijd om de container op te ruimen en in te delen.
Zal weer een hele hoop boven komen om te verkopen. Gisteren van een vriendin ook nog een verzameling gekregen.

Wow 500pagina's op een jaar is niet slecht.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 19:02

DubbelDun schreef:
@spatter: de vorige eigenaar heeft bepaald geen 'schoon grond verklaring' hoeven afgeven voor de verkoop ;(
Ben je mooi klaar mee.

Er zit een schone grond verklaring bij _O-
Dat stelt in Belgie echt helemaal niks voor.
Ze kijken via de papieren of er ooit een vuil bedrijf gezeten heeft en zo niet, schone grondverklaring, hoppakee!
Wij zijn zelfs bij een boerderij gaan kijken waar een eigen dieselpomp zat met jawel schone grond verklaring! terwijl de grond er om heen gruwelijk vervuild was.

Er zijn hier 10 grote hoge containers vuil afgevoerd, alles wat maar enigsinds zichtbaar was, is toen verwijderd door de vorige eigenaars.
Maarja, die lui hebben hier 30 jaar gewoond en dat bosje is gelijk met hun ontstaan.
Ze hebben dus 30 jaar lang afval gestort, wat overblijft zijn de niet-verteerbare dingen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 19:23

@spatter: dat is dan idd een lachertje.
Toen ik mijn stal ging bouwen moest er ook een schoongrondverklaring bij komen :D Ik zat nog in mijn rats omdat er zoveel jaar een kippenhok gestaan had :D

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 19:29

Wij hebben eind september de track gefreest, omdat er toch iets te veel lekkere (maar voor mijn Welsh oh zo ongezonde) grasjes op bleven staan _-:( . Onze grondeigenaar had al gewaarschuwd voor het stuk langs de tuin, daar hadden vroeger hokjes gestaan (geen idee wat voor hokjes, dat wist zelfs de vorige eigenaar niet meer). Van de bakstenen die we uit de grond hebben gehaald kunnen we een muurtje metselen, en met al het glas dat we (nog steeds) vinden kan er ook nog een raampje in. Andere rare dingen hebben we eigenlijk nog niet gevonden (behalve een vork a la Uri Geller).

We hebben besloten deze winter aan te kijken hoe nat / droog de track blijft en dan te beslissen of we voor de volgende winter iets willen aanpassen aan de track (waarschijnlijk grond keren, bij de paddock is dat ooit al eens gedaan en die is altijd droog). Ben benieuwd wat we dan nog gaan opgraven :))