Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kristelhans

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 15:34

Kirr, ffiiijjnnnn! En wat is je bak droog. :')

En veulenhalsters ook geen ervaring mee, hier hebben ze geen halsters om, alleen met van en naar de wei/stal brengen. Ik zou ook iets kiezen dat ruim verstelbaar is.

Hier ook een rondje bos dressuur met paard 2 gedaan, die liep gisteren in de les al de sterren van de hemel maar vandaag zo mogelijk nog fijner... heb heel veel geschakeld, vanuit galop naar halt, weg galopperen, draven, en al die overgangen echt heel actief proberen terug te rijden. Beer is het type paard met een aan en uit knop en de uit knop is soms wat abrupt dus huiswerk is nog meer schakelen en actief terugrijden en dat ging zo lekker! Ook wat wijken meegepikt en om en om aanspringen in rechts en links galop, Achterwaarts ook meegenomen (niet in galop) :') dus ik zit echt een op een roze wolk nu. Nu staan ze lekker te bunkeren op het gras en ik lig met een fleecedekentje op de bank! :P Hoef he-le-maal niks meer vandaag!

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 15:39

Goed gedaan kirr!
Mocht je tijd over hebben wil ik wel graag weten wat ze allemaal verkeerd gedaan heeft. Volgende maand komt mijn nieuwe paardje dus alle info hoe dingen (niet) te doen is welkom!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 15:44

KH klinkt super!

hier trouwens ook alleen halsters als ik iets met ze doe, nooit met op wei of paddock

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 16:03

Ik heb in de wei wel altijd halsters om. Op stal gaan ze meteen af.
Zomers vind ik halsters fijn om een vliegkap aan te bevestigen. En los van dat, stel ik haal ze een keer niet zelf uit de wei, dan wil ik mijn vriend er niet mee vermoeien dat hij eerst de halsters nog om moet doen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 16:15

Hier alleen halsters om in de zomer en als ze "uit-eten"zijn (behalve de winterweide,dat ligt besloten en er is veel gras,gaan ze echt niet vanaf :+ )

Ze zijn makkelijk te roepen en op te drijven...

Al mijn halsters zijn verstelbaar op neus en keel :j

Kvulden...ik heb nog een berg verstelbare halsters (nieuw) pb maar voor vrijblijvende info ;)

Fijn dat hij weer thuis op zijn gemak is Kirr.

xLillith

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 16:28

Ik ben stiekem ook wel benieuwd naar het verhaal, dus als je het niet te druk hebt. :o

Wij hebben al een tijd een huis op het oog met plek voor de paarden aan huis. Helaas heeft de ING besloten mijn moeder aansprakelijk te stellen voor schulden van mijn vader (terwijl ze al jaren gescheiden zijn), en moeten we eerst die ellende oplossen voordat we verder kunnen.

Voor nu staan mijn paardjes dus nog op pension, en hoewel het echt geen verkeerde plek is zijn er veel dingen die ik zelf anders zou doen. Daarom lees ik hier altijd graag mee; er komen zo veel handige tips voorbij. +:)+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 16:32

@xLillith : als je ouders in Gemeenschap van Goederen zijn getrouwd én de schulden zijn gemaakt tijdens de periode dat ze getrouwd waren dan staat de ING in zijn recht. Hoe vervelend ook.
Is dat niet het geval dan is die beslissing aanvechtbaar en zou ik een advocaat inschakelen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 16:35

Overigens kunnen kinderen nooit belast worden met de evt. schulden van de ouders.
Een hypotheek-aanvraag van jou bij de ING zou dus nooit om die reden mogen worden geweigerd.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 16:39

:wave:

Pfff, wat een verhaal Kirr! Fijn dat hij nu veilig en wel thuis is. Vooral snel vergeten. Gelukkig is niet iedereen zo, de kans dat je een tweede keer zo'n koper treft is erg klein dus daar zou ik vooral heel nuchter in staan. Maar eerst thuis tot rust komen!

kvulden, hier dragen veulens op deze leeftijd meestal maat shet. De grote koppen passen ook in een maat cob.

Heerlijk genieten kristelhans!

Hier halsters in principe af, behalve als een nieuwe niet te vangen in. En nu lopen ze overdag op de weide voor een paar uur en dan laat ik ze ook even om.

Heb nu nog maar 2 paardjes staan, erg rustig, maar ook wel fijn. Gelijk aan het trainen met alleen op de wei blijven. Doen ze beiden eigenlijk wel goed. Beetje rennen en hinniken maar er is nog niks kapot :+

Moet wel zeggen, ik heb dit jaar 3 paarden gekocht en 4 verkocht. Bij allemaal wel gezien dat andere omgeving en mensen zo'n dier veranderd. Bij de een in mindere mate dan bij een ander, maar in geen van de gevallen sloten verhaal koper en verkoper (in welke positie ik ook was) helemaal op elkaar. De een ging van onderdanig naar dominant, de ander werd gewoon gevaarlijk, de ander ging van brutaal naar schuw, en een andere van onwijs braaf en betrouwbaar naar rennerig. Maar allemaal dus nog maar relatief kort op hun huidige plek, dus met de tijd zien hoe het zich aard. Merk wel dat de insteek van de eigenaar een grote rol speelt. Mensen die het paard kopen/verkopen om de klik accepteren verandering makkelijker en meer dan mensen die het paard kopen/verkopen omdat het binnen een bepaald doel past. En zo ben ik zelf eigenlijk ook :o

Ik weet wat ik voor Sinterklaas krijg. Eeeh krijg. Uch := *\o/*

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 16:41

caily _-:( vertel :):) :D

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 16:41

yontheke,fijn dat het zo goed gaat met je paardje,en kirr wat goed dat je het paard weer opgehaald hebt. zal vast snel weer de oude worden bij jou. wat bezielt zulke mensen en dan ook nog verhalen op face book zetten.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 17:02

Oh, en Shirley, wat naar dat Penny (neem ik aan?) zo heftig reageert zeg.. niet leuk! Hier gelukkig nooit last, ooit eens een cup D gehad maar nu ook niet meer, ik ent ze wel ieder jaar ivm wedstrijden. :j

*raar* ik zit op mijn oude laptop, mijn 'nieuwe' begaf het zomaar... even wennen met typen! :')

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 18:22

Fijn dat ie dr weer is kirr. Nu op naar geestelijk herstel!

Hier ook geen halsters in de wei. Toet krabt zich zo vaak eens met achterhoefje aan het hoofd.

Kristel karev gaat altijd in een hoekje staan treuren. Hoofd laag..

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 18:41

Ik heb bij Beer ook ooit op het punt gestaan om hen terug te brengen...hij gedroeg zich als een dominant monster en wist van geen ophouden.Zelfs niet als Fax zich onderdanig gedroeg...
Had wel met de verkopers afgesproken dat het moest klikken omdat hij maatje zou worden,ook contact gehad en ze schrokken enorm want zo konden ze hem niet.
Wel doorgezet en nu is nog steeds af en toe een eikel maar zou hem niet meer willen missen :D

Kwam mijn liefje zomaar met een hele mooie bos bloemen aan <3

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 19:08

@tinky: dat is lief :D

Hier is de bonte ook 'gebombardeerd' tot de alpha omdat mijn ouwetje toentertijd dat stokje niet oppakte. Reden waarom ze wel eens 'doorslaat' en vergeet dat ik toch echt de baas ben :D

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 10:01

De enige keren dat ik halsters om had in het land was als een nieuwe groep werd samengevoegd, anders nooit. Ik vind het te gevaarlijk, bang dat ze blijven hangen. Zeker nadat een paard (van iemand anders) met zijn halster achter het hek bleef hangen en in paniek zo ging hangen dat hij achterover viel en daarbij zijn hals/rug brak waardoor hij binnen enkele minuten overleed…

Bij ons op het terrein gebeurd weer van alles. We laten een sloot gedeeltelijk dempen waardoor we een breder perceel krijgen van de achtertuin tot de stal. Daar willen we in het voorjaar een weilandje maken, die kan nu dus wat breder worden. Nu ze bezig zijn zien we pas echt hoe veel extra ruimte het oplevert, fijn! En helemaal achterop ons perceel wordt een stukje afgegraven, dus daar hebben we dan straks een leuk watertje :)

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 10:09

Oh super Kirr dat ze weer lekker bij haar vertrouwde clubje staat. Ben natuurlijk ook heel erg nieuwschierig naar het hoe en wat geen idee of er daadwerkelijk iets met het paard is gedaan ofzo, maar toen ik mijn tweede paard kocht, heeft deze hele erge heimwee gehad. Was eigenlijk doodzielig. Lag niet aan wat ik met haar deed . Ze stond niet alleen, genoeg te knabbelen, alles werd uit de kast getrokken om het naar der zin te maken maar ze werd gewoon depressief.
Mijn mini heeft het van de zomer gehad van stal naar de wei. Hij vond de wei niet leuk, heeft drie weken depressief in een hoekje gestaan. Raar beest.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 10:32

Wij hadden gisteren het briljante idee om met de grondboor eens te kijken welke lagen zand etc er nu eigenlijk onder onze paddock staken. We weten dat het zand dat er op ligt er door derden ooit is opgegooid/gedumpt want er komt ontzettend veel puin naar omhoog door de jaren heen tot zelfs redelijke stukken glas.

Er ligt onder de natste stukken op ongeveer een meter diep een betonnen plaat ofzo. Redelijk groot want we kwamen ze op meerdere plaatsen tegen.
Op een ander nat stuk kwamen we op 30 cm zoveel puin en troep tegen dat we het maar terug dicht gegooid hebben en 4 meter verder kwamen we opeens een drainagebuis tegen :wow: die dus overigens haar werk niet doet want het is het modderigste stuk van heel de paddock. De buis zat niet verstopt op dat stuk en de gaatjes zaten ook niet dicht.

Voor de fun een keer in de piste beginnen "boren" want die ligt er wel altijd prima bij. Is compleet ander zand. Daar zit je op 30 cm al op de zavel (geel zand).

Tjah, we weten dus wel dat het met de paddock helemaal hopeloos is nu 8)7

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 10:32

Daan wat een naar verhaal! ieuw! Op mijn oude pensionstal stonden ze in de wei wel altijd met halsters, Beer kreeg die van hem altijd af. :')

Tamara, hier staan zo ook vaak in een hoekje met het hoofd omlaag inclusief hanglip maar ik zie dat niet als depri... meer een soort berusting dat ze niet het gras op mogen haha, en ze eten niet non stop op de paddock dus af en toe een dutje en dat ziet er dan ook zo uit.. dus misschien is het meer je eigen gevoel dan daadwerkelijk een dip..?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 11:52

Yontheke Ons perceel was van een bouwbedrijf en wat nu mijn rijbak is was ook vol met rommel, hebben we helemaal af laten graven tot bijna een meter diep en toen opnieuw zand gestort.
Kwam de loonwerker met woeltand nog een betonnenpaal tegen een paar jaar later.

Onze kippenwei is gebruikt als stookplek en op 1 plek hadden ze enorm veel glas in de grond gestopt.

Het bos ziet er heel mooi uit maar zogauw je gaat graven zie je dat het eigenlijk 1 grote vuilnisbelt is vol plastic, ijzer, puin en kledingafval.
Zou een kleding/schoenenwinkel kunnen beginnen als het bruikbaar was. :roll:

Daan jakkes wat een naar verhaal!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 11:58

Zou ik ook heel erg graag willen Spatter maar daar gaat het groenbeheer van het natuurgebied waar ik in zit niet mee lachen :)
Je mag zelfs geen hoopje/kruiwagen zand van de overkant van de baan op je perceel hebben want daar doen ze al lastig over.

Ben overigens niet altijd even braaf met alles maar uitgraven is natuurlijk wel heel extreem.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 12:06

Groenbeheer zijn lastige ja, hier ook al heb ik ze al jaren niet meer gezien.
Hebben wij ook me te maken met ons bosje.
Alle buren hebben mogen kappen vanwege bouw van bedrijventerrein en de boeren doen ze sowieso om als ze in de weg staan maar bij ons kwamen ze zeuren.
Inmiddels wonen we hier 17 jaar en zien ze wel dat wij het bos niet om doen al plant ik ook niks bij dus dood is dood.
Bosje zal dus op den duur langzaam verdwijnen omdat het toch veel oude bomen zijn .

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 12:14

@spatter: de vorige eigenaar heeft bepaald geen 'schoon grond verklaring' hoeven afgeven voor de verkoop ;(
Ben je mooi klaar mee.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 12:34

Pff nou inderdaad! Ik snap eerlijk gezegd niet waarom mensen alles maar in de grond stoppen. Wij zijn het hele terrein hier flink aan het opknappen maar we proberen het juist zo schoon mogelijk te doen, ook de stukken waar flink opgehoogd wordt halen we rotzooi weg.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 13:53

Ja mischien wel hoor kristel. .maar paddock arrest vind ik zowiezo 3 x niks maar helaas is het niet anders in deze tijd