Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Imker

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 23:00

Nope, zoals ik het zie, is het ongeveer dezelfde grootte. Daarvoor zou je eea naast elkaar moeten leggen. Dit zijn suggesties en geen feiten....
Wat is de diameter van de Zeolites? Ik heb dat even niet meegekregen en nog niet gekeken op de site.

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 23:19

dobbel schreef:
ziet er mooi uit imker, woensdag donderdag of vrijdag komt bij ons de pallet ecobodem, strovan kon pas over 2 weken leveren op zijn vroegst, dat duurt te lang. dus we gaan dan eerst een zending ecobodem proberen. 50 zakken van 15 kilo a 5.50 per zak. zaterdag wil ik de stallen er mee gaan volgooien.

Je bewering klopt niet,Bellinco heeft je gezegd dat hij -mogelijks- pas binnen de 2 weken kon leveren,maar dat het vlug kon veranderen,aan de hand van de bestellingen.In de loop van de dag zijn dan (voor vrijdag te leveren) bestellingen bijgekomen voor amersfoort,waardoor bellinco op vrijdag bij jou kan leveren.
Hij heeft je daar ook telcon van gedaan.
ben misschien maar domme belg ,maar 5€50gedeeld door 15 x20,is 7€333 als je 20 kg betaald.
Dan komt je beterkoop .40€ duurder dan een pallet Strovan.!
Ja,als we 40€ transport erbij mogen rekenen,dan staat ze morgen voor de deur!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 23:44

Citaat:
Dit zijn suggesties en geen feiten....

Hoezo suggesties Imker? Leg 's uit wat je bedoelt?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 23:56

trekruiter schreef:
dobbel schreef:
ziet er mooi uit imker, woensdag donderdag of vrijdag komt bij ons de pallet ecobodem, strovan kon pas over 2 weken leveren op zijn vroegst, dat duurt te lang. dus we gaan dan eerst een zending ecobodem proberen. 50 zakken van 15 kilo a 5.50 per zak. zaterdag wil ik de stallen er mee gaan volgooien.

Je bewering klopt niet,Bellinco heeft je gezegd dat hij -mogelijks- pas binnen de 2 weken kon leveren,maar dat het vlug kon veranderen,aan de hand van de bestellingen.In de loop van de dag zijn dan (voor vrijdag te leveren) bestellingen bijgekomen voor amersfoort,waardoor bellinco op vrijdag bij jou kan leveren.
Hij heeft je daar ook telcon van gedaan.
ben misschien maar domme belg ,maar 5€50gedeeld door 15 x20,is 7€333 als je 20 kg betaald.
Dan komt je beterkoop .40€ duurder dan een pallet Strovan.!
Ja,als we 40€ transport erbij mogen rekenen,dan staat ze morgen voor de deur!

Is dit de manier van zaken doen van Strovan? :$ :$

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 00:39

Mijn ervaring met Bellinco was dat ik belde en gezegd werd dat leveren rond Amsterdam lastig was, kon enkele weken gaan duren. En toen werd er na 1 week toch ineens geleverd. Dat vind ik in de toekomst ook niet zo'n probleem, als je bestelt als je enkele zakken nog hebt dan zit je nooit zonder. Hij zei tegen mij ook dat leveren steeds makkelijker ging worden naarmate er meer klanten kwamen :-). Ik ben nu op mijn 2e dag (3 dagen geleden gestart) en vind het super spul. Zo mooi schoon was mijn strobox na 2 dagen al nooit meer, hoe ik ook probeerde zoveel mogelijk mest er snel uit te halen, het werd altijd alweer snel viezig. Tja zaken zijn zaken, dus :$, daar kijk ik niet zo van op... Vind ik eigenlijk heel normaal.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 00:52

Hallo trekruiter, het is niet de bedoeling om telefoon gegevens van ons op internet te zetten, als strovan gewoon eerder had gereageerd met nuttige informatie hadden we voor strovan gekozen, maaaar we hebben nu al ecobodem besteld, en dat gaan we nu eerst maar proberen, ga de levering niet meer afzeggen.

overgens is de levering niet gratis, wat wel wordt beweerd.

laat het dus voortaan om je te bemoeien met MIJN zaken, aub.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 09:07

Jannepauli schreef:
Citaat:
Dit zijn suggesties en geen feiten....

Hoezo suggesties Imker? Leg 's uit wat je bedoelt?

Ik bedoel daarmee dat je op een foto niet kan zien hoe groot een afmeting van een product is. Daarvoor zou je ze naast elkaar moeten leggen en op moeten meten. Dat bedoel ik met suggereren. Er wordt nu gesuggereerd dat het Zeolite-product kleiner zou zijn als de Strovankorrel, het is immers niet bewezen.
En ik heb daar mijn twijfels bij.

Kunnen we misschien weer een beetje aardig doen tegen elkaar? (zie de posts hierboven?)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 09:13

Zaken zijn zaken .. ja, maar dan wel liever met enig fatsoen. Ik vind het 'not done' om rekensommetjes t.l.v. een concurrent te maken, informatie over klant en verkoper zonder toestemming te publiceren en dan nog eens te zeggen dat als je méér wilt betalen, de klant geleverd krijgt wat ze wil hebben. Mijn idee is dat je als bedrijf dat een markt wenst te veroveren, die investering zelf had moeten doen. Dat heet service en zorgt voor klantenbinding.

@ Imker - op de foto's liggen de gewone strokorrels, de chopped en crushed naast elkaar op één bordje - dat geeft toch voldoende beeld? En wat betreft je klein geschreven suggestie: het viel me op dat jij in een aantal postjes zélf nogal kattig uit de hoek kwam, dus als je je leven wilt beteren.. graag! Goed voorbeeld doet goed volgen :D

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 09:18

JP, ik kan idd kattig uit de hoek komen, maar daar hoef ik me niet nader over te verklaren. Ik probeer met alle macht om alles mbt de strokorrels goed in de gaten te houden.

Wat betreft de foto's en het bordje: dat zegt écht niet alles, want ik kan ook wel zoiets op een bordje leggen en dan zie je nóg niet hoe groot de korrel in werkelijkheid is. Het gaat toch echt om lengte en diameter en niet hoe het op een bordje ligt.
Als ik Ecobodem chop en crush, ziet dat er ook heel mooi uit (en klein) en als ik datzelfde doe met Strovan ook. Maar als ik deze producten écht naast elkaar neerleg, DAN zie je pas goed het verschil tussen de twee (en dat is aardig groot).
Wil wel kijken of ik daar eerdaags tijd voor heb, maar weet niet of ik me met dat soort zaken mag en kan bemoeien.

Ik ga nu eerst me klaarmaken voor weer een ZHbezoek en dan kom ik weer kijken.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 09:33

Dit is natuurlijk off-topic, maar Imker: als jij vindt dat je je kunt uiten zoals op dat moment je pet staat ( kattig of niet, mét of zonder reden), dan moet je andere mensen niet vragen hun schrijfgedrag aan te passen.

Anyways.... wat betreft de korrelgrootte/dikte: ik ben niet geneigd te denken dat Zeolite het publiek een rad voor de ogen probeert te draaien. Ik realiseer me dat er tussen de diverse merken verschillen kunnen zijn - zo was de korrel van een bep. merk die ik ooit in huis haalde kei- en keihard, en inderdaad heel groot. Verder ken ik op dit moment alleen Strovan, dus veel vergelijkingsmateriaal heb ik niet. Jij hebt zowel Ecobodem als Strovan gebruikt: is er veel verschil?

Sterkte bij je ZHbezoek..

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 09:41

[quote="imker

Kunnen we misschien weer een beetje aardig doen tegen elkaar? (zie de posts hierboven?)[/quote]

Nou wil ik niet banketstaaf doen maar ik zou graag zien dat dit gedrag door IEDEREEN wordt vertoond

Ik zal de lijst zo weer gaan plaatsen overigens van alle gebruikers én ALLE MERKEN!

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:40

Hier een actuele verbruikerslijst: :list:

Korrel verbruikers lijst gemaakt op 03/03/2009

Veerle: Paarden overdag buiten.

Ecobodem: Stalbewoner een gemiddeld paard. Stal 3x3.
10.12.2008: 6 zakken,
83 dagen 14 zakken à 15 kg.

Strovan: Stalbewoner een vies paard. Stal 3x3.
10.12.2008: 6 zakken,
83 dagen 16 zakken à 20 kg.

/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Diana: Paarden staan binnen. Komen er alleen uit om te rijden.

Ecobodem: Stalbewoner, Helianthe vies paard. Stal 2,5 x 3.
14.01.2009: 6 zakken,
48 dagen 12 zakken à 15 kg.

Ecobodem: Stalbewoner, Kayleigh net paard. Stal 3x3.
03.02.2009: 7 zakken.
28 dagen 9 zakken à 15 kg.

///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Fitzroy: Paarden momenteel weinig buiten ivm gesteldheid bodem. Stallen zijn 3,5 x 3.

Oude Top korrel.
Box 1: Stalbewoner een echte smeerlap
20/12/08 - 28/2/09 box 1 leeggehaald. Op 1 dag na precies 10 weken gelegen.
Eindconclusie: 14 zakken a 20kg. a € 6,- = € 84,- tegen 30 balen stro a € 4,- = € 120,-.
Scheelt me dus € 36,- uiteindelijk plus de hoeveelheid mest die veel minder is.

Box 1: 28/2/09
Gestart met 5 zakken à 20 kg.

Box 2: Stalbewoner ook een viespeuk
03.01.2009 5,5 zak
59 dagen en 12 zakken à 20 kg.

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Jannepauli: Paarden buiten van 08:00-19:00 ( paddock en weide) Stallen zijn 3,5 x 3.20.

Strovan: Stalbewoner, Pauli (een gemiddeld schoon paard maar plast/poept heel veel, meer dan 'normale' paarden.)
05.02.09: 6 zakken
26 dagen 7 zakken à 20 kg.

Strovan: Stalbewoner, Fryske is de smeerpoets, mest weinig maar maakt dagelijks een duinlandschap van haar bodem.
05.02.09: 6 zakken
26 dagen 7 zakken à 20 kg.

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Paars: Paarden van 8.30 – 18.00 buiten Stal 3 x 3.30.
Ruin, netjes in de box.

Dolsma (Horseflax)
137 dagen 38 zakken à 15kg.

Jennyk: Paarden van 7.15 – 20.00 buiten. Stallen 3 x 3.

Dolsma (Horseflax) à 20 kg.
Creamer (nette pony) sinds 11 februari, 4 zakken.
20 dagen en 5 zakken totaal 100 kg.

Top groene korrels à 15 kg.
Larouscha (nette pony) (Zij is begonnen op 10 januari met 5 zakken, aangezien de zak inhoud van 20 naar 15 kilo was gegaan met de nieuwe korrel. Daar is nu zo'n 30kilo bijgestrooid ondertussen.
10 februari een zak Dolsma (Horseflax) à 15 kg. bijgestrooid.
22 februari een halve zak 7,5 kg. bijgestrooid.
52 dagen en 6,5 zakken totaal 105 kg. korrels

Vonnie: Tjalko staat halve dagen buiten nu van de zomer is dat langer.
Bij echt slecht weer staat hij hele dagen binnen is afgelopen 1,5 week 2 keer voorgekomen.

Ecobodem
14 februari begonnen met 7 zakken
17 dagen 8 zakken à 15 kg.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:03

Als kleinverbruker hou ik me maar buiten de hele diskussie en voor wie het interesseert...
Stallen zijn weer schoon en wederom heb ik niets bij hoeven strooien. Ik zit nu bij Boon op 3 weken met strokorrels en als ik deze week ook nog redt dan zijn voor mij strokorrels dus ook prijstechnisch een goed alternatief voor vlas.
Als bodembedekker an sich was ik al overtuigd.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 14:17

paars: nou vraag ik me af watvoor korrels jij hebt. Wel van dolsma maar 15kg zakken?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 14:48

Nog even mbt het werpen in een korrelbox: dit kan geen kwaad voor zowel moeder als kind.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:37

oké de korrels (of mot) blijven dus niet erg plakken aan het natte veulen!

toptoys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:54

Nee hoor. Wij gebruiken het al jaren en fokken elk jaar meerdere veulens.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:42

Voor de lijst :list:

Vandaag in Stal 1 ( Pauli) nog één zak bijgestrooid !

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:57

trekruiter schreef:
colunder schreef:
Ik vind het gewoon jammer dat mijn pony's alweer een tijdje niet bij de stallen staan,ik vind het uitmesten zo leuk en dat hoeft nu niet.
Maar om ze daarvoor nu bij de stallen te zetten vind ik weer wat te ver gaan!
Wel kan ik het niet laten om het af en toe even op te schudden,het is zo,n lekkere zachte bodem!!

Als je stal echt vuil is,in de zomer.
En als de paarden buitenblijven,dan moet je dit opschudden 2 x in de week doen.
Als ze er dan terug in moeten ,na de zomer,dan heb je weer een droge stal.
En ben je weer voor één maand gered voor dezelfde prijs.
Spreek uit ervaring,boxen niet gekuist door (luiheid) en tijdsgeberek.
Maar de box was terug super

ook nu de pony's niet bij de stallen staan schud ik de stallen regelmatig op(ik vind het leuk om te doen :D )
de stallen zijn nog helemaal niet nat ,er ligt ook nog steeds hele korrel in.
Het blijft zowiezo de hele zomer liggen want de stallen worden ook door de kippen en konijnen gebruikt.
Als er echt natte plekken inkomen(als de pony's er weer gebruik van maken)dan haal ik die er wel uit maar de rets blijft liggen.
Als het na de zomer nog goed bruikbaar is blijft het er gewoon inliggen en mogen de pony's die stalbedekking eerst opmaken.
Ik ga dan tussendoor niet meer bijstrooien maar steeds het natte eruit tot er te weinig inligt,dan alles eruit en helemaal opnieuw beginnen.(snappen jullie het nog?)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:46

Diana, voor je lijstje: ik heb afgelopen zondag in box 2 weer een zak bijgestrooid. Daar zit ik dus nu op 13 zakken.

Verder valt me op dat de mestafval uit die box die ik afgelopen zaterdag heb leeggehaald echt heel erg stinkt. Waarschijnlijk komt dit omdat het zo geconcentreerd is. Voor mij is dit een heel groot nadeel en daar moet ik dus nog wat op verzinnen, evt. de mest zelf gelijk wegbrengen naar de mestboer of zo.

Box 1 doet het weer goed. Ik ben toch blij dat ik de korrels niet heb natgemaakt, dit scheelt toch wel behoorlijk in de vochtopname.
Ik heb nu ook de vochtige plekken achterin de box gegooid om te drogen zoals Strovan adviseert. Ben benieuwd of dat werkt.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:20

De stal van Achilles heb ik vandaag helemaal leeggeschept.
Het stonk enorm en was behoorlijk veel werk. De bodem was een beetje een grote koek geworden en dat was zwaar om los te steken. De kleur van de natte plekken was rood, zelfde kleur als verzadigd vlas.
In totaal kwam er 2.5 volumebak uit, dat kun je vergelijken met 12 tot 15 kruiwagens met kop. Ik heb tussen de 8 en 9 weken met deze stal gedaan en er zijn (schrik niet) 16 zakken in gegaan. Heb het even nagekeken, want ik heb het op zijn stal aangestreept. In deze stal lag Ecobodem.
Nu heb ik 7 zakken Ecobodem in de stal gedaan en deze niet bevochtigd.
Toen ik de zakken in de stal gooide, viel het me meteen op dat er een verschil zit in inhoud van de zakken: 3 zakken hadden groene korrels en 4 zakken hadden grijze korrels.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:22

Ik ben benieuwd hoe het niet bevochten je bevalt, aangezien ik zaterdag verwacht de stallen te vullen met strokorrels.
als jou dat nou goed bevalt, is dat iets om over na te denken,

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:26

Dobbel, had jij je paarden al eens eerder op strokorrel gehad? Want die van mij weten nu wat het is, dus eten het ook niet meer op.
De eerste keer zou ik het zeker wel bevochtigen.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:28

@ Imker,
Ik durf bijna niet te reageren maar ik denk te weten dat je een lading koolzaad en tarwe door elkaar heen hebt gekregen.

@ Fitzroy,
Jouw aanvulling is in de lijst is verwerkt.

Morgen haal ik Helianthe haar stal leeg, morgen 7 weken, verbruikt 12 zakken.
Ook dit zal ik morgen vermelden in de lijst.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:38

Waarom zou je niet durven reageren?
Ik denk alleen niet dat het koolzaad/tarwe door elkaar heen is, want de koolzaad die ik voorheen had, was écht mooi geel van kleur en dit is grijs en gif/donkergroen.
Toevallig had ik nog wat oude koolzaadkorrel die los in de stal lag, in een bak zitten (met dank aan mijn grote opruimer Piet) en dat is dan weer supergeel in vergelijking met hetgeen ik nu heb liggen.