Dus dat vind ik wel een verschil. Maar dat weet je wel, toch?
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Miriam schreef:thnx, dan snap ik wat je bedoelt..
Tita: mensen persoonlijk gaan aanvallen draagt niet echt veel bij aan een dicussie..
Voldoende ruwvoer is wel degelijk heel belangrijk
Nadya schreef:Detour, jouw paarden staan wel veel buiten.![]()
Dus dat vind ik wel een verschil. Maar dat weet je wel, toch?
tita schreef:Miriam schreef:thnx, dan snap ik wat je bedoelt..
Tita: mensen persoonlijk gaan aanvallen draagt niet echt veel bij aan een dicussie..
Voldoende ruwvoer is wel degelijk heel belangrijk
doet ze zelf toch ook geef commentaar op mijn post die compleet nutteloos is en vervolgens lees ik ergens dat zij wil dat paarden onbeperkt weidegang kregen en hooi
Voldoende is belangrijk onbeperkt is niet relevant voor elke type paard en type kuil/hooi
tita schreef:mijn pwoon heeft in maart zeer ernstige koliek gehad (2x bijna laten inslapen) en dat had niks te maken met te weinig beweging
Miriam schreef:tita schreef:mijn pwoon heeft in maart zeer ernstige koliek gehad (2x bijna laten inslapen) en dat had niks te maken met te weinig beweging
Hoe weet je dat zo zeker?
). Het gaat er om dat je paard elke dag buiten komt en dan het liefst langer dan een paar uurtjes (want die zijn zo om). Het gaat er om dat ze naast hun leven met ons, ook nog wat tijd kunnen spenderen aan grazen, spelen, rennen, sociaal gedrag, vriendschappen opbouwen e.d. Ik ken geen paard wat dat niet fijn vindt, hoor.
Tijgertje86 schreef:Het ligt er net aan wat voor weide je hebt. Wij hebben voldoende land met voldoende gras. s' Avonds krijgen de paarden een plakje hooi en dat is voor dit moment genoeg. Ze kunnen zich in de wei (als ze willen) voldoende 'rond' eten. Met beperkt ruwvoer erbij krijgen ze al hun behoeften binnen (ook krijgen ze nog een beetje brok en hebben ze een mineralensteen). Als ik onbeperkt ruwvoer zou bevoeren (dus in combinatie met onze relatief vette wei), dan ben ik bang dat dat voor de paarden slecht afloopt. Bij ons (Bokkers) allemaal is de situatie anders en verdienen onze paarden de behoefsten die ter plaatse noodzakelijk zijn.
Lovely schreef:Een van de vervalsingen in dit topic is dat als je niet aan 24/7 buiten doet, je DUS 24/7 je paard op stal hebt staan. Zoals ik al eerder zei is er erg veel grijs tussen dit zwart en wit. En zoals Ninx een minimum eis gaat stellen opeens over hoeveel een paard buiten moet lopen per dag, vind ik dus duidelijke onzin omdat zulke regels niet unbedingt voor elk paard maar kunnen gelden.
Deze man hanteerde deze maatstaaf om zo in de minimale graas- en vrije bewegingsbehoefte van het paard te kunnen voorzien. Ik ben van mening dat dit voor ieder paard geldt, ongeacht het type en/ of gebruik. Tijgertje86 schreef:Ik heb laatst een artikel gelezen, dat een paard minimaal 8 uur per dag in de wei moet kunnen staan per dag om een 'paard-aardig-leven' te kunnen leiden. Dat was een artikel geschreven door de dierenarts die vóór Offereins in Bit columns plaatste. Weet zijn naam alleen even niet meer.Deze man hanteerde deze maatstaaf om zo in de minimale graas- en vrije bewegingsbehoefte van het paard te kunnen voorzien. Ik ben van mening dat dit voor ieder paard geldt, ongeacht het type en/ of gebruik.
Miriam schreef:De behoeften van een paard hangen niet af van de (on)mogelijkheden van de eigenaar. De eventuele bevrediging daarvan wel...
Nadya schreef:Toen mijn paard kreupel was en op stal moest staan, liet ik hem elke dag een aantal uurtjes buiten lopen in de bak. Ik moest er ook bij zitten, omdat de stalbaas dat vereist. Het zij zo, ik heb het gedaan, ondanks dat het behoorlijk lastig was met klein kind thuis of mee e.d. Je hebt wel wat anders te doen eigenlijk, maar zelfs voor die paar weken, vond ik dat ik mijn best moest doen om het op stal staan zo draaglijk mogelijk te maken voor mijn paard.![]()
Ik zou echt nooit van mijn leven mijn paard zo willen houden in elk geval.
Quellian schreef:Nadya schreef:Toen mijn paard kreupel was en op stal moest staan, liet ik hem elke dag een aantal uurtjes buiten lopen in de bak. Ik moest er ook bij zitten, omdat de stalbaas dat vereist. Het zij zo, ik heb het gedaan, ondanks dat het behoorlijk lastig was met klein kind thuis of mee e.d. Je hebt wel wat anders te doen eigenlijk, maar zelfs voor die paar weken, vond ik dat ik mijn best moest doen om het op stal staan zo draaglijk mogelijk te maken voor mijn paard.![]()
Ik zou echt nooit van mijn leven mijn paard zo willen houden in elk geval.
Mijn baas stinkt er niet in als ik zorgverlof opneem voor mijn paard
). Apple schreef:Nadya, dat snap ik. Jouw paard is natuurlijk ook gewend aan buiten staan.
Als ik mijn paard nu zeg maar 4 uur per dag buiten wil hebben dan betekent dat dus op zn vroegste om 18:30u bij mn paard zijn, gelijk buiten zetten, erbij blijven en dan 22:30u weer binnen halen.
Dan heb ik dus nog niet gereden (over dingen als avondeten hebben we het dan maar helemaal niet).
Dat is dus op dit moment geen haalbare kaart.