Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 12:18

Detour, jouw paarden staan wel veel buiten. Knipoog
Dus dat vind ik wel een verschil. Maar dat weet je wel, toch? Haha!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 12:18

Miriam schreef:
thnx, dan snap ik wat je bedoelt.. Knipoog

Tita: mensen persoonlijk gaan aanvallen draagt niet echt veel bij aan een dicussie..
Voldoende ruwvoer is wel degelijk heel belangrijk Ja

doet ze zelf toch ook geef commentaar op mijn post die compleet nutteloos is en vervolgens lees ik ergens dat zij wil dat paarden onbeperkt weidegang kregen en hooi

Voldoende is belangrijk onbeperkt is niet relevant voor elke type paard en type kuil/hooi

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 12:19

Ook ik vind dat paarden de mogelijkheid moeten hebben om buiten te lopen, en dan inderdaad het liefst onbeperkt.

Ik woon in Bilthoven, naast Utrecht.
Wel heb ik naast Hilversum een plek voor hem wij hij dag en nacht buiten loopt al 2,5 jaar. ideaal!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 12:20

Nadya schreef:
Detour, jouw paarden staan wel veel buiten. Knipoog
Dus dat vind ik wel een verschil. Maar dat weet je wel, toch? Haha!

ja, da's waar maar of het echt lang is? Als een etmaal 24 uur telt en ze maar 10 uur buiten staan, vind ik het stilstaan nog wel lang hoor. Bloos

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 12:21

tita schreef:
Miriam schreef:
thnx, dan snap ik wat je bedoelt.. Knipoog

Tita: mensen persoonlijk gaan aanvallen draagt niet echt veel bij aan een dicussie..
Voldoende ruwvoer is wel degelijk heel belangrijk Ja

doet ze zelf toch ook geef commentaar op mijn post die compleet nutteloos is en vervolgens lees ik ergens dat zij wil dat paarden onbeperkt weidegang kregen en hooi

Voldoende is belangrijk onbeperkt is niet relevant voor elke type paard en type kuil/hooi

Over de gehele dag ruwvoer aanbieden van een niet al te rijke samenstelling en veel beweging voorkomt koliek heeft de veearts mij verteld toen we onlangs een dood paard naar de weg mochten slepen dat eraan bezweken was.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 12:23

mijn pwoon heeft in maart zeer ernstige koliek gehad (2x bijna laten inslapen) en dat had niks te maken met te weinig beweging

Maar wat me opvalt dat het norm weidegang steeds verlengt wordt

Eerst ging het over weidegang in het algemeen.
Een paard wat 2 uur op het land komt heeft het altijd nog beter dan een paard dat geen land ziet (dat zijn er genoeg)

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 12:25

tita schreef:
mijn pwoon heeft in maart zeer ernstige koliek gehad (2x bijna laten inslapen) en dat had niks te maken met te weinig beweging

Hoe weet je dat zo zeker?

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 12:25

Het ligt er net aan wat voor weide je hebt. Wij hebben voldoende land met voldoende gras. s' Avonds krijgen de paarden een plakje hooi en dat is voor dit moment genoeg. Ze kunnen zich in de wei (als ze willen) voldoende 'rond' eten. Met beperkt ruwvoer erbij krijgen ze al hun behoeften binnen (ook krijgen ze nog een beetje brok en hebben ze een mineralensteen). Als ik onbeperkt ruwvoer zou bevoeren (dus in combinatie met onze relatief vette wei), dan ben ik bang dat dat voor de paarden slecht afloopt. Bij ons (Bokkers) allemaal is de situatie anders en verdienen onze paarden de behoefsten die ter plaatse noodzakelijk zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 12:26

Een van de vervalsingen in dit topic is dat als je niet aan 24/7 buiten doet, je DUS 24/7 je paard op stal hebt staan. Zoals ik al eerder zei is er erg veel grijs tussen dit zwart en wit. En zoals Ninx een minimum eis gaat stellen opeens over hoeveel een paard buiten moet lopen per dag, vind ik dus duidelijke onzin omdat zulke regels niet unbedingt voor elk paard maar kunnen gelden.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 12:28

Miriam schreef:
tita schreef:

Hoe weet je dat zo zeker?

Verteld door de kliniek waar ie 11 dagen heeft gestaan en vele onderzoeken heeft gehad en waar ik dus nu niet over wil schrijven.
Ik heb toen ook van alles gevraagd of ie anders moet gaan leven nu ie beter is (24/7 weidegang dat had ik hem ook weg moeten brengen rusthuis ofzo)

We weten genoeg maar niet relevant voor dit topic wel handig om te weten dat koliek niet altijd de schuld is van te weinig beweging

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 12:28

Tsja,lovely, Vind het niet zo gek wat Ninx stelt; heb ethologie gehad van Machteld van Dierendonck die vond dat een paard minimaal 16 uur per etmaal moest komen. Het ene dier is eht andere idd niet maar 1/3 vand e dag vind ik ook niet lang, eerlijk gezegd..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 12:29

Lovely, dan lees je niet goed, hoor. Niemand heeft het over 24/7 buiten moeten staan (die van mij staat toevallig wel zo buiten, maar die moet je ook echt niet op stal gaan zetten Haha! ). Het gaat er om dat je paard elke dag buiten komt en dan het liefst langer dan een paar uurtjes (want die zijn zo om). Het gaat er om dat ze naast hun leven met ons, ook nog wat tijd kunnen spenderen aan grazen, spelen, rennen, sociaal gedrag, vriendschappen opbouwen e.d. Ik ken geen paard wat dat niet fijn vindt, hoor. Clown

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 12:29

Tijgertje86 schreef:
Het ligt er net aan wat voor weide je hebt. Wij hebben voldoende land met voldoende gras. s' Avonds krijgen de paarden een plakje hooi en dat is voor dit moment genoeg. Ze kunnen zich in de wei (als ze willen) voldoende 'rond' eten. Met beperkt ruwvoer erbij krijgen ze al hun behoeften binnen (ook krijgen ze nog een beetje brok en hebben ze een mineralensteen). Als ik onbeperkt ruwvoer zou bevoeren (dus in combinatie met onze relatief vette wei), dan ben ik bang dat dat voor de paarden slecht afloopt. Bij ons (Bokkers) allemaal is de situatie anders en verdienen onze paarden de behoefsten die ter plaatse noodzakelijk zijn.

Yup, dat is hier ook hoor... Mijn pony gaat elke dag om 15.00u. de wei op met graaskorf en krijgt 's avonds een plak hooi en een kwart schep muesli, mijn paard gaat elke dag een uurtje de wei op en krijgt gewoon 2 plakken hooi en een halve schep muesli, beiden hebben een mineralensteen.

Ik zie hier dingen voorbij komen waarbij ik denk 'die mensen sporen niet', maar het kan beide kanten wel overdreven worden en ik denk dat iedereen het best voor heeft met z'n dier(en).
Laatst bijgewerkt door 050206051012 op 07-05-08 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 12:30

Lovely schreef:
Een van de vervalsingen in dit topic is dat als je niet aan 24/7 buiten doet, je DUS 24/7 je paard op stal hebt staan. Zoals ik al eerder zei is er erg veel grijs tussen dit zwart en wit. En zoals Ninx een minimum eis gaat stellen opeens over hoeveel een paard buiten moet lopen per dag, vind ik dus duidelijke onzin omdat zulke regels niet unbedingt voor elk paard maar kunnen gelden.

Ik heb laatst een artikel gelezen, dat een paard minimaal 8 uur per dag in de wei moet kunnen staan per dag om een 'paard-aardig-leven' te kunnen leiden. Dat was een artikel geschreven door de dierenarts die vóór Offereins in Bit columns plaatste. Weet zijn naam alleen even niet meer. Bloos Deze man hanteerde deze maatstaaf om zo in de minimale graas- en vrije bewegingsbehoefte van het paard te kunnen voorzien. Ik ben van mening dat dit voor ieder paard geldt, ongeacht het type en/ of gebruik.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 12:31

Hangt ook weer verder van je mogelijkheden af. Ik heb zelf bijvoorbeeld geen tijd om elke dag 4 uur naast de paddock te zitten terwijl mn paard buiten staat.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 12:33

De behoeften van een paard hangen niet af van de (on)mogelijkheden van de eigenaar. De eventuele bevrediging daarvan wel...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 12:34

Tijgertje86 schreef:
Ik heb laatst een artikel gelezen, dat een paard minimaal 8 uur per dag in de wei moet kunnen staan per dag om een 'paard-aardig-leven' te kunnen leiden. Dat was een artikel geschreven door de dierenarts die vóór Offereins in Bit columns plaatste. Weet zijn naam alleen even niet meer. Bloos Deze man hanteerde deze maatstaaf om zo in de minimale graas- en vrije bewegingsbehoefte van het paard te kunnen voorzien. Ik ben van mening dat dit voor ieder paard geldt, ongeacht het type en/ of gebruik.

Precies. Ja
Toen mijn paard kreupel was en op stal moest staan, liet ik hem elke dag een aantal uurtjes buiten lopen in de bak. Ik moest er ook bij zitten, omdat de stalbaas dat vereist. Het zij zo, ik heb het gedaan, ondanks dat het behoorlijk lastig was met klein kind thuis of mee e.d. Je hebt wel wat anders te doen eigenlijk, maar zelfs voor die paar weken, vond ik dat ik mijn best moest doen om het op stal staan zo draaglijk mogelijk te maken voor mijn paard. Ja
Ik zou echt nooit van mijn leven mijn paard zo willen houden in elk geval.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 12:35

Dat is mooi gezegd Miriam Lachen

Zou het leuk vinden voor mn paard als hij wat meer in de paddock zou kunnen komen, maar op dit moment zie ik geen mogelijkheid dat te realiseren.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 12:36

Miriam schreef:
De behoeften van een paard hangen niet af van de (on)mogelijkheden van de eigenaar. De eventuele bevrediging daarvan wel...

mwah vind wel geen geld is geen behoeften voor het paard

een paard zonder weidegang hoeft het niet perse slechter te hebben dan een paard met weidegang

Er zijn zat paarden die 24/7 op de weide staan waarvan de eigenaar zich regelmatig 1 week niet laat zien met mooi weer niet en als het 2 weken regent dan rijden ze met de auto er naar toe en kijken vanuit de auto naar hun paard.

We gaan naar huis, we kunnen niks doen is het motto

Ik zeg niet dat iedereen dat doet, maar ik ken er wel een paar

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 12:37

Nadya schreef:
Toen mijn paard kreupel was en op stal moest staan, liet ik hem elke dag een aantal uurtjes buiten lopen in de bak. Ik moest er ook bij zitten, omdat de stalbaas dat vereist. Het zij zo, ik heb het gedaan, ondanks dat het behoorlijk lastig was met klein kind thuis of mee e.d. Je hebt wel wat anders te doen eigenlijk, maar zelfs voor die paar weken, vond ik dat ik mijn best moest doen om het op stal staan zo draaglijk mogelijk te maken voor mijn paard. Ja

Mijn baas stinkt er niet in als ik zorgverlof opneem voor mijn paard Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 12:38

Quellian schreef:
Nadya schreef:

Mijn baas stinkt er niet in als ik zorgverlof opneem voor mijn paard Knipoog

Ik had het ook in de avonden kunnen doen, alleen was het toen nog snel donker.
Hoe dan ook, ik was er, elke dag weer, heb heel wat moeten regelen voor die uurtjes, maar als je een paard hebt wat doodongelukkig is bij het binnen staan, doe je je best wel, hoor. Knipoog

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 12:42

Nadya, dat snap ik. Jouw paard is natuurlijk ook gewend aan buiten staan.

Als ik mijn paard nu zeg maar 4 uur per dag buiten wil hebben dan betekent dat dus op zn vroegste om 18:30u bij mn paard zijn, gelijk buiten zetten, erbij blijven en dan 22:30u weer binnen halen.
Dan heb ik dus nog niet gereden (over dingen als avondeten hebben we het dan maar helemaal niet Clown ).

Dat is dus op dit moment geen haalbare kaart.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 12:43

Ik ging ook altijd rustig een paar uur naast de paddock zitten, en nu nog. baby inpakken, kinderwagen mee ( of campingbedje ), heerlijk onder de kastanjebomen. Maar het is op de dagen dat je werkt toch wel erg lastig te realiseren. Godzijdank heb ik nog een paddock-abbo, waardoor mijn paard toch elke dag naar buiten kan. Ik kan me best voorstellen dat het lastig te realiseren is in veel gevallen, vooral als je zelf overdag werkt en het weer vroeg donker wordt. Hier in de buurt staan heel veel paarden in de winter alleen op stal en dan eruit voor het werk. Ik ben blij dat ik de mogelijkheden heb gezocht om mijn paard dat te besparen.
In de zomer staat mijn paard gewoon de hele dag op de wei, ´s nachts op stal.

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 12:45

Volgens mij heb ik het maar luxe. Ongeacht of ik op stal ben of niet, mijn paard wordt buiten en binnen gezet.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 12:46

Apple schreef:
Nadya, dat snap ik. Jouw paard is natuurlijk ook gewend aan buiten staan.

Als ik mijn paard nu zeg maar 4 uur per dag buiten wil hebben dan betekent dat dus op zn vroegste om 18:30u bij mn paard zijn, gelijk buiten zetten, erbij blijven en dan 22:30u weer binnen halen.
Dan heb ik dus nog niet gereden (over dingen als avondeten hebben we het dan maar helemaal niet Clown ).

Dat is dus op dit moment geen haalbare kaart.

Lijkt me echt heel lastig......
Wat dat betreft vind ik weidegang ook erg fijn. Ik ga in principe elke dag ook echt wat doen met Sam, maar als ik er een dag de tijd echt niet voor heb, is het ook goed. Dan ga ik alleen maar even knuffelen/voeren ofzo. Knipoog
Want ik wil hem wel echt elke dag zien!!! Lovers