Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Fabster schreef:llora schreef:Even een vraagje hier. Heeft iemand hier ervaring hoe je een waterput geschikt kunt maken voor drinkwater voor paarden. Op mijn andere wei had in een waterput die we konden.gebruiken. de boer had die toen leeggepompt en er gebluste kalk in gedaan en dan na enkele weken als hij terug vol was mochten we hem gebruiken. De put op de nieuwe wei is deze winter nog.gebruikt geweest door de vorige huurders. Maar nu is het vuil water en het stinkt. Is het enkel goed om hem leeg te pompen en alle vuiligheid eruit te halen zodat we hem erna terug kunnen gebruiken?
Mag je eerst wel zeker weten dat het watergeschikt is voor je paarden. Hier in West Brabant kun je geen grondwater geven. Zit veel te veel ijzer in. Ik heb het in het begin wel gedaan. Dat heb ik wel geweten. Torenhoge da-rekeningen....
Selka schreef:Ik ben dit jaar van strookbegrazing afgestapt. Dit bevalt prima! Het gras werd veel te kort gegeten en kapot gelopen. Enige voordeel is dat ze niet mesten in het hoge gras.
Nu een aantal weides gemaakt en bij gras van zo'n 5 cm lang weer verplaatst. Dit werkt echt heel prettig. Gras groeit goed en heeft het minder zwaar. Ik heb nu ook genoeg gehad aan zo'n 6000m2 gras met 4 paarden. Dat was met strookbegrazing niet mogelijk vorig jaar. Grote nadeel is het mesten in hoog gras. Dat is echt niet fijn om op te ruimen
MizzMontana schreef:Hier is t gras bij de buren ook veel groener.
Wij sproeien niet. Ik ben nog een beetje aan het puzzelen of ik met omweiden ga werken of met strookbegrazing. Nu is het een soort combi, halve wei open en dan strookjes er bij, als het kaal is dan naar de andere kant. Maar het voorste gedeelte wordt dan toch best kapot gelopen.
Zo staan ze er nu bij
[ [url=m/dP2mQt.jpg]Afbeelding[/url] ]
Selka schreef:Ik ben dit jaar van strookbegrazing afgestapt. Dit bevalt prima! Het gras werd veel te kort gegeten en kapot gelopen. Enige voordeel is dat ze niet mesten in het hoge gras.
Nu een aantal weides gemaakt en bij gras van zo'n 5 cm lang weer verplaatst. Dit werkt echt heel prettig. Gras groeit goed en heeft het minder zwaar. Ik heb nu ook genoeg gehad aan zo'n 6000m2 gras met 4 paarden. Dat was met strookbegrazing niet mogelijk vorig jaar. Grote nadeel is het mesten in hoog gras. Dat is echt niet fijn om op te ruimen
Delphi schreef:Mizz Montana, die staan er heerlijk bij zo!
Wat doen jullie trouwens met het maaisel als jullie zo'n weitje maaien nadat ze eraf gaan? Gewoon verspreiden en laten drogen tussen het gras of halen jullie dat echt weg?
Ik zal me even voorstellenBen hier al eens eerder geweest, maar niet echt mee gekletst. Ik heb momenteel 2 shetlanders en we gaan verhuizen. Op het nieuwe plek heb ik 5000M2 weiland. Eerst moeten we daar nog een nieuwe woning bouwen, dus voorlopig zitten we er nog niet. Maar mijn 2 shetten staan nu ook al aan huis op ongeveer 2300 m2.
Maar ik ben al wel aan het bedenken hoe ik het allemaal wil daar. Ik wil van strookbegrazing afstappen, omdat ze bij mij erg obsessief gaan eten bij kleine stroken (in een klein weitje eten ze rustiger en gaan er makkelijker even af) en het kort afeten. Ook wordt het enorm belast. Op het nieuwe plek willen we het opnieuw in gaan zaaien, dus dan is strookbegrazing de eerste jaren waarschijnlijk ook funest voor het gras.
Ik wil dus ook toe naar kleine weitjes en eventueel graasmaskers voor de shetten. En dan maaien als ze er weer af gaan.
Sowieso komt er een track met hooi rondom de weide om ze zo maar beperkt op de weitjes te hebben. Er komt, als we er eenmaal zitten, ook een grote pony bij.
Chasey schreef:Hier is het een hopeloze bende.
Het graszaad is dood en het is een zandvlakte. Het wil gewoon niet groeien. Maar het onkruid uiteraard wel.
De vijver wil ook net echt aanslaan, dus ik zit er helemaal doorheen. Alles gaat bergafwaards met onze hele plan. Dat komt omdat de planning in het begin al in de soep liep. Domino effect...
Britta31 schreef:De buurman sproeit zijn tuintje.Maar de straal komt een stukje op de weg.Onze ruin durfde er echt niet langs.De held