Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Libera

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 02:08

Ik sproei "s ochtends, als je het 's nachts doet heb je meer kans op schimmels omdat alles langer nat blijft. Maakt voor gras misschien minder uit maar ik sproei mn groente en fruit ook :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 06:26

Ik sproei nooit..... zitten op keileem, en het is hier gortdroog. Het langere gras is nog redelijk groen, maar ik vind het niet erg als het geel word. Een beetje minder voedzaam gras is voor mijn dikkies geen enkel probleem :D . Als ik zou willen sproeien zou dat gewoon met kraanwater moeten en dat is mij net even te gek. Daarbij vind ik 1.5 hectare sproeien gewoon niet nodig. Voor paarden is wat schraler gras veel gezonder :D . 's avonds op de paddock krijgen ze gewoon hooi.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 07:50

Hier is het niet alleen geel maar het groeit behalve onkruid gewoon niks meer. Kaal dor en onkruid creëer ik dan.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 08:02

Wij zitten op zandgrond en sproeien niet. Ons gras staat in de stukken die nog niet begraasd zijn bijna een meter hoog (de rug van de Shet is nog net te zien).
De begraasde stukken zien er net zo bruinig uit als andere jaren; dat heeft volgens mij vooral te maken met de lengte van het gras. De onderkant is dan gewoon standaard wat bruiner en niet van dat fluoriserende wat je ziet als onze (kunstmest-, drijfmest-, bespuiten-) buurboer heeft gemaaid.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 09:30

@Fabster,dat wist ik niet!
Wat voor klachten kregen je paarden ervan?

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 09:42

Fabster schreef:
llora schreef:
Even een vraagje hier. Heeft iemand hier ervaring hoe je een waterput geschikt kunt maken voor drinkwater voor paarden. Op mijn andere wei had in een waterput die we konden.gebruiken. de boer had die toen leeggepompt en er gebluste kalk in gedaan en dan na enkele weken als hij terug vol was mochten we hem gebruiken. De put op de nieuwe wei is deze winter nog.gebruikt geweest door de vorige huurders. Maar nu is het vuil water en het stinkt. Is het enkel goed om hem leeg te pompen en alle vuiligheid eruit te halen zodat we hem erna terug kunnen gebruiken?

Mag je eerst wel zeker weten dat het watergeschikt is voor je paarden. Hier in West Brabant kun je geen grondwater geven. Zit veel te veel ijzer in. Ik heb het in het begin wel gedaan. Dat heb ik wel geweten. Torenhoge da-rekeningen.... ;(

Hier met de andere waterput nog nooit problemen gehad. Heb er jaren water uit gegeven en de paarden hebben nooit wat gemankeerd. Deze put ligt een 200 meter verder dan de andere put. Ik kan het water altijd laten testen. Dat is geen probleem. Het zou alleen gemakkelijk zijn moesten we hem proper kunnen maken en kunnen gebruiken.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 09:59

Hier is t gras bij de buren ook veel groener.

Wij sproeien niet. Ik ben nog een beetje aan het puzzelen of ik met omweiden ga werken of met strookbegrazing. Nu is het een soort combi, halve wei open en dan strookjes er bij, als het kaal is dan naar de andere kant. Maar het voorste gedeelte wordt dan toch best kapot gelopen.

Zo staan ze er nu bij

Afbeelding

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 10:02

Hier is het een hopeloze bende.
Het graszaad is dood en het is een zandvlakte. Het wil gewoon niet groeien. Maar het onkruid uiteraard wel.
De vijver wil ook net echt aanslaan, dus ik zit er helemaal doorheen. Alles gaat bergafwaards met onze hele plan. Dat komt omdat de planning in het begin al in de soep liep. Domino effect...

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 10:08

De buurman sproeit zijn tuintje.Maar de straal komt een stukje op de weg.Onze ruin durfde er echt niet langs.De held :)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 11:07

Wij sproeien nog niet. Gras groeit nog wel maar niet zo hard. Zon heeft hier afgelopen week ook niet tot nauwelijks geschenen. Gisteren pas weer voor het eerst. Daarvoor is er wel regen gevallen.

@MM dat stuklopen vind ik ook een nadeel van strookbegrazing. Plus dat die van mij het ook lekker vinden om aan dat korte gras te peuzelen dus dat wordt dubbel zo hard belast.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 11:14

Lekker lang gras daar MM! Ilora, ik heb geen idee wat je met je put zou kunnen doen.

De pets stroom heeft indruk gemaakt op m'n shet, ze stond nog keurig op het zand vanochtend maar ze was nog wel kwaad. :')

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 11:53

Ik ben dit jaar van strookbegrazing afgestapt. Dit bevalt prima! Het gras werd veel te kort gegeten en kapot gelopen. Enige voordeel is dat ze niet mesten in het hoge gras.

Nu een aantal weides gemaakt en bij gras van zo'n 5 cm lang weer verplaatst. Dit werkt echt heel prettig. Gras groeit goed en heeft het minder zwaar. Ik heb nu ook genoeg gehad aan zo'n 6000m2 gras met 4 paarden. Dat was met strookbegrazing niet mogelijk vorig jaar. Grote nadeel is het mesten in hoog gras. Dat is echt niet fijn om op te ruimen :(

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 11:55

Selka schreef:
Ik ben dit jaar van strookbegrazing afgestapt. Dit bevalt prima! Het gras werd veel te kort gegeten en kapot gelopen. Enige voordeel is dat ze niet mesten in het hoge gras.

Nu een aantal weides gemaakt en bij gras van zo'n 5 cm lang weer verplaatst. Dit werkt echt heel prettig. Gras groeit goed en heeft het minder zwaar. Ik heb nu ook genoeg gehad aan zo'n 6000m2 gras met 4 paarden. Dat was met strookbegrazing niet mogelijk vorig jaar. Grote nadeel is het mesten in hoog gras. Dat is echt niet fijn om op te ruimen :(

Heb ik ook overwogen om de stroken te stoppen, maar heb te weinig gras om niet op uit te mesten en het staat meer dan kniehoog dus dan ben ik echt een uur bezig met klunzen om de mest er elke dag uit te krijgen -O-

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 12:00

MizzMontana schreef:
Hier is t gras bij de buren ook veel groener.

Wij sproeien niet. Ik ben nog een beetje aan het puzzelen of ik met omweiden ga werken of met strookbegrazing. Nu is het een soort combi, halve wei open en dan strookjes er bij, als het kaal is dan naar de andere kant. Maar het voorste gedeelte wordt dan toch best kapot gelopen.

Zo staan ze er nu bij

[ [url=m/dP2mQt.jpg]Afbeelding[/url] ]

Om die manieren doe ik het ook. Anders hebben ze zo weinig ruimte met strookbegrazing. Of lopen ze alles plat...

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 12:04

Selka schreef:

Ik kom niet bij het punt van de 5cm. Een deel vreten ze echt kort en de stukken die ze minder lekker vinden lopen ze heel snel plat. Maaien helpt bij het platte gras ook niet omdat het te dicht op de grond ligt, dan zou ik op gazon hoogte moeten maaien.
Nu dus een combi van strookbegrazing en omweiden. De stukken die ze al gehad hebben maai ik even en daarnaar sproei ik s’avonds.
Hier is echt alles geel met name het hoge gras waar ze nog niet zijn geweest, dat durf ik ook niet meer te sproeien inderdaad omdat ik bang ben voor schimmel.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 12:12

Oh dat is niet handig. Dan moet je inderdaad iets anders verzinnen :)
Hier is alleen het uitmesten een "probleem". Ben daar zo 1 1/2 uur per dag mee kwijt.

Zaterdag komen ze naar huis *\o/* *\o/* Heb een vrachtwagen met chauffeur gehuurd zodat alles in 1 keer over kan en mijn laaddrama paard hopelijk ook mee gaat.

Bij ons staat het gras torenhoog en daar uitmesten ga ik mijzelf echt niet aandoen. Ze mogen lekker alles kaal maken en dan haal ik de sleep er overheen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 12:17

Spannend aftellen tot zaterdag dus!

Handig onkruidetende rupsen.

Alles kurkdroog.
We gaan ook kijken voor sproeiers.

Dit is niet te doen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 12:19

Om de hoge plukken gras en onkruid uit te maaien, gebruiken jullie dan een weidebloter of klepelmaaier?

Doe het nu met de bosmaaier en dat is toch een urenwerk.
Wil een maaier voor achter de iseki gaan kopen.
Nu nog weten welke...

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 12:34

Wij maaien hoge stukken van mestplekken nu met de zitmaaier maar die heeft het er toch te zwaar mee dus wij gaan kijken voor iets achter de trekker.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 12:42

Heerlijk Selka, de paarden bijna thuis :) wat een genot!

Wij hebben een Rabbit voor het hoge gras, zal er straks ff foto van maken.

Voor de mensen die hooi direct van het land laten komen, letten jullie nog op hooi broei? Bepaalde manier van stapelen? Luchttunnels? Op pallets? Temperatuur meten met zo’n speciale thermometer? Etc.?

Wij krijgen (als het goed is) eind van de week kleine baaltjes hooi op zolder, maar vind het stiekem wel een beetje spannend :o

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 12:45

Mizz Montana, die staan er heerlijk bij zo!

Wat doen jullie trouwens met het maaisel als jullie zo'n weitje maaien nadat ze eraf gaan? Gewoon verspreiden en laten drogen tussen het gras of halen jullie dat echt weg?

Ik zal me even voorstellen ;) Ben hier al eens eerder geweest, maar niet echt mee gekletst. Ik heb momenteel 2 shetlanders en we gaan verhuizen. Op het nieuwe plek heb ik 5000M2 weiland. Eerst moeten we daar nog een nieuwe woning bouwen, dus voorlopig zitten we er nog niet. Maar mijn 2 shetten staan nu ook al aan huis op ongeveer 2300 m2.

Maar ik ben al wel aan het bedenken hoe ik het allemaal wil daar. Ik wil van strookbegrazing afstappen, omdat ze bij mij erg obsessief gaan eten bij kleine stroken (in een klein weitje eten ze rustiger en gaan er makkelijker even af) en het kort afeten. Ook wordt het enorm belast. Op het nieuwe plek willen we het opnieuw in gaan zaaien, dus dan is strookbegrazing de eerste jaren waarschijnlijk ook funest voor het gras.
Ik wil dus ook toe naar kleine weitjes en eventueel graasmaskers voor de shetten. En dan maaien als ze er weer af gaan.
Sowieso komt er een track met hooi rondom de weide om ze zo maar beperkt op de weitjes te hebben. Er komt, als we er eenmaal zitten, ook een grote pony bij.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 12:58

Karin_deB schreef:
@Fabster,dat wist ik niet!
Wat voor klachten kregen je paarden ervan?

Voornamelijk leverproblemen en darmproblemen. Eat zichtbaar is in een paard die altijd ziekelijk is en dingetjes heeft.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 12:58

Delphi schreef:
Mizz Montana, die staan er heerlijk bij zo!

Wat doen jullie trouwens met het maaisel als jullie zo'n weitje maaien nadat ze eraf gaan? Gewoon verspreiden en laten drogen tussen het gras of halen jullie dat echt weg?

Ik zal me even voorstellen ;) Ben hier al eens eerder geweest, maar niet echt mee gekletst. Ik heb momenteel 2 shetlanders en we gaan verhuizen. Op het nieuwe plek heb ik 5000M2 weiland. Eerst moeten we daar nog een nieuwe woning bouwen, dus voorlopig zitten we er nog niet. Maar mijn 2 shetten staan nu ook al aan huis op ongeveer 2300 m2.

Maar ik ben al wel aan het bedenken hoe ik het allemaal wil daar. Ik wil van strookbegrazing afstappen, omdat ze bij mij erg obsessief gaan eten bij kleine stroken (in een klein weitje eten ze rustiger en gaan er makkelijker even af) en het kort afeten. Ook wordt het enorm belast. Op het nieuwe plek willen we het opnieuw in gaan zaaien, dus dan is strookbegrazing de eerste jaren waarschijnlijk ook funest voor het gras.
Ik wil dus ook toe naar kleine weitjes en eventueel graasmaskers voor de shetten. En dan maaien als ze er weer af gaan.
Sowieso komt er een track met hooi rondom de weide om ze zo maar beperkt op de weitjes te hebben. Er komt, als we er eenmaal zitten, ook een grote pony bij.

Mijn kleine paard biedt zich aan om bij jou shetten te staan :+
Omdat het voor ons zelf toch nog afwachten is of en wanneer een eigen plek komt, blijft de zoektocht naar een track met hooi en voor mijn paard geen gras een drama om te vinden.
Wat jij wil, wil ik ook! -O-
Fijn dat het bij jou al iets dichterbij realisatie is :D

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 13:12

Bij ons eten ze hun favoriete stukken ook kort, de lange plukken gaan we eens in de zoveel tijd overheen met dit zitmaaier. De lange stukken zijn over het algemeen bij de omheining, de zitmaaier blaast dan het losse gras de sloot in. Alles wat wel in de wei terecht komt laten we liggen. Het onkruid bij de sloot en onder de omheining doen we (of nouja.. "we", mijn man :D ) met de bosmaaier.

Hoeveel weide/ paarden heb je dan als je er 1,5 uur mee bezig bent? Ik doe de paddock (800 m²) iedere dag en doe daar een minuut of 10 over, de weide (4500 m²) doe ik 2/3 keer per week en ben dan een half uurtje bezig met de mestboy. Met de mestboy is het uit het lange gras scheppen een eitje.

Lekker hoor Selka! Succes met de verhuizing!

MM, ik heb dit jaar mijn hooi direct van het land laten komen maar heb ze gewoon opgestapeld in de schuur. Onder de onderste balen liggen pallets. Maar ik heb maar 45 baaltjes dus ze hoeven er niet zo erg lang te liggen.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 13:12

Chasey schreef:
Hier is het een hopeloze bende.
Het graszaad is dood en het is een zandvlakte. Het wil gewoon niet groeien. Maar het onkruid uiteraard wel.
De vijver wil ook net echt aanslaan, dus ik zit er helemaal doorheen. Alles gaat bergafwaards met onze hele plan. Dat komt omdat de planning in het begin al in de soep liep. Domino effect...

Nee wat balen! :(:)

Britta31 schreef:
De buurman sproeit zijn tuintje.Maar de straal komt een stukje op de weg.Onze ruin durfde er echt niet langs.De held :)

Mijn overbuurman doet dat ook (en er zit dan óok nog een vuilniszak om de brievenbus), en vorige week hadden wij ook een container staan vol puin.
Heb heel wat ruiters zien stoeien om er langs te komen :=

Met strookbegrazing e.d. geen ervaring.
Hier bij mij in de straat zit wel een stal waar ze dat doen, maar elke dag dat ze er een nieuw stuk bijkrijgen pakken ze een oud stuk er weer af en dit sproeien ze. Daardoor groeit het weer netjes bij en begint hij op een gegeven moment weer opnieuw.
Ziet er best handig uit!

@Selka, spannend!! *\o/* Zin in?
Heb je nu uiteindelijk je omheining helemaal zelf geplaatst? Heb je foto's :D
Hoe bevalt het wonen daar?
Sorry voor het vragenvuur haha.

Ik heb vanmorgen mn d-pony en shet gelongeerd. Viel best tegen om voor het eerst in lange tijd weer 2 paarden te doen met mn pens nu _O-