het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 09:07

@marjan: leuk om te zo iets te winnen :)

Jasmijn had zowaar het geduld om eerst even geborsteld te worden voor ze naar het hooi liep. Boon haar ongeduld groeide echter met de minuut en kwam zowat in draf haar stal uit :)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 09:41

Ik merk wel resultaat van lymfe drainage bij mijn tinker met CPL. Maar het belangrijkste is om te voorkomen dat een dier z’n afvalstoffen teveel opbouwt. Sober houden/ onnodige vulstoffen voorkomen, overgewicht voorkomen, geniet vrije beweging.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 10:29

Die 'vrije beweging' wordt wel steeds meer een dingetje met de wolven ;(

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 12:19

Das een leuke winst Marjan!

Hier stond gisteren de loonwerker onverwachts op de stoep dus we zijn begonnen :D
Wat doen jullie tegen een verdichte onderlaag? We laten normaal 2 x per jaar cultiveren maar dat is dit jaar niet gelukt omdat het te lang nat was.

Al mijn drainage zand was mooi naar onderen gezakt zag ik wel :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 12:23

Net weer ergens 5 baaltjes 2e snee hooi gehaald; lekker fijn spul. Kijken hoe goed ze dit eten. Grof spul mag dan 'goed voor paarden' zijn, maar ik hou Boon er niet mee op gewicht. En zo voor de winter mag er nog wel een paar kilo bij.

@Audesta: ik had een loonwerker/buurman die af en toe met de ééntand een paar diepe voren kwam trekken. Dan brak de onderlaag zonder dat ik meteen een hollebolle paddock had waar ze tot hun knieën inzakten (zoals met een cultivator wel het geval was).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 15:59

Net terug van een ritje, Boon was zowaar bezweet maar er zit ook al weer een beste laag haar op.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 22:18

Ja dit is wat dat betreft een beetje een rottijd qua zweten voor de paarden die al vachtje aanmaken.

Mir is nog super glad in het haar, maar verhaart behoorlijk, dus het zit eraan te komen.
Diekke heeft meer haar, maar nog behapbaar. Ze loopt echter wel wekelijks in de binnenbak, als ze veel zweet wordt ze binnenkort geschoren.
Afbeelding

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 22:30

De tinkers vandaag hadden ook behoorlijk gezweet.
Fiesta heeft al een mooie compacte dichte vacht. Lieve heeft echt een mooie fijne vacht die nu wel dikker wordt.

Vrije beweging en wolven is idd een contra dictie. Ik ga de omheining wel wolfwerend maken ookal geloof ik er niet in. Ik zou het mezelf niet vergeven als er iets zou gebeuren en ik heb niet het maximale gedaan.

Wij hadden Lieve vandaag als oefenpaard voor de zadelpassers opleiding. Ze deed het netjes. Zo de trailer in, daar keurig op de trailer wachten en toen het onze beurt was deed ze braaf wat er van haar verwacht werd. Meerdere mensen om haar heen, diverse zadelbomen, kopijzers en zadels op haar rug en meerdere mensen die wilden kijken en voelen. Gewoon een zoet paard.
Afbeelding

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 22:39

Ah je rijdt nog steeds de Tinker bij. Leuk!
Echt super dat ze zo braaf is op een externe locatie en met zadels passen. Mooi paard om te zien.
Ga je haar binnenkort zelf rijden?

Mir liep de 1e 20 minuten braaf. Eigenlijk net op het moment dat ze meer ontspannen leek, kreeg ze een flinke error en was ze er helemaal klaar mee. Nog wel netjes afgesloten met een rondje stap. Sinds haar drukke week met tandarts, zadelpasser en zadelmaker heeft ze mentaal echt een terugval. Dat gaan we ook niet meer doen.
Denk dat ik er maar een tutweekje van ga maken met haar. Veel poetsen, beetje clickertraining en vrijdag heb ik grondwerkles.

Diekke liep echt heel fijn. Die lijkt steeds fijner te worden. Mijn vriend wil haar niet starten, want hij vindt haar niet fijn lopen :=

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 22:51

Ja ik wil haar wel gaan rijden maar pas ergens volgend jaar. Ze doet alles braaf maar het doet toch veel met ze. Maar daar weet jij ook alles van. Voorlopig mag ze eerst tot rust komen en aarden. Als we tijd hebben spannen we haar in.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 22:57

Heb je goed, lekker de tijd voor nemen.
Ik weet er inderdaad alles van. Al is Mir wel extreem gevoelig hoor. Ik ben al blij dat ze vreemde mensen tegenwoordig niet meer aanvalt, maar toch heeft het wel extreem veel impact op haar.
Ik denk ook wel dat ze mentaal en wellicht fysiek achter loopt op haar leeftijd door alles wat ze meegemaakt heeft met haar lijf.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 08:25

Braaf zadelpas paard
Mir krijgt even een ontspan weekje. En met de tijd leer je wat wel en niet kan of teveel is en zij zal mentaal ook weer groeien

Ik heb een revalidatiepaardje erbij. Hele nerveuse merrie die toen ze de varkens zag bijna een hart aanval kreeg. ik heb vannacht ook het bovenluik maar dichtgelaten maar je merkte naarmate de nachtvorderde dat ze steeds relaxter werd en stopte met draaien ( gelukkig, ze moet juist rusten!) Ze in haar oksel geopereerd aan melanomen en op haar eigen paddock de hechtingen eruit gescheurd had. Vies gapend gat wat ze gek genoeg wel opnieuw hebben kunnen hechten. Staat nu op stalrust bij mij met de tinker erbij. net iets minder beweging, meer toezicht en schoner dan een paddock. Jack is echt zo ongelofelijk makkelijk met andere paarden, is meteen vriendjes met alles en iedereen dus die laat ik er nu bijstaan dat ze kalm blijft. Hoe langer de hechtingen erin blijven hoe beter.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 10:26

De oksel is wel een rotplek ook voor een wond. Dat heb ik met Missy toen wel gemerkt. DA zei toen ook dat hechten niet mogelijk was. Maar ook die is wonderwel dicht gegroeid, maar een singel op die plek zou niet meer kunnen (als dat nog aan de orde zou zijn).

Het nieuwe hooi lijkt goed te bevallen; ze blijven bij die bak eten tot hij leeg is. Dus goed teken :)

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 10:37

Bijzonder dat ze opnieuw gehecht hebben, hopelijk blijft het nu wel zitten. Wel fijn dat ze Jack heeft als gezelschap en daardoor rustig blijft.
Hopelijk geneest het voorspoedig!

Boemel, je gaat echt als een tierelier met Mir. Misschien voelt het niet altijd zo, maar als je terugleest dan hebben jullie op relatief korte tijd enorme vorderingen gemaakt. :D een tutweek zal ze vast waarderen :j

Mijn telefoon doet vreemd afentoe :') Af en toe slaat hij op hol en gaat vanzelf dingen intoetsen :=

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 10:40

Oeps... dat is wel eng. Misschien helpt helemaal uitzetten ??

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 10:43

Dankjewel Dais, het is waar. Soms sta ik daar te weinig bij stil en dan is het fijn dat iemand dat even tegen je zegt :o

Lastig zo’n telefoon. We zijn gewaarschuwd dus :=

LN wat goed dat je die zorg op je neemt. Hopelijk is je revalidatiepaard snel thuis bij jou en geneest het goed.
Wat houdt de revalidatie precies in?

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-24 10:44

Dit weekend een mantrail weekend. Zou met de boxer zijn maar omdat ze niet fit is geruild van hond. Maar vanmorgen liep ze ineens met hoge rug en kreupel. Aangezien man ook weg moet haar toch maar mee genomen dan kan ik haar in de gaten houden. Pijnstiller erin en maar eens verder denken hoe nu verder met haar.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 11:16

@Boemel, in dit geval is het vooral het paard zo weinig mogelijk laten bewegen, liefste ook niet laten liggen omdat er dan erg veel druk opkomt
vastbinden gaat mij te ver maar ze krijgt nu kruiden om kalm te blijven, medicatie ( inflacam en nog een antibiotica) en wondverzorging.
Ik was ook verbaast dat het opnieuw gehecht kon worden maar ben er wel blij mee. Zo geneest het beter dan als het secundair moet dichtgroeien
Ik was er niet bij, maar opnieuw hechten kan als de wondranden opengesneden worden, bij dichtzetten van merries doen ze dat ook, nieuwe verse wondrand maken en dat hechten

Zo was het vanmorgen
Afbeelding

heb van "voor" alleen een filmpje. is vrij diep omdat ze die melanomen eruit hebben gesneden.

Ik had een ingeving...screenshot
Afbeelding

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 11:22

Joyce, verdorie dat ze ze op en af blijft gaan

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 11:23

Dat ziet er best heftig uit.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 11:44

Het is gewoon een rotplek, met tijd gaat die wel dicht maar fijnste is als die dichtblijft met de hechtingen, geneest beter en mooier dan als het open gaat

Desgewenst kan ook laser of lymfedrainage gedaan worden, beide komen hier ook aan huis maar dat ligt aan de eigenaar
Bij deze nu medicatie, schoonhouden en zorgen dat ze rustig blijft
Denk dat het over een week of 3 mits de hechtingen houden en er geen infectie inkomt al heel anders uitziet

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 12:08

Nare plek LN en lastig schoon te houden…

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 12:09

Wat sneu Joyce, beterschap!

Dat is een nare plek LN.
Maar het oogt wel rustig.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 12:13

Ik deed toen bij Missy eerst wassen met Hibiscrub en dan om de 2 dagen insmeren met medicinale honingzalf. En ik had een pijp van een harembroek afgeknipt en met een koord over de rug vast gebonden zodat het been ook vliegenvrij bleef.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 12:17

joyce83 schreef:
Dit weekend een mantrail weekend. Zou met de boxer zijn maar omdat ze niet fit is geruild van hond. Maar vanmorgen liep ze ineens met hoge rug en kreupel. Aangezien man ook weg moet haar toch maar mee genomen dan kan ik haar in de gaten houden. Pijnstiller erin en maar eens verder denken hoe nu verder met haar.

dat is je hond die al steeds aan het tobben is of niet met de gezondheid?
Veel beterschap met haar.

@Lynn_Nikita
hele nare plek.
Maar wat fijn dat ze al rustiger is geworden door je lieve tinker.

@boemel, knap dat je mir zover al hebt gekregen.
Even rustig aan zal voor haar wel goed zijn.

Vanmorgen even een stapritje gemaakt, maar vond de wind behoorlijk koud.