Kokos in de buitenbak??

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 17:39

We hebben hier de bak vandaag, na al die regen van de afgelopen tijd dus alweer met de eg kunnen bewerken. Ben nog in het rondte geweest met de grasmaaier in de bak voor de plukken die nog niet goed los waren en de bak ligt er nu pico bello bij...Dus al met al valt het me mee, dat we nu alweer gewoon met de eg de bak kunnen vlakken...

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 18:21

Wij hebben de helft van de bak bewerkt van het weekend
(We hebben nog maar de helft uitgeplozen)
Eerst alles verspreid over de bak, was net een tapijt.
Daarna goed gesproeid en toen met de rotoreg erover heen.
Ging best goed.
Maar denk dat wel dat we er twee keer overheen moeten met de rotoreg.
Nu hebben we namelijk nog wat stukken/proppen die eruit steken.
Alleen de trekker heeft het begeven, dus moet even naar gekeken worden van de week.
Vind wel dat het niet helemaal egaal door de bak verwerkt wordt, klopt dit?
Ik dacht dat het echt verspreid door het zand zou gaan, maar je krijgt toch echt plukken.
Krijg je dan niet harde en zachte plekken?

Hieronder wat foto's:

Dit is de soort rotoreg die wij gebruiken
Afbeelding

Hier één keer met de rotoreg bewerkt.
Afbeelding
Afbeelding

Als iemand nog tips heeft...

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 18:26

@Elisa2

Wat een werk he!
Wel beter dat het bij jullie al geplozen was.

Ik was er vandaag even helemaal klaar mee, toen de trekker ook nog kapot ging.

Maarja we gaan gewoon verder.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 18:32

Hadden wij ook hoor. Bak was echt hobbel de hobbel. Wij hebben de bak eerst weer aangereden met de trekker en een rol erachter en door het natte weer en de paarden er dus gewoon in trainen, is het nu weer met de eg te slepen. Heb die laatste plukken die er boven stonden vandaag met de grasmaaier gedaan en is nu helemaal los daardoor en zal door het trainen met de paarden er zo weer ingewerkt worden..

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 18:35

Foto's ?? :D

En wat bedoel je met de grasmaaier?

Zammie schreef:
Hadden wij ook hoor. Bak was echt hobbel de hobbel. Wij hebben de bak eerst weer aangereden met de trekker en een rol erachter en door het natte weer en de paarden er dus gewoon in trainen, is het nu weer met de eg te slepen. Heb die laatste plukken die er boven stonden vandaag met de grasmaaier gedaan en is nu helemaal los daardoor en zal door het trainen met de paarden er zo weer ingewerkt worden..

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 18:40

Hier een foto van dat we de kokos verspreid hadden
Afbeelding
en hoe het er na het inwerken eruit ziet. Zijn hier net bezig met de bak vlak proberen te maken...
Afbeelding
Deze foto's had ik al geplaatst, maar nu dus nog even voor hagelkruis.
Dit was op de dag dat de kokos erdoor is gedaan. Was dus niet vlak. Heb wel wat met een hark bijgewerkt, maar het begon toen zo te regenen. Ik heb al die dagen gewoon de paarden erin getraind (Kon voorheen nooit, want dat was dan te blubberig)
Vandaag dus voor het eerst gewoon met de eg rond geweest en heb de laatste plukken die er nog bovenuit staken en dus hard waren, gewoon met de grasmaaier eroverheen gegaan. Net of je gras maait, maar nu dus de kokos. Deze plukken zijn nu helemaal uitgeplozen en zal met weer rijden zo in de grond gaan. begrijp je me een beetje?

Elisa2

Re: Kokos in de buitenbak??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 19:37

Ja het heeft gewoon even tijd nodig dus..
Hagelkruis: ja echt een enorm werk,moesten jullie zelf ook nog pluizen? dat lijkt me helemaal een ramp.Balen dat de trekker het begeven heeft! Ik was ook bang voor harde en zachte plekken maar in de praktijk valt dat reuze mee..het is heel stabiel en je rijd er goed overheen.Maar scheelt wel dat wij hem konden slepen nog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 21:05

Dus bij die onderste foto zit de kokos al door de bak?

Lijkt net of er niets in zit...ziet er dan wel mooi uit.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 06:16

Ja, op de onderste foto zit de kokos er al door. Is met een soort frees achter een trekker gedaan. Dus niet met een rotoreg. Kon niemand vinden die zo'n dinge had en iemand hier in de buurt had de kokos ook met deze combinatie door laten mengen en dat zag er ook zo goed uit.

Ik schrok ook hoor, toen de kokos er net door was. Dacht: dat komt nooit meer goed, totdat je er dus in gaat trainen. Stond en nog steeds versteld van het resultaat. Dat het zo goed zou werken... En na 2 weekjes dus al met een gewone eg de bak weer kunnen doen...
Hebben nog wel een paar plekken waar wat zand op moet met kokos erdoor, omdat dat gewoon iets te laag ligt, maar zelfs daar kan ik nu met heftige regen gewoon doorrijden. Moest altijd dat stuk vermijden afgelopen winter en nu dus niet meer..

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 08:30

Ja wij moesten zelf pluizen, daarom hebben we eerst de helft gedaan, valt me wel tegen hoeveel werk het is.
Ga van de week even lekker op vakantie en daarna weer verder :D
Hoop dat van de week de trekker is gemaakt, kan ik het wel afmaken.

Elisa2 schreef:
Ja het heeft gewoon even tijd nodig dus..
Hagelkruis: ja echt een enorm werk,moesten jullie zelf ook nog pluizen? dat lijkt me helemaal een ramp.Balen dat de trekker het begeven heeft! Ik was ook bang voor harde en zachte plekken maar in de praktijk valt dat reuze mee..het is heel stabiel en je rijd er goed overheen.Maar scheelt wel dat wij hem konden slepen nog.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 08:31

Ik vertrouw er dan maar op dat het goed komt, ben wel heel benieuwd! :D

Zammie schreef:
Ja, op de onderste foto zit de kokos er al door. Is met een soort frees achter een trekker gedaan. Dus niet met een rotoreg. Kon niemand vinden die zo'n dinge had en iemand hier in de buurt had de kokos ook met deze combinatie door laten mengen en dat zag er ook zo goed uit.

Ik schrok ook hoor, toen de kokos er net door was. Dacht: dat komt nooit meer goed, totdat je er dus in gaat trainen. Stond en nog steeds versteld van het resultaat. Dat het zo goed zou werken... En na 2 weekjes dus al met een gewone eg de bak weer kunnen doen...
Hebben nog wel een paar plekken waar wat zand op moet met kokos erdoor, omdat dat gewoon iets te laag ligt, maar zelfs daar kan ik nu met heftige regen gewoon doorrijden. Moest altijd dat stuk vermijden afgelopen winter en nu dus niet meer..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 09:17

Zammie schreef:

Maar jouw bak was dus te nat? Mijn bak te droog omdat er bomen omheen staan...als het kokos ook het water gaan vasthouden,wordt hij nog droger....

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 09:20

Russel dat hindert niks omdat de kokos er stevigheid in houdt!
Onze bak was 's zomers veel te rul en droog, maar nu kunnen we er heerlijk in rijden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 09:29

Het klinkt bijna te goed om waar te zijn. Ik zit alleen nog met het er door roteren.....want mijn toplaag zand is niet dik genoeg en de zandlaag er onder wil ik niet vermengd hebben.

Extra zand is geen optie, want dan zit ik met meer dan 15 cm zand en dat is al helemaal niet goed...dat is veel te veel waardoor hij echt zwaar is en dan dubbel zoveel kokos is weer onbetaalbaar.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 09:31

Niet te diep roteren, het moet echt in de bovenlaag zitten!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 12:03

Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook schrok toen het er net doorheen zat..had even het idee dat het nooit meer goed zou komen haha.Maar de paarden lopen er nu al super in dus gelukkig was de schrik voor niks.Bij ons werd ie ook te los als ie droog was..{hoe droger hoe losser}en modderig als ie te nat was en daar tussen in was ie dan het beste..maar er zat zoveel onderhoud aan om hem een beetje goed te houden dus ik hoop dat dat nu verleden tijd gaat zijn.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 12:13

Poe, ik lees mee........ Dus niet van te voren loswerken, maar de kokos er boven op en dan doormengen.........
Bij ons moet er iig nog zand bij, moet me daar ook nog even in verdiepen...........
In de zomer is ie zo zwaar, in de winter goed, maar af en toe te nat..........
Ik ben er nog niet uit of ik nu lange of korte vezels moet nemen?
Wat is nou echt het verschil?

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 12:32

@Zammie

Heb je het met een zitmaaier gedaan? Of met een handmaaier?
En was de kokos droog toen je dit deed?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 17:17

Ik ben met de handmaaier, wel eentje die vanzelf loopt, rond geweest. Dacht dat het heel veel werk zou zijn, maar viel heel erg mee. Met zitmaaier zou het net zo goed kunnen. Kokos was wel al droog, maar heb op die manier ook kokos nat en wel wat gepluisd en dan met de grasmaaier er lopend over gegaan. Deze kokos heb ik in dat vat gedaan (natuurlijk droog). Kan ik dan zo wat van pakken, als het nog nodig mocht zijn op sommige stukken aankomende tijd.

Russel, het is wat meer werk, maar jij zou ook, juist omdat je zo'n losse grond hebt, kunnen overwegen om het met een handrees te doen. Je hebt vrij brede die je kunt huren voor een paar cent (Karwei heeft ze bijv.) en dan krijg je het echt in de bovenste laag. Misschien kan dat ook wel met een machine achter de trekker, maar omdat je zo'n dun laagje hebt waar je het door wilt mengen, is dat misschien wel de oplossing voor jou..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 10:59

Dat is wel een goed idee,als het mogelijk is, is er nl over te denken....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 12:30

Volgens mij mag je er dan wel een paar uur voor uittrekken met een handfrees..hier komt er rook uit de trekker dus ik kan hem helaas niet eggen.Wel even geharkt en waar ik veel rijd {bodem is nog super} komt het er al meer doorheen gelukkig.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:11

Haha, onze trekker begaf het ook!
Hopelijk is ie vandaag gemaakt.

Elisa2 schreef:
Volgens mij mag je er dan wel een paar uur voor uittrekken met een handfrees..hier komt er rook uit de trekker dus ik kan hem helaas niet eggen.Wel even geharkt en waar ik veel rijd {bodem is nog super} komt het er al meer doorheen gelukkig.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 17:15

Hagelkruis, wij gaan ook voor de lange vezel. Heb nog even goed gelezen op alle site's die kokos verkopen...... De lange vezel zorgt toch voor een soort "spinnenweb" door het zand en dat is wat we nodig hebben.

Zouden we dan eerst nieuw zand aan moeten vullen, daar overheen kokos en dat dan in roteren?

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 17:38

Dat doet de korte ook hoor....................

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 18:28

Tuurlijk is het meer werk met een handfrees als met een trekker, maar als je maar een heel dunne laag hebt waar het door mag, dan is dat denk wel de oplossing. Gewoon een paar sterke mannen "inhuren (voor een kratje bier)" en die het werk laten opknappen.. :D

Door training gaat het inderdaad heel snel door die toplaag heen. Had echt niet verwacht, dat na 2 weekjes erin werken en in een erg natte periode, we alweer de bak met een gewone eg konden doen. Hoorde hier toch, dat dat niet kon met de lange vezel, maar wil dus prima. Zal van de week nog wel een paar foto's schieten van de bak. Hij ligt er toppie bij nu en is nu dus altijd te berijden...