Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 13:15

Spannend Selka leuk vooruitzicht.

Ik heb ook getwijfeld om te stoppen met strook begrazing.
Heb 2 weide van 20x75, 2 van 65 x 20 en 1 van 20x45
Hetgeen wat me het meest tegen houdt is inderdaad dat ze in het hoge gras gaan poepen en dat mest echt niet lekker uit.
Ik haal trouwens alles elke dag weg en soms 2 keer per dag.
Wei en paddock.

Qua maaien doe ik ook met de zitmaaier en dan op mulchen.
Ik laat het dus gewoon liggen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 13:16

Fabster schreef:
llora schreef:
Even een vraagje hier. Heeft iemand hier ervaring hoe je een waterput geschikt kunt maken voor drinkwater voor paarden. Op mijn andere wei had in een waterput die we konden.gebruiken. de boer had die toen leeggepompt en er gebluste kalk in gedaan en dan na enkele weken als hij terug vol was mochten we hem gebruiken. De put op de nieuwe wei is deze winter nog.gebruikt geweest door de vorige huurders. Maar nu is het vuil water en het stinkt. Is het enkel goed om hem leeg te pompen en alle vuiligheid eruit te halen zodat we hem erna terug kunnen gebruiken?

Mag je eerst wel zeker weten dat het watergeschikt is voor je paarden. Hier in West Brabant kun je geen grondwater geven. Zit veel te veel ijzer in. Ik heb het in het begin wel gedaan. Dat heb ik wel geweten. Torenhoge da-rekeningen.... ;(

Hier in de polder zijn er paarden aan overleden.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 13:51

Niwla, op dit moment hebben ze de gehele 1.2 ha waar ze nu staan. Sowieso had mijn vorige track en weides wat design foutjes zo moest ik zelf ook de gehele track op en af (liep dood) omdat ik geen poorten had gemaakt :') :') Beginnersfoutjes haha

Karin, zal vanavond eens foto's maken van de omheining al is het niet erg bijzonder hoor. Vriend vindt het Ft. Knox voor paarden met 4 draden maar de honden kunnen nu tenminste ook niet weg. Wel ben ik helemaal overtuigd van Gallagher. De honden heb ik met Voss gedaan en de paarden met Gallagher. Wát een verschil. De paarden is zoveel steviger, strakker en mooier.
Wonen bevalt op zich wel al is het kamperen in eigen huis. Het is heerlijk om de honden zo vrij rond te kunnen laten lopen en de appels/kersen/peren etc. te zien groeien.

Wat balen Chasey :( Super rot dat alles in het honderd loopt.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 14:02

Haha geen poortjes is niet handig :')

Het lange gras is groen, maar zodra ze het echt af hebben gegeten is het in een dag of 2 saharamateriaal.
Afbeelding
Ben er achter dat ik nu een hond heb die niet bang is voor paarden en Diva wil haar daardoor ook niet vermoorden, kon dadelijk met de pup wel eens heel handig zijn. :Y)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 14:14

Chasey schreef:
Hier is het een hopeloze bende.
Het graszaad is dood en het is een zandvlakte. Het wil gewoon niet groeien. Maar het onkruid uiteraard wel.
De vijver wil ook net echt aanslaan, dus ik zit er helemaal doorheen. Alles gaat bergafwaards met onze hele plan. Dat komt omdat de planning in het begin al in de soep liep. Domino effect...

Komt wel goed Chasey :(:)
Nu zorgen dat je je plantjes in leven houd door wateren en zodra de regen weer komt trekt het zo weer bij.
Sowieso is gras zaaien beter in de herfst heb ik gemerkt.
Onze 2ha verder op ligt nu ook maar een beetje kaal te zijn. Daar gaat van het najaar de ploeg doorheen en word daarna opnieuw ingezaaid. Wij hopen dan dat we het volgend jaar kunnen hooien.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 14:18

Azmay schreef:
Haha geen poortjes is niet handig :')

Het lange gras is groen, maar zodra ze het echt af hebben gegeten is het in een dag of 2 saharamateriaal.
[ [url=m/dfJZXo.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ben er achter dat ik nu een hond heb die niet bang is voor paarden en Diva wil haar daardoor ook niet vermoorden, kon dadelijk met de pup wel eens heel handig zijn. :Y)

zo ziet er hier ook bijna uit. alleen het lange is niet zo groen...
@chasey komt uiteindelijk wel goed nog even volhouden!

Ander vraagje. Wat doen jullie met de mest de dagen na het ontwormen?
Op de mesthoop lijkt mij niet verstandig, maar wat dan? Mag het in de zwarte container? Groen mag niet, had ik al gevonden via google.

belle_boef

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 14:43

Mest vn het ontwormen heb ik de eerste keer op een aparte hoopje gegooit. Zelf zou ik het denk ik gewoon met een partij gras/blad in de groene container mikken. Doe ik met hondenpoep en kippenmest ook.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 15:20

Alle mest gaat bij ons op de mesthoop. Wordt toch niet over ons eigen land uitgereden, maar over het maisland.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 15:35

Dat is echt balen Chasey -O-

Ik houd de mest na het ontwormen ook apart op de mesthoop.

Afbeelding
*\o/* regen hoop ik *\o/*

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 15:36

Hier ook op de hoop en over t maisland

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 16:13

Waarom zou de mest na het ontwormen apart moeten?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 16:16

Hier blijft de mest gewoon in de wei liggen, uiteindelijk verteerd het toch wel ondanks de ontworming.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 16:25

Chasey wat zuur trouwens van je graszaad. Ik heb even terug gelezen en het zat jullie inderdaad niet mee. Maar die vijver die jullie hebben uitgegraven :oo wow die is gááf!!!! Dat zou ik ook zo graag willen, maar dan blijft er zo weinig over van de 5000m2 :')
Maar ziet dat water trouwens mooi blauw. Komt dat door het gele zand als bodem? Ik ben zo benieuwd naar het eindresultaat straks!

Dat uitmesten van de wei met lang gras vind ik inderdaad ook zo'n gedoe. Ik zit er over na te denken om straks gewoon ieder jaar als het gras hoog staat een keer te laten maaien en het gras door de koeienboer op te laten ruimen.
Nu doet hij het ook. We hebben het namelijk al gekocht, maar doen/kunnen er nog niet veel mee. Hij is blij met het gras en wij dat het onderhouden wordt.

slmt9, hihi wat gezelschap zouden ze niet afslaan denk ik. Lastig hé om iets te vinden? Wij zochten eigenlijk iets bestaands met minimaal 3500m2 tot maximaal 1ha weide. Alleen waren wij wel dorp gebonden doordat we onze kinderen niet van deze school willen halen en we veel hebben met dit dorp.
Wij konden ook niets vinden. Eén iets, maar dat lag aan de top van ons budget en was te groot qua bijgebouwen en tuin, terwijl de stallen oud en vervallen waren. Er zat een siervijver in de tuin waar wij niets mee hebben, groot binnenzwembad wat leuk klinkt maar ongetwijfeld duur is qua onderhoud, een appartement wat we niet nodig hebben en een tennisbaan terwijl we niet tennissen :+.
En dan vonden we de vloeren, keuken, badkamer e.d. in huis ook niet mooi.
Uiteindelijk is het een vervallen krot geworden wat we plat gaan gooien en gaan we een nieuw huis zetten. Totaal 7650 m2, waar 5000 m2 weide/PP van wordt.

ClaudiaHS een zitmaaier die kan mulchen staat ook op mijn verlanglijstje voor op ons nieuwe stekje. Inderdaad mulchen en laten liggen. Langzaam aan zie ik wel voor me hoe ik het straks wil :')

Azmay haha jullie hond staat daar wel heel trots tussen de paardjes. Nu op ons huidige plek doe ik nog wel aan strookgegrazing, maar hier lijkt het ook de sahara op de stukken die ze kaalgegeten hebben.

Carika die mest houd ik ook apart i.v.m. onze hond. Die eet helaas mest. Ik houd hem sowieso weg bij de mesthoop, maar als hij er toch eens per ongeluk bij komt wil ik niet dat hij die mest kan eten. Ik mag het gelukkig bij een boer op het land gooien.

Anders had ik het niet apart gehouden aangezien de mest toch afgevoerd wordt en niet over het land terug uitgereden wordt. Maar ik heb al meerdere keren gelezen dat mest met ontwormingsmiddel erin echt dodelijk kan zijn voor honden.
Karin, dat is bij mij de enige reden dat ik het apart houd.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 17:07

Dit wordt trouwens onze nieuwe uitdaging.... Het huis lijkt op de foto heel wat, maar het is echt rijp voor de sloop.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 17:23

Karin_deB schreef:
Waarom zou de mest na het ontwormen apart moeten?

Omdat de ontworming ook de goede wormen in de mesthoop dood en je kan maakt dat je minder snel compost hebt. Of zoals ook al aangegeven door andere honden of andere beesten erbij kunnen.
In mijn geval gaat het om compost, ik wil de mest straks weer uitrijden over de wei en daarvoor moet het wel eerst compost worden.

@delphi
jullie gaan slopen en nieuwe bouwen? ook stallen?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 17:40

carika schreef:
@delphi
jullie gaan slopen en nieuwe bouwen? ook stallen?

Klopt! Aan dit huis zat een schuur vast.
Wij mogen 750m3 aan huis wegzetten en 150m2 bijgebouw. We gaan los van het huis, grenzend aan de wei, een grote schuur wegzetten waar o.a. de stallen in komen.

Het huis staat al zeker 14 jaar leeg. Balken constructie zit vol houtworm, vloer is verzakt en de muren zijn ook slecht. Er zit zelfs geen badkamer in dit huis en alleen al voor de wc zou je de foto's eens moeten bekijken :+ Voorheen is het monument geweest en niemand zag er heil in om dit op te knappen. Na veel rompslomp hebben ze het monument eraf gekregen en toen hebben wij het gekocht. We zijn nu druk met de vergunningen …. wat ook vooral veel wachten is :z

Vlak voor wij het gekocht hebben is er een urbex fotograaf in geweest en die heeft foto's gemaakt en heel gaaf bewerkt.
Maar nogmaals de foto's zijn heel gaaf bewerkt waardoor er een sfeer is weggezet die je in het echt niet terugziet in het huis.
https://myalbum.com/album/TTXrYv6zu35c

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 17:45

Dat zijn wel echt hele mooie foto's!

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 18:02

Mooie fotos! Maar inderdaad kan ik mee voorstellen dat de sfeer in het echt heel anders is. Succes met de vergunningen, ik hoop dat het allemaal lukt zoals jullie het willen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 19:00

Oh my Delphi! Succes met dit project! Gave foto’s maar er is niks meer te redden zo te zien.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 19:32

Chasey, wat is er mis met de vijver? Gras is het nu idd erg droog voor zeker als niet gesproeid kan worden. Anders in het najaar doorzaaien as het nu niet volledig uitkomt?

Mooie foto`s Delphi, begrijpelijk dat dit niet meer te redden is maar wel erg gaaf dat dat daar al jaren zo gelegen heeft incl meubels

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 19:39

Oh dat klinkt wel heel sneu Chasey. Hopelijk valt het toch nog te redden.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 19:41

Wat een mooi perceel. Straks met jullie droomhuis erop.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 19:56

Gave foto’s. Hebben ze die meubels achtergelaten? Zitten zo van op de foto mooie dingen tussen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 19:58

Is net een levend museum dat huis <3

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 20:28

Ik laat de mest liggen en rij met de zitmaaier 1x per week ongeveer over de track die verpulverd dan alles en ik maai het weitje waar ze opstonden. Wel kort zodat de mest ook verpulverd. Het gras wat er nog afkomt is ook verpulverd dus kan ook blijven liggen. Als alles goed werkt krijgt een stukje wei ongeveer 3 maanden rust. Bij mij is eigenlijk alles groen. Waar nog niet gegeten is staat het gras op 150cm. En de weitjes zijn ook al weer mooi groen. Alleen de oude wei van vorige week moet dan dus nog bij trekken en de wei van deze week is nu half op.

Ik heb net echt even een geluks momentje gehad. De meesten hier weten denk ik wel dat op pad gaan met Marinka niet altijd van een leie dakje gaat. Helemaal sinds ze op de wei staat kon ik echt niks met haar. Alles weer langzaam op bouwen en vandaag ben ik zelf en alleen met haar aan een touw de straat op geweest. Ik had me zelf voor genomen het rustig aan te doen en de spanning niet op te bouwen. Om daarvoor al terug te gaan. Maar het ging super. Ik zag voor het eerst mijn paardje weer terug die zichtbaar genoot van dit alles. En heb niet om hoeven draaien omdat de spanning te hoog werd. Op geen enkel moment. Dus dit worden waarschijnlijk nog fijne avond wandelingen. En uit eindelijk ook wel weer erop. Maar dit vind ik voor nu zelfs nog leuker.